Bensiiniä löpöön
+4
Tessu
R55-3
erkki
maukan
8 posters
Sivu 1 / 1
Bensiiniä löpöön
Hei.
Sattui jäämään kannuihin 98 bensan ja dieselin sekoitusta (n.1/3 dieseliä, loppu bensaa) useampi kymppi. Jos haluaisi nuukailla ja polttaa tuon seoksen talviaikaan Selestamaticissa, niin mikähän olisi turvallinen seossuhde? Joskus muinoinhan oli tietääkseni tapana lisätä talviaikaan bensaa löpöön. Vai olisiko parempi tehdä vain kunnon bensaroihu?
Sattui jäämään kannuihin 98 bensan ja dieselin sekoitusta (n.1/3 dieseliä, loppu bensaa) useampi kymppi. Jos haluaisi nuukailla ja polttaa tuon seoksen talviaikaan Selestamaticissa, niin mikähän olisi turvallinen seossuhde? Joskus muinoinhan oli tietääkseni tapana lisätä talviaikaan bensaa löpöön. Vai olisiko parempi tehdä vain kunnon bensaroihu?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: Bensiiniä löpöön
Olen joskus omalla 1200:lla käyttänyt sellaisen polttoaine-erän joka syntyi kun tankkasin vahingossa bensiini-Sierran tankkiin dieseliä joka aiheutti Sierraan ankaran nakutuksen ja savuamisen. Traktori se seoksen sitten kuitenkin nieli, bensiiniä oli seassa alle kolmannes, ehkä neljännes. Pakkaskäynnistyvyys heikkeni, mutta muuta erikoista en havainnut. 1200:ssa on Simmsin rivipumppu, jonka alakerran voitelu tapahtuu öljyllä, joten CAV DPA:n sietoisuutta seokselle en ole koskaan kokeillut. Se on totta, että joskus muinoin mm. VW Golfin dieseleiden ruokaan lisättiin monin paikoin Lapissa bensiiniä, mutta sen aikainen bensiini taisi olla kovinkin erilaista kuin nykyisin, joten miten se vaikuttaa pumpun voiteluun, on ainakin minulle arvoitus.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Bensiiniä löpöön
Joskus oli sääntönä arktisilla alueilla, niissä olosuhteissa Max. 20% bensaa. Se kompensoi dieselin huonoa syttymistä kylmässä. Kevyempää pakkasta kohden sitten seos pienemmäksi. Syttymisen edun lisäksi ei koneelle tuosta ole muuta positiivista. Voitelua voi kompensoida 2t öljyllä. Missä sitten menee säästön raja on hyvä kysymys.
R55-3- David Brown : 990 Selectamatic 1967
Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 51
Paikkakunta : Raisio, Pori
Vs: Bensiiniä löpöön
itse en kyllä mitään seospolttoaineita oele koskaan kippaillu mihinkään tankkiin,päinvastoin olen ne tyhjennelly aina kun taloon tulleet ja sen jälkeen ei ole käyntihäiriöitä ollu ainakaan polttoaineiden suhteen.
Aikoinaan kuulin että kaverin isä tankkais tulipalopakkasella työ Transiittiin dieselin sekaan petrolia kun sitä vielä sai,juurikin ettei jäädy ja pääsi kotiin.
Ainahan ne toiset on kaikkea kokeillu mutta kannattaako se kun oikeaa ainetta kuitenkin saa...
Aikoinaan kuulin että kaverin isä tankkais tulipalopakkasella työ Transiittiin dieselin sekaan petrolia kun sitä vielä sai,juurikin ettei jäädy ja pääsi kotiin.
Ainahan ne toiset on kaikkea kokeillu mutta kannattaako se kun oikeaa ainetta kuitenkin saa...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Bensiiniä löpöön
maksaa se ruiskutuspumppu ja moottorin korjaaminen sen verran, että ei kannata lähteä testaamaan. Ja bensaroihusta sen verran, että vie suosiolla jäteöljyn keräykseen äläkä polttele. Menee järkevään kiertoon kun kierrätät.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Bensiiniä löpöön
No, aihe on vaikea tavallaan ..... Itse kyllä nois vanhoissa kalustoissa käyttäisin pois, niin että max 10% bensaa joukossa + 1-2% MINERAALi 2T ööliä voitelun parantamiseen.
Riippumatta siitä, onko jakaja, vaiko rivipumppu.
Riippumatta siitä, onko jakaja, vaiko rivipumppu.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Bensiiniä löpöön
Ottamatta sen kummemmin kantaa tuon seoksen loppusijoitukseen eli tähän yksittäistapaukseen kerron mitä Peugeot 305 (1980) ohjekirjassa sanottiin. Jos ei ollut talvilaadun löpöä saatavilla, niin tankkiin saattoi polttoaineen pakkaskestävyyden parantamiseksi lisätä lamppuöljyä (siis valopetrolia) tai bensiiniä. Prosentit mistä puhuttiin olivat melko hurjia enkä edes halua muistella mitä ne oli. Mutta syöttöpumppu oli Boschin jakaja eli sen ainakin oletettiin kestävän bensalla terästettyä polttoainetta.
Mutta niinkuin alussa jo kerroin, tämä on kirjoitettu savolaisittain, vastuu siirtyy lukijalle.
Mutta niinkuin alussa jo kerroin, tämä on kirjoitettu savolaisittain, vastuu siirtyy lukijalle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Bensiiniä löpöön
Joo, kyllä se varmaankin fiksuinta on pakata huonompiin kanistereihin ja kiikuttaa pienjäteasemalle. Mutta olisi tuossa iso määrä energiaa moottorikäytössä vaikkapa lumen siirtämiseen talvella.
Tuli myös mieleen, että onkohan missään laitteessa olemassa bensamoottoria, mikä nielee n. 67 oktaanista bensaa? Semmoinen luku laskin että tuosta seoksesta tulee. Ja jatkamalla bensaa saisi lukua ylemmäksikin.
Tuli myös mieleen, että onkohan missään laitteessa olemassa bensamoottoria, mikä nielee n. 67 oktaanista bensaa? Semmoinen luku laskin että tuosta seoksesta tulee. Ja jatkamalla bensaa saisi lukua ylemmäksikin.
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: Bensiiniä löpöön
Kyllä aika pieni määrä dieselpolttoainetta riittää pudottamaan nakutuskestävyyden kehnoksi. Silloin aikaan letkutin Sierran tankin niin tyhjäksi kuin sen lapolla saa ja tankkasin täyteen tuoretta 99 oktaanista. Sen tankillisen jaksoin ajaa puolilleen kaiken nakutuksen ja savun säestämänä ja tankkasin sitten uudelleen piripintaan. Vielä sekin seos nakutteli kun yritti liian pieniltä kierroksilta kiihdyttää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Bensiiniä löpöön
Niin kyllähän vaihtoehtoja on. Mutta aikoinaan tankkasin diiseliin vahingossa bensiiniä mutta ennen kuin ryhdyttiin tyhjennykseen soitin Nesteen tietomiehelle joka kertoi että kyllä mm mersuihin lisättiin talvella jopa 30% bensiiniä. Eli sitähän siinä arktitalvilaadussa on ihan normaalisti. Neuvo oli hyvä ja lisäsin diiseliä ja matka jatkui ja 100km jälkeen lisää diiseliä ei mitään ongelmia. Ja voithan tuon hyvin käyttää laittamalla asim 5 l ja loput diiseliä tankatessa niin ei pelota.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Bensiiniä löpöön
Muistelisin kanssa että joskus -60-70-80 luvulla ohjekirjoissa, oli kovien pakkasten vallitessa VALMISTAJIEN SUOSITUS laittaa jopa 20-30% bensaa polttoaineen sekaan, käynnistyvyyden parantamiseksi .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Bensiiniä löpöön
Ei muuta kun Lada jostain sehän polttaa melkeen mitä vaan kun syntymaassakin tais olla polttoaineet mitä oli...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Bensiiniä löpöön
Dieselpolttoaineen puristuskestävyys samaan tyyliin mitattuna kuin bensiinillä on noin 20 Okt (RON). Voihan se Lada sen polttaa, mutta aivan varmasti Erkin mainitsemaa nakutusta, savuamista ja tehon puuttumista tulee olemaan eli ei silläkään käytännössä pysty ajamaan.
Dieseliltä haluttu ominaisuus on pieni puristuskestävyys. Perustuuhan koko moottorin toiminta siihen, että polttoaine syttyy itsestään sylinteriin ruiskutettuna.
Dieseliltä haluttu ominaisuus on pieni puristuskestävyys. Perustuuhan koko moottorin toiminta siihen, että polttoaine syttyy itsestään sylinteriin ruiskutettuna.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Bensiiniä löpöön
Juurikin noin siksipä kannattaa tankata oikeita aineita ja peseskellä vaikkapa osia kaikenmoisilla sekoteliemillä.
Kerran sain kaveriltakin kaikenmoisa kannuja kun kukaan ei tienny mitä niissä oli,liuottimilal pesin osat ja öljyt kippasin tippakannuihin,näinkin ne tuli hyötykäytettyä.
Kerran sain kaveriltakin kaikenmoisa kannuja kun kukaan ei tienny mitä niissä oli,liuottimilal pesin osat ja öljyt kippasin tippakannuihin,näinkin ne tuli hyötykäytettyä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Bensiiniä löpöön
mattkau kirjoitti:Dieselpolttoaineen puristuskestävyys samaan tyyliin mitattuna kuin bensiinillä on noin 20 Okt (RON). Voihan se Lada sen polttaa, mutta aivan varmasti Erkin mainitsemaa nakutusta, savuamista ja tehon puuttumista tulee olemaan eli ei silläkään käytännössä pysty ajamaan.
Dieseliltä haluttu ominaisuus on pieni puristuskestävyys. Perustuuhan koko moottorin toiminta siihen, että polttoaine syttyy itsestään sylinteriin ruiskutettuna.
Toisaalta, etukammiodieselin, jossa hehkut on pimeänä, imusarjaan bensaliraus, niin jopa lähtee käymään - näin on monia etukammiokoneita tullut käynnistettyä ....
Tosin ääni voi ensisekunneilla olla aika hurjan oloista - ja annostelussa saa olla aika varovainen....
Bensiinihän alkaa itsesyttymään jossain bensakoneissa 12-13:1 puristussuhteella ( kaasutin tai 1-x pisteruiskukone ), kun suoraruiskudieselissä puristussuhde on luokkaa 14-18:1 , ja vanhemmissa etukammiokoneissa jotain 22-23:1 luokkaa....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Bensiiniä löpöön
Niimpä ja sitten ei saisi eetteriä käyttää mutta bensalla juu no jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.
ite kyllä pyrkiny laittamaan oikeat aineet oieisiin paikkoihin,ei sitten pääse viisaat sanomaan että olen laittanu väärin,varsinkaan kun itse en pysty korjaamaan.
ite kyllä pyrkiny laittamaan oikeat aineet oieisiin paikkoihin,ei sitten pääse viisaat sanomaan että olen laittanu väärin,varsinkaan kun itse en pysty korjaamaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Bensiiniä löpöön
Tessu kirjoitti:Niimpä ja sitten ei saisi eetteriä käyttää mutta bensalla juu no jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.
ite kyllä pyrkiny laittamaan oikeat aineet oieisiin paikkoihin,ei sitten pääse viisaat sanomaan että olen laittanu väärin,varsinkaan kun itse en pysty korjaamaan.
Näin se on. Jos on useampi kymmenen litraa ainetta, niin ei se nyt varmaan kenenkään taloutta heilauta laittaako tankkiin vai viekö jäteasemalle. Polttoöljy vaikka 60l 1,35e hinnalla maksaa 81€. Jos tuommonen määrä siis olisi sekoitusta, ei tuolla "säästöllä" korjaa juuri mitään. Toki voi toimia hyvin, sehän on sitten sitä riskinottoa edelleen sen muutaman kymppilitran tähden.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Bensiiniä löpöön
Tessu kirjoitti:Niimpä ja sitten ei saisi eetteriä käyttää mutta bensalla juu no jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.
ite kyllä pyrkiny laittamaan oikeat aineet oieisiin paikkoihin,ei sitten pääse viisaat sanomaan että olen laittanu väärin,varsinkaan kun itse en pysty korjaamaan.
Toki toki ....
Mut joskus on jotain tilapäisratkaisuja tehtävä .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Bensiiniä löpöön
Olet siinä ihan oikeassa,hätätilassa pakko jotain aina keksiä,nykykalustossa sekään ei enää auta sellasiksi ne menny pahalainen
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa