David Brown 25D öljyistä
+3
jusape
OlleK
Olli
7 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 25D öljyistä
Hei
Kyselin aiemmin vieraspalstalla vm.-58 (56?) moottoriöljyistä. Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.
Nyt olisi kysyttävää vähän muistakin öljyistä.
1. vaihteisto;ohjekirja neuvoo käyttämään sae 50 MOOTTORIöljyjä vaihteistossa (hydrauliikka toimii samoilla öljyillä). Mitä mieltä raati on ihan oikean (mineraalipohjaisen) sae50 VAIHTEISTOöljyn käytöstä? Näissä on ymmärtääkseni enemmän rattaiden painetta kestäviä (sinkkisulfaatti- yms.) yhdisteitä kuin moottoriöljyissä.
Ja sitten ihan hurja ajatus: ATF:ää laatikkoon. Sehän on periaatteessa ihan samaa kuin hydrauliikkaöljy, mutta siinä on lisänä noita pintapaineen kestäviä lisäaineita, lisäksi toimivat hyvin automaattivaihteistojen rattaissa jopa satojen hevosvoimien ja Nm:ien jyllätessä...
2. takapyörävaihteisiin suositellaa kesällä sae 140 ja talvella sae90 EP öljyjä. Tuntuu kuitenkin turhauttavalta näillä käyttötunneilla ryhtyä joka syksy ja kevät vaihtoruljanssiin. Olisiko esim. 85W-140 mineraalipohjainen hypoidiöljy ratkaisu, vai uskaltaisiko tuota sae140 käyttää ympäri vuoden (sitä olisi avaamaton kannu vanhaa Castrolia valmiina hyllyllä)?
Vai voisiko ehkä käyttää ympäti vuoden 75W-90 hypoidiöljyä?
Vastailkaa rauhassa, kunhan selkäkeikkanaurultanne tokenette..
T. Olli
Kyselin aiemmin vieraspalstalla vm.-58 (56?) moottoriöljyistä. Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.
Nyt olisi kysyttävää vähän muistakin öljyistä.
1. vaihteisto;ohjekirja neuvoo käyttämään sae 50 MOOTTORIöljyjä vaihteistossa (hydrauliikka toimii samoilla öljyillä). Mitä mieltä raati on ihan oikean (mineraalipohjaisen) sae50 VAIHTEISTOöljyn käytöstä? Näissä on ymmärtääkseni enemmän rattaiden painetta kestäviä (sinkkisulfaatti- yms.) yhdisteitä kuin moottoriöljyissä.
Ja sitten ihan hurja ajatus: ATF:ää laatikkoon. Sehän on periaatteessa ihan samaa kuin hydrauliikkaöljy, mutta siinä on lisänä noita pintapaineen kestäviä lisäaineita, lisäksi toimivat hyvin automaattivaihteistojen rattaissa jopa satojen hevosvoimien ja Nm:ien jyllätessä...
2. takapyörävaihteisiin suositellaa kesällä sae 140 ja talvella sae90 EP öljyjä. Tuntuu kuitenkin turhauttavalta näillä käyttötunneilla ryhtyä joka syksy ja kevät vaihtoruljanssiin. Olisiko esim. 85W-140 mineraalipohjainen hypoidiöljy ratkaisu, vai uskaltaisiko tuota sae140 käyttää ympäri vuoden (sitä olisi avaamaton kannu vanhaa Castrolia valmiina hyllyllä)?
Vai voisiko ehkä käyttää ympäti vuoden 75W-90 hypoidiöljyä?
Vastailkaa rauhassa, kunhan selkäkeikkanaurultanne tokenette..
T. Olli
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
25D koneen vaihteisto on hyvin kevyesti kuormitettu, minkä vuoksi moottoriöljy riittää hyvin sen voiteluun. Vaihteistoon voit halutessasi kaataa SAE 80W/90 vaihteistoöljyä. GL-luokituksen pitää olla GL 4, Gl 5 öljy ei sovellu Taavetin vaihteistoon. Älä missään tapauksessa käytä ATF öljyä, se on lisäaineistettu soveltuaksi automaattivaihteistoon eikä sovellu mihinkään Taavetin vaihteistoon.
Pyöränvälityksissä voidaan käyttää SAE 80/90, GL-4 vaihteistoöljyä ympäri vuoden. Taavetissa saa käyttää vain mineraalipohjaisia öljyä, synteettiset ja osasynteettiset öljyt eivät sovellu käytettäväksi.
Pyöränvälityksissä voidaan käyttää SAE 80/90, GL-4 vaihteistoöljyä ympäri vuoden. Taavetissa saa käyttää vain mineraalipohjaisia öljyä, synteettiset ja osasynteettiset öljyt eivät sovellu käytettäväksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 25D öljyistä
Öljyjen ominaisuudet ja lämpötilamuutosten aiheuttamat ominaisuuksien muutokset, on rajusti muuttuneet tuon koneen valmistusajankohdasta - ja silloisista, sen aikaisten öljyjen suosituksista, sekä sen aikaisista öljyistä on tosiaan tultu "valovuosi" eteenpäin....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 25D öljyistä
Juu, tuo mineraalijuttu tuli kyllä jo aiemmin selväksi.
Mahtaako nostolaite toimia talvella, jos on sisällä 80/90 öljyt laatikossa?
Mahtaako nostolaite toimia talvella, jos on sisällä 80/90 öljyt laatikossa?
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
Olisikohan tässä nyt oikea hetki taas muistuttaa mieleen moottori- ja vaihteistoöljyjen viskositeettien erilaisesta mittaustavasta. Vaikka merkinnät muistuttavat toisiaan, niin sama lukuarvo ei tarkoita yhtä juoksevaa moottori- ja vaihteistoöljyssä. Siis esimerkiksi GL vaihteistoöljyn SAE75 ei ole 2.5x jäykempää kuin moottoriöljyn SAE30.
Tästä tietysti voisi pitää luennon, mutta riittäköön tällä kertaa, että moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE lukemat eivät ole suoraan vertailukelpoisia.
Tästä tietysti voisi pitää luennon, mutta riittäköön tällä kertaa, että moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE lukemat eivät ole suoraan vertailukelpoisia.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 25D öljyistä
Mut aika tönkköä se 80w-90 GL4 öljy kyllä on -15 asteessa .....
Mutta niin on myös 15w-40 tai 10w-30 moottoriöljykin .......
Voiskin piruuttaan kurkata, millaista tuo SAE40 moottoriöljy on tälleen alta -10 pakkasilla ..... Sitä kun on vaatimuksena eräälle moottorille, -18ast C , tai lämpimämmissä olosuhteissa .....
Mutta niin on myös 15w-40 tai 10w-30 moottoriöljykin .......
Voiskin piruuttaan kurkata, millaista tuo SAE40 moottoriöljy on tälleen alta -10 pakkasilla ..... Sitä kun on vaatimuksena eräälle moottorille, -18ast C , tai lämpimämmissä olosuhteissa .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 25D öljyistä
Mutta onko edes kysyjän konetta aikomuskaan käytellä kovilla pakkasilla?
En ite edes avokoneella kolaa pihaa jos pakkasta on ne hommat jätän suosiolla kunnes pakkaset laskee,sillompa ei öljyillä ole liian suurta merkitystä ja voi käytellä niitä mitä ohjekirjat kertoilee,toki öljyt on vuoskymmenien saatoissa muuttunu paljonkin että aikamoista salapoliisityötä on saada se ainoa oikea...
En ite edes avokoneella kolaa pihaa jos pakkasta on ne hommat jätän suosiolla kunnes pakkaset laskee,sillompa ei öljyillä ole liian suurta merkitystä ja voi käytellä niitä mitä ohjekirjat kertoilee,toki öljyt on vuoskymmenien saatoissa muuttunu paljonkin että aikamoista salapoliisityötä on saada se ainoa oikea...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D öljyistä
Tota tuokin lie ? En kans noit omia brittiläisiä oranssinpunaisia kopittomia rattoreita talvisin käytä lainkaan ...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 25D öljyistä
SAE 80W vaihteistoöljy vastaa pakkasella paksuudeltaan moottoriöljyä SAE 15W/20. Kuuma SAE 90 vaihteistoöljy vastaa paksuudeltaan noin SAE 40/50 moottoriöljyä (kuumana). SAE 15W alin pumpattavuuslämpötila on -25C ja SAE 20 on -20C.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 25D öljyistä
Olen tämän oman taavettiprojektini innoittamana viettänyt aikaa netissä ja tutustunut jonkun verran öljyjen saloihin. Viskositeettiasiat alkavat hahmottua, jopa sähkömiehelle :-)
80W90 mineraalipohjainen vaihteistoöljy tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. CSt lukemat ovat melko lähellä sae50 moottoriöljyn lukemia (pyörivät kumpikin siinä 17 molemmin puolin) ja juoksevuutta riittää -26 pakkaseen asti (150000 cP).
Sen verran vielä on epäselvää, että miksi GL-5 luokan öljyä ei voisi käyttää vaihteistossa, onhan siinä runsaasti noita Extreme Pressure-lisäaineita?
Vaihtoehtona olisi myös mineraalipohjainen puolisynteettinen 75W90, jolle valmistaja lupaa sekä GL4 että GL5 luokituksen. Mitä mieltä on raati asiasta?
Ai niin, vehjettä olen jo nuorempanakin käyttänyt pakkaskeleillä. Kuskin kestävyys vain on ollut rajana... :-)
Olli
80W90 mineraalipohjainen vaihteistoöljy tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. CSt lukemat ovat melko lähellä sae50 moottoriöljyn lukemia (pyörivät kumpikin siinä 17 molemmin puolin) ja juoksevuutta riittää -26 pakkaseen asti (150000 cP).
Sen verran vielä on epäselvää, että miksi GL-5 luokan öljyä ei voisi käyttää vaihteistossa, onhan siinä runsaasti noita Extreme Pressure-lisäaineita?
Vaihtoehtona olisi myös mineraalipohjainen puolisynteettinen 75W90, jolle valmistaja lupaa sekä GL4 että GL5 luokituksen. Mitä mieltä on raati asiasta?
Ai niin, vehjettä olen jo nuorempanakin käyttänyt pakkaskeleillä. Kuskin kestävyys vain on ollut rajana... :-)
Olli
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
GL-5 öljyjen lisäaineistus ei sovi yhteen vanhoissa vaihteiostoissa olevien metallien kanssa ja jotkut tiivisteliimat ja tiivisteet eivät pidä GL-5 lisäaineista. Yksikään Taavetti ei vaadi hypoidiöljyä (GL-5) käytettäväksi missään eikä tehdas ole koskaan suositellut sellaisten öljyjen käyttöä. Kerroin jo aikaisemmin että synteettisiä tai osasynteettisiä opljyä ei pidä käyttää Taaveteissa. Nämä traktorit eivät yksinkertaisesti ole rakennettu GL-5 tai synteettisiä öljyjä varten. Käytä vain GL-4 vaihteistoljyjä ja muutenkin vain mineraaliöljyjä, niin kone toimii tarkitetulla tavalla.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 25D öljyistä
Olle on oikeassa mitään extraa ei vanha Taavi tarvitse,pelaa ihan normi mineraaliöljyillä koska on niin aina toiminu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D öljyistä
Hienoa, kiitos jälleen kerran asiallisista vastauksista.
Vähän vielä jäi askarruttamaan tuo takapyörävaihteisto. Ohjekirja sanoo talvella sae90 ja kesällä 140. Näillä käytötunneilla en halua lähteä öljynvaihtoruljanssiin joka syksy ja kevät. Uskaltaisiko siellä käyttää ympäri vuoden sama kuin vaihteistossa, 80W-90 API GL-4 (siis edelleen mineraalipohjaista, sen olen jo takonut kallooni)?
Olli
Vähän vielä jäi askarruttamaan tuo takapyörävaihteisto. Ohjekirja sanoo talvella sae90 ja kesällä 140. Näillä käytötunneilla en halua lähteä öljynvaihtoruljanssiin joka syksy ja kevät. Uskaltaisiko siellä käyttää ympäri vuoden sama kuin vaihteistossa, 80W-90 API GL-4 (siis edelleen mineraalipohjaista, sen olen jo takonut kallooni)?
Olli
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
Elämme kylmässä maassa, minkä vuoksi kirjoitin jo aikaisemmin: "Pyöränvälityksissä voidaan käyttää SAE 80/90, GL-4 vaihteistoöljyä ympäri vuoden". Kohde on nimeltään pyöränvälitys, ei takapyörävaihteisto.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 25D öljyistä
Hei
On vissiin allekirjoittaneella sisälukutaito tai muisti heikentynyt. Mutta nyt tuli asiaan varmistus. Kiitos sinulle.
Alkuperäisessä ohjekirjassa on käytetty termiä "Takapyörävaiht." Siis lyhennetty termi, jonka rakenteesta päättelin, että sana voisi olla takapyörävaihde tai -vaihteet.
Olli
On vissiin allekirjoittaneella sisälukutaito tai muisti heikentynyt. Mutta nyt tuli asiaan varmistus. Kiitos sinulle.
Alkuperäisessä ohjekirjassa on käytetty termiä "Takapyörävaiht." Siis lyhennetty termi, jonka rakenteesta päättelin, että sana voisi olla takapyörävaihde tai -vaihteet.
Olli
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
Takapyörävaihteisto on vanhaa kieltä jota käytti sen aikainen maahantuoja 50-luvulla, eli Veho. Englanninkielinen termi on "Wheel reduction" ja suomeksi pyöränvälitys.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 25D öljyistä
Kyllä meillä on Taavissa ollu siellä takaronkissa ihan 80/90 öljyt,tuskimpa kukaan tulipalopakkasilla näillä vanhoilla enää lähtee ajelee ja kyllä öljyt siellä voitelee kun pyöriminen alkaa.
Pääasia että siellä öljyä on ja pysyy
Pääasia että siellä öljyä on ja pysyy
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D öljyistä
Nyt kun lunnostusprojekti on taas vähän edennyt, olisi pari kysymystä:
1) etupään keinuakselia pitäisi ohjekirjan mukaan rasvata, mutta en löydä rasvanippoja???
2) takapäässä on pikaliittimellä varustattu putki, sojottaa taaksepäin ja kulkee poikittaispalkin yli, alas ja kääntyy laippaliitoksella vaihteiston sisään. Ei mitään venttiiliä tms. Ohjekirjassa ei mitään mainintaa tällaisesta. Olisiko kellään ymmärrystä mikä sen tarkoitus on ja miten sitä hallitaan?
Terveisin
Olli
1) etupään keinuakselia pitäisi ohjekirjan mukaan rasvata, mutta en löydä rasvanippoja???
2) takapäässä on pikaliittimellä varustattu putki, sojottaa taaksepäin ja kulkee poikittaispalkin yli, alas ja kääntyy laippaliitoksella vaihteiston sisään. Ei mitään venttiiliä tms. Ohjekirjassa ei mitään mainintaa tällaisesta. Olisiko kellään ymmärrystä mikä sen tarkoitus on ja miten sitä hallitaan?
Terveisin
Olli
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
Sen keskitapin rasvanipan paikka kyllä on akselin etupuolella sen tapin paikkeilla (keskellä tappia "sorvinkolossa"?). Tai sitten ajan hammas on puraissut sen pois ja jättänyt vain reiän. Tai unohtunut pois, jos vaikka tappia on käytetty irti.
Tuo putki on esimerkiksi kippikärryn kytkentää varten. Se on kiinni nostolaitteen sylinterin persuuksissa. Joku asiaa paremmin tunteva voi kertoa tarkemmin, mutta minusta näyttää että se on vain ilman jakoventtiiliä pantu siihen eli on samassa paineessa kuin nostosylinteri. Käytöstä en sitten ole varma, kun meidän rattorissa ei ollut tuommoista, mutta nostolaitevivun kautta se toimii.
Tuo putki on esimerkiksi kippikärryn kytkentää varten. Se on kiinni nostolaitteen sylinterin persuuksissa. Joku asiaa paremmin tunteva voi kertoa tarkemmin, mutta minusta näyttää että se on vain ilman jakoventtiiliä pantu siihen eli on samassa paineessa kuin nostosylinteri. Käytöstä en sitten ole varma, kun meidän rattorissa ei ollut tuommoista, mutta nostolaitevivun kautta se toimii.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 25D öljyistä
Jos on samassa paineessa kun nostosylinteri. Käryn kilpiä käytettäessä ensin nousee vetovarret ylös ja sitten lähtee kippi nousuun.
Toimii siis pelkällä nostolaitevivulla
Toimii siis pelkällä nostolaitevivulla
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: David Brown 25D öljyistä
Siellä takana nostoakselin alapuolella vasemmalla on "kiväärinlukko"-tyyppinen salpatappi (osittain näkyvillä ylemmässä kuvassasi), joka osuu nostoakselilla olevan vivun reikään hiukan ennen yläasentoa. Tarkoitus on laittaa salpa lukkoon jos aikoo käyttää kippikärryn liitintä. Liittimelle tulee paine, kun nostolaitteen käyttövivun työntää eteen, eli nostolle. Jos salpaa ei lukitse, pääsee öljy karkaamaan nostosylinterin ääriasennossa ihan tarkoitusta varten porattujen reikien kautta, jotta pumpun ei tarvitse puskea ylipainetta vasten. Erillistä ylipaineventtiiliä ei tuossa rakenteessa olekaan.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: David Brown 25D öljyistä
Joo, venttiilistö kuitenkin rajoittaa paineen käyttöpaineen suuruiseksi. Hammaspyöräpumppu ilman rajoitusta nostaa kyllä painetta niin kauan että jostakin ruiskahtaa ulos tai akseli katkeaa. Ihan ensimmäisissä kaksviitosissa ei nostolaitteessa ollut väliasentoja, mutta muutettiin jossain välissä. Vanhoihinkin systeemeihin sai muunnossarjan.
Siinä tosiaan on järjestetty sylinterille yläasentoon ylivuotoreikä. Tekisin kuirtenkin tarkentavan kysymyksen, onko se kiväärinlukkosysteemi laitettu sen verran alas, ettei se vuotoreikä ala toimimaan?
Sitten toinen huomio. Nostoakselin oikeassa päässä on toinen säppi, joka lukitsee nostolaitteen ala-asentoon ja muistaakseni jossain suomenkielisessä oppaassa varoitettiin käyttämästä sitä. Kaksviitosessa (ainakin meidän -57 tehdyssä) vielä oli pulttikin paikallaan, mutta joissakin myöhemmissä malleissa oli muut osat, mutta lukkopultti poistettu.
Siinä tosiaan on järjestetty sylinterille yläasentoon ylivuotoreikä. Tekisin kuirtenkin tarkentavan kysymyksen, onko se kiväärinlukkosysteemi laitettu sen verran alas, ettei se vuotoreikä ala toimimaan?
Sitten toinen huomio. Nostoakselin oikeassa päässä on toinen säppi, joka lukitsee nostolaitteen ala-asentoon ja muistaakseni jossain suomenkielisessä oppaassa varoitettiin käyttämästä sitä. Kaksviitosessa (ainakin meidän -57 tehdyssä) vielä oli pulttikin paikallaan, mutta joissakin myöhemmissä malleissa oli muut osat, mutta lukkopultti poistettu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 25D öljyistä
Heiph
Taas kerran tukuittain hyviä kommentteja. Selvisi ainakin tuon hydrauliliittimen toiminta. Rasvanippoja ei etuakselin keinujutussa näy, mutta täytyy rapsutella isommat mömmöt pois, niin ehkä sieltä jotain paljastuu.
Kiitos kaikille vastanneille.
Olli
Taas kerran tukuittain hyviä kommentteja. Selvisi ainakin tuon hydrauliliittimen toiminta. Rasvanippoja ei etuakselin keinujutussa näy, mutta täytyy rapsutella isommat mömmöt pois, niin ehkä sieltä jotain paljastuu.
Kiitos kaikille vastanneille.
Olli
Olli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David Brown 25D öljyistä
Tulipa mieleen tuosta Mattkaun kommentista että meillä tais olla 900 Taavissa juurikin siellä oikealla joku taipunu pultti...
Näin vuoskymmenien päästäkin vielä sen muista ja taitaapi olla se kansi vieläkin lepikossa pultti paikallaan taipuneena,mitä lie sitten jollekkin käyny?
Tuo 900 oli joko -58 tai 59 malliltaan,aina ihmettelin että mikä lie pultti sekin oli.
Näin vuoskymmenien päästäkin vielä sen muista ja taitaapi olla se kansi vieläkin lepikossa pultti paikallaan taipuneena,mitä lie sitten jollekkin käyny?
Tuo 900 oli joko -58 tai 59 malliltaan,aina ihmettelin että mikä lie pultti sekin oli.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa