1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
+2
OlleK
Apetti
6 posters
Sivu 1 / 1
1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Otsikon mukainen ongelma. Kylmänä paineet 3 bar, mutta koneen lämmetessä paineet tippuu tasaisesti. Öljypumppu katsottu välykset ookoo, sihti ja paineventtili putsattu. Uudet öljyt ja suodatin. Varmaankin siis laakerit sökönä. Alakautta ei taida päästä vaihtamaan kuin kk:n laakerit? Onko jotain kikkaa millä onnistuu vaihtaa kampiakselin laakerit ilman moottorin irrotusta? Ja jos ei niin onko miten työläs savotta?
Apetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Väljät laakerit on varteen otettava diagnoosi, kannattaa irrottaa öljypohja ja kiertokankien laakerit ja mitata laakerivälys esimerkiksi Plastigauge mittanauhalla ja tutkia laakerikaulojen kunto. Alakautta pääsee vaihtamaan kiertokankien ja keskimäisen runkolaakeripukin laakeriliuskat. Etummaiseen ja takimmasiseen runkolaakeriin pääsee käsiksi vasta sen jälkeen kun traktori on katkaistu ja moottori nostettu pois moottorirungon päältä. Aikaa moottorin irrotukseen kuluu vähän tai paljon, riippuen tekijän ammattitaidsosta ja tiedeoista koskien David Brown traktoreita. Merkkiin tottunut asentaja saattaa pystyä irrottamaan moottorin runsaassa päivässä edellyttäen että olosuhteet työmaalla vastaavat korjaamo-olosuhteita ja kaikki työhön tarvittavat työkalut, kuten esimerkiksi tuumaiset vääntötyökalut, nostovälineet, talja ja katkaisurata, ovat työmaalla.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Su Helmi 07 2021, 20:03, muokattu 2 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Onkos tarvetta katkaisulle? Eikös tässä kuitenkin saa nostettua moottorin yläkautta pois kytkimen kanssa pakettina?
Apetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Onkohan miten paljon ajettu kone? Jos ei ole sattunut mitään kommellusta niin kyllä kai alkuperäisillä liuskoilla ajetaan pitkästi toista mittarikierrosta. Jos on joskus ajettu mahdollisesti öljyt kovin vähiin tai saatu jostain pakkasnestettä öljyn sekaan, niin laakereille se on kyllä rankkaa.
Jos keksis jonkun konstin millä saisi systeemiä ponnistettua sen verran että jos jossain on sittenkin vuoto. En 1212:sta tiedä, mutta 990 implessä on kuulemma joskus hävinnyt paineet kun keinuvipuakselista on pidäkeruuvi löysännyt.
Kannattaa ehkä edetä niin että avaat öljypohjan ja tarkista kiertokangen laakerit. Jos ne on kovin kuluneet niin pystyy olemaan petilaakeritkin.
Jos keksis jonkun konstin millä saisi systeemiä ponnistettua sen verran että jos jossain on sittenkin vuoto. En 1212:sta tiedä, mutta 990 implessä on kuulemma joskus hävinnyt paineet kun keinuvipuakselista on pidäkeruuvi löysännyt.
Kannattaa ehkä edetä niin että avaat öljypohjan ja tarkista kiertokangen laakerit. Jos ne on kovin kuluneet niin pystyy olemaan petilaakeritkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
1212 mallin moottoria ei saa irrotettua ilman traktorin katkaisua. Tämä koskee muuten kaikkia DB malleja joissa on 12-vaihteinen synkronoitu tai Hydrashift vaihteisto. Vanhoissa 6-vaihteisissa Implematic malleiissa on mahdollista irrottaa ohjaus-simpukka, kojetaulu, voimanotto ja voimanoton pitkä akseli (jos on Livedrive kytkin) sekä kytkinkotelo, jonka jälkeen saadaan kytkinakseli ujutettua pois paikaltaan. Niin ja kiertokankien laakereiden välyksen mittaaminen Plastigauge nauhoilla on yksinkertainen homma sen jälkeen kun öljypohja on irrotettu ja laakerikannet poistettu. Oikea laakerivälys on Kiertokankien laakerit: 0,038-0,063 mm ja Runkolaakerit: 0,051-0,102 mm
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Ookkei. Sitten oli virheellistä tietoa tuossa ohjeläpyskässä tuon moottorin irrotuksen suhteen. Pitänee tiputtaa öljypohja pois ja mitata kk kaulat mikrolla eiköhän se siitä rupea selviämään. Tunneista ei varmaa tietoa, nytten mittarissa 5000 jotain ja mittari pelaa. Öljypumppua putsaillessa vilkulin, että moottorille varmaankin on joskus tehty jotain kun rungon ja lohkon välissä reilusti tiivistemassaa.
Apetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Mistä "ohjeläpyskästä" sait sellaisen tiedon, että 1212 moottori olisi irrotettavissa ilman traktorin katkaisua? Ajokytkimen kytkinakseli on yhtenäinen kytkimestä vaihteiston etupäätyyn asti kaikissa DB malleissa joissa on synkronoitu 12-vaihteinen tai HS laatikko, ja lisäksi kulkee voimanoton vetoakseli VO-kytkimestä voimanottoon asti yhtenäisenä osana.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Rattorin mukana tulleesta, mutta ymmärsin kyllä jo ettei onnistu. Eikä katkaisu mikään ongelma ole, öljynpaineen puuttuminen kylläkin on.
Apetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Siis, mitä tuli traktorin mukana? Tai antaa olla.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Tervehdys. Minulla DB 990 implematic. Tein siihen aikoinaan rempan jolloin laakeroin alakerran, uudet putket ja männät. Rempan jälkeenkin paineet tippui lämpimänä noin 1 bar. Tutkailin juttua niin että pukkasin ilmaa paineanturin liitännästä öljykanavaan. Kompura oli ulkona niin ei häirinnyt kuulostelu että mistä suhisee eniten. Kuulohavaintojen mukaan suurin suhina tuli jakolaatikosta. Sieltä löytyi "roppu" jossa parin millin halkaisijalla oleva kupariputki. Sitä kautta meni ilmeisesti voiteluöljy jakopään hammasrattaille.
Panin kupariputken sisään paimenpoikalankaa (olisiko reilu milli vahvuutta) ja litustelin kupariputken hohtimilla pienemmäksi. Nyt pysyy paineet kohdillaan (noin 3,5 bar) lämpimänäkin.
Oikea vika koneessa on sitten yläkerrassa jota en rempannut. Uskon, että saan hoidettua DB:llä pottumaan ja muut pikku ajot.
Panin kupariputken sisään paimenpoikalankaa (olisiko reilu milli vahvuutta) ja litustelin kupariputken hohtimilla pienemmäksi. Nyt pysyy paineet kohdillaan (noin 3,5 bar) lämpimänäkin.
Oikea vika koneessa on sitten yläkerrassa jota en rempannut. Uskon, että saan hoidettua DB:llä pottumaan ja muut pikku ajot.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Kiitokset vinkeistä. Vika löytyi kiertokangen laakereista. Edellinen remontoija oli kyllä vaihtanut laakerit, mutta oli vaan laitettu stanut laakerit vaikka akseli hiottu seuraavaan alikokoon. Nopea homma oli alakautta tyrkätä uudet laakerit ja nyt pysyy paineet lämpimänäkin.
Apetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Olipas erikoinen tarina. Mutta hyvä että sylttytehdas löytyi ilman isompaa remonttia. Jos et olisi havahtunut matalaan paineeseen, olisi voinut käydä niin, että kun traktori joskus olisi pantu raskaalle vedolle, joku laakeri olisi alkanut kolkuttaa ja siinä vaiheessa käy helposti niin, että täytyy käyttää kampi uudelleen hionnassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Remonttimiehiä on moneksi. Liuskoissa kyllä nurjalla puolella lukee onko ne standardi- vai jotain alikokoa. Tarvitsee vain osata lukea
Mutta se, jos tehtaan ukko on aarporannut laakerilinjan ylimittaan on harvinaisempi ja hankalampi arvata. Semmonen tarvii ulkomitaltaan suuremmat ja paksummat liuskat. Nimimerkillä kaksi kertaa koneen purkanut ja kasannut.
Mutta se, jos tehtaan ukko on aarporannut laakerilinjan ylimittaan on harvinaisempi ja hankalampi arvata. Semmonen tarvii ulkomitaltaan suuremmat ja paksummat liuskat. Nimimerkillä kaksi kertaa koneen purkanut ja kasannut.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1212 öljynpaineet lämpimänä alle 1 bar
Oon autopuolella nähnyt sellaisia liuskoja tehtaan jäljiltä, joissa ollut merkintänä .003 ja .007
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa