Pakosarja töhnässä.
+3
Tessu
1690 metsä
Dave 996
7 posters
Sivu 1 / 1
Pakosarja töhnässä.
Moro.
Kyseessä on Taavetti 996 vm-77 tunteja n. 4600h
Ongelma: Pakosarja on aivan mustan töhnän peitossa ja sen lisäksi myös öljyn määrä näyttää
mittatikusta katsoen lisääntyvän! Jäähdytinnestettä ei häviä. Mistähän lähtisin vikaa kartoittamaan/
korjaamaan? Sen tiedän, että jos kone on kevyessä käytössä niin pakosarja saattaa töhriintyä mutta, että
öljyn (tai mitä se nyt onkaan)niin määrä lisääntyy.
Kyseessä on Taavetti 996 vm-77 tunteja n. 4600h
Ongelma: Pakosarja on aivan mustan töhnän peitossa ja sen lisäksi myös öljyn määrä näyttää
mittatikusta katsoen lisääntyvän! Jäähdytinnestettä ei häviä. Mistähän lähtisin vikaa kartoittamaan/
korjaamaan? Sen tiedän, että jos kone on kevyessä käytössä niin pakosarja saattaa töhriintyä mutta, että
öljyn (tai mitä se nyt onkaan)niin määrä lisääntyy.
Dave 996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: Pakosarja töhnässä.
Yksinkertasimmillaan saattais johtua vuotavasta hehkutulpasta. Jos kone muuten käy ja toimii normaalisti
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Pakosarja töhnässä.
Kyllä kone käy ja kukkuu ihan normaalisti.
Dave 996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: Pakosarja töhnässä.
Hehkutulpan uusimista suosittelen, jos kenelläkään ei ole mitään viisaampaa neuvoa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Pakosarja töhnässä.
katoppa ettei vuoda polttoaineet siirtopumpusta jos kalvossareikä... kerran oli bensakone autossa tuo vika ja öljyt ihan lirua,olis ollu hyvä possaus jos olis päässy kipinä alakertaan!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Pakosarja töhnässä.
Siirtopumppu voi valskata tai sitten syöttöpumpun X-akselitiiviste päästää pumpusta pöötä öljyyn, parikin tapausta viimevuosina itellä tullut eteen että syöttöpumppu vuotaa ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Pakosarja töhnässä.
Vuotava hehkutulppa päästää polttoainetta mäntien päälle, jolloin kone savuttaa myös lämpimänä. Vuotava siirto pumpun kalvo päästää polttoainetta moottorin kampikammioon, jos siirtopumpun alaosassa oleva "hukkareikä" on tukossa, jolloin öljytaso nousee. Vuotava jakajapumpun akselitiiviste on kyllä mahdollinen syy, mutta erittäin harvinainen. Se "musta mönjä" saattaa olla männänrenkaiden ohi päässyt öljy. Tila johtuu usein pitkistä tyhjäkäyntijaksoista, jolloin sylinteriseinämät lasittuvat ja männänrenkaat juuttuvat kiinni männissä oleviin uriin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Pakosarja töhnässä.
Jakaja pumpun akselitiivisteet minäkin joudun uusimaan , kun öljyt alkoi lisääntymään .
Ei se kyllä käyntiin vaikuttanut eikä paikkoja sotkenut .
Ei se kyllä käyntiin vaikuttanut eikä paikkoja sotkenut .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Pakosarja töhnässä.
Moro taas.
Ajattelin lähteä siitä helpoimmasta päästä.
Koneen kylki ja pakosarja pesty siitä mustasta töhnästä.
Hehkutulppa irti ja tulppa imusarjaan, sen jälkeen kevyttä
käyttöä pari tuntia ja näyttä siltä, että pakosarja pysyisi kuivana.
Öljyn lisääntymisestä en osaa vielä sanoa. Pitää seuraavaksi vaihtaa
öljyt ja suodatin. Seurataan tilannetta.
Ajattelin lähteä siitä helpoimmasta päästä.
Koneen kylki ja pakosarja pesty siitä mustasta töhnästä.
Hehkutulppa irti ja tulppa imusarjaan, sen jälkeen kevyttä
käyttöä pari tuntia ja näyttä siltä, että pakosarja pysyisi kuivana.
Öljyn lisääntymisestä en osaa vielä sanoa. Pitää seuraavaksi vaihtaa
öljyt ja suodatin. Seurataan tilannetta.
Dave 996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: Pakosarja töhnässä.
Joo vuotava hehkutulppa kyllä sottaa pakopuolta. Ilmiö korostuu kevyessä käytössä olevissa koneissa, kun kuumt
pakokaasut ei polta paikkoja puhtaaksi.
Usein luulevat, että koneessa on isokin vika, kun työntää mustaa rööttiä pakosarjasta.
Jos löpöä menee alakertaa, johtuu se todennäköisesti vuotavasta siirtopumpun kalvosta. Taavetin alkuperäisessä
siirtopumpussa pitäis olla alapuolella niinsanottu juorureikä, josta pitäis tihkua löpöä ulos, jos kalvo vuotaa.
En tiedä onko missään uudessa siirtopumpussa enää juorureikää. Mitä täs on ollu viimevuosina siirtopumppuja
käsittelyssä yhdessäkään ei ole ollu juorureikää. Tosin ei niistä yksikään ollut Taavetin pumppu
pakokaasut ei polta paikkoja puhtaaksi.
Usein luulevat, että koneessa on isokin vika, kun työntää mustaa rööttiä pakosarjasta.
Jos löpöä menee alakertaa, johtuu se todennäköisesti vuotavasta siirtopumpun kalvosta. Taavetin alkuperäisessä
siirtopumpussa pitäis olla alapuolella niinsanottu juorureikä, josta pitäis tihkua löpöä ulos, jos kalvo vuotaa.
En tiedä onko missään uudessa siirtopumpussa enää juorureikää. Mitä täs on ollu viimevuosina siirtopumppuja
käsittelyssä yhdessäkään ei ole ollu juorureikää. Tosin ei niistä yksikään ollut Taavetin pumppu
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Pakosarja töhnässä.
Mustuminen voi johtua myös puhtaasti pelkästään kevyestä käytöstä, pienillä kierroksilla kymmeniä tunteja, ja varsinkin ilman kunnon rasituksia......
Kyl isäukon 1410 j 904 vallukin kylkeä piettää, ja sit kun kunnolla polkasee kohtuu rasituksella, ni voi kiasus sitä sinisen - harmaan savun määrää ....
Kyl isäukon 1410 j 904 vallukin kylkeä piettää, ja sit kun kunnolla polkasee kohtuu rasituksella, ni voi kiasus sitä sinisen - harmaan savun määrää ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Pakosarja töhnässä.
Klapikoneen pyöritys ja sen kaltainen lähes kuormittamattomana pyöritys laittaa monet moottorit mustaamaan pakosarjansa ja kylkensä. En tiedä mistä se oikein johtuu, mutta kun traktori päästetään pariksi päiväksi oikeisiin töihin niin paikat kyllä kuivahtaa. Kylmähköjen pakokaasujen mukana tulee pakosarjaan ainakin kaikki mikä valuu pakoventtiilin vartta pitkin alaspäin. Kuumassa kaasussa ne palaa pois. Omassa 1200:ssa märkii pakosarja vaikka ajelee tuntikausia tiellä kaasu pohjassa. Kun takana ei ole kuormaa, niin pakokaasut ovat kylmät vaikka konetta huudattaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Pakosarja töhnässä.
Niin ja sekin pitää huomioidaettä kun alkaa moottori olla ehtoopuolella niin kyllä alkaa mustata hieman sieltä sun täältä kaikkia mahdollisia osia kun ohipuhallukset lyö öljyä pihalle,on vaan noista kokemusta.
Mutta jos tuommoista ei esiinny niin joko se tulppa tai kalvo sitten aiheuttaa...
Mutta jos tuommoista ei esiinny niin joko se tulppa tai kalvo sitten aiheuttaa...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa