Kannentiivisteestä
5 posters
Sivu 1 / 1
Kannentiivisteestä
Ihmettelen kannentiivisteen välistä tulevaa öljyvuotoa. Näyttää, että kone sammutettuna siirtopumpun puolelta ja suurinpiirtein sen kohdalta tiivisteen välistä tulee öljyä. Koneen käydessä sitä ei siihen tule.
Kuivasin tiivisteen ja ajelin koneella, se pysyi kuivana. Sitten kun sammutin, tiivisteen kohdalta kostui hiukan öljystä. Puhdistin myös tiivisteen yläpuolelta, ettei siihen valu venttiilikopan tiivisteen kautta öljyä. Kansi on sieltä (kannentiivisteen tason yläpuolelta) kuiva.
Koneelle on tehty vuosi sitten kannen koneistus ja luonnollisesti vaihdettu kannentiiviste. Se on jälkikiristetty ja edessä on vielä yksi kiristys, tosin en ole kiirehtinyt kun tunteja ei ole tuon kansirempan jälkeen kuin 10-20. (ja siis eka jälkikiristys tehtiin lämpimäksi ajon jälkeen)
Onko tuo mitenkään mahdollista, että siitä vuotaa öljyä nimenomaan kone sammutettuna vai harittaako tässä silmät sitten. En vaan keksi mistä muualta siihen tulee öljyä, kuin koneen sisältä.
Vuotava neste näyttää ja tuntuu öljyltä, mutta pienen määrän vuoksi (kostuva tiiviste) on tietysti mahdollisuus myös jäähdytinnestevuotoon. Sen mahdollisuus taas lohkon&kannen rakenne huomioiden siirtopumpun puolella lienee melko vähäinen. Siinähän reunassa on venttiilinnostimet, ei edes varsinainen paineöljy.
Vuoto on siis niin pieni, että sormi kostuu kun pyyhkäisee, mutta ei siihen tule tippaa edes. Kuitenkin lohko ja kansi on kuiva tiivisteen ympäristöstä.
Mietin, että voiko siinä olla vuotoa joka lämpölaajenee kiinni, mutta jäähtyessään päästää öljyä läpi.
Kuivasin tiivisteen ja ajelin koneella, se pysyi kuivana. Sitten kun sammutin, tiivisteen kohdalta kostui hiukan öljystä. Puhdistin myös tiivisteen yläpuolelta, ettei siihen valu venttiilikopan tiivisteen kautta öljyä. Kansi on sieltä (kannentiivisteen tason yläpuolelta) kuiva.
Koneelle on tehty vuosi sitten kannen koneistus ja luonnollisesti vaihdettu kannentiiviste. Se on jälkikiristetty ja edessä on vielä yksi kiristys, tosin en ole kiirehtinyt kun tunteja ei ole tuon kansirempan jälkeen kuin 10-20. (ja siis eka jälkikiristys tehtiin lämpimäksi ajon jälkeen)
Onko tuo mitenkään mahdollista, että siitä vuotaa öljyä nimenomaan kone sammutettuna vai harittaako tässä silmät sitten. En vaan keksi mistä muualta siihen tulee öljyä, kuin koneen sisältä.
Vuotava neste näyttää ja tuntuu öljyltä, mutta pienen määrän vuoksi (kostuva tiiviste) on tietysti mahdollisuus myös jäähdytinnestevuotoon. Sen mahdollisuus taas lohkon&kannen rakenne huomioiden siirtopumpun puolella lienee melko vähäinen. Siinähän reunassa on venttiilinnostimet, ei edes varsinainen paineöljy.
Vuoto on siis niin pieni, että sormi kostuu kun pyyhkäisee, mutta ei siihen tule tippaa edes. Kuitenkin lohko ja kansi on kuiva tiivisteen ympäristöstä.
Mietin, että voiko siinä olla vuotoa joka lämpölaajenee kiinni, mutta jäähtyessään päästää öljyä läpi.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Kannentiivisteestä
Voiskos olla että kun se toinen kirraus on vielä tekemättä, massatiiviste imee itseensä öljyä käydessä, ja kun kone jäähtyy, tiiviste litistyy ehkä inan, ja puristaa öljyä sitten ulos ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kannentiivisteestä
On sitä tullu meilläkin joissain koneissa tiivarin välistä öljyä,Natikassakin moottorin takapäästä kostuu,empä ole mitään tehny kun noista ei tiedä jos alkuperäsiä niin tiedä mitä käy kun alkaa löysäilee ja taas kirraamaan...
Tuo kuumeneminen ja jäähtyminen saattaa tehdä kaikenmoista ilmiötä
Tuo kuumeneminen ja jäähtyminen saattaa tehdä kaikenmoista ilmiötä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Kannentiivisteestä
Öljyä tule kanteen ulkopuolista putkea pitkin. Kannen ja lohkon välillä kulkee vain paineeton paluuöljy venttiilikoneistosta takaisin öljypohjaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Kannentiivisteestä
Sitä itsekin pohdin, että paineeton öljy siitä kulkee. No, rasvanpoistolla puhdistin alueen ja edelleen siihen oli mehinyt nestettä tiivisteen välistä. enkä ole koneella ajanut. Jostain se nyt sitä puskee, eikä venttiilikopalta tule valumaa siihen.
Pitääpä ottaa viikonloppuna romppeet moottorin päältä pois ja kiristellä kansi.
Pitääpä ottaa viikonloppuna romppeet moottorin päältä pois ja kiristellä kansi.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Kannentiivisteestä
Moi,
En tiedä liittyykö lainkaan samaan asiaan, mutta havaitsin omassa DB 990 implessä viime talvena aivan vastaavanlaisen vuodon, joka vaikutti tulleen juuri siirtopumpusta tai sen laipan juuresta. Traktori oli seissyt silloinkin pitkän aikaa ja jäähdyttimestä oli selvästi hävinnyt jäähdytysnestettä. Neste oli maultaan selvästi makeaa, joten jäähdytysnesteestä oli kysymys.
Tutkin tuolloin tuota asiaa, mutten löytänyt mitään loogista vuotokohtaa ja arvelin jonkin jäähdytysletkun vuotaneen ja valuttaneen tuon nesteen siirtopumpun sivuitse. Nyt kesällä ei vuotoa ole näkynyt, eikä jäähdytysnestekään ole jäähdyttimessä vähentynyt. Öljytilan nesteet eivät olleet onneksi lisääntyneet, enkä siksi hätääntynyt pienestä ulosvuodosta.
Ei kait siinä moottorin lohkossa kulje sillä kohtaa mitään sellaista jäähdytysvesikanavaa joka voisi tihkuttaa nestettä laipan juuresta?
En tiedä liittyykö lainkaan samaan asiaan, mutta havaitsin omassa DB 990 implessä viime talvena aivan vastaavanlaisen vuodon, joka vaikutti tulleen juuri siirtopumpusta tai sen laipan juuresta. Traktori oli seissyt silloinkin pitkän aikaa ja jäähdyttimestä oli selvästi hävinnyt jäähdytysnestettä. Neste oli maultaan selvästi makeaa, joten jäähdytysnesteestä oli kysymys.
Tutkin tuolloin tuota asiaa, mutten löytänyt mitään loogista vuotokohtaa ja arvelin jonkin jäähdytysletkun vuotaneen ja valuttaneen tuon nesteen siirtopumpun sivuitse. Nyt kesällä ei vuotoa ole näkynyt, eikä jäähdytysnestekään ole jäähdyttimessä vähentynyt. Öljytilan nesteet eivät olleet onneksi lisääntyneet, enkä siksi hätääntynyt pienestä ulosvuodosta.
Ei kait siinä moottorin lohkossa kulje sillä kohtaa mitään sellaista jäähdytysvesikanavaa joka voisi tihkuttaa nestettä laipan juuresta?
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Kannentiivisteestä
Kulkee siinä kohtaa, sylinteriryhmän siirtopumpun puolella jäähdytysnestekanavat. Mutta ne on sisempänä kuin venttiilinnostimet. Jos jäähdytysnestekanava vuotaisi ulospäin, ihmettelisin, miksei se vuotaisi myös öljytilaan. Periaatteessa on mahdollista, että vuotaa jäähdytysnestettä ulos. Se vaan on enemmän kuin epätodennäköistä siirtopumpun puolella.
Öljyt on kirkkaat ja puhtaan näköiset ollut koko ajan. No, minulla oli jo suuttimen lämpölevyt ja venttiilikopan tiiviste hankittuna jälkikiristys hommaa varten, joten se nyt vuorossa vaan aikaisemmin kuin suunnitelmani oli. Olisin ajellut vielä muutaman kymmenen tunnin ajot ennen kiristämistä.
Öljyt on kirkkaat ja puhtaan näköiset ollut koko ajan. No, minulla oli jo suuttimen lämpölevyt ja venttiilikopan tiiviste hankittuna jälkikiristys hommaa varten, joten se nyt vuorossa vaan aikaisemmin kuin suunnitelmani oli. Olisin ajellut vielä muutaman kymmenen tunnin ajot ennen kiristämistä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Kannentiivisteestä
Joo, näin tuota asiaa itsekin järkeilin ja olin vain tyytyväinen kun vuoto oli ulos, eikä moottorin sisään. Lohkossa on tietysti kierteet, joiden avulla pumppu kiinnitetään ja niiden kautta voisi olla yhteys vesikanavaan, mutta taitaa mennä liian kaukaa haetuksi. Toivottavasti saat vuodon kuriin.
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Kannentiivisteestä
Kiristelin kannen ja käytin lämpimäksi. Ei näkynyt ilmaantuvan vuotoa. Tuon enempää en ole konetta pyöritellyt, joten pitää seurailla kun ajoa on.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa