Kuiva pö
5 posters
Sivu 1 / 1
Kuiva pö
Tervehdys.
Pari vuotta sitten ostin pihan koristeeksi kenttäsirkkelin. Sirkkelin mukaan tuli myös kuorma-auton 6-pyttyinen ahdettu volvon kone. Voimaa piisaa.
Tänä keväänä olen käynnistänyt koneen muutaman kerran sillä seurauksella että käynnistyttyään kone ryntäsi ylikierroksille. Kiekkamittari punaiselle. Pian kierrokset kuitenkin laskivat ja kone kävi siedettävästi. Tuo kone ryntäys sain kaljunkin pääni kasvamaan harmaita hiuksia. Kun tuo kone on ollut satunnaisessa käytössä niin olen ostanut siihen vain talvilaatu polttoöljyä niin ,että ei tarvitsisi olla huolissaan jäätymisestä. Käynnistyksen ryntäykselle aloin epäillä kuivaa talvilaatua ja sen myötä suuttimien takertelua. Netissä "suositeltiin" 2-T öljyn lisäämistä polttoasineen sekaan. Kävin kuitenkin ostamassa Motonetistä "ALL SEASON DFC Plus..." lisäainetta ja lorautin 2/3 osaa tölkistä tankkiin ja purlutin ilmaputkella tankin sekaisin. Käynnistin koneen ja se ryntäsi taasen punaiselle. Annoin koneen käydä tunnin verran ja korvaani kuulosti että käynti tasaantui. Sammutin koneen ja uusi käynnistys. Kone starttasi niin kuin pitää, ei ylikierroksia ja koneen ääni lähenteli seinäkellon tasaisuutta. Nyt kone pelaa ja kylmäkäynnistyskin tapahtuu ongelmitta.
Kun lisäainetta jäi vielä jäljelle 1/3 osa niin lorautin sen case 1390 tankkiin. Casen konekin tykksi aineesta ja sen tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi.
Pari vuotta sitten ostin pihan koristeeksi kenttäsirkkelin. Sirkkelin mukaan tuli myös kuorma-auton 6-pyttyinen ahdettu volvon kone. Voimaa piisaa.
Tänä keväänä olen käynnistänyt koneen muutaman kerran sillä seurauksella että käynnistyttyään kone ryntäsi ylikierroksille. Kiekkamittari punaiselle. Pian kierrokset kuitenkin laskivat ja kone kävi siedettävästi. Tuo kone ryntäys sain kaljunkin pääni kasvamaan harmaita hiuksia. Kun tuo kone on ollut satunnaisessa käytössä niin olen ostanut siihen vain talvilaatu polttoöljyä niin ,että ei tarvitsisi olla huolissaan jäätymisestä. Käynnistyksen ryntäykselle aloin epäillä kuivaa talvilaatua ja sen myötä suuttimien takertelua. Netissä "suositeltiin" 2-T öljyn lisäämistä polttoasineen sekaan. Kävin kuitenkin ostamassa Motonetistä "ALL SEASON DFC Plus..." lisäainetta ja lorautin 2/3 osaa tölkistä tankkiin ja purlutin ilmaputkella tankin sekaisin. Käynnistin koneen ja se ryntäsi taasen punaiselle. Annoin koneen käydä tunnin verran ja korvaani kuulosti että käynti tasaantui. Sammutin koneen ja uusi käynnistys. Kone starttasi niin kuin pitää, ei ylikierroksia ja koneen ääni lähenteli seinäkellon tasaisuutta. Nyt kone pelaa ja kylmäkäynnistyskin tapahtuu ongelmitta.
Kun lisäainetta jäi vielä jäljelle 1/3 osa niin lorautin sen case 1390 tankkiin. Casen konekin tykksi aineesta ja sen tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: Kuiva pö
Ilmeisesti tuon aiheutti jumittavat elementit pumpussa. Oletko öljyjä tarkistanut / vaihtanut syöttöpumppuun ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kuiva pö
Olipa syynä elementtien tai suuttimien jumittelu niin ne saavat nyt liukasteen polttoaineen mukana. Kone käy ja kukkuu nyt niin että OK. Pumppu saa voitelun moottorin painevoitelusta ja koneessa uudet öljyt.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: Kuiva pö
Ai, se on jo sitä mallia, että moottoriöljy kiertää pumpussa.
On kyllä paljon parempi systeemi se, kuin tuo vanhempi, jossa pumpussa on perinteisesti oma öljynsä ( 2-3dl )
Toki, voi siinäkin pitkä seisokkiaika jotain jumittelua tehdä....
On kyllä paljon parempi systeemi se, kuin tuo vanhempi, jossa pumpussa on perinteisesti oma öljynsä ( 2-3dl )
Toki, voi siinäkin pitkä seisokkiaika jotain jumittelua tehdä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kuiva pö
No millastahan moottoriöljyä siellä sitten on ja koskahan se ja putsari on vaihdettu?
Ettei syy löydykkin sieltä... monesti ongelmat on hyvinkin lähellä ei aina tule vaan mieleen
Ettei syy löydykkin sieltä... monesti ongelmat on hyvinkin lähellä ei aina tule vaan mieleen
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Kuiva pö
Moottoriöljy Mobil Delvac super 1400 10W 30 ja suodatin uusittu. Pitäisi kelvata.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: Kuiva pö
Omat koneeni on melko vähällä käytöllä ja ongelma on kesälaadun kanssa se, että on pitänyt syksyllä tankki tyhjentää ja vaihtaa talvilaatu tilalle. AInetta menee niin vähän, että talvi-kesälaatu polttoaine seos ei välttämättä talvipakkasilla toimisi. Toisessa traktorissani on ainoastaan talvilaatua, kun ainetta ei kulu sitäkään vertaa, että edes tankkaisin vuodessa kuin kerran.
Ongelmia ei ole ollut, mutta oon kans miettinyt 2-T öljyn käyttöä tai vastaavasti jotain lisäainetta (kun semmosia kerran on) ja pelkän talvilaadun käyttöä.
Ongelmia ei ole ollut, mutta oon kans miettinyt 2-T öljyn käyttöä tai vastaavasti jotain lisäainetta (kun semmosia kerran on) ja pelkän talvilaadun käyttöä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Kuiva pö
Erinäisistä syistä en kesälaatua ole enää moottorikäytöön ostanu, vaikka aine tankeissa vaihtuukin. 2T öljyä olen vähän sekään laittanu varsinkin kesällä.
Erän talvilaatua juur tilasin. Niii..... semmosen ihan pienen vaan, kun sain niin halvalla. 4300 litraa
Erän talvilaatua juur tilasin. Niii..... semmosen ihan pienen vaan, kun sain niin halvalla. 4300 litraa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Kuiva pö
Kyllä ne elementit pumpussa osaa jumia joskus vaikka millaset ölpät olis, jos kone seisoo pidempään ja ikää sekä tunteja on takana.
Kotopaikalla ei ole käytety kesäpöötä yli 10 vuoteen, ei tarvi murehtia sen tähden .....
Detroitin pumppusuuttimetkin osaa talviseisokin jälkeen toisinaan jumia, tai 2vko -kuukaudenkin seisokin jälkeen, vaikka ovat venttiilikopan alla ja roiskeöljyvoitelua käydessä saavatkin ....
Kotopaikalla ei ole käytety kesäpöötä yli 10 vuoteen, ei tarvi murehtia sen tähden .....
Detroitin pumppusuuttimetkin osaa talviseisokin jälkeen toisinaan jumia, tai 2vko -kuukaudenkin seisokin jälkeen, vaikka ovat venttiilikopan alla ja roiskeöljyvoitelua käydessä saavatkin ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kuiva pö
Näi on kaikki jumii ajan oloon ja vanhuuttaankin,itellä kans vähän ajoa,tänä talvena yksi 23L kannu talvilaatua meni ja toinen jemmattuna ens talvea varten kun ei tiedä sataako sitä lunta ja koska saa talvidieseliä pumpuista..
Toisessa traktorissa sitten kesälaatu kun ei talvella ajella,eikä ole edes polttoöljyä kun ei sitä oikeen mistään saa et ettimiseksi menis,kerran otin jotai ihme välilaatua ja eihän se oikeen pakkasta kestäny,meni sekin mutta kovemmalla pakkasella ei ois enää ollu juoksevaa,sen jälkeen kyl katoin mistä tankkaan ja koska
Toisessa traktorissa sitten kesälaatu kun ei talvella ajella,eikä ole edes polttoöljyä kun ei sitä oikeen mistään saa et ettimiseksi menis,kerran otin jotai ihme välilaatua ja eihän se oikeen pakkasta kestäny,meni sekin mutta kovemmalla pakkasella ei ois enää ollu juoksevaa,sen jälkeen kyl katoin mistä tankkaan ja koska
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Kuiva pö
juu harraste/kotikäyttöön oon ottanut talvilaadut talvella, ettei tuu mitään välilaatua.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa