DB 1490 Hydrauliikkaongelma
3 posters
Sivu 1 / 1
DB 1490 Hydrauliikkaongelma
Hei! Laitoin ylläpidolle kysymyksiä tämän foorumin käytöstä. Kiitos vastauksista.
Toimin kuten joku neuvoi, ainoat erot olivat: Foorumi oli 1490-1690 ja en "maalannut" tekstiä kun oletin sen siirtyvän kun painaa lähetä kenttää.
Kokeilen jos nyt onnistuu. Luin sen kippi ei laske kirjoituksen. Seuraavaksi ongelmani:
Hei! Minulla on ongelma traktorin (DB 1490 vm 1982) kanssa nostolaite alkoi käyttäytymään oudosti sen jälkeen kun peräkärryn kippi juuttui yläasentoon. En saanut sitä alas, ennen kuin päästin traktorin ja kippisylinterin välistä öljyä pois liitoksesta. Yritän selvittää minkälainen muutos tapahtui hydrauliikassa seuraavasti: Nostolaitteen käyttövivun toiminta muuttui siten, että vivun puolivälissä nostovarret jo nousevat ylös ja siitä ylöspäin ei tapahdu muuta kuin kuuluu pientä jurinaa ja ulkopuolinen hydrauliikka lakkaa toimimasta. Minulla on molemmissa nostovarsissa hydraulinen kaltevuudensäädin ja hydraulinen työntövarsi. Nostovarret ovat ennen laskeutuneet hitaasti vaikka laskunopeuden säätö on pyöritetty täysin oikealle, nyt varret laskeutuvat tosi hitaasti. Valitsinvipu on asennon säätö kohdalla. Outoa on se että jos traktori on käynnissä niin tuota vipua ei saa käännettyä vaikka nostolaitteen käyttövipu on ylimmäisessä asennossa. Tässäpä ongelmaa kerrakseen.
Toimin kuten joku neuvoi, ainoat erot olivat: Foorumi oli 1490-1690 ja en "maalannut" tekstiä kun oletin sen siirtyvän kun painaa lähetä kenttää.
Kokeilen jos nyt onnistuu. Luin sen kippi ei laske kirjoituksen. Seuraavaksi ongelmani:
Hei! Minulla on ongelma traktorin (DB 1490 vm 1982) kanssa nostolaite alkoi käyttäytymään oudosti sen jälkeen kun peräkärryn kippi juuttui yläasentoon. En saanut sitä alas, ennen kuin päästin traktorin ja kippisylinterin välistä öljyä pois liitoksesta. Yritän selvittää minkälainen muutos tapahtui hydrauliikassa seuraavasti: Nostolaitteen käyttövivun toiminta muuttui siten, että vivun puolivälissä nostovarret jo nousevat ylös ja siitä ylöspäin ei tapahdu muuta kuin kuuluu pientä jurinaa ja ulkopuolinen hydrauliikka lakkaa toimimasta. Minulla on molemmissa nostovarsissa hydraulinen kaltevuudensäädin ja hydraulinen työntövarsi. Nostovarret ovat ennen laskeutuneet hitaasti vaikka laskunopeuden säätö on pyöritetty täysin oikealle, nyt varret laskeutuvat tosi hitaasti. Valitsinvipu on asennon säätö kohdalla. Outoa on se että jos traktori on käynnissä niin tuota vipua ei saa käännettyä vaikka nostolaitteen käyttövipu on ylimmäisessä asennossa. Tässäpä ongelmaa kerrakseen.
Zenit- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 1490 Hydrauliikkaongelma
Kuulostaa siltä, että nostoakselin oikeassa päässä olevalle nokkalevy -mekanismille on tapahtunut jotain dramaattista. Pääset näkemään sen kun avaat luukun laakeripesän takaseinästä.
Nokkalevy haistelee nostoakselin asentoa siten, että kun akseli pyörii noston suuntaan, nokkalevy painaa rulaseuraajaa, joka puolestaan nostaa keinuvivun välityksellä karaventtiiliä kun haluttu korkeus on saavutettu. Traktorissa ei noin tapahdu, syystä tai toisesta. Tunnetaan tapauksia, joissa seuraajarullan kiinnitys on pettänyt kun se on pyörinyt ilman voitelua riittävän kauan.
Nokkalevy haistelee nostoakselin asentoa siten, että kun akseli pyörii noston suuntaan, nokkalevy painaa rulaseuraajaa, joka puolestaan nostaa keinuvivun välityksellä karaventtiiliä kun haluttu korkeus on saavutettu. Traktorissa ei noin tapahdu, syystä tai toisesta. Tunnetaan tapauksia, joissa seuraajarullan kiinnitys on pettänyt kun se on pyörinyt ilman voitelua riittävän kauan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
DB 1490 Hydrauliikkaongelma
Kiitos vastauksesta, pitänee katsoa kotelon sisälle. Viisasta porukkaa traktori(e)n omistajissa.
Zenit- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 1490 Hydrauliikkaongelma
Tai sitten itse nokkalevylle tapahtunut jotain. Minulla sen kiinnitys (kaksi varttituuman ruuvia) oli löystynyt/pettänyt. Ja oli se nokkakin kulunut. Sen uudelleenmuotoiluun kannattaa kyllä suhtautua varsin harkiten, kun ei tiedä minkä muotoinen se alunpitäen oli. Levyn asentoa pystyy muuttamaan, jotta varsien liike saadaan oikeaksi. Siihen on olemassa säätöohje.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa