Taavetin metsäominaisuudet
+11
massikka_mies
ikilika
jtn
erkki
Ulvila
Pulteri
käyttäjä
taavettimies
kujanjuh
tv43
taavetisti
15 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Taavetin metsäominaisuudet
En löytänyt aihetta Taavetin metsäkokemuksista, joten kertokaapa omia kokemuksianne Taavetista metsätöissä. Tuolla meidän vm. 1974 990 on joskus vedetty puita omatekoisella reellä vinssi perässä, mutta nyt kyseistä traktoria käytetään lähinnä puiden vinssaamiseen.
taavetisti- Viestien lukumäärä : 6
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Kyllähän tuolla 1490 on tullut polttopuita ajeltua . Telikärry ja pieni kuormaaja aisalla . Kevythän se on ,
mutta eniten haittaa etuakselin liian pieni keinuvara . Tulee ajosta vähän töksähtelevää kun kannokossa
on aina toinen etunen ilmassa ja taas tärähtää alas tullessa . Kun on lukoton etuakseli ei nelivetokaan
auta epätasaisella . Kyllä minusta Ursus oli juoheampi ja parempi metsässä , toki tonni painossakin oli
plussaa . Muita en ole metsässä kokellutkaan .
mutta eniten haittaa etuakselin liian pieni keinuvara . Tulee ajosta vähän töksähtelevää kun kannokossa
on aina toinen etunen ilmassa ja taas tärähtää alas tullessa . Kun on lukoton etuakseli ei nelivetokaan
auta epätasaisella . Kyllä minusta Ursus oli juoheampi ja parempi metsässä , toki tonni painossakin oli
plussaa . Muita en ole metsässä kokellutkaan .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Ajelin 996 takapotkullani kohtuu paljonkin puita metsästä reilu kymmenen vuotta sitten. Minulla oli vanhasta auton tankkiperäkärrystä tehty rankakärry. Siinä ei ollut teliä, mutta toimivasta jousituksesta oli yllätyksekseni hyötyä metsäkäytössä. Ajoin kesäaikaan noin 5-6 pinomotin kuormia, Kuormainta ei ollut ja suurimmat puut olivat sellaisia, jotka pari miestä pystyi änkeämään kärryn pohjalle. Enimmäkseen kuitenkin 4-6 metristä polttorankaa. Ajo onnistui hyvin, maasto oli suht. tasaista, mutta paikoitellen soista. Kärry ei koskaan kaatunut, mutta pari kertaa Taavi upposi kärryineen pahasti suohon, vaikka yritinkin ajaa aina vain kerran samasta kohtaa. Eipä mitään, kärry irti ja tyhjäksi, lapio käyttöön ja kaivun jälkeen rankoja renkaiden alle, pölkky kettingillä kiinni takarenkaaseen, puoli kierrosta ajoa, pölkky uusiin asemiin jne. Eli kyllähän niistä selvittiin omin avuin, mutta olihan se aika työlästä.
Minusta Taavi oli ketterä metsässä, maavara oli riittävä ja pärjäsin aika hyvin, satoja motteja toin metsästä. Ajomatka oli lyhyt, enimmilläänkin puolitoista kilometriä. En siihen osannut mitään nelivetoa kaivata. Jos vielä olisi samanlaista savottaa, niin ilman muuta sinne menisin Taavetilla. Nykyään haen mökillä polttopuut ja tuulenkaadot pienellä neliveto Kubotalla, joka mahtuu todella kapeista puiden väleistä, on ketterä ja vetää yllättävän suuria kuormia.
Minusta Taavi oli ketterä metsässä, maavara oli riittävä ja pärjäsin aika hyvin, satoja motteja toin metsästä. Ajomatka oli lyhyt, enimmilläänkin puolitoista kilometriä. En siihen osannut mitään nelivetoa kaivata. Jos vielä olisi samanlaista savottaa, niin ilman muuta sinne menisin Taavetilla. Nykyään haen mökillä polttopuut ja tuulenkaadot pienellä neliveto Kubotalla, joka mahtuu todella kapeista puiden väleistä, on ketterä ja vetää yllättävän suuria kuormia.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
1490:pihän on ihan näppärä peli metsään, kevyt ja ketterä eikä tuo etuakselin keinuvara mielestäni lopu kesken, enempi kuutosissa se ongelma.
Takatiloja ei oikein ole jos ei itse ala rakentaa. Juontokoura hommiin erittäin pätevä kone kunhan on pohjapanssari.
995:nen on painojakautumansa puolesta hyvä metsässä etenijä. Ja jos keula on koko ajan ilmassa niin helppohan sinne on laittaa lisäpainoja.
Taavi hyttiin saa helposti "hyvät takatilat" itsellä on tuossa toisessa 995:sessa parempi grammerin penkki (sama kuin 90-sarjalaisissa) johon löytyy tuolla tallin nurkassa sopiva omatekoinen kääntölevy joka ollut aikanaan 1490:pissä. Sen kun iskisi siihen niin olisi hyvä työskentely asento kuormaajalle, jos sillä pitäisi puunajoon lähteä. Ja kohta puolin on taavihytti yhtä lämmin kuin uudempienkin taavettien hytit. Kävin jo kerran testaamassa uutta lämmityslaitetta ja hyvin toimii. Tällähetkellä odottaa maalausta, jos välipäivinä vaikkka ehtisi.
Terri 1020 on kyllä ainoa oikea vehje tuulenkaatojen keräilyyn ja muuhun pikku hommaan tai vaikeisiin olosuhteisiin. Pesee kaikki telamönkijät ynnä muut etenemis kyvyssä 6-0. Ja menee kapeastakin välistä (kone 1,3m leveä)
Hyvät joulut vaan kaikille!
Takatiloja ei oikein ole jos ei itse ala rakentaa. Juontokoura hommiin erittäin pätevä kone kunhan on pohjapanssari.
995:nen on painojakautumansa puolesta hyvä metsässä etenijä. Ja jos keula on koko ajan ilmassa niin helppohan sinne on laittaa lisäpainoja.
Taavi hyttiin saa helposti "hyvät takatilat" itsellä on tuossa toisessa 995:sessa parempi grammerin penkki (sama kuin 90-sarjalaisissa) johon löytyy tuolla tallin nurkassa sopiva omatekoinen kääntölevy joka ollut aikanaan 1490:pissä. Sen kun iskisi siihen niin olisi hyvä työskentely asento kuormaajalle, jos sillä pitäisi puunajoon lähteä. Ja kohta puolin on taavihytti yhtä lämmin kuin uudempienkin taavettien hytit. Kävin jo kerran testaamassa uutta lämmityslaitetta ja hyvin toimii. Tällähetkellä odottaa maalausta, jos välipäivinä vaikkka ehtisi.
Terri 1020 on kyllä ainoa oikea vehje tuulenkaatojen keräilyyn ja muuhun pikku hommaan tai vaikeisiin olosuhteisiin. Pesee kaikki telamönkijät ynnä muut etenemis kyvyssä 6-0. Ja menee kapeastakin välistä (kone 1,3m leveä)
Hyvät joulut vaan kaikille!
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Meillä on 996 vm 75 13,6x38 takarenkailla.Siihen kun heitti fiskarsin raskaat jääketjut ,niin parempaa lumessakulkija en ole tavannut. On monet tukkikuormat ajettu tosi huonojen kulkuyhteyksien takaa. Oli semmoisia nevoja ,että piti miehen ensinnä käydä polkemassa lumeen raiteet. Sitten yön jälkeen pelkällä nuppitraktorilla ekat ajot ja siitä pikkuhiljaa tie kuntoon.
Perhon kivikankaalla oli nimensä mukaisesti vielä paljon isoja kiviä maastossa, joten 56cm:n maavaraa tarvittiin.
Tukkeja kun kerättiin niin monesti oli niin paljon lunta että tuli etuakselin yli, mutta taavetti vain meni.
Uskallan kyllä tänäkin päivänä lähteä tuolla 996:lla noihin olosuhteisiin ja tiedän että moni traktori ei tule edes perässä samoja jälkiä.
Perhon kivikankaalla oli nimensä mukaisesti vielä paljon isoja kiviä maastossa, joten 56cm:n maavaraa tarvittiin.
Tukkeja kun kerättiin niin monesti oli niin paljon lunta että tuli etuakselin yli, mutta taavetti vain meni.
Uskallan kyllä tänäkin päivänä lähteä tuolla 996:lla noihin olosuhteisiin ja tiedän että moni traktori ei tule edes perässä samoja jälkiä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
[quote="Case1594"]Meillä on 996 vm 75 13,6x38 takarenkailla.Siihen kun heitti fiskarsin raskaat jääketjut ,niin parempaa lumessakulkija en ole tavannut. On monet tukkikuormat ajettu tosi huonojen kulkuyhteyksien takaa. Oli semmoisia nevoja ,että piti miehen ensinnä käydä polkemassa lumeen raiteet. Sitten yön jälkeen pelkällä nuppitraktorilla ekat ajot ja siitä pikkuhiljaa tie kuntoon.
Perhon kivikankaalla oli nimensä mukaisesti vielä paljon isoja kiviä maastossa, joten 56cm:n maavaraa tarvittiin.
Tukkeja kun kerättiin niin monesti oli niin paljon lunta että tuli etuakselin yli, mutta taavetti vain meni.
Minä tiedän nuo perhon kivikankaat,samanlaisia kankaita on kivijärvelläkin ja ei siellä kesällä pääse oikein jalkamieskään liikkumaan.
Kauheita pirunpeltoja.
Perhon kivikankaalla oli nimensä mukaisesti vielä paljon isoja kiviä maastossa, joten 56cm:n maavaraa tarvittiin.
Tukkeja kun kerättiin niin monesti oli niin paljon lunta että tuli etuakselin yli, mutta taavetti vain meni.
Minä tiedän nuo perhon kivikankaat,samanlaisia kankaita on kivijärvelläkin ja ei siellä kesällä pääse oikein jalkamieskään liikkumaan.
Kauheita pirunpeltoja.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Minkäslaisessa kunnossa kyseinen 996:nen on nykyään? Selailin dunkelin sivut läpi eikä löytyny yhtään kuvaa, eikä täällä tallin puolellakaan taida olla.Case1594 kirjoitti:Meillä on 996 vm 75 13,6x38 takarenkailla.Siihen kun heitti fiskarsin raskaat jääketjut ,niin parempaa lumessakulkija en ole tavannut. On monet tukkikuormat ajettu tosi huonojen kulkuyhteyksien takaa. Oli semmoisia nevoja ,että piti miehen ensinnä käydä polkemassa lumeen raiteet. Sitten yön jälkeen pelkällä nuppitraktorilla ekat ajot ja siitä pikkuhiljaa tie kuntoon.
Perhon kivikankaalla oli nimensä mukaisesti vielä paljon isoja kiviä maastossa, joten 56cm:n maavaraa tarvittiin.
Tukkeja kun kerättiin niin monesti oli niin paljon lunta että tuli etuakselin yli, mutta taavetti vain meni.
Uskallan kyllä tänäkin päivänä lähteä tuolla 996:lla noihin olosuhteisiin ja tiedän että moni traktori ei tule edes perässä samoja jälkiä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Mun 996 on alkuperäiskunnossa noin 6000h mittarissa.Toissa kesänä niittokone heitti kiviä ikkunaan ,niin että meni etuikkuna ja sivuikkuna hytistä rikki (siis taavi-hytti).Ne on vieläkin laittamatta.Suorat ja jokseenkin kolhuttomat pellit siinä on ja hytin takaosan keinonahkakin tallessa.Piti ottaa se työnalle tänä vuonna,mutta on tullut noita suunnittelemattomia projekteja väliin.Männänrenkaat siihen pitäis vaihtaa niinkuin V-M on kertonut.
80-luvun alussa kun tein uutismaata liki 20 ha niin 996 oli tosi lujilla. Kaivurilla kuokittiin suo ja siitä 996:lla ja hankmolla tehtiin peltoa.
Minun traktoriasteikolla 996 on kärkipäässä ja luulen ettei 70-luvun alussa paperirahalla paljon parempaa saanut.
Kuvia tulee joskus myöhemmin.
80-luvun alussa kun tein uutismaata liki 20 ha niin 996 oli tosi lujilla. Kaivurilla kuokittiin suo ja siitä 996:lla ja hankmolla tehtiin peltoa.
Minun traktoriasteikolla 996 on kärkipäässä ja luulen ettei 70-luvun alussa paperirahalla paljon parempaa saanut.
Kuvia tulee joskus myöhemmin.
Vieraili- Vierailija
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Hyvät joulunjatkot vaan kaikille,pakkanen meni yli -30 asteen kun pukki sai käydyksi,joten talvea piisaa,se on tuo kasvihuoneilmiö sellainen.
Tuo 1490 keinunvaran paukkuminen on DB etuakselin ongelma,ei se carrarossa sillain kyllä tunnu,en ole mitannu eroa,mutta veikkaan että carraro mahtuu keinumaan enemmän,olishan siinä varaa leikata toppareista paljoki siinäki taavetin akselissa.
Lukon puuttuminen DB akselissa tekee osansa.
Kyllä 996 on tosi kinostenmenijä,meillä oli sekurahytillisessä vinssi perässä kiinni,niin Jukuanvaaran jyrkässä rinteessä oli meidän vanhalla jälellä naapurin MF pikkusen reen kanssa kiinni ja isännät lähteny siitä kävelemään,niin ajoimme siitä vierestä ummesta ohi 996 taavetilla reen kanssa noin metrisessä lumessa,ei menny solokenaan ,piti heijata ,mutta meni kumminki,taavetti kun nosti keulan pystöön kinoksessa ja mutkataka-akselin vuoksi maavara vetokoukun alla ei laskenut silti yhtään,sekin oli oma tekijänsä.
Ketjuina oli Tellefsdal ketjut,joka toinen reikä pyöreä,pito oli hyvä.
Tämä juttu on tosi ja massikkamiesten ei kannata närkästyä tästä jutusta,se vaan oli niin,kyllä poikasen mieltä lämmitti tuo reissu pitkään,isältäni ja velipojaltani voi kysyä jos ei usko tätä kirjoitusta.
Aikanaan tuo gallerian 950 oli ollut isällä ammattiajossa mettähommissa,sittemmin oli 990 B selectamatic,missä oli puolitelat,sitä käytettiin 1977 vuoteen asti metsäajossa tuolla vaaroissa,sitten sen jälkeen 990 AS ,mistä on kuvia telat päällä galleriassa.
En muista muuta remonttia noihin tulleen metässä,mutta jarruja piti korjata,telahommiin ne oli noissa köykäset.
Taas MF 165 ja Ford 5000 traktoreissa se puoli oli parempi tuohon hommaan,märät levyjarrut.
Noita 990 ja 996 malleja oli täällä ammattiajureilla käytössä,ja ainakin toisella niistä oli Ford 5000 toisena koneena,vaikeassa maastossa oli taavetti kuulemma parempi kulkija.
Niillä oli vetokoukutki tehty vielä korkeammiksi mitä ne oli alkujaan,sellainen oisko ollu 20mm paksu levy vaan alla ja hydrauliikansuodatin oli koteloitu piiloon.
Oli tuossa huoltomiessetäni kanssa puhetta kun tuo 1210 taavihytillinen tuli nyt yhelle kaverille tänne,että tuollaiset ne olis pitäny aikanaan laittaa savottataaveteiksi noilla ajureilla.
Tuo 1490 keinunvaran paukkuminen on DB etuakselin ongelma,ei se carrarossa sillain kyllä tunnu,en ole mitannu eroa,mutta veikkaan että carraro mahtuu keinumaan enemmän,olishan siinä varaa leikata toppareista paljoki siinäki taavetin akselissa.
Lukon puuttuminen DB akselissa tekee osansa.
Kyllä 996 on tosi kinostenmenijä,meillä oli sekurahytillisessä vinssi perässä kiinni,niin Jukuanvaaran jyrkässä rinteessä oli meidän vanhalla jälellä naapurin MF pikkusen reen kanssa kiinni ja isännät lähteny siitä kävelemään,niin ajoimme siitä vierestä ummesta ohi 996 taavetilla reen kanssa noin metrisessä lumessa,ei menny solokenaan ,piti heijata ,mutta meni kumminki,taavetti kun nosti keulan pystöön kinoksessa ja mutkataka-akselin vuoksi maavara vetokoukun alla ei laskenut silti yhtään,sekin oli oma tekijänsä.
Ketjuina oli Tellefsdal ketjut,joka toinen reikä pyöreä,pito oli hyvä.
Tämä juttu on tosi ja massikkamiesten ei kannata närkästyä tästä jutusta,se vaan oli niin,kyllä poikasen mieltä lämmitti tuo reissu pitkään,isältäni ja velipojaltani voi kysyä jos ei usko tätä kirjoitusta.
Aikanaan tuo gallerian 950 oli ollut isällä ammattiajossa mettähommissa,sittemmin oli 990 B selectamatic,missä oli puolitelat,sitä käytettiin 1977 vuoteen asti metsäajossa tuolla vaaroissa,sitten sen jälkeen 990 AS ,mistä on kuvia telat päällä galleriassa.
En muista muuta remonttia noihin tulleen metässä,mutta jarruja piti korjata,telahommiin ne oli noissa köykäset.
Taas MF 165 ja Ford 5000 traktoreissa se puoli oli parempi tuohon hommaan,märät levyjarrut.
Noita 990 ja 996 malleja oli täällä ammattiajureilla käytössä,ja ainakin toisella niistä oli Ford 5000 toisena koneena,vaikeassa maastossa oli taavetti kuulemma parempi kulkija.
Niillä oli vetokoukutki tehty vielä korkeammiksi mitä ne oli alkujaan,sellainen oisko ollu 20mm paksu levy vaan alla ja hydrauliikansuodatin oli koteloitu piiloon.
Oli tuossa huoltomiessetäni kanssa puhetta kun tuo 1210 taavihytillinen tuli nyt yhelle kaverille tänne,että tuollaiset ne olis pitäny aikanaan laittaa savottataaveteiksi noilla ajureilla.
Vieraili- Vierailija
Taavetin metsäominaisuudet
990 oli aikaisemmin ihan ylivoimanen juontokouran kanssa.
Kotimaiset piikkiketjut. Niillä meni mistä vaan. Meni pienestä
välistä ilman kolhuja puissa.Maavara riitti joka paikkaan.
Nokka vaan oli vähän kevyt. Mutta sitten mentiin pakilla.
Pysy nokka maassa.
Kotimaiset piikkiketjut. Niillä meni mistä vaan. Meni pienestä
välistä ilman kolhuja puissa.Maavara riitti joka paikkaan.
Nokka vaan oli vähän kevyt. Mutta sitten mentiin pakilla.
Pysy nokka maassa.
Pulteri- Viestien lukumäärä : 12
990 ominaisuudet
Tuli tuossa viime lauantaina kokeiltua tuon Taavetin metsäominaisuuksia, tosin ilman vinssiä tai rekeä. Keskellä tietä kiviä jotka nousivat 30-40 cm maanpinnasta, ei raapassut traktorin pohja niihin. Samassa tilanteessa meidän MF 3050 olisi varmaan jäänyt pohjapanssaristaan kiinni. Nyt vain odotellaan Tammikuuta jolloin puunteko alkaa tosissaan. Vaikka nelivetoiset ovatkin ykköskoneita pellolla, on takaveto edelleen metsässä loistokone.
taavetisti- Viestien lukumäärä : 6
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
olen kans koonnut rangat ja tukit toistakymmentä vuotta kouran kans tuolla 990:llä.tosiaankin hyvä puoli on pienistäkin väleistä pujottelu mahdollisuus, mettäs peruuttamises/kääntelyshän nuo 2wd:t jää ylivoimaisesti kakkoseksi nelivetoon verrattuna. 5000:lla samaa hommaa on tullut tehtyä myös paljon ,suuremmasta massasta on apua, hidas pakki on tosiaankin hidas ja nopea liian nopea. taavetin etenemiskyky on 165:seen verrattuna omaa luokkaa. 165:sen pukillehan taas mua ei saa muutenkaan kiväärilläkään. laitoin tuohon 990:seen aikoinaan zf:n pikkukuorma auton tehostetun simpukan (koko sopiva) omasta kun oli särkyny alukuoret mettätöis kunnon iskusta. vähän toiseen keskusteluun viitaten tuo samaanen 990 ei tarvitte mitään nostovarsien ylälukkoa. laitoin mäntään uuden o-renkaan ja nahkarenkaan tilalle 90mm auton männänrenkaasta sopivasti lyhennetyn. varret ei yhtään laske isollakaan painolla, ei oo kyllä selectastakaan mitään jäljellä, vaan on normaali 1/2 toim. lohko. erittäin hyvä esim. lumitöis ,kun levyn voi kolahuttaa maahan lumista puhtaaksi. naapurin 990 imples on kans tuo hydr. liikkeen lohko kun oma pumppu/venttiilistö (kallis) olis pitäny uusia, nyt on nokka pumppu + irtolohko (edullinen) ainakin selectas pystyy käyttämään omat sisäiset putkistot. alkuperäänen oli pilattu likaisella öljyllä, nyt ei ole roskat haitannu. olishan tuo 4wd 996:kin tuonne mettähän,mutta nuo vyörenkahat ei oikeen iske, ja kerrostaloon kokoonen hytti.tarkoitus on laittaa tuon 990 tilalle joskus joku vaikka 2wd 1490, tasalattialle kun sais sen moottorisahankin. kun on nuota 18.34 fiskarsin ketjuja kahdetkin varastos
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Taavissa on tosiaankin hyvä maavara ja kevyt keula, joka tekee liikkumisen pehmeässä ja lumikossa helpommaksi. Ja yksi asia, jolle osaa antaa arvoa silloin kun sitä oikeasti tarvitsee: ryömintävaihteet. Mulla on 1200 karvalakkimalli 6-vaihteisella laatikolla ja sen hidas pakki on tarkkaan paikkaan liian nopea. Kyllä eteenpäin mennessäkin pitää joskus mennä niin tarkasta välistä, että ryömintävaihteet on tosi hyvät. 990:ssa on lyhyt akseliväli ja se kyllä taipuu pienille poluille ja käänteisiin. 1200 on selvästi kömpelömpi. Etupyörät saisi kääntyä hitusen jyrkemmälle joskus kun pitää jarrun kanssa kääntyä. Meillä on mettät niin kovapohjaisia ettei ole uponnut vielä kertaakaan niin syvälle että olisi pysähtynyt. Ojat ja kivet siellä esteet tekee, mutta kun kärryssä on vinssikuormain ja 50 metriä vaijeria niin aika hyvin niillä pärjää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Unohtuipa minultakin se ryömintävaihde . Se on iso plussa metsässä . Sieltä tosiaan löytyy paikkoja
jossa säästyy pahimmilta sydämentykytyksiltä kun voi sovitella konetta hitaasti pahimpiin paikkoihin .
Sitä etuakselin keinua olen kanssa suunnitellut lisätä , mutta ei ole tullut vielä rälläkkään tartuttua .
jossa säästyy pahimmilta sydämentykytyksiltä kun voi sovitella konetta hitaasti pahimpiin paikkoihin .
Sitä etuakselin keinua olen kanssa suunnitellut lisätä , mutta ei ole tullut vielä rälläkkään tartuttua .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Taavetin metsäominaisuudet
Tämä talvi on ollut ensimmäinen metsätalvi 1290:lla. Verrattuna aikaisempiin traktorikokemuksiin; MF 135 ja erilaisia Valmetin traktoreita, olen ollut hyvin tyytyväinen. Olen hakenut lovipankon kanssa, ilman ketjuja, tukkeja sellaisista koloista että ihmettelen vieläkin miten se onnistui. Ainoa mistä on ollut haittaa on tietysti valot ja vilkut ja varoituskolmio. DB on Turun saaristossa. Jäälle en ole uskaltanut sen kanssa lähteä, on se senverran painava. MF 135 tai mönkijä on parempi jäämatkojen takaisiin reissuihin.
jtn- Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 63
Paikkakunta : Turku / Iniö
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Kyllä 995:nenkin kulkee hangissa kuin kala vedessä keveä 2 metrinen linko perässä, lunta on vähän saapasvarren yli. Ketjuina tomivat parit piikittömät vanhat kuorma-auton riimut yhteen liitettynä. Ihan riittävästi liikkuu noillakin ketjuilla, maantiellä mukavat nuo kuorma-auton ketjut kun eivät ravista yhtään.
Jotkut vanhat piikittömät jäätikkö merkkiset ketjut löytyy myös mutta tänä talvena 1490 on kulkenut ilmankin, joinain talvina jää herkästi ilman ketjuja pohjapanssarin varaan kellumaan jos sattuu olemaan nuoska lunta, täälläpäin kaikki tämän talviset lumet on silkkaa puuteri lunta.
Kun laittaa 995:sen perään roikkumaan 2,5 metrisen vieskan metallin perälevyn jolloin kaikki paino tulee takasille, lähes keula ilmassa ilman lisäpainoja, sillä yhdistelmällä etenemis kyky on jo ihan mahoton!
Edit: Piti "suomentaa" viesti
Jotkut vanhat piikittömät jäätikkö merkkiset ketjut löytyy myös mutta tänä talvena 1490 on kulkenut ilmankin, joinain talvina jää herkästi ilman ketjuja pohjapanssarin varaan kellumaan jos sattuu olemaan nuoska lunta, täälläpäin kaikki tämän talviset lumet on silkkaa puuteri lunta.
Kun laittaa 995:sen perään roikkumaan 2,5 metrisen vieskan metallin perälevyn jolloin kaikki paino tulee takasille, lähes keula ilmassa ilman lisäpainoja, sillä yhdistelmällä etenemis kyky on jo ihan mahoton!
Edit: Piti "suomentaa" viesti
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Se on juuri noin,pitää olla iso nelivetoinen traktori että päihittää tuollaisen yhistelmän,sen olen Jukuanvaarassa Pudasjärvellä aikanaan nähny konkreettisesti.
Vieraili- Vierailija
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Jepjep.. ajattelin lähteä metsään katselmaan mahdollisia lumituhoja 1490:pillä (neliveto ilmanketjuja) mutta ei mene mihinkään. No kävin sitten vaihtamassa kulkinetta 995:seen ja pääsin sinne mihin halusinkin.
Ketjujen piikit ovat kuluneet loppuun ja takapainoakaan ei ollut mutta kummasti se vaan kulkee tuolla, ei mitään ongelmia menisi huomattavasti paksummassakin lumessa vaikka on vähän haiskat kejut. Näissä olosuhteissa taavetin korkea maavara pääsee oikeuksiinsa.
Ketjujen piikit ovat kuluneet loppuun ja takapainoakaan ei ollut mutta kummasti se vaan kulkee tuolla, ei mitään ongelmia menisi huomattavasti paksummassakin lumessa vaikka on vähän haiskat kejut. Näissä olosuhteissa taavetin korkea maavara pääsee oikeuksiinsa.
Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm Su Elo 12 2012, 19:51, muokattu 2 kertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Kommee kuva, ja näyttää sitä lunta olevan sielläkin riittämiin...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Joo turha on täällä enää ketjuttomalla nelikolla yrittää hankeen mennä.. lunta iha riittävästi
massikka_mies- Ylläpito
- Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
mulla on itellä 850 DB kun ketjut on päällä niin se menee mistävaan ja hyvin tulee telikärry peräs niinku sukset
paremmin menee niinku 6045zetor neliveto 850 on parempi ja ketterämpi mettäs menemään pieni ja kevyt
mulla ei ole ainakaan mitään moitittavaa mettä olosuhteista DBn kanssa..
paremmin menee niinku 6045zetor neliveto 850 on parempi ja ketterämpi mettäs menemään pieni ja kevyt
mulla ei ole ainakaan mitään moitittavaa mettä olosuhteista DBn kanssa..
kalansyötti- David Brown : 850 implematic -61 ja 1210
DBTCF:n jäsen nro : 117
Viestien lukumäärä : 57
Ikä : 38
Paikkakunta : ylistaro
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Katselin tuossa ulkomailla myytäviä taavetteja ja kaikissa 1210 ja 1410 neliveto malleissa näyttää olevan käännetty portaalipyörästöjä pykälän alemmas.
Tuolla tavalla saadaan tottakai jonkin verran lisää maavaraa, johan tulisi 1490:stäkin melkoinen metsäkone kun kääntäisi lonkkia alaspäin. Mahtuisi sen jälkeen melkosen isot renkaat alle. Miksihän tuollainen lievä korotus ei ole yleistynyt sen suuremmin
Etupäähän pitäisi sitten vaihtaa reilusti isommat renkaat että saisi koneen tasapainoon. Välityksen saisi passattua sitten kohdalleen samaan tapaan kuin noissa nelosten nopeutus remonteissa. Aika herkästi istahtaa tuollainen mezzo valmetti kannon päälle josta 1490:llä pääsee yli ihan vakio rengastuksellakin, etuakselin raidetanko ottaa ensimmäisenä kiinni. Neliveto taavetti 70cm maavaralla olisi kyllä lyömätön peli metsätöihin, vieläkun vähän muokkaisi ohjaamoa.
Tuolla tavalla saadaan tottakai jonkin verran lisää maavaraa, johan tulisi 1490:stäkin melkoinen metsäkone kun kääntäisi lonkkia alaspäin. Mahtuisi sen jälkeen melkosen isot renkaat alle. Miksihän tuollainen lievä korotus ei ole yleistynyt sen suuremmin
Etupäähän pitäisi sitten vaihtaa reilusti isommat renkaat että saisi koneen tasapainoon. Välityksen saisi passattua sitten kohdalleen samaan tapaan kuin noissa nelosten nopeutus remonteissa. Aika herkästi istahtaa tuollainen mezzo valmetti kannon päälle josta 1490:llä pääsee yli ihan vakio rengastuksellakin, etuakselin raidetanko ottaa ensimmäisenä kiinni. Neliveto taavetti 70cm maavaralla olisi kyllä lyömätön peli metsätöihin, vieläkun vähän muokkaisi ohjaamoa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Rakentelin telineen nelikko 1394 hyttiin. Työkalulaatikko pois ja sen tilalle teline venttiilipöydälle. Mallia lunttasi tulta gallerian puolelta noista Tikon kuvista. Hieman on taiteelemista saada pöytä ujutettua hyttiin poistetun alaikkunan reijästä, mutta menee se. Nyt kun sain kaksoispumpun toimimaan en voi pitää niitä yhdistettynä ulkopuoliseen käyttöön, ovat liikkeet liian nopeat minulle jos hiemankin enempi kierroksia koneessa. Minäkin rakentelin keväällä telineen ruiskun venttiilistölle, mutta tein sen sivulasin viereen hydraulivipujen päälle. Letkuja jouduin hieman jatkamaan. Galleriassa on kuvia Tikon venttiilipöydän kiinnityksestä ja kääntyvästä penkistä pyöreässä Sekurassa.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Tuli mielenkiinnosta käytyä Järviseudun Traktorissa vakoilemassa hyttejä eri traktoreiden päällä ja vielä sillä silmällä että traktorilla tohtisi mennä metsään ilman mahdottomia pohjapanssareita.
Ja toden totta, taavetin pyöreässä sekurakopissa olisi melkoisen hyvin tilaa jaloille, kun penkin pyöräyttäisi ympäri. Sitten jos haluaisi "hifistellä" oikein, niin laskisi lattiaa penkin takana reilusti alas niin saisi jaloille paljon tilaa.
Tokihan siellä oli muitakin merkkejä mitkä olisi valmiita niinehyvineen metsään, mutta hintalappunen on sitten aivan erilainen kuin DB Case koneissa...
Ja toden totta, taavetin pyöreässä sekurakopissa olisi melkoisen hyvin tilaa jaloille, kun penkin pyöräyttäisi ympäri. Sitten jos haluaisi "hifistellä" oikein, niin laskisi lattiaa penkin takana reilusti alas niin saisi jaloille paljon tilaa.
Tokihan siellä oli muitakin merkkejä mitkä olisi valmiita niinehyvineen metsään, mutta hintalappunen on sitten aivan erilainen kuin DB Case koneissa...
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Taavetin metsäominaisuudet
Koitin jo tutkia pitkällekin tuota galleriaa, mutta en löytänyt kuvia ko.sovelluksesta. Löytäisköhän joku muu taitavampi nuo kuvat galleriasta?Riku kirjoitti:Galleriassa on kuvia Tikon venttiilipöydän kiinnityksestä ja kääntyvästä penkistä pyöreässä Sekurassa.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Taavetin 1200 /1972
» taavetin ohjauskynkkä
» Taavetin nostolaitteet.
» Taavetin pottukone
» taavetin historiaa
» taavetin ohjauskynkkä
» Taavetin nostolaitteet.
» Taavetin pottukone
» taavetin historiaa
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa