Vaihde pomppii päältä Case 1390
4 posters
Sivu 1 / 1
Vaihde pomppii päältä Case 1390
Ongelma on sellainen, että vaihde tahtoo vedettäessä pompata pois päältä. Mikä on todennäköinen syy, se, ettei se kytkeydy kunnolla päälle vai kuluma laatikon sisällä. Ykkönen pahin. Entäs öljyjen merkitys, jostain luin että nekin voi vaikuttaa, liekkö perää? Mikä öljy on paras tuohon rakkineeseen? Nyt ois aikaa perehtyä aiheeseen,vinkeistä kiitollinen.
elvis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Siis, mitkä vaihteet pomppii pois päältä? Seuraa seuraavia päävaihteita: 1 - 2 - 3 - peruutus ja aluevaihteet L - H - LS - HS. 1-vaihteen sekä jonkun aluevaihteen hyppiminen pois päältä johtuu yleensä hammaspyörien kulumisesta joka on seurausta synkronoimattomien vaihteiden vaihtamisesta ilman että vaihteisto on ollut täysin pysähdyksissä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Nopea ykkönen pomppii pois eniten. Ja on " tahmaisin" laittaa päälle.
elvis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Juu, ykkönen on siirtopyörävaihde eikä sen päältä pomppaaminen riipu kertojavaihteiden asennosta. Sama pinioniakselin pyörä palvelee sekä ykköstä että pakkia, joten jos pakki pysyy normaalisti päällä, on ryhmäpyörä/ykkösvaihde parin kohdalla kulumaa, joka hylkii vaihdetta. Niinkuin Olle mainitsi, niin siirtopyörävaihteet kuluvat vähitellen huonoiksi kun niitä narautellaan päälle vauhdissa. Oma arvaukseni on, että siellä on joko ryhmäpyöräs-
sä tai ykköspyörässä alkuperäisestä hampaan leveydestä jotain puolet jäljellä. Toivottavasti olen väärässä.
Tutki kuitenkinihan ensin, että vaihdevivun ja loodan väliset linkit on kunnossa ja ettei siellä ahdista mikään. Tahmainen kytkeytyminen viittailee siihen suuntaan.
sä tai ykköspyörässä alkuperäisestä hampaan leveydestä jotain puolet jäljellä. Toivottavasti olen väärässä.
Tutki kuitenkinihan ensin, että vaihdevivun ja loodan väliset linkit on kunnossa ja ettei siellä ahdista mikään. Tahmainen kytkeytyminen viittailee siihen suuntaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Eli kannattanee pyrkiä ajeleen 2-3vaihteita käyttäen, onkos silloin todennäköisesti kulunut akseli/ratas ns. "Lepäilemässä", vai otetaanko voimaa joka tapauksessa sen kautta?
elvis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
2- ja 3- vaihde ei tarvitse ykkösvaihteen pyörää, mutta pakki käyttää samaa hammaspyörää. Joko olet tutkinut, että ykkönen menee perille saakka, siis ettei siellä ole liikaa välystä tai mitään estettä, että ykkösen siirtohaarukan akseli lukittuu kuulalla oikeaan asentoon?
Omaan tietoon ei ole tullut sellaista, että tuo lukitus olisi laatikosta koskaan pettänyt, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
Laatikon kannen avaamalla saa aika paljon selville jos ei jollain endoskoopilla onnistu karselemaan sisään pienemmän aukon kautta.
Omaan tietoon ei ole tullut sellaista, että tuo lukitus olisi laatikosta koskaan pettänyt, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
Laatikon kannen avaamalla saa aika paljon selville jos ei jollain endoskoopilla onnistu karselemaan sisään pienemmän aukon kautta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Terve,
Meillä oli aikoinaan 1390:ssä juuri tuo sama ongelma, että 1 vaihde, varsinkin ison puolen ykkonen, ei vedätyksessä tahtonut pysyä päällä. Se ei mennyt siis kunnolla päälle, joka johtui ainakin meillä siitä, että se nivellaakeri siinä vaihdelaatikon päällä olevassa vivussa oli väärässä asennossa. Siihenhän tulee se vaihdevipu kiinni ja siltä vaan loppu sitten liikealue sen verran kesken, että ykkönen ei mennyt kuin osittain päälle. Siitä kiertämällä, niin ongelma poistui meidän koneesta.
Terv Mika
Meillä oli aikoinaan 1390:ssä juuri tuo sama ongelma, että 1 vaihde, varsinkin ison puolen ykkonen, ei vedätyksessä tahtonut pysyä päällä. Se ei mennyt siis kunnolla päälle, joka johtui ainakin meillä siitä, että se nivellaakeri siinä vaihdelaatikon päällä olevassa vivussa oli väärässä asennossa. Siihenhän tulee se vaihdevipu kiinni ja siltä vaan loppu sitten liikealue sen verran kesken, että ykkönen ei mennyt kuin osittain päälle. Siitä kiertämällä, niin ongelma poistui meidän koneesta.
Terv Mika
Mika_YM- David Brown : DB25, 30, 1390, 1690 ehkä perintönä
Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 56
Paikkakunta : Nokia
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Kyllähän sieltä pakin hampaista puuttuu 1/3 ja ykkösestä hieman.saakos osia ja pystymmekö vaihtaan ilman totaalipurkua?
elvis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Kyllä osia löytyy, veikkaan että ihan kotimaastammekin. Laatikko pitää ottaa ulos hammaspyörien vaihtoa varten.
Että puuttuu kolmannes pakki hampaan leveydestä ei pakota kiireiseen remonttiin. Peruutusvaihteella tulee niin vähän raskaampaa vetoa, että jos jatkossa vaan muistaa vaihtaa nätisti, niin sillä ajelee vielä pitkät pätkät. Eri asia on jos on katkennut kokonainen hammas jostain pyörästä, mutta DB:lle se on peräti harvinaista.
Jos traktori on enemmän tilapäistyövoimaa, niin ehkä kannattaa tutkia vielä että jos vaihteen hylkimisreaktion syy löytyy vaikka vivuston säädöistä tai kuluneisuudesta eikä hammaspyöristä. Jos ilmeistä syytä ei löydy niin purkuhommiin sitten vaan.
Että puuttuu kolmannes pakki hampaan leveydestä ei pakota kiireiseen remonttiin. Peruutusvaihteella tulee niin vähän raskaampaa vetoa, että jos jatkossa vaan muistaa vaihtaa nätisti, niin sillä ajelee vielä pitkät pätkät. Eri asia on jos on katkennut kokonainen hammas jostain pyörästä, mutta DB:lle se on peräti harvinaista.
Jos traktori on enemmän tilapäistyövoimaa, niin ehkä kannattaa tutkia vielä että jos vaihteen hylkimisreaktion syy löytyy vaikka vivuston säädöistä tai kuluneisuudesta eikä hammaspyöristä. Jos ilmeistä syytä ei löydy niin purkuhommiin sitten vaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Kiitos neuvoista. Ykkösen hampaista puuttuu vaan kulma, hampaita ei näyttäis puuttuvan. Pystyykö sen siis purkaan takakautta ilman katkaisua, silloinhan se ei järkyttävä homma liene ...
elvis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Omaa kokemusta tuosta ei ole, mutta kavereiden kanssa puhellessa olen saanut sellaisen ohjeen, että irrotetaan vaihdelaatikon kansi ja vaihteistopaketin neljä pulttia alarungosta. Sitten katkaistaan traktori taka-akselin ja vaihdekotelon välisestä saumasta. Laatikon voi pakittaa ulos taka-akselin mukana kun on nostokapasiteettia, jolla voi tukea etupään laatikon alta ja saa pidettyä vaihteiston niin ettei se putoa nokilleen lattialle kun taka-akseli on vedetty riittävästi taakse. Tässä vaihtoehdossa ei tarvitse irrottaa portaaleja, mutta ulosottovaihteen irrotuksen tarpeellisuudesta ei ole jäänyt mielen päälle ratkaisua. Jos 1390:ssä on hydraulipumppu ulosottovaihteen sisällä niin kai siitä ainakin pitää imuputki irrottaa.
Toinen vaihtoehto on purkaa takapää koska tasauspyörästö on laakeroituna vaihteiston takapäähän ja siitä ei saa vedettyä vetoakseleita pois ellei ota portaaleja pois. Siinä tapauksessa luonnollinen katkaisusuunta on kytkinkopan ja laatikon välistä, että kytkinakselit saa pois kytkinasetelmasta.
Toinen vaihtoehto on purkaa takapää koska tasauspyörästö on laakeroituna vaihteiston takapäähän ja siitä ei saa vedettyä vetoakseleita pois ellei ota portaaleja pois. Siinä tapauksessa luonnollinen katkaisusuunta on kytkinkopan ja laatikon välistä, että kytkinakselit saa pois kytkinasetelmasta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390
Todella paljon parani kaverin vivuston täytehitsauksella ,vaihteiston toiminta jämäköityi selkeästi, ilman kuormaa ei pompi pois ja kytkeytyy nätisti päälle. Lumia odotellessa.
elvis- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Similar topics
» Case 1390 vm 83
» case 1390 ja jälkiasennusturbo?
» CASE 1390
» tasauspyörästönlukko case 1390
» Case 1390 4x4
» case 1390 ja jälkiasennusturbo?
» CASE 1390
» tasauspyörästönlukko case 1390
» Case 1390 4x4
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa