950 implematicin nostosylinteri
2 posters
Sivu 1 / 1
950 implematicin nostosylinteri
Eilen oli tilaisuus nähdä aika kopsakassa kunnossa oleva 950 implematic. Kone kävi oikein hyvin ja tekniikka oli muutenkin aika tavalla iskussa. Keskustelun tiimellyksessä tuli minulle vastaan kaksi ihan uutta juttua 950:n hydrauliikkaan liittyen. Tuossa koneessa oli kuulemma "vanhanaikainen" systeemi männän ja poikittaisakselin vivun välissä, eli siellä ei ole koiranluu, vaan mäntä on niin pitkä, että se painaa suoraan poikittaisakselin vivun päässä olevaa tallaa. Myöskin on sylinterissä kuulemma poraukset siten, että kun mäntä tulee tarpeeksi pitkälle ulos, se ohittaa sylinteriputkessa olevat poraukset niin, että sylinteriin virtaava öljy pakenee sitä kautta öljypohjaan. Nostolaite sitten asettuu siihen kohtaan, missä männän tiivisteet tukkivat nuo poraukset.
Osaako joku valaista milloin tuo systeemi tuli käyttöön ja milloin se poistui käytöstä? Kestääkö männässä 0-rengastiivistys?
Osaako joku valaista milloin tuo systeemi tuli käyttöön ja milloin se poistui käytöstä? Kestääkö männässä 0-rengastiivistys?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 implematicin nostosylinteri
Olisikohan tässä vastaus sinun kysymykseen. Ysiviiskympin runkonumerointi muuttui lokakuussa 1961 kertoo iso keltainen kirja. Silloin muuttui männänhalkaisija pienemmäksi ja nostolaitteen käyttöpaine kasvoi samaksi kuin ulkoiselle hydrauliikalle tarjoiltu paine. Samalla alettiin siirtymään myös UN kierrejärjestelmään. Tästä asiasta kertoo Implematicien korjauskirja näin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 implematicin nostosylinteri
Ookei, tuo näkemäni 950 oli sarjan alkupuolelta koskapa siinä oli nostolaitteen pulttilukko nostovarren alla vasemmalla. Aika mielenkiintoinen homma on tuokin, että siinä on nostosylinterissä erikseen ylipaineventtiili, joka on asetettu 105 bariin kun pumpulta saa ulosottoon 140 bar. Äkkiä laskettuna sylinterin voima on siinä 6,5 tonnia, josta vipusuhteiden vuoksi tulee nostovipujen päihin ehkä kolmannes ja siten nostovarsien silmukoihin jotain tonnin hujakoille. Sen kokoiseen traktoriin sen arveltiin tuolloin riittävän. Noin kolmanneksen sinne saa lisää kun tiukkaa sylinterin ylipaineventtiiliä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Syys 15 2018, 11:07, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 implematicin nostosylinteri
Ehkä DB inssit on laskeskelleet, että nostoakselin kaksi kiilaa ei kestä pumpun antaman 140 baarin hurjaa voimaa. Olikohan se niin, että sylinterin halkaisija pysyi samana (vanhempiin verrattuna) kun pumpun tuottamaa painetta nostettiin. Sitten piti keksiä tuo rajoitusventtiili, ettei nostoakselin vipu lähde irti. Tyypin 1 sylinterissä on kaksi rautaista "männänrengasta" tiivistimenä. Ensin nämä ovat omissa urissaan ihan kuin moottorissa. Sitten vielä ennen pienempään sylinteriin ja O-renkaaseen siirtymistä ehdittiin muuttamaan nämä kaksi rautarengasta yhteiseen uraan. Veikkaisin että näiden korvaaminen O-renkaalla ei ole pitkäikäinen juttu. Se hylkyreikä varmaan tykkäisi syödä kumia.
Koko tämä tarina kuvineen kaikkineen löytyy linkin takaa
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA
PDF sivulta 81 löytyy halkileikkaus tästä systeemistä ja seuraavalla sivulla on sitten teksti ja uuden systeemin kuva
Koko tämä tarina kuvineen kaikkineen löytyy linkin takaa
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA
PDF sivulta 81 löytyy halkileikkaus tästä systeemistä ja seuraavalla sivulla on sitten teksti ja uuden systeemin kuva
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa