koneen historian selvittely
4 posters
Sivu 1 / 1
koneen historian selvittely
Pidemmän aikaa jo ollut mielessä, että saisikohan mitenkään selvitettyä traktorin historiaa, elikkä todennäköisimmin Trafin (vai mikä se nyt on tänäpäivänä) kautta ? Lähinnä toi 950 imple joka meille tuli siinä 80-luvun puolessa välissä,niin sitä monta kertaa miettinyt, että kun se on vuosimalliltaan 1960, niin missä se on ollut ja vaikuttanut.. Yritin hieman haeskella tietoa aiheesta, mutta ei löytynyt... Tietysti tuon uudemman, eli 990 selectan historia kiinnostaisi myös... Onko kenelläkään mitään tietoa onnistuisiko, vai onko ihan "mahroton tehtävä"?
Vierailija- Vierailija
Vs: koneen historian selvittely
Yhden Zetorin omistushistoriaa yritin selvitellä parikymmentä vuotta sitten, mutta se ei edennyt mihinkään kun tuo Zetka ei ollut milloinkaan ollut rekisterissä.
Silloin joku viranomainen sanoi, että jos kone on aina ollut rekisterissä, sen omistushistoria löytyy arkistoista, mutta siihen aikaan traktoreiden tiedot olivat paperimapeissa ja niiden penkominen on hidasta ja maksaa.
Nykytilannetta en tiedä, mutta vaisto sanoo, ettei vanhoja paperidokumentteja traktoreista ole siirretty sähköiseen muotoon. Voin olla väärässä.
Silloin joku viranomainen sanoi, että jos kone on aina ollut rekisterissä, sen omistushistoria löytyy arkistoista, mutta siihen aikaan traktoreiden tiedot olivat paperimapeissa ja niiden penkominen on hidasta ja maksaa.
Nykytilannetta en tiedä, mutta vaisto sanoo, ettei vanhoja paperidokumentteja traktoreista ole siirretty sähköiseen muotoon. Voin olla väärässä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: koneen historian selvittely
Tein traficomin sivuilla historia kyselyn, jonka hinta oli neljän euron luokkaa ja ei siitä nyt sen kummemmin selvinnyt, kuin edellinen rekisteritunnus ja päivämäärä koska isäukko oli sen ostanut ja laittanut takaisin kilpiin. Lähinnä olisi ollut kiinnostavaa, että missäpäin härmää se oli liikkunut. Kouvolassa olevasta maatalouskaupasta se ostettiin ja se maksoi 6000 markkaa. Isä halusi siihen laitettavan uuden kytkimen, niin kaiken kaikkiaan se maksoi 7000 markkaa Jaalaan tuotuna. Isohko lumikauha siinä oli, mutta nekin oli käyrät, että ei sitä kauhaa voinu oikein käyttää, kun toiselle puolelle jäi kymmenen cm lunta, kun toinen puoli otti maata myöten. Muutama seppä sitä yritti oikoa, mutta ei siitä hyvää tullu. Loppujen lopuksi kauha otettiin kokonaan pois ja Jaalan sen aikaisesta osuuskaupasta ostettiin Normetin perälevy... ...Joo, mutta ehkäpä historiatietojen selvittely on tuhoon tuomittu yritys ja parempi, kuin käyttää senkin ajan vaikkapa traktorin huoltoon... ....Kun huollon merkitys on kuitenkin aika ratkaiseva ja traktorin oikeanlaiseenkäyttöön perehtyminen, että tietää mitä tekee, että kone kestäisi...
Vierailija- Vierailija
Vs: koneen historian selvittely
Jep traktorien historian selvitys voi olla mahdotonta ellei sitten satu niin hyvä tuuri että on edennyt suvussa,tutuilla kylillä tms eteen päin nykyiselle omistajalle,muutoin on hankalaa.
Aikoinaan kyselin vanhan Alliksen tietoja niin ei tullu kans yhtään mitään,tästä tulikin mieleen että nyt sitten kannattaisi itse kirjoitella noille traktoreille mitä itselläkin on ja vähänä muilelkkin laitteille jonkinmoiset historialaput johonkin kansioon jemmaan,kun minusta aika jättää ei enää kukaan ole tietämässä mikä on tullu mistäkin ja mikä on mitäkin,nuokaan kun ei meillä ole ikinä rekisterissä ollu niin jälkikäteen jollekkin paha selvittää omistusaikojakaan.
Aikoinaan kyselin vanhan Alliksen tietoja niin ei tullu kans yhtään mitään,tästä tulikin mieleen että nyt sitten kannattaisi itse kirjoitella noille traktoreille mitä itselläkin on ja vähänä muilelkkin laitteille jonkinmoiset historialaput johonkin kansioon jemmaan,kun minusta aika jättää ei enää kukaan ole tietämässä mikä on tullu mistäkin ja mikä on mitäkin,nuokaan kun ei meillä ole ikinä rekisterissä ollu niin jälkikäteen jollekkin paha selvittää omistusaikojakaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: koneen historian selvittely
En ole traktoreista selvitellyt, mutta luulisi rekisterissä olleena koneena traktoristakin löytyvän kansallisarkistosta tiedot?
Viime talvena tilasin sieltä tiedot Yhteen Jeeppiin, josta ei ollut muuta kuin runkonumero ja tieto että on ollut Suomessa joskus rekisterissä.
Tietojen haku ja postitus maksoi 12€, eli ei kovin kallista lystiä.
Viime talvena tilasin sieltä tiedot Yhteen Jeeppiin, josta ei ollut muuta kuin runkonumero ja tieto että on ollut Suomessa joskus rekisterissä.
Tietojen haku ja postitus maksoi 12€, eli ei kovin kallista lystiä.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: koneen historian selvittely
Joissain - aika monissakin 50-60 lukulaisten kohdalla on niin, ettei ole välttämättä rekisterissä olleet, jos ei ole tieajoa yleisillä teillä ollut.
Sellaisesta ei tietty mitään tietojakaan löydy, kuin entisten omistajien kautta omistusketjua selvitellä. Joka todennäköisesti voi olla mahdotonta jo ....
Sellaisesta ei tietty mitään tietojakaan löydy, kuin entisten omistajien kautta omistusketjua selvitellä. Joka todennäköisesti voi olla mahdotonta jo ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Gary Grand likes this post
Vs: koneen historian selvittely
Tuo on kyllä totta.
Meilläkin oli kotona Agromalta käytettynä ostettu -80 525 Belarus, joka rekisteröitiin ensimmäisen kerran meillä -83.
Meilläkin oli kotona Agromalta käytettynä ostettu -80 525 Belarus, joka rekisteröitiin ensimmäisen kerran meillä -83.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: koneen historian selvittely
Näin on ja auto ja työkone eroaa juurikin tuossa asiassa,kaverilla oli jokin aika sitten soramonttukoneena ollu vanha Fordson kuormaaja eikä sekään koskaan rekisterissä ole ollu,entisaikaan kun montuilla ei rekistereitä tarvittu eikä paljon muuallakaan,ainoastaa kun yleiselle tielle mentiin ajamaan pääsääntösesti.
Aikanaanhan ei montuilla tarvinnu mitään ajokorttejakaanniin ne ajat muuttuu nyt pitää olla kaikenmoista ja se sitten maksaakin!
Aikanaanhan ei montuilla tarvinnu mitään ajokorttejakaanniin ne ajat muuttuu nyt pitää olla kaikenmoista ja se sitten maksaakin!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Gary Grand likes this post
Similar topics
» Historian havinaa
» 1390 koneen rengastaminen yms!
» koneen kesto isoilla kierroksilla
» Nostolaitteen hallinta koneen ulkopuolelta
» zetor 7045 vuotaa öljyä
» 1390 koneen rengastaminen yms!
» koneen kesto isoilla kierroksilla
» Nostolaitteen hallinta koneen ulkopuolelta
» zetor 7045 vuotaa öljyä
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa