Kierroslukumittari
4 posters
Sivu 1 / 1
Kierroslukumittari
Sattuneesta syystä laitoin Taavettiin IKH:sta ostamani sähköisen kierroslukumittarin. Mittari toimii ja näyttääkin nähdäkseni suunnilleen mitä pitääkin. En sen kummemmin kalibroinut mittaria, mutta tyhjäkäynti ja täydet ovat satasen tarkkuudella mitä kuvittelisin niiden kuuluvan olla.
Mutta sitten siinä on jännä ilmiö. Näyttää sille, että akun tultua täyteen alkaa latausvalo varsinkin pienillä kierroksilla vilahteleen hyvin lyhyesti ja kytketty mittarikin heilahtelee tahtiin. Tämä ilmiö poistuu, kun panee vaikka parkit päälle. Latausjännite on se mitä kuuluukin. Laturi on Taavetin oma 18ACR, johon piti itse lisätä W-lähtö. Koska tuntuu yleisesti ottaen toimivan en ajatellut sen enemmän alkaa tutustumaan asiaan.
Onko kenelläkään muulla vastaavasta kokemuksia?
Mutta sitten siinä on jännä ilmiö. Näyttää sille, että akun tultua täyteen alkaa latausvalo varsinkin pienillä kierroksilla vilahteleen hyvin lyhyesti ja kytketty mittarikin heilahtelee tahtiin. Tämä ilmiö poistuu, kun panee vaikka parkit päälle. Latausjännite on se mitä kuuluukin. Laturi on Taavetin oma 18ACR, johon piti itse lisätä W-lähtö. Koska tuntuu yleisesti ottaen toimivan en ajatellut sen enemmän alkaa tutustumaan asiaan.
Onko kenelläkään muulla vastaavasta kokemuksia?
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
kierroslukumittari
Mulla on myös kierroslukumittari pysähtynyt. Voiko siihen vaihtaa mekaanisen vanhan tilalle, esim. v aijeri voi olla poikki ja miten nuo mittarit yleensä saa oojelaudesta irti. Irroitetaanko koko kojetaulu?
990Vilpertti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Kierroslukumittari
Mittareita ei saa irroitettua kojetaulua irroittamatta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kierroslukumittari
Jos mietitään latausvaloa, miksi se palaa ? Laturin ja latausvalon virtalukon puolella on jännite ero. Tämä ei ollut vastaus sinun kysymykseen, mutta latausvalon vilahdus tarkoittaa, että laturin ja merkkilampun välillä jännite heittää.
Jotenkin tuo liittyy säätimen toimintaan, alkaako täydellä akulla säädin temppuilemaan jostain häiriöstä mittariin liittyen ? Muistan, että törmäsin vastaavaan ongelmaan joskus koneessa, jossa oli hyvin yksinkertaiset sähköt. Laturi käytännössä latasi vain akkua, eikä ollut mitään virran kulutusta. Latausvalo saattoi sitten syttyä kun laturin virta meni olemattomiin. Korjasin tämän kytkemällä merkkilampun, joka oli päällä aina koneen käydessä ja "vika" poistui.
Voisiko mittarin kautta kiertää "jännite" runkoon ohi säätimen ? Virtaa siinä ei kulje, mutta saattaa saada aikaan laturin pulssin mukana aiheutuvan häiriön.
Jotenkin tuo liittyy säätimen toimintaan, alkaako täydellä akulla säädin temppuilemaan jostain häiriöstä mittariin liittyen ? Muistan, että törmäsin vastaavaan ongelmaan joskus koneessa, jossa oli hyvin yksinkertaiset sähköt. Laturi käytännössä latasi vain akkua, eikä ollut mitään virran kulutusta. Latausvalo saattoi sitten syttyä kun laturin virta meni olemattomiin. Korjasin tämän kytkemällä merkkilampun, joka oli päällä aina koneen käydessä ja "vika" poistui.
Voisiko mittarin kautta kiertää "jännite" runkoon ohi säätimen ? Virtaa siinä ei kulje, mutta saattaa saada aikaan laturin pulssin mukana aiheutuvan häiriön.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Kierroslukumittari
Joo, siihen laturiin ja säätäjään minunkin katseeni kohdistui. Mutta niinkuin kirjoitin, en sen kummemmin alkanut tutkimaan, kun muuten tuntuu toimivan ja nyt jo pari vuotta pyörinyt tällä tavalla. Se valon vilahdus tosiaan on vain vilahdus, ehkä 1/10 sekunti ja mittarin viisari vain heilahtaa alaspäin. Saattaa olla myös itseaiheutettu, kun laturia piti "puukottaa", että sai pulssin sieltä ulos. Voi siellä tietysti olla joku edellisen omistajan tekemä juttu myös. Sähköjä olen jonkun verran joutunut "palauttamaan". Esimerkiksi piti saada lämpö- ja pö-mittari toimimaan. Oli kytketty niin, että lämpömittariin kytketty molempien anturit ja pö-mittari sai käyttösähkön molempiin nastoihin. Yllättäen ei toimineet kumpikaan ja puolikkaan ampeeria virtaa kulki koko ajan maihin. Oli vielä otettu sähköt sellaisesta kohtaa, että aina "päällä" kun akku kiinni. Päävirtakytkin piti aina muistaa avata.
Muuten, kopittoman tai jälkiasennuskopillisen Taavetin kiekkamittarin saa pois kojelautaa irroittamatta. Eikä siihen tarvitse gynekologin taitoja, vain kohtuullisen pienet (koko 10) kädet siihen riittää. Niinkuin Pakki toisaalla kirjoittaa, niin kojelaudan mittarin reiässä on kaksi koloa minkä kautta mittarin kiinnitysraudat mahtuu luiskahtamaan mittarin mukana ulos. Rautojen mutterien löysääminen on tietysti oma juttunsa, mutta tapahtuu kyllä
Muuten, kopittoman tai jälkiasennuskopillisen Taavetin kiekkamittarin saa pois kojelautaa irroittamatta. Eikä siihen tarvitse gynekologin taitoja, vain kohtuullisen pienet (koko 10) kädet siihen riittää. Niinkuin Pakki toisaalla kirjoittaa, niin kojelaudan mittarin reiässä on kaksi koloa minkä kautta mittarin kiinnitysraudat mahtuu luiskahtamaan mittarin mukana ulos. Rautojen mutterien löysääminen on tietysti oma juttunsa, mutta tapahtuu kyllä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa