Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

+2
OlleK
Apetti
6 posters

Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  Apetti Su Helmi 07 2021, 19:13

Otsikon mukainen ongelma. Kylmänä paineet 3 bar, mutta koneen lämmetessä paineet tippuu tasaisesti. Öljypumppu katsottu välykset ookoo, sihti ja paineventtili putsattu. Uudet öljyt ja suodatin. Varmaankin siis laakerit sökönä. Alakautta ei taida päästä vaihtamaan kuin kk:n laakerit? Onko jotain kikkaa millä onnistuu vaihtaa kampiakselin laakerit ilman moottorin irrotusta? Ja jos ei niin onko miten työläs savotta?

Apetti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  OlleK Su Helmi 07 2021, 19:29

Väljät laakerit on varteen otettava diagnoosi, kannattaa irrottaa öljypohja ja kiertokankien laakerit ja mitata laakerivälys esimerkiksi Plastigauge mittanauhalla ja tutkia laakerikaulojen kunto. Alakautta pääsee vaihtamaan kiertokankien ja keskimäisen runkolaakeripukin laakeriliuskat. Etummaiseen ja takimmasiseen runkolaakeriin pääsee käsiksi vasta sen jälkeen kun traktori on katkaistu ja moottori nostettu pois moottorirungon päältä. Aikaa moottorin irrotukseen kuluu vähän tai paljon, riippuen tekijän ammattitaidsosta ja tiedeoista koskien David Brown traktoreita. Merkkiin tottunut asentaja saattaa pystyä irrottamaan moottorin runsaassa päivässä edellyttäen että olosuhteet työmaalla vastaavat korjaamo-olosuhteita ja kaikki työhön tarvittavat työkalut, kuten esimerkiksi tuumaiset vääntötyökalut, nostovälineet, talja ja katkaisurata, ovat työmaalla.


Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Su Helmi 07 2021, 20:03, muokattu 2 kertaa

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  Apetti Su Helmi 07 2021, 19:34

Onkos tarvetta katkaisulle? Eikös tässä kuitenkin saa nostettua moottorin yläkautta pois kytkimen kanssa pakettina?

Apetti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  erkki Su Helmi 07 2021, 19:42

Onkohan miten paljon ajettu kone? Jos ei ole sattunut mitään kommellusta niin kyllä kai alkuperäisillä liuskoilla ajetaan pitkästi toista mittarikierrosta. Jos on joskus ajettu mahdollisesti öljyt kovin vähiin tai saatu jostain pakkasnestettä öljyn sekaan, niin laakereille se on kyllä rankkaa.

Jos keksis jonkun konstin millä saisi systeemiä ponnistettua sen verran että jos jossain on sittenkin vuoto. En 1212:sta tiedä, mutta 990 implessä on kuulemma joskus hävinnyt paineet kun keinuvipuakselista on pidäkeruuvi löysännyt.

Kannattaa ehkä edetä niin että avaat öljypohjan ja tarkista kiertokangen laakerit. Jos ne on kovin kuluneet niin pystyy olemaan petilaakeritkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  OlleK Su Helmi 07 2021, 19:43

1212 mallin moottoria ei saa irrotettua ilman traktorin katkaisua. Tämä koskee muuten kaikkia DB malleja joissa on 12-vaihteinen synkronoitu tai Hydrashift vaihteisto. Vanhoissa 6-vaihteisissa Implematic malleiissa on mahdollista irrottaa ohjaus-simpukka, kojetaulu, voimanotto ja voimanoton pitkä akseli (jos on Livedrive kytkin) sekä kytkinkotelo, jonka jälkeen saadaan kytkinakseli ujutettua pois paikaltaan. Niin ja kiertokankien laakereiden välyksen mittaaminen Plastigauge nauhoilla on yksinkertainen homma sen jälkeen kun öljypohja on irrotettu ja laakerikannet poistettu. Oikea laakerivälys on Kiertokankien laakerit: 0,038-0,063 mm ja Runkolaakerit: 0,051-0,102 mm

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  Apetti Su Helmi 07 2021, 19:58

Ookkei. Sitten oli virheellistä tietoa tuossa ohjeläpyskässä tuon moottorin irrotuksen suhteen. Pitänee tiputtaa öljypohja pois ja mitata kk kaulat mikrolla eiköhän se siitä rupea selviämään. Tunneista ei varmaa tietoa, nytten mittarissa 5000 jotain ja mittari pelaa. Öljypumppua putsaillessa vilkulin, että moottorille varmaankin on joskus tehty jotain kun rungon ja lohkon välissä reilusti tiivistemassaa.

Apetti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  OlleK Su Helmi 07 2021, 20:07

Mistä "ohjeläpyskästä" sait sellaisen tiedon, että 1212 moottori olisi irrotettavissa ilman traktorin katkaisua? Ajokytkimen kytkinakseli on yhtenäinen kytkimestä vaihteiston etupäätyyn asti kaikissa  DB malleissa joissa on synkronoitu 12-vaihteinen tai HS laatikko, ja lisäksi kulkee voimanoton vetoakseli VO-kytkimestä voimanottoon asti yhtenäisenä osana.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  Apetti Su Helmi 07 2021, 20:15

Rattorin mukana tulleesta, mutta ymmärsin kyllä jo ettei onnistu. Eikä katkaisu mikään ongelma ole, öljynpaineen puuttuminen kylläkin on.

Apetti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  OlleK Su Helmi 07 2021, 21:03

Siis, mitä tuli traktorin mukana? Tai antaa olla.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  Hente Ma Helmi 08 2021, 10:55

Tervehdys. Minulla DB 990 implematic. Tein siihen aikoinaan rempan jolloin laakeroin alakerran, uudet putket ja männät. Rempan jälkeenkin paineet tippui lämpimänä noin 1 bar. Tutkailin juttua niin että pukkasin ilmaa paineanturin liitännästä öljykanavaan. Kompura oli ulkona niin ei häirinnyt kuulostelu että mistä suhisee eniten. Kuulohavaintojen mukaan suurin suhina tuli jakolaatikosta. Sieltä löytyi "roppu" jossa parin millin halkaisijalla oleva kupariputki. Sitä kautta meni ilmeisesti voiteluöljy jakopään hammasrattaille.
Panin kupariputken sisään paimenpoikalankaa (olisiko reilu milli vahvuutta) ja litustelin kupariputken hohtimilla pienemmäksi. Nyt pysyy paineet kohdillaan (noin 3,5 bar) lämpimänäkin.
Oikea vika koneessa on sitten yläkerrassa jota en rempannut. Uskon, että saan hoidettua DB:llä pottumaan ja muut pikku ajot.

Hente

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  Apetti To Helmi 11 2021, 05:35

Kiitokset vinkeistä. Vika löytyi kiertokangen laakereista. Edellinen remontoija oli kyllä vaihtanut laakerit, mutta oli vaan laitettu stanut laakerit vaikka akseli hiottu seuraavaan alikokoon. Nopea homma oli alakautta tyrkätä uudet laakerit ja nyt pysyy paineet lämpimänäkin.

Apetti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  erkki To Helmi 11 2021, 07:30

Olipas erikoinen tarina. Mutta hyvä että sylttytehdas löytyi ilman isompaa remonttia. Jos et olisi havahtunut matalaan paineeseen, olisi voinut käydä niin, että kun traktori joskus olisi pantu raskaalle vedolle, joku laakeri olisi alkanut kolkuttaa ja siinä vaiheessa käy helposti niin, että täytyy käyttää kampi uudelleen hionnassa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  mattkau To Helmi 11 2021, 09:28

Remonttimiehiä on moneksi. Liuskoissa kyllä nurjalla puolella lukee onko ne standardi- vai jotain alikokoa. Tarvitsee vain osata lukea

Mutta se, jos tehtaan ukko on aarporannut laakerilinjan ylimittaan on harvinaisempi ja hankalampi arvata. Semmonen tarvii ulkomitaltaan suuremmat ja paksummat liuskat. Nimimerkillä kaksi kertaa koneen purkanut ja kasannut.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar Empty Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar

Viesti  jusape To Helmi 11 2021, 14:42

Oon autopuolella nähnyt sellaisia liuskoja tehtaan jäljiltä, joissa ollut merkintänä .003 ja .007
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa