David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
+2
jusape
Jugi
6 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Moikka.
Olen uusi täällä, enkä ole varma tuleeko tämä kysymys oikeaan paikkaan. Mutta kysyn kumminkin.
Minulla on sellainen ongelma käsijarrun että en saa käsijarru kahvaa "lukko" asentoon eli ei lukittu vaikka kuinka nostaa ja kääntää. Onko teillä ollut vastaa ja miten sen kahva osuuden saa purettua? Kiitos vastauksesta näin etukäteen
Olen uusi täällä, enkä ole varma tuleeko tämä kysymys oikeaan paikkaan. Mutta kysyn kumminkin.
Minulla on sellainen ongelma käsijarrun että en saa käsijarru kahvaa "lukko" asentoon eli ei lukittu vaikka kuinka nostaa ja kääntää. Onko teillä ollut vastaa ja miten sen kahva osuuden saa purettua? Kiitos vastauksesta näin etukäteen
Jugi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Tämä osio on varattu yleisesti ja usein kysyttyjen kysymysten valmiiksi vastauskentäksi, josta löytyy moniin peruskysymyksiin vastaus, edes niitä kysymättä. Siis öljytilavuuksia, öljylaatuja, teknisiä tietoja ja säätöohjeita, ym muuta, joita useasti kysellään.
Kysymyksesi kuuluu siis tuonne " CASE ja David Brown traktorit " - osioon.
Itse kysymykseesi ennosaa suoraan vastata, mutta siellä kahvassa lienee mekanismivikaa.
Kysymyksesi kuuluu siis tuonne " CASE ja David Brown traktorit " - osioon.
Itse kysymykseesi ennosaa suoraan vastata, mutta siellä kahvassa lienee mekanismivikaa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Käsijarrun hammastanko lukittuu kun jousen painama luisti napsahtaa hammastangon kolon kohdalle. Kun vipua nostaa myötäpäivään noin 45 astetta käännettynä, luistin rallatus hampaita vasten kuuluu selvästi. Jos näin ei tapahdu, niin kaikkein todennäköisin syy on, että luisti on tahmaantuntut poraukseensa sen verran, ettei jousi jaksa pullauttaa sitä ulos. Jos ei yhtään kiinnosta alkaa purkanaan paikkoja, niin jumin saattaa saada löystymään liotushoidolla, eli ruosteenirrotinta tai polttoöljyä vaan valumaan käsijarruvivun hammastankoa pitikin alaspäin. Ensin pitää kuitenkin teipata alapuolelta hammastangon ja lohkon raja vaikka eritysnauhalla tai muulla tepillä tehdyllä padolla, joka pitää rakoon lirutetun liuotusaineen pinnan korkealla. Näistä ei tiedä, että vaatiiko liotus tunteja vai päiviä tai irtoaako ollenkaan.
Tunnetaan myös tapauksia, että käsijarruvipua on käytetty pois paikaltaan ja sieltä on ponnahtanut pidäkeluisti kokonaan omille teilleen.
Jos huvittaa näpelöiti, niin irrota putkisokka vivun alapäästä ja nosta vipu pois reijästään. Mahapuolella näkyy poikittain yläviistoon tehty ehkä 3/8" poraus, jossa luisti sijaitsee ja sen alla jousi. Todennäköisesti osat ovat paikallaan ja ne kaipaavat vain voitelusuihketta ja hetken kuluttua naputusta vasaralla ja sopivalla terästapilla, että luisti alkaa vähitellen liikkumaan. Älä heti lyö lujaa, ettei jumahtanut tappi paina jousta kokonaan lyttyyn peräseinää vasten ja jumiudu siihen. Parempi, että luisti liikahtaa vain vähän kerrallaan ja jousi pullauttaa sen takaisin, niin paikat vähitellen notkistuu. Hankalin homma taitaa olla putkisokan irrotus.
Kerrotaan, että monimtkaisempiakin kikkoja on jouduttu joskus käyttämään, mutta noilla pääsee alkuun.
Tunnetaan myös tapauksia, että käsijarruvipua on käytetty pois paikaltaan ja sieltä on ponnahtanut pidäkeluisti kokonaan omille teilleen.
Jos huvittaa näpelöiti, niin irrota putkisokka vivun alapäästä ja nosta vipu pois reijästään. Mahapuolella näkyy poikittain yläviistoon tehty ehkä 3/8" poraus, jossa luisti sijaitsee ja sen alla jousi. Todennäköisesti osat ovat paikallaan ja ne kaipaavat vain voitelusuihketta ja hetken kuluttua naputusta vasaralla ja sopivalla terästapilla, että luisti alkaa vähitellen liikkumaan. Älä heti lyö lujaa, ettei jumahtanut tappi paina jousta kokonaan lyttyyn peräseinää vasten ja jumiudu siihen. Parempi, että luisti liikahtaa vain vähän kerrallaan ja jousi pullauttaa sen takaisin, niin paikat vähitellen notkistuu. Hankalin homma taitaa olla putkisokan irrotus.
Kerrotaan, että monimtkaisempiakin kikkoja on jouduttu joskus käyttämään, mutta noilla pääsee alkuun.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Kiitos vastauksista. Täytyy huomenna tutkia ja öljytä tuota mekanismia.
Jugi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Jos Erkin mainitsema luisti on paikoillaan niin sen voi saada liikkumaan painamalla rasvaprässillä vaseliinia kotelon alla olevaan rasvanippaan. Kuvassa kotelo nro 1 https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48584ar1289730 .jonka läpi käsijarruvipu menee. Rasva menee nimenomaan luistin taakse.
Kaikissa koteloissa tuota rasvanippaa ei ole mutta veikkaisin että 996:ssa on.
Makuulle vain traktorin alle ja prässi mukaan.
Kaikissa koteloissa tuota rasvanippaa ei ole mutta veikkaisin että 996:ssa on.
Makuulle vain traktorin alle ja prässi mukaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Eikös tuo kuvan osa ole hydrauliikan hoito vipu ei käsijarrun? nipasta en sitte tiedäkkään... mutta joo vanhemmissa Taaveteissa kulu se lukkopala niin vaihdoin ensin toisesta purkuosasta jakun sekin kulu niin tein itte lattaraudasta uuden ja taas toimii,ei ole sekään kiva laitella siellä pahassa kolossaan.
Kaikki liikkuvat osat kannattaa rasvailla reilusti muuten ne jumittaa ja kuluu nopeasti,jopa nekin rasvaan minne ei kukaan muu kyllä koskaan rasvaa laita,vaikkapa kaasuvivut ja penkin saranatkin.
Kaikki liikkuvat osat kannattaa rasvailla reilusti muuten ne jumittaa ja kuluu nopeasti,jopa nekin rasvaan minne ei kukaan muu kyllä koskaan rasvaa laita,vaikkapa kaasuvivut ja penkin saranatkin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Tessu kirjoitti:Eikös tuo kuvan osa ole hydrauliikan hoito vipu ei käsijarrun? nipasta en sitte tiedäkkään... mutta joo vanhemmissa Taaveteissa kulu se lukkopala niin vaihdoin ensin toisesta purkuosasta jakun sekin kulu niin tein itte lattaraudasta uuden ja taas toimii,ei ole sekään kiva laitella siellä pahassa kolossaan.
Kaikki liikkuvat osat kannattaa rasvailla reilusti muuten ne jumittaa ja kuluu nopeasti,jopa nekin rasvaan minne ei kukaan muu kyllä koskaan rasvaa laita,vaikkapa kaasuvivut ja penkin saranatkin.
Joo nostolaitevipu kuvassa on mutta käsijarrutanko menee kopan läpi ja jousi/luisti on kopan valussa porauksen sissllä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Laitoin wd-40 reilusti useamman kerran, teippain kiinni tuon kotelon alaosan mistä tulee käsijarru kahva läpi. Ja kevyesti pikku vasaralla naputtelin oletettavaa luisti aluetta niin lähti liikkumaan ja käsijarru peittää taas. Kiitos neuvoista
Jugi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
WD40 on yksi parhaista spruuttaöljyistä. Sitä pitää olla aina tallissa varmuuden vuoksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Joo, ja kalapakissa.
Uistimen (eli siis vieheen) voitelussa se myös toimii, parantaa kalan ottavuutta. Tämä ei ole pelkästään kaupunkitarina, vaan ihan itse kokeiltu juttu.
Tämä nyt vähän karkasi sivuun alkuperäisestä aiheesta
Uistimen (eli siis vieheen) voitelussa se myös toimii, parantaa kalan ottavuutta. Tämä ei ole pelkästään kaupunkitarina, vaan ihan itse kokeiltu juttu.
Tämä nyt vähän karkasi sivuun alkuperäisestä aiheesta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Eikös tuo WD ole samaa kamaa kuin CRC.t ja sun muut Rost offit? eipä niissä taida paljon olla ainesosa eroja...
Mutta eipä noilla millään jumittuneita muttereita/pultteja paljon auki saa heh,paitti jos jenka näkyy.
Tuolla netissä yks sälli tehny itte aseonin jaohkasen öljyn seoksen tunkeutuu kuulemma paljon paremmin ruosteeseen kuin valmiit.
Niin JA sitten noi ruosteen irrottimet EI sovellu minkäänlaisen elektroniikan voiteluun,niihin on ihan omat aineet ja syytä käyttää vain niitä,mutoin ei kukaan enää korjaa laitteita jos ruiskittu mitä lie.
Mutta eipä noilla millään jumittuneita muttereita/pultteja paljon auki saa heh,paitti jos jenka näkyy.
Tuolla netissä yks sälli tehny itte aseonin jaohkasen öljyn seoksen tunkeutuu kuulemma paljon paremmin ruosteeseen kuin valmiit.
Niin JA sitten noi ruosteen irrottimet EI sovellu minkäänlaisen elektroniikan voiteluun,niihin on ihan omat aineet ja syytä käyttää vain niitä,mutoin ei kukaan enää korjaa laitteita jos ruiskittu mitä lie.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Samaa ja samaa.... ei välttämät ihan samaa, on niissä aineissa eroa. Ja WD40 on ceeärceetä vanhempi, mut jokin yhteys niillä oli....
Oliko joku lähtenyt tai erotettu weedeeltä ja tää perusti ceeärceen tekeleet, samaa valmistuskaavaa tai aineistusta ei tietenkään patenttien takia voinut käyttää ?
Ite pidän kyllä weedeetä parempana aineena ku ceeärceetä, noin 30v kokemuksella molemmista.
ZEP45 ( with PTFE ) on ehkä vielä weedeetä parempi tavara, mut noin tuplahintainen, ja saatavuus vielä harvemmasta paikasta......
Oliko joku lähtenyt tai erotettu weedeeltä ja tää perusti ceeärceen tekeleet, samaa valmistuskaavaa tai aineistusta ei tietenkään patenttien takia voinut käyttää ?
Ite pidän kyllä weedeetä parempana aineena ku ceeärceetä, noin 30v kokemuksella molemmista.
ZEP45 ( with PTFE ) on ehkä vielä weedeetä parempi tavara, mut noin tuplahintainen, ja saatavuus vielä harvemmasta paikasta......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Jos liotushoidolla ei ole mahdoton kiire, niin upotus polttoöljyyn on aika tepsivä temppu. Mitä pitempää uittaa, sen paremmin toimii, mutta lähtökohta voisi olla noin viikon kuuri. Pultin ja mutterin tai pultin ja reiän välisen ruostekerroksen murtamiseen toimii kuumennus ja aika hyvin myös reilut iskut pajavasaralla. Kun ruosteessa on mikroskooppisia railoja niin neste imeytyy sinne tehokkaammin. Myös ruostekerros lähtee aukiväännössä helpommin murentumaan kun siellä on valmiita railoja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996 vm. - 75 käsijarru
Erkki on oikeassa hyvin usein lämmitys ja naputtelu on se taika mikä avaa jumit,toissa vuonna En olis saanu vaihettua auton jarruputkea ja saanu ilmaruuveja irti ilman että kaasupillillä olis lämmittäny,tuo upotuskonstikin on monesti käytetty,sillä sain kaverini jarrusylinterien säädöt liikkumaan ja hän oli tyytyväinen että sai vanhaan harrastepeliin jälleen ehjiä osia omista jemmoistaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa