880 ohjausvaihde
4 posters
Sivu 1 / 1
880 ohjausvaihde
Otin irti 880 Selectan simpukan. Kuvittelin, että siellä vaihdelaatikon kannessa on simpukan öljytila. No, olihan siellä tila muttei öljyä. Oisko ollu peräti tehtaan ukko tai joku remppamies myöhemmin mättäny sen koko kolon täyteen vaseliinia. Oli siellä sitten pikkaisen vettäkin mutta ei varmasti öljyä. Olenkohan minä nyt ihan väärässä kun ajattelisin sinne kuuluvan pari litraa jonkun sortin öljyä. Ei kyllä ollut laipassa tiivistettäkään sen puoleen.
Siis traktori on alkuvuodesta 1966 valmistettu kuusilovisella laatikolla ja yksöiskytkimellä oleva Selecta ilman tehostinta.
Siis traktori on alkuvuodesta 1966 valmistettu kuusilovisella laatikolla ja yksöiskytkimellä oleva Selecta ilman tehostinta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 ohjausvaihde
Vaihteiston kannen ja ohjaussimpukan kuoren väliin kuuluu tiiviste, viite nro 15 oheisessa linkissä https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48585ar446784 Öljynä käytetään normaalia vaihteistoöljyä GL4, SAE 80W-90. Öljyä menee hieman päälle yhden litran. Tyhjennystulppaa ei ole, vaan öljyä lisätään tarpeen mukaan. Edellä mainitut ohjeet pätevät kaikkien valkoisten Taavettien mekaanisen ohjauksen ohjausvaihteisiin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 880 ohjausvaihde
onkos siinä Taavetissa täyttötulppaa? sellasenkin olen nyt nähny missä ei tulppaa ole koskaan ollu,empä ois tuotakaan uskonu heh!
Tuo ohjaus tuntuu olevan monessa kopittomassa ongelma jos pihalla sateessa ollu niin varmasti vettä menny,sitten kun ajellaan eikä tutkita niin hieroo hyvät osat risoiksi,toinen tuntuu olevan ilmanputsarin öljy sitä harva muistaa katsoa saati mitään sieltä putsailla,usein on pohja puhki kun vesi menny sisälle.
Tuo ohjaus tuntuu olevan monessa kopittomassa ongelma jos pihalla sateessa ollu niin varmasti vettä menny,sitten kun ajellaan eikä tutkita niin hieroo hyvät osat risoiksi,toinen tuntuu olevan ilmanputsarin öljy sitä harva muistaa katsoa saati mitään sieltä putsailla,usein on pohja puhki kun vesi menny sisälle.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 ohjausvaihde
Kiitos Olle, niin minä arvelinkin ja kirjat kertoo myös samaa. On vain jännä juttu kuka ja milloin tuon virityksen on rakentanut. Sillä ainakin on ollut vaseliinia runsaasti, kun joka kolo täynnä, varmaan se litra, pätkän toista. Sinne oli pikkaisen päässyt vettä jostain, ehkä ratin akselilta. Vaseliinin pinnallehan se jää, mutta öljyn sekaan joutuissaan painuisi pohjalle, eli tavallaan olisi turvallisempi näin. Ja tasotiivisteestä ei ollut muruakaan siellä.
Ratin alla laakeripesässä on o-rengas, jonka kuuluisi pitää vesi pois, mutta pölysuojakumi tästä puuttui minulle tullessaan (kait se kuitenkin kuuluu rakenteeseen). Pikakorjauksena silloin aikanaan panin sinne paukkumaalipurkin muovikorkin (sävy sävyyn tietysti). On kuitenkin sen verran toiminut että on päässyt unohtuun ja nyt olisi tarkoitus laittaa samalla kun simpukan laittaa kuntoon eli pistää öljyt.
Ei näissä ole täyttö- eikä tarkistusproppua. Jos haluaa lisätä öljyä, niin yksi ratinakselin neljästä kiinnitysruuvista irti ja siitä öljyä sisään ellei sitten halua irrottaa koko simpukkaa. Näin minä sen päättelin.
Ratin alla laakeripesässä on o-rengas, jonka kuuluisi pitää vesi pois, mutta pölysuojakumi tästä puuttui minulle tullessaan (kait se kuitenkin kuuluu rakenteeseen). Pikakorjauksena silloin aikanaan panin sinne paukkumaalipurkin muovikorkin (sävy sävyyn tietysti). On kuitenkin sen verran toiminut että on päässyt unohtuun ja nyt olisi tarkoitus laittaa samalla kun simpukan laittaa kuntoon eli pistää öljyt.
Ei näissä ole täyttö- eikä tarkistusproppua. Jos haluaa lisätä öljyä, niin yksi ratinakselin neljästä kiinnitysruuvista irti ja siitä öljyä sisään ellei sitten halua irrottaa koko simpukkaa. Näin minä sen päättelin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 ohjausvaihde
Taitaa olla hyvin yleistä että ohjausvaihteeseen on laitettu vaseliinia,koska minäkin olen niin tehnyt. Traktori ei ollut vielä silloin minun omistuksessa kun vaihde meni nurin,eli kuori hajosi.Vaihdettiin käytetty kuori tilalle ja todettiin että voiteluaineena oli aikaisemminkin ollut vaseliini niin sama kai sinne kuuluukin.Omistajalla ei ollut käyttöohjekirjaa josta olisi voinut asian tarkistaa.Minun omistukseen siirtyessä hankin kirjallisuutta,jolloin selvisi että öljyhän siellä pitää olla.Onneksi laitoin aikoinaan kaikki saumat tiivisteliimalla joten ei tarvinnut kuin irroittaa neljä pulttia ja kaataa öljyt sisään.Siellä on nyt öljyn ja vaseliinin sekoitus.Kai se on tärkeintä että siellä on voiteluainetta riittävästi ettei metallit ole kuivina vastakkain.
Näitä kuoria on hyvin usein korjailtu hitsaamalla,joten öljynpitävyys on vähän niin ja näin.Vaseliinilla on ehkä varmistettu voiteluaineen pysyminen sisällä.Hitsattu oli tätä minunkin vaihto-osaa mutta on siellä ainakin toistaiseksi voiteluaineet sisäpuolella viihtyneet.
Näitä kuoria on hyvin usein korjailtu hitsaamalla,joten öljynpitävyys on vähän niin ja näin.Vaseliinilla on ehkä varmistettu voiteluaineen pysyminen sisällä.Hitsattu oli tätä minunkin vaihto-osaa mutta on siellä ainakin toistaiseksi voiteluaineet sisäpuolella viihtyneet.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: 880 ohjausvaihde
Huono homma tuo kun ei ole tarkistus/täytötulppaa,850 ja 900 Taavissa ainakin on,en ymmärrä miksi uudemmissa on jätetty hyvinkin tärkeä asia pois?? ei siis ihme jos ohjausvaiteet hajoaa kun ei kukaan koskaan katsele öljyjä kun hankala homma!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 ohjausvaihde
Ratinakselin taaemmat kaksi kiinnitysruuvia menee läpi simpukan koteloon. Jos haluaa tarkastaa öljyn määrän, niin noista rei'istä pystyy sen tekemään perinteisellä kuivalla pajunoksamittatikulla tahi vastaavalla. Tätä ei kyllä kerrota huolto-ohjeissa. Samasta reiästä sinne saa myös öljyä. Mutta sen ei pitäisi pystyä vajenemaan, umpipohjainen astia on tuo öljytila ja määrän pitäisi olla oikea jos se on täytetty oikein. Rakenteen pitäisi olla suht huoltovapaa. Ehkä sen takia on proppu jätetty pois ja öljymäärän tarkastaminen huolto-ohjelmasta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 ohjausvaihde
Näinhän se teki Fordikin keksi ikuisen loota ja peräöljyn kun jätti tulpat pois,no jokainen Voortin omistaja kyllä tietää mitä se sai aikaan... siis autoissa
en tiedä voisiko uudempiin Taaveihin sitten edes tehdä tulpan paikkaa? kun en ole nitä nähny,jos itellä ois simpukka auki sellasesta niin tulppa siihen kyllä tulis jos vaan mahdollista olis...
en tiedä voisiko uudempiin Taaveihin sitten edes tehdä tulpan paikkaa? kun en ole nitä nähny,jos itellä ois simpukka auki sellasesta niin tulppa siihen kyllä tulis jos vaan mahdollista olis...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 ohjausvaihde
Niinkuin sanottu, rattiputken kiinnitysruuvin reikä jo on olemassa. Ei siihen uusia reikiä tarvitse tehdä. Ohjeissa vain ei mainita tätä, ei käyttöoppaassa eikä korjaamokirjassa. Nestetilavuuksissa sanotaan 2 1/2 pinttiä (1.1 l) ja korjausohjeessa että täytetään öljyllä tuuman verran alle jakosauman ennen ohjausvaihteen kiinnittämistä paikalleen.
Niin, ja ohjausvaihteessa öljy on paljon pienemmällä rasituksella kuin vetopyörästössä. Ei tarvitse olla GL vitosta niinkuin auton hypoidiperässä.
Niin, ja ohjausvaihteessa öljy on paljon pienemmällä rasituksella kuin vetopyörästössä. Ei tarvitse olla GL vitosta niinkuin auton hypoidiperässä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 ohjausvaihde
Meinaan vaan kun tuohon kysymykseen ei kukaan ole vielä osannut vastata että onko simpukan päällä paikkaakaan mihin tulpan vois tehdä?
Toki on noita autojakin missä ei simpukkaöljyille mitään voi tehdä,aika omituista on.
Toki on noita autojakin missä ei simpukkaöljyille mitään voi tehdä,aika omituista on.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 ohjausvaihde
Jos haluaa sen reiän semmoseen paikkaan, että normitavalla pystyy tarkastaan öljyt (alareuna öljypinnan tasalla) niin ei voi tehdä, minun mielipide. Ilman ohjausvaihteen yläosaa öljypinta on tuuman saumasta alaspäin. Kun yläosa paikoillaan niin pinta nousee niin lähelle saumaa ettei proppua siihen mahdu. Ylemmäs siihen kanteen sen varmaan saa tehtyä, mutta on turha, kun öljytason mittaaminen normaalisti ei siitä käy. Ja toisaalta, onhan siellä edelleen ne ratinakselin ruuvit ja niiden reiät, joista lisäys ja pinnan tason mittaus käy yhtälailla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 ohjausvaihde
Ok mikä sitten lie syy että uudemmista pois jätetty,no onhan noita muitakin muutoksia aina uusissa ja yleensä huonompaan suuntaan olettaen että pitäs jotain huoltaa/korjata,nykyaikana ei montaa paikkaa enää voi ollenkaan korjata.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa