880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
+3
erkki
OlleK
jusape
7 posters
Sivu 1 / 1
880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Hyden imusuodatin, saako sellasia tämmöseen mistään ?
Pohjakuppi on siis matala peltinen, jonka takaa löytyy sellainen lautasmainen verkkosihti
Lie hankalampi tapaus ? Naapurin koneen sihdissä "madonsyömää" vähäsen .... Eli isompia reikiä ...
Pohjakuppi on siis matala peltinen, jonka takaa löytyy sellainen lautasmainen verkkosihti
Lie hankalampi tapaus ? Naapurin koneen sihdissä "madonsyömää" vähäsen .... Eli isompia reikiä ...
Viimeinen muokkaaja, jusape pvm Ti Maalis 02 2021, 02:26, muokattu 1 kertaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Asentamalla oheinen muutossarja saadaan imusihti korvattua uudemmanmallisella imusuodattimella. http://www.davidbrownparts.com/Filtration.html Katso kohta "Hydraulic filtration". Uusia imusihtejä vanhempiin koneisiin ei tietämäni mukaan ole saatavana. Purkaamo voi ehkä autaa jos halutaan säilyttää vanha rakenne.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Näin mää tuota vähän arvelinkin.
Että purkuosana kysellä joko korkeampaa keppua, tai sitten tehdä itse sellainen.
Siihen tyyliin naapurille kans asiasta enempiä tietämättä arvelin. Että sitä harvinaista lautasmallin sihtiä ei saa uutena mistään ( ehkä hitokseen hyvällä tuurilla purkuosana, ja viel parempi saa olla tuuri että olis ehyt )
Että purkuosana kysellä joko korkeampaa keppua, tai sitten tehdä itse sellainen.
Siihen tyyliin naapurille kans asiasta enempiä tietämättä arvelin. Että sitä harvinaista lautasmallin sihtiä ei saa uutena mistään ( ehkä hitokseen hyvällä tuurilla purkuosana, ja viel parempi saa olla tuuri että olis ehyt )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Juu, se imuputken päässä oleva verkko on tavallaan karkeasuodatin koska noissa ensimmäisissä selectoissa hienosuodatin oli istuimen vasemmalla puolella sijainnut ohivirtaussuodatin, jossa on pieni paperipatruuna. Se on sama patruuna, jota on ollut jossain englantilaisissa pikkuautoissa, olikohan jossain Triumphissa ja jossain muussakin.
-68 mallista alkaen suodatukseen tuli imupuolelle täysvirtasuodatin ja mitä olen kuullut muiden kertomaa, se pitäisi sopia -66 ja -67 malleihin heittämällä muuten, mutta jos tarvitsee siihen tukkeutumisen merkkivalon, niin tulee enempi hommia.
David Brown Parts on kyllä melkoisen aktiivinen hankkimaan harvinaisempiakin osia hyllyynsä, joten ei ole aivan täydellinen mahdottomuus että sieltä löytyisi uusi verkkosihti.
Tee-itse mieheltä varmaankin onnistuu uuden tekeminenkin jos löytää jostain niin tiuhaa verkkoa mitä siinä on käytetty.
-68 mallista alkaen suodatukseen tuli imupuolelle täysvirtasuodatin ja mitä olen kuullut muiden kertomaa, se pitäisi sopia -66 ja -67 malleihin heittämällä muuten, mutta jos tarvitsee siihen tukkeutumisen merkkivalon, niin tulee enempi hommia.
David Brown Parts on kyllä melkoisen aktiivinen hankkimaan harvinaisempiakin osia hyllyynsä, joten ei ole aivan täydellinen mahdottomuus että sieltä löytyisi uusi verkkosihti.
Tee-itse mieheltä varmaankin onnistuu uuden tekeminenkin jos löytää jostain niin tiuhaa verkkoa mitä siinä on käytetty.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Tierto muutossaerja johon viittasin, on peräisin David Brown Parts luettelosta. Muutossarjan kuvassa ei näy normaalisti imusuodattimen yhteydessä käytettävää verkko / magneettiyhdistelmää. Voi siis olla, että suodattimen näköinen osa onkin suodattimen mallinen imusihti.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Jokin aika sitten käväisin kaappaamassa kuvan oletettavasti Ollen tarkoittamasta David Brown Partsin imusihdin korvaavasta sarjasta. Sieltä löytyy myös sivuvirtasudattimen elementti.
Tuo paluuöljyn sivuvirtasuodatin on "yleistä tavaraa". Varsin monessa autossa sitä on ollut käytössä niinkuin yllä on kerrottu. Roverin ja Trumpan lisäksi myös esimerkiksi Cortina ja Anglia, missä on ollut käytössä tuo AC:n lyhyt suodinjalka, mihin käy D71xd21xL81 mittainen elementti, esimerkiksi tämä 105E-6731-A. Jostain syystä kotimaiset "tarvikekaupat" tyrkyttää jopa oem numerolla uudempien mallien paperista imusuodatinta. Tästä linkistä löytyy muutama "oikea" korvaava elementti, joita voi yrittää metsästää kaupoista
https://www.oilfilter-crossreference.com/convert/BALDWIN/P240
Edit vielä: Viidakkomiehet saattavat korjata alkuoeräistä siiviläverkkoa todella hyvällä ja hyvin tarttuvalla moottorisilikonilla, jos reiät ovat kohtuullisia, ei mitään repeämiä. Tietysti verkko pitää puhdistaa tyystin puhtaaksi öljystä ennen paikkuuta
Tuo paluuöljyn sivuvirtasuodatin on "yleistä tavaraa". Varsin monessa autossa sitä on ollut käytössä niinkuin yllä on kerrottu. Roverin ja Trumpan lisäksi myös esimerkiksi Cortina ja Anglia, missä on ollut käytössä tuo AC:n lyhyt suodinjalka, mihin käy D71xd21xL81 mittainen elementti, esimerkiksi tämä 105E-6731-A. Jostain syystä kotimaiset "tarvikekaupat" tyrkyttää jopa oem numerolla uudempien mallien paperista imusuodatinta. Tästä linkistä löytyy muutama "oikea" korvaava elementti, joita voi yrittää metsästää kaupoista
https://www.oilfilter-crossreference.com/convert/BALDWIN/P240
Edit vielä: Viidakkomiehet saattavat korjata alkuoeräistä siiviläverkkoa todella hyvällä ja hyvin tarttuvalla moottorisilikonilla, jos reiät ovat kohtuullisia, ei mitään repeämiä. Tietysti verkko pitää puhdistaa tyystin puhtaaksi öljystä ennen paikkuuta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:57, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:57, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Ei sekoiteta moottoriöljyn suodatusta tähän keskusteluun. Puhumme David Brown Implematic ja ensimmäisten Selectamatic mallien hydrauliikan suodattimista, joissa oli hydrauliikan ohivirtaussuodatin ja imuverkko pumpun imuputken päässä. Taavetin hydrauliikassa käytetään joko ohivirtaus- tai täysvirtaussuodatinta, eikä kummassakaan ole kierteitä. Kumpaakin suodatinta, ja paljon muuta siihen kuuluvaa myy David Brown Parts Englannissa mutta alkuperäistä imusihtiä (lentävää lautasta) ne eivät enää toimita vaan sen tilalle he markkinoivat aikaisemmin mainitsemani muutossarjaa. Googlaamalla sain selville että, Purolator 238 oli David Brown Selectamatic malllien täysvirtasuodatin (imusuodatin) ja että Purolator ei enää valmista tätä suoatinta. Alkuperäisen täysvirtasuodattimen varaosanumero on K920522 ja se on saatavana Agritek Case IH piirimyyjiltä. Taavettien hydrauliikan ohivirtaussuodatin sijaitsee takasillan päällä vasemmalla puolella erillisen kupin sisällä. Niissä traktoreissa joissa on ohivirtaussuodatin on imusihti vaihteiston alla ja tämä imusihti on se osa jota Jusape kaipaa. Molemmat suodattimet löytyvät seuraavasta linkistä kohdasta "Hydraulic filtration". http://www.davidbrownparts.com/Filtration.html Katso hydraulic filter-full flow (vaihteiston alla oleva täysvirtasuodatin) ja Early Selectamatic hydraulic filter, by pass type (takasillan päällä oleva ohivirtaussuodatin). Imupuolen suodatinta myy useita Suomalaisia toimijoita, ohivirtaussuodattimesta en tiedä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:58, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Sihdissä ei vissiin lie nyt kuitenkaan niin isoja "ylimääräisiä" läpösiä, että heti alkaa sitä muuttelemaan.
Kaveri oli tänään ( siis eilen iltapuolella ) puolen tunnin lenkillä koneella, huuhteluajoa, eli 15ltr punaista pöötä lootaan ja ajelua tiellä.
Ulos valui senjälkeen kermalikörin väristä pöötä ....
Jotain sammakonkutua oli suotimes ja kupin pohjassa, päivällä sama hoito uusiksi, ja vielä ainakin kolmannenkin kerran ....
Tai kunnes alkaa puhdasta tulemaan ulos, sit vasta uudet öljyt lootaan ....
Toinen juttu vielä. Tuo alkaa moottorin öljyvaloo vilkutella, kun on 2-3km ajettu, siis lämpimänä , kierroksillakin. Anturi on jo uusittu tossa kuukausi aiemmin.
Kaveri oli tänään ( siis eilen iltapuolella ) puolen tunnin lenkillä koneella, huuhteluajoa, eli 15ltr punaista pöötä lootaan ja ajelua tiellä.
Ulos valui senjälkeen kermalikörin väristä pöötä ....
Jotain sammakonkutua oli suotimes ja kupin pohjassa, päivällä sama hoito uusiksi, ja vielä ainakin kolmannenkin kerran ....
Tai kunnes alkaa puhdasta tulemaan ulos, sit vasta uudet öljyt lootaan ....
Toinen juttu vielä. Tuo alkaa moottorin öljyvaloo vilkutella, kun on 2-3km ajettu, siis lämpimänä , kierroksillakin. Anturi on jo uusittu tossa kuukausi aiemmin.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Ehkä kannattaa käyttää myös moottorin öljypohja auki ja putsata sekin. Öljypumpun ylipaineventtiilin voi avata ja putsata sitten samalla jos olisi vaikka jotain kulkeutunut sinne karan ja istukan väliin.
Nykyään on kyllä hyllytavarasakin seassa mitä sattuu, joten öljynpaine kannattaa ehkä mitata mittarilla. Ei olisi nimittäin eka kerta kun kaupasta saa valmiiksi viallisen painetunnistimen.
Nykyään on kyllä hyllytavarasakin seassa mitä sattuu, joten öljynpaine kannattaa ehkä mitata mittarilla. Ei olisi nimittäin eka kerta kun kaupasta saa valmiiksi viallisen painetunnistimen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Toistaiseksi mennään sillä alkuperäisellä verkkosihdillä.
Vähän paikattiin "possuliimalla" niitä muutamaa reikää. Oikeastaan ei ne tulitikun vartta isompia ollut, 3-4kpl kaikkiaan.
Nyt menos toi kk- liuskojen tsekkaus ja pumpun venttiilin kara on irti..
Mikäs näis olikaan toi kk momentti ?
Vähän paikattiin "possuliimalla" niitä muutamaa reikää. Oikeastaan ei ne tulitikun vartta isompia ollut, 3-4kpl kaikkiaan.
Nyt menos toi kk- liuskojen tsekkaus ja pumpun venttiilin kara on irti..
Mikäs näis olikaan toi kk momentti ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Vanhoista keskusteluista löytyi vihje, että on 6.9 kpm, mutta kaiken varmuuden välttämiseksi paiskasin kysymyksellä muuatta asiantuntijaa sähköpostin välityksellä. Saattaa kommentoida vielä tänään tai sitten ei.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
880 Selectamatic:issa on 3-sylinterien suoraan porattu moottori, tyyppimerkiltään AD3/55 (männän halkaisija 100 mm). Seuraavan linkin osassa D ja siinä dokumentin sivulla 33 on luetteloitu moottorin kaikki kiristysmoimentit https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDZ3pQdDh6M2k0bVk Kaikissa suoraan poratuissa 3- ja 4-syl. moottoreissa käytetään samoja kiertokankia ja kaikkien kohdalla on näin ollen sama kiristysarvo, eli 50 lb ft (metrisesti ilmaistuna 6,92 kpm) Sama momentti löytyy siis myös 90- ja 94-sarjan turbottomista traktoreista.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm To Maalis 04 2021, 16:34, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Jee, kiitoksia Erkki ja Ollek taas !
Kirrataan siis vähän vajaan 70Nm.
Kakkoses kaulas ja laakeris naarmuja, muttei punametallia näy.
Tsekataan toki ykkönen ja kolmonenkin nyt samalla.
Jäljistä päätellen pääsyy paineheitolle olis tuo öljypumpun paineventtiili, kulumajälkeä ja oli ihme roskaakin imusihdissä.
Kirrataan siis vähän vajaan 70Nm.
Kakkoses kaulas ja laakeris naarmuja, muttei punametallia näy.
Tsekataan toki ykkönen ja kolmonenkin nyt samalla.
Jäljistä päätellen pääsyy paineheitolle olis tuo öljypumpun paineventtiili, kulumajälkeä ja oli ihme roskaakin imusihdissä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Juu, vahvistus tuli myös toisaalta, että sen hitusen vaille 70 Nm siellä tarvii olla. Vastapainojen kiinnityspulttien momentti on 54 Nm. Eipä siellä joku naarmu mitään haittaa, varsinkaan jos se on pääasiassa laakerimetallin puolella.
Jos keksit keinon työntää paineilmaa systeemiin, niin suhina saattaa paljastaa jonkin paikan, joka vuotaa tavallista enemmän.
Jos keksit keinon työntää paineilmaa systeemiin, niin suhina saattaa paljastaa jonkin paikan, joka vuotaa tavallista enemmän.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Kaikki ne naarmuilla oli. Muttei punametallia näkynyt yhdessäkään. Osa laakeliluskan pinnasta kaikissa oli naarmutontakin aluetta, STD koossa akseli.
Paineventtiilin karassa kyljessä kulumajälkeä ja karheutta, kiillotin akkukoneeseen kiinnitettynä 500 paperilla. Venakaran kärkikartio yhdestä kohden aika uralle kulahtanut.
Ihan hyvää siitä ei edes saanut, säätöruuvin kiersin varttikierroksen piukempaan, enempikin olis näköjään hiukan sietänyt, viileillä ( +15 ) öljyillä täyskierroksilla ei ihan 4 kiloo ollut paineita.
Lisäksi ykkösen kk-alapuolisko oli väärin päin paikoillaan, eli lukkohaitat eri puolilla / samoin se yksilöintinumeromeistaus.
Koossa se nyt kuitenkin on, laakerit vaihtuu jossain vaiheessa kyllä uusiin, kun eivätpä hintavia näy olevan.
Paineventtiilin karassa kyljessä kulumajälkeä ja karheutta, kiillotin akkukoneeseen kiinnitettynä 500 paperilla. Venakaran kärkikartio yhdestä kohden aika uralle kulahtanut.
Ihan hyvää siitä ei edes saanut, säätöruuvin kiersin varttikierroksen piukempaan, enempikin olis näköjään hiukan sietänyt, viileillä ( +15 ) öljyillä täyskierroksilla ei ihan 4 kiloo ollut paineita.
Lisäksi ykkösen kk-alapuolisko oli väärin päin paikoillaan, eli lukkohaitat eri puolilla / samoin se yksilöintinumeromeistaus.
Koossa se nyt kuitenkin on, laakerit vaihtuu jossain vaiheessa kyllä uusiin, kun eivätpä hintavia näy olevan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:58, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Oliko niin,että 880,vm-66 on ollut käynnissä ja ajettu kun laakerinkansi on ollut väärinpäin.Jos niin on ollut niin suosittelen,että käytät ainakin sen kiertokangen joka on ollut väärin,lähimmällä koneistamolla.Eikä pahitteeksi ole vaikka otat kaikki kk:ja kampiakselin mukaan tarkastusta varten.
Rottler?- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 880 , vm -66 , ruskeavalkoinen
Ei ole kellään mitään tietoa, kuinka kauan on ollut noin koottuna.
Traktori on kaverilla ollut vasta puolisen vuotta, ja täs talvella sain ropattua sen käyntikuntoon, syöttöpumpun avauksen ja suuttimien läpikäynnin jälkeen..
Ja kyl mää jotain tiedän ehkä näist konejututuista , reilun 30v kokemuksella, kun niitä täs 7pv viikos ropailen, sekä asiakkaiden ja omia koneita.....
Traktori on kaverilla ollut vasta puolisen vuotta, ja täs talvella sain ropattua sen käyntikuntoon, syöttöpumpun avauksen ja suuttimien läpikäynnin jälkeen..
Ja kyl mää jotain tiedän ehkä näist konejututuista , reilun 30v kokemuksella, kun niitä täs 7pv viikos ropailen, sekä asiakkaiden ja omia koneita.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa