Allis Chalmers
4 posters
Sivu 1 / 1
Allis Chalmers
Meillä merkki jäi marginaaliin, mutta rapakon takana niiden kanssa puuhasteltiin ihan vakavalla mielellä. Tässä on mielenkiintoinen video keräilijästä: https://www.youtube.com/watch?v=BQ6SF36fVAo
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Allis Chalmers
Joo, olihan siinä videota, keräilyä oikein amerikan malliin. Osa koneista oli lähes ajamattomia. Tuo paikka oli jossain merkin alkulähteillä. Jos en ihan väärin muista niin tehdas oli alkujaan West Allis nimisessä paikassa Wisconsinissa. (Oli tätin mies siellä töissä jossain ajoneuvoteollisuuden valimossa "setter". Vaikka ois tehny valuja näihin)
Taisi olla niin täällä Suomessa, että ostorahan puute esti hankkimasta näitä. Minulle muuten pari viikkoa sitten rompetorilla tyyppi tarjosi myydä Model B:tä, kun sillä niitä kuulemma oli liikaa. Eikös se ollut se vähän ajokoiran näkönen pieni bensatraktori, joita tehtiin sumujen saarillakin. Sukulaismiehellä Keskikylällä oli semmonen kun olin ihan pieni. Hempuliksi se sitä moitti ja vaihtokin sitten kolmosnuffiin. Olihan se mitoilleen ja voimilleen aika lailla pikkuvalmetin luokkaa mutta työsuorituksesta ja kestävyydestä en tiedä.
Olisivatko ne Englannissa tehdyt olleet maalilleen vähän enempi keltaseen vivahtavaa oranssia kuin mitä tuossa videossa oli. On sellainen muistikuva jäänyt väristä mieleen siitä sukulaismiehen "Kallis Jalmarista".
Taisi olla niin täällä Suomessa, että ostorahan puute esti hankkimasta näitä. Minulle muuten pari viikkoa sitten rompetorilla tyyppi tarjosi myydä Model B:tä, kun sillä niitä kuulemma oli liikaa. Eikös se ollut se vähän ajokoiran näkönen pieni bensatraktori, joita tehtiin sumujen saarillakin. Sukulaismiehellä Keskikylällä oli semmonen kun olin ihan pieni. Hempuliksi se sitä moitti ja vaihtokin sitten kolmosnuffiin. Olihan se mitoilleen ja voimilleen aika lailla pikkuvalmetin luokkaa mutta työsuorituksesta ja kestävyydestä en tiedä.
Olisivatko ne Englannissa tehdyt olleet maalilleen vähän enempi keltaseen vivahtavaa oranssia kuin mitä tuossa videossa oli. On sellainen muistikuva jäänyt väristä mieleen siitä sukulaismiehen "Kallis Jalmarista".
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Allis Chalmers
B-mallin Alliksella tuli aloitettua traktoristin ura kun alle kouluikäisenä piti tai sai siirrellä traktoria kahden heinäseipään pituista matkaa kun aikaiset tekivät kärrylle heinäkuormaa. Kevyt ja huonovoimaine traktori se oli. Englannissa tehty. Oli kuulemma pikku- Valmettiin otettu jotain oppia juuri tuosta B-mallista.
DB:een on sellainen liitymäkohta, että G-mallin Allis oli innoittajana 2D DB:n suunnittelijoille.
DB:een on sellainen liitymäkohta, että G-mallin Allis oli innoittajana 2D DB:n suunnittelijoille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Allis Chalmers
Allis chalmers traktoreita en muista täälläpäin olleen mutta sen muistan,kun silloiselle sora autoilijalle tuli uusi iso allis pyöräkuormaaja.tuntu se valtavan kokoselta silloin nuoresta pojasta,tummennetut lasit ja kaikki.kallis jalmariksi ne sitäkin sano,muistasin että moottorin kans jotakin ongelmia siinäkin oli,olikohan niissä kampiakseleissa jotain häikkää?mallia en muista.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: Allis Chalmers
Fiat allis keltane ja kallis sanottiin niistä pyöräkoneista.
Hassu juttu sinänsä, siellä minun sukulaismiehen kulmilla asusteli, asuu vieläkin Kallinen nimisiä ihmisiä. Saattoi jopa olla että jonkun nimi Jalmari tai jotain sitä muistuttavaa.
2D ei ollut mikään myyntimenestys. Paljonkohan lienevät saaneen sitä G-mallia kaupaksi. Vaikka siis Amerikka on iso maa ja sinne saattaa hävitä muutama kymmentuhatta työkoneenkantajaa ihan huomaamatta. Sitä B'täkin tehtiin toistasataatuhatta.
Hassu juttu sinänsä, siellä minun sukulaismiehen kulmilla asusteli, asuu vieläkin Kallinen nimisiä ihmisiä. Saattoi jopa olla että jonkun nimi Jalmari tai jotain sitä muistuttavaa.
2D ei ollut mikään myyntimenestys. Paljonkohan lienevät saaneen sitä G-mallia kaupaksi. Vaikka siis Amerikka on iso maa ja sinne saattaa hävitä muutama kymmentuhatta työkoneenkantajaa ihan huomaamatta. Sitä B'täkin tehtiin toistasataatuhatta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Allis Chalmers
2D:n syntysanat lausuttiin markkinointiosastolla,jossa joku oli sitä mieltä, että yhden hevosen maatilat voitaisiin muuttaa yhden pienen traktorin maatiloiksi kun tarjolla olisi huokea traktori, jonka suorituskyky olisi samoilla hehtaareilla kuin hyvän hevosen. Vähän samoilla ideoilla oltiin siis liikkeellä kuin Valmetilla aikoinaan.
Traktori sinänsä oli tavoitteiden mukainen, mutta onglemaksi tuli tehtaan politiikka tehdä modifikaatioita: piti tehdä leveää mallia, kapeaa maillia, lyhyttä mallia ja pitkää mallia ihan sen mukaan mihin asiakas traktoria kertoi tarvitsevansa. Tuotantoa ei voi mitenkään saada kannattavaksi sillä tavalla. Samaan aikaan traktoripula oli helpottamassa ja markkinoilla liikkui käytettyjä harmaaferguja ja muita pieniä traktoreita paljon uutta 2D:tä halvemmalla. 2D:ssä ei ollut edes lisävarusteena kolmipistenostolaitetta, joten valintatilanteessa päätös oli helppo tehdä.
Traktori sinänsä oli tavoitteiden mukainen, mutta onglemaksi tuli tehtaan politiikka tehdä modifikaatioita: piti tehdä leveää mallia, kapeaa maillia, lyhyttä mallia ja pitkää mallia ihan sen mukaan mihin asiakas traktoria kertoi tarvitsevansa. Tuotantoa ei voi mitenkään saada kannattavaksi sillä tavalla. Samaan aikaan traktoripula oli helpottamassa ja markkinoilla liikkui käytettyjä harmaaferguja ja muita pieniä traktoreita paljon uutta 2D:tä halvemmalla. 2D:ssä ei ollut edes lisävarusteena kolmipistenostolaitetta, joten valintatilanteessa päätös oli helppo tehdä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Allis Chalmers
On se täälläkin Kallis Jalmari tallissa ja en oikeen allekirjoittais voimanpuutetta... tolla kun on entinen omistaja ajanu tukkeja senverran että on pitäny lisää rautaakin hitsata etuakselistoon ja meilläkin hinasivat kantoja maasta.
Vaarallinen sen sijaan se on kun veto tiukkenee niin voimakin tiukkenee ja jos ei ole tarkkana heittää se voltin!
Eihän tuo millekkään uudemmille dieselkoneille pärjää mutta omassa lajissaan varmasti ollu toimiva,Alliksia kyllä ollu paljonkin mutta ovat jo sen ajan laitteita että taisivat -70 luvulla poistua lopullisesti taloustöistä,meilläkin viimeiseksipumppasi vettä kasvimaalle kunnes magneeton magnetismi otti ja lähti,vanhaisäntä sitten sanoi että ei me uudesta magneetosta maksella 500mk kun talossa oli jo Taavettikin.
Empä tiedä muista Alliksista mutta tässä on alkuperäiset etupyörien vannepainotkin paikoillaan ja takanakin jotkui levyt on... samoin tuli aikoinaan mukaa talvitelat mutta ne meni ikävä kyllä romikselle jo aikaa sitte,harmi!
Se on tämän suvun ensimmäinen moottorilaite ja sillä tuli pikkupenskana alotettua ajelut,sitten koittikin JO 900 Taavi se tuntuikin sitten jo ihan oikeelta traktorilta heh,sittemmin kun hävisi petrooli markkinoilta niin varmasti sekin koitui monen Alliksen,Wickströmin ym moottoreiden kohtaloksi jäädä nurkkiin seisomaan niin ne ajat muuttuu....
Vaarallinen sen sijaan se on kun veto tiukkenee niin voimakin tiukkenee ja jos ei ole tarkkana heittää se voltin!
Eihän tuo millekkään uudemmille dieselkoneille pärjää mutta omassa lajissaan varmasti ollu toimiva,Alliksia kyllä ollu paljonkin mutta ovat jo sen ajan laitteita että taisivat -70 luvulla poistua lopullisesti taloustöistä,meilläkin viimeiseksipumppasi vettä kasvimaalle kunnes magneeton magnetismi otti ja lähti,vanhaisäntä sitten sanoi että ei me uudesta magneetosta maksella 500mk kun talossa oli jo Taavettikin.
Empä tiedä muista Alliksista mutta tässä on alkuperäiset etupyörien vannepainotkin paikoillaan ja takanakin jotkui levyt on... samoin tuli aikoinaan mukaa talvitelat mutta ne meni ikävä kyllä romikselle jo aikaa sitte,harmi!
Se on tämän suvun ensimmäinen moottorilaite ja sillä tuli pikkupenskana alotettua ajelut,sitten koittikin JO 900 Taavi se tuntuikin sitten jo ihan oikeelta traktorilta heh,sittemmin kun hävisi petrooli markkinoilta niin varmasti sekin koitui monen Alliksen,Wickströmin ym moottoreiden kohtaloksi jäädä nurkkiin seisomaan niin ne ajat muuttuu....
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa