996 vm75 vaihteisto
+4
erkki
1690 metsä
Tessu
jaska996
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
996 vm75 vaihteisto
996 taavettiin tehty öljynvaihto ikh universal 10-30 öljyillä ja lämpöisenä alkoi 1 ja pakki kurahdella. Onko öljy liian notkeaa ettei rattaat pysähdy vai mikä voisi olla oireena? Kokeiltu säätää kytkin poljinta suuntaa sun toiseen muttei tunnu olevan vaikutusta. Kytkintuntuma kuitenkin hyvä eli ei ota ihan pohjasta.
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Onko tietoa että mitään kytkimelle joskus tehty?
Monesti juuri nuo kytkin ongelmat itellä alkanu noin ettei irrota,joskus päässy jopa öljyä levylle ja voi olla väärä öljykin ja toisinaan taas liian kuiva kytkinakseli kun alkaa lämmetä niin kanittaakin kytkin.
Monesti juuri nuo kytkin ongelmat itellä alkanu noin ettei irrota,joskus päässy jopa öljyä levylle ja voi olla väärä öljykin ja toisinaan taas liian kuiva kytkinakseli kun alkaa lämmetä niin kanittaakin kytkin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Siellä on vain 2 ja 3 synkronoitu. Pieni narahdus ykköstä ja pakkia kytkettäessä on normaalia.
Jos vaihteet menee hyvin päälle ei siellä varmaan mistään sen isommasta ole kyse
Jos vaihteet menee hyvin päälle ei siellä varmaan mistään sen isommasta ole kyse
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Gary Grand likes this post
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Ei ole tarkempaa tietoa koneen historasiasta mutta jäljistä päätellen ainakin joskus katkaistu.
Täytyypä kurkata alaluukusta miltä näyttää levy.
Millähän akselia uskaltaa voidella jos on liian kuiva?
Täytyypä kurkata alaluukusta miltä näyttää levy.
Millähän akselia uskaltaa voidella jos on liian kuiva?
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Aika harvoin kai kytkinakselin zydeemejä voidellaan, mutta jos tekee mieli kokeilla, niin kai siellä irroitusöljyt, CRC ja WD 40 toimii ihan hyvin. Kykin on aika sietoinen monenlaiselle. Vaikka stefa vuotaisi öljyä kytkimelle niin ihmeen hyvin se toimii muuten, mutta irrottaa hiukan hitaasti kun öljy liimaa levyä asetelmaan. Miksi looda pysähtyy huonosti, voi olla tosiaankin seuraamusta siitä että levy on hiukka tarttunut akselin spooreihin tai silmälaakeri on alkanut jarruttelemaan. Omassa 995:ssä pitää hiukka painattaa keppiä kakkosen tai kolmosen synkroa vasten ennen kuin tyrkkää ykköstä tai pakkia pesään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 vm75 vaihteisto
jaska996 kirjoitti:996 taavettiin tehty öljynvaihto ikh universal 10-30 öljyillä ja lämpöisenä alkoi 1 ja pakki kurahdella. Onko öljy liian notkeaa ettei rattaat pysähdy vai mikä voisi olla oireena? Kokeiltu säätää kytkin poljinta suuntaa sun toiseen muttei tunnu olevan vaikutusta. Kytkintuntuma kuitenkin hyvä eli ei ota ihan pohjasta.
Oliko öljy GL-4/5 öljyä vai pelkästään GL-4? Suosittelen käyttämään sellaista öljyä joka on vain GL-4 luokitettu kuten valmistaja on tarkoittanut.
Taavetin 1/pakin ei kuulu narista mutta taaveteissa on taipumuksena että kytkinlevy ei meinaa irrota kunnolla. Jos kytkintä ensin varovasti luistattaa isolla vaihteella paikallaan toimii vaihteet erittäin nätisti hetken aikaa ja 1/pakki kytkeytyvät äänettömästi.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Niin mitäpä käskee tuon Taavin ohjekirja laittaman? löytyykö sellasta öljyä enää nykyään helpolla?
paljon olen kuullu noista "yleisöljyistä" että käy jos käy...
itse en mitään tässä ala suositella kun joku taas ottaa herneen nenään ja tuumaa et laita vaikka kirnupiimää heh!
itselläki on vaan ollu ongelmia vanhojen laitteiden kanssa kun ei enää ole sellasia aineita joilla ne sais toimimaan kuten ennen.
paljon olen kuullu noista "yleisöljyistä" että käy jos käy...
itse en mitään tässä ala suositella kun joku taas ottaa herneen nenään ja tuumaa et laita vaikka kirnupiimää heh!
itselläki on vaan ollu ongelmia vanhojen laitteiden kanssa kun ei enää ole sellasia aineita joilla ne sais toimimaan kuten ennen.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Tessu kirjoitti:Niin mitäpä käskee tuon Taavin ohjekirja laittaman? löytyykö sellasta öljyä enää nykyään helpolla?
paljon olen kuullu noista "yleisöljyistä" että käy jos käy...
itse en mitään tässä ala suositella kun joku taas ottaa herneen nenään ja tuumaa et laita vaikka kirnupiimää heh!
itselläki on vaan ollu ongelmia vanhojen laitteiden kanssa kun ei enää ole sellasia aineita joilla ne sais toimimaan kuten ennen.
1390 malli on 996 seuraajamalli ja teknisesti miltei identtinen ja sen kirjassa suositellaan STOU (universaaliöljyä) GL-4 luokituksella. Edelleenkin tuota universaaliöljyä on saatavissa pelkkänä GL-4 öljynä mutta myös usein on tarjolla GL-4/5 öljyä joka on jonkin verran aiheuttanut vaihteiden huonompaa kytkeytymistä.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Meillä on -74 mallin 990 vaihteistoöljynä ollut tavallinen 10W30 moottoriöljy koko traktorin historian ajan. Ihan hyvässä kunnossa siinä on synkrolaatikko edelleen. GL5 -öljystä varoiteltiin aikanaan siitä, että se saattaa aiheuttaa syöpymiä pronssi- ja messinkiosissa, mutta en tiedä minkälaiset lisäaineet niissä mahtaa nykyisin olla ja onko tuo varoitus edelleen aiheellinen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 vm75 vaihteisto
itse sain ainakin tuosta GL5 öljystä juurikin tuon varoituksen
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Kyllä minun tietääkseni on edelleen niin että GL 4 laatikkoon ei pidä GL 5 öljyä laittaa.
Yksi peruste oli muistaakseni , että GL 5 öljy on liian liukasta laatikkoon jonka öljysuositus on GL4
Eli aiheuttaisi vaihteen kytkentä ongelmia, kun synkroissa ei ole tarpeeksi kitkaa
Yksi peruste oli muistaakseni , että GL 5 öljy on liian liukasta laatikkoon jonka öljysuositus on GL4
Eli aiheuttaisi vaihteen kytkentä ongelmia, kun synkroissa ei ole tarpeeksi kitkaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 996 vm75 vaihteisto
GL 4 luokituksen mukaista pitäisi olla tuo intiankonehallin poikien universal 10 - 30. Mitäs öljyä muut käyttää niin tietää seuraavan öljynvaihdon yhteydessä kokeilla?
Täytyypä kokeilla vähän ruikkia irrotusöljyä ja kokeilla luistattaa jos se siitä herkistyisi. Tai sitten ajan kuten erkkikin eli 2 tai 3 vaihteen kautta käyttää..
Täytyypä kokeilla vähän ruikkia irrotusöljyä ja kokeilla luistattaa jos se siitä herkistyisi. Tai sitten ajan kuten erkkikin eli 2 tai 3 vaihteen kautta käyttää..
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Pitäisiköhän minunkin tätä vähän mietiskellä "ääneen" tällaisena maallikkona, jonkun verran asioihin tutustuneena kuitenkin. Se, mitä nyt tulee, niin ei missään nimessä tarkoita, että haluaisin käyttää tuolla GL5 luokitettua öljyä Taavetin laatikossa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että GL4 kuuluu sinne missä vaaditaan GL4:ää ja GL5 säästetään hypoidivälityksiin.
Mutta minusta GL5 luokituksen ei pitäisi vaikuttaa synkronoimattomien, nimen omaan synkronoimattomien vaihteiden narahteluun mitenkään. Öljyn viskositeetti eli juoksevuus on se mikä pysäyttää pyörimisen, ei se kuinka öljy kestää pintapainetta. 10W-30 GL4 ja 10W-30 GL4/GL5 ovat yhtä juoksevia, mutta GL5 pysyy paremmin hampaiden välissä ja siksi kestää pintapainetta.
Kyllä sitä syytä voi yrittää etsiä jostain muualta, vaikka tuolta kytkimen irrottamisen nahkeudesta tai sitten vähentämällä kierroksia koneesta ennenkuin painaa kytkintä ja viivyttelee vaihteen kytkemisessä. Tai sitten laittamalla kokeeksi jäykempää öljyä. Eikös noita STOUta ole myös 15W-40 tms.
Minulla taitaa tällä hetkellä olla Champion merkkistä STOU 10W-30 GL4 laatikossa
Mutta minusta GL5 luokituksen ei pitäisi vaikuttaa synkronoimattomien, nimen omaan synkronoimattomien vaihteiden narahteluun mitenkään. Öljyn viskositeetti eli juoksevuus on se mikä pysäyttää pyörimisen, ei se kuinka öljy kestää pintapainetta. 10W-30 GL4 ja 10W-30 GL4/GL5 ovat yhtä juoksevia, mutta GL5 pysyy paremmin hampaiden välissä ja siksi kestää pintapainetta.
Kyllä sitä syytä voi yrittää etsiä jostain muualta, vaikka tuolta kytkimen irrottamisen nahkeudesta tai sitten vähentämällä kierroksia koneesta ennenkuin painaa kytkintä ja viivyttelee vaihteen kytkemisessä. Tai sitten laittamalla kokeeksi jäykempää öljyä. Eikös noita STOUta ole myös 15W-40 tms.
Minulla taitaa tällä hetkellä olla Champion merkkistä STOU 10W-30 GL4 laatikossa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 996 vm75 vaihteisto
DB:ssä menee ajovaihteiston akselin sisällä ulosoton akseli ja noiden välissä on kumirengastiivistys joka estää öljyä valumasta perävaihteen roiskeista kytkimelle onttoa pääakselia pitkin. Jos se kumirengas on syystä tai toisesta alkanut hiukan ahdistaa, niin sisällä pyörivä ulosoton akseli pyrkii pyörittämään ajokytkimen akselia kitkalla. Jos noin on, niin pysähtymiseen pitäisi vaikuttaa se, että polkee kytkimen ihan pohjaan, jolloin molemmat akselit pysähtyy ja pysähtymistä tehostaa jos painaa nostolaitevipua ihan taakse, jolloin hydraulipumppu alkaa jarruttaa sisempää akselia. Tuohan on helppo juttu kokeilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Jos tämän ketjun otsikko pitää paikkansa, niin on vielä helpompi kokeilla tuo kytkinjuttu. Pistää vain VOA käsikytkimen irrotusasentoon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 996 vm75 vaihteisto
mattkau kirjoitti:Jos tämän ketjun otsikko pitää paikkansa, niin on vielä helpompi kokeilla tuo kytkinjuttu. Pistää vain VOA käsikytkimen irrotusasentoon.
Elikkä käsikytkin irrotukselle ja sitten kokeilee vaihteita?
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Joo, mutta niinkuin tiedät, sitä ei voi jättää irrotusasentoon "iäksi". Se rasittaa moottorin päittäislaakerointia.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Muutoinkin periaatteessa synkronoimaton rasia kurahtaa aina, jos kytkimen painaa pohjaan ja heti vaihdetta koittaa tarjota. Pitäis odottaa 2-5sek polkimen painalluksesta ennen kepin liikutusta.
Kyllä nuo pihas olevat -63 880, -78 1410 ja -85 1494 kans rohauttaa, kun heti kytkimen painalluksen jälkee koittaa pykälää tarjota "pesään" .
Samoin noi 3 ajokuntoista , suorahampaisella vaihteistolla olevaa Nuffiakin ( -61 Three, -62 460 ja -64 460 ), aina rutajaa ....
Kyllä nuo pihas olevat -63 880, -78 1410 ja -85 1494 kans rohauttaa, kun heti kytkimen painalluksen jälkee koittaa pykälää tarjota "pesään" .
Samoin noi 3 ajokuntoista , suorahampaisella vaihteistolla olevaa Nuffiakin ( -61 Three, -62 460 ja -64 460 ), aina rutajaa ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Gary Grand likes this post
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Joo nyt on taas koneen kanssa touhuttua ja tehty seuraavia havaintoja. Ulosoton kytkimellä ei ollut mitään Vaikutusta. Eikä kytkimen luistattamisella, tuntui että lämmetessään vain pahentaa. Mutta jos kytkinpolkimen säädön kirraa niin tiukalle että polkimen yläpäästä häviää kaikki löysä niin silloin irroittaa paremmin. Tosin poljin tosi jäykkä polkea silloin. Kuuluuko kytkin poljin olla miten jäykkä näissä?
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Kytkin ei kuulu olla jäykkä ja polkimessa pitää olla vapaaliikettätuuman verran ettei painelaakeri pyöri jatkuvasti. Melkeinpä suosittelen että kurkkaat kytkimen alla olevasta luukusta miten siellä asetelma jaksaa. Jos asetelmasta on yhden käpälän tappi alkanut luistaa pois paikaltaan niin käpälä voi olla sen verran vinossa ettei kytkin irrota kunnolla. Jos kytkinpoljin menee raskaaksi polkea niin siihen voi olla syynä juuri tuo käpälän saranatapin liukuminen pois paikaltaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Onnistuuko tapin takaisin laitto luukusta käsin vai onko asetelma uusittava?
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Kyllä olen kuullut kerrottavan tapauksista, että tappi on saatu paikalleen luukun kautta. Hankaluus on siinä, että luukku on pienehkö ja kun sinne tunkee ison kouran, niin työkalulle jää vähän tilaa. Tai sanotaan niin päin, etten itse tunne ketään joka olisi korjannut katkaisuhoidon kautta tuollaisen vian. Vaatii kuulemma sekä kekseliäisyyttä että kärsivällisyyttä jos vika on siinä. Katsomalla se selviää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Jos Erkki tarkoittaa tuota saranatappia joka minulla petti kesken ajon niin siitä on juttu tuolla Proijekti sivulla
"Varoitus 3 keppisen DB880 Implen kytkinremontti koskee muitakin" ja joku kuvakin
"Varoitus 3 keppisen DB880 Implen kytkinremontti koskee muitakin" ja joku kuvakin
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Juu, kyllä se tapin luiskahtaminen on tunnettu juttu. En tiedä miten 996:n parikytkinasetelma mahtaa olla rakennettu, että onko siinä päällä käpälät samalla tavalla näkyvissä kuin kaksoiskytkinmalleissa, mutta vilkaisemalla asiaan saa selvyyden.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 vm75 vaihteisto
Tämän näköinen keksintö on tuo kytkin. Yksinään turatessa jäi vähän epäselväksi että kummatko käpälät noista olisi ajokytkimen, mutta kyllä siellä kaikki näytti normaalilta.
Kuuluuko rasvanipasta mikä on kytkin vipujen välissä voidella muuta kuin vivut? Nyt rasvaa tuli vain vivun välistä.
Kuuluuko rasvanipasta mikä on kytkin vipujen välissä voidella muuta kuin vivut? Nyt rasvaa tuli vain vivun välistä.
jaska996- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa