DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
+2
erkki
imppu880
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Otsikon mukaisessa vuoden -63 kolmekeppisessä 12+4 vaihteisessa traktorissa aluevaihteita ei saa pois päältä. Olen sen kerran saanut siirrettyä H:lta L:lle, mutta enää se ei tule sieltä L:ltä pois ainakaan kohtuullista voimaa käyttäen. Luulen, että lisävoimalla katkeaisi vaihdekeppi tai jotain muuta menisi rikki. Ohjekirjakin kehottaa olemaan käsittelemättä vaihdevartta kovakouraisesti. Ei ole eroa onko moottori käynnissä vai ei, painaako (kaksivaiheista) kytkintä puoliväliin vai pohjaan asti. Myöskään ajaminen välillä ei auta asiaan.
Ryömintävaihteen keppiä en ole saanut ollenkaan liikkumaan. Se on nyt NORMAL asennossa ja pysyy.
Normivaihdekepillä (3+R) menee hyvin vaihteet päälle ja tulee tarvittaessa poiskin ilman suurempaa voimankäyttöä.
Eli kuinka suurella voimalla noita vaihdekeppejä uskaltaa vääntää ja mistä jumittaminen mahtaa johtua? Luulisi, että normivaihdekeppi olisi ollut runsaammalla käytöllä ja siten kuluneempi kuin nuo muut. Onko tuolle mitään "helppoa" korjausta purkamatta koko traktoria?
Ryömintävaihteen keppiä en ole saanut ollenkaan liikkumaan. Se on nyt NORMAL asennossa ja pysyy.
Normivaihdekepillä (3+R) menee hyvin vaihteet päälle ja tulee tarvittaessa poiskin ilman suurempaa voimankäyttöä.
Eli kuinka suurella voimalla noita vaihdekeppejä uskaltaa vääntää ja mistä jumittaminen mahtaa johtua? Luulisi, että normivaihdekeppi olisi ollut runsaammalla käytöllä ja siten kuluneempi kuin nuo muut. Onko tuolle mitään "helppoa" korjausta purkamatta koko traktoria?
imppu880- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Vaihteensiirtäjät ovat kiinni pyöreissä akselissa, joita liikutetaan ees taas siirtohaarukoiden avulla. Vaihteet lukittuvat paikoilleen jousikuormitteisilla hauleilla, jotka osuva akseleissa olevissa urissa vapaan ja vaihteiden kohdalla. Ekana tulee mieleen että noiden akseleiden pintaan on pitkän käyttämättömyyden jälkeen ruostetta tai kuula ja urat ovat ruosteessa, jolloin kitkaa tulee kovasti.
Voimankäytöstä en uskalla antaa ohjetta, mutta jos riittää viitseliäisyys avata vaihdelaatikon kansi niin aika paljon sieltä tulee näkyviin. Muista että kanteen menee kai kolme ruuvia kannen takareunaan taka-akselikotelon laipan läpi. Jos niitä ei huomaa avata niin kansi voi rikkoutua jos sitä alkaa murjoa auki voimalla.
Voimankäytöstä en uskalla antaa ohjetta, mutta jos riittää viitseliäisyys avata vaihdelaatikon kansi niin aika paljon sieltä tulee näkyviin. Muista että kanteen menee kai kolme ruuvia kannen takareunaan taka-akselikotelon laipan läpi. Jos niitä ei huomaa avata niin kansi voi rikkoutua jos sitä alkaa murjoa auki voimalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Lukituskuula kolossaan saattaa olla laiska lähtemään liikkeelle varsinkin jos käytetty vähän ja eritoten jos kerännyt ruostetta. Ennen laatikon avaamista voisi ihan huvikseen kokeilla vaihtaa täräyttämällä vaihdekeppiä kämmenellä, se auttaa monta kertaa eikä siihen voimaa varsinaisesti tarvitse käyttää. Jos vain suoraan vetää tai työntää keppiä, niin tuntuu, että sen saa työntää poikki asti eikä mitään tapahdu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Vaihteiston kannessa on viisi pulttia takaapäin. Akkukotelon ja takasillan välistä saa jatkovarrellisen hylsyn pultin kantaan.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Sekin vaihtoehto on tietenkin olemassa, että irrotat vaihdekepin että saat siirtohahlon näkyviin kepin reiästä. Sitten pitäisi tekaista jostain vähän vankemmasta materiaalista sopivasti taivutettu rautatappi, joka vastaa hyvin siirtohahloon ja kokeilla napauttaa sitä vasaralla. Aukosta voi onnistua ruuttaamaan vaikka WD40:ä pitkällä pillillä akselin suuntaan, joka saattaisi vähentää kitkaa jos sitä pääsee mekanismin rakoihin. Keppi tuskin katkeaa tai taipuu kovin herkästi, mutta se on sen verran joustava, että se imaisee iskun energiasta suuren osan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Siitäpäs tuli mieleen, että Cropmaster-projektissa oli ykkös-pakki linja jumissa. Siinä jo ehti vaikka millaisia kauhuja ajattelemaan. Mutta varovasti raudalla vääntelemällä ja sitä rautaa vasaralla naputtelemalla puolelta toiselle antautui, ensin liikahti millin, sitten toisen. WD40 oli myös kaverina. Sitä ruikittiin etupäädyn koloihin, missä lukituskuulat lymyää. Oli "vähän jäykistynyt" seisoessaan muutaman kymmenen vuotta pihlajan alla. Nyt toimii OK.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Niin olikostuo impun Taavetti sitten pihalla ulkollu pidempäänkin? sitä kun ei tuossa kerrota...
Eikös näissä saattanu olla kulumia niissä kepin palloissa/siirtimissäkin,niin täältä joskus luin kun joku osa on messinkiä kuulemma ja kuluu.
Tosin se vika varmaan enepi normikepin puolella mutta voi se tulla aluevaihtajaankin.
Eikös näissä saattanu olla kulumia niissä kepin palloissa/siirtimissäkin,niin täältä joskus luin kun joku osa on messinkiä kuulemma ja kuluu.
Tosin se vika varmaan enepi normikepin puolella mutta voi se tulla aluevaihtajaankin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Messinkisen hahlon kuluminen aiheuttaa sen, että vaihdekepin alapäässä oleva pallon muotoinen nupukka luiskahtaa pois hahlosta. Silloin vaihde jää päälle ja keppi liikkuu epätavallisesti. Nopea-hidas alueita liikutellaan suhteessa pääkaavaan niin vähän, että hahlon väljäksi kuluminen niissä mahtaa olla melkoisen harvinaista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Onko koneen historiasta tietoa, onko seissyt pitkään? Itsellä 990 implematicissa liikkuu vieläkin aluevaihde jäykästi, ostin pitkään pressun alla seisseen koneen. Tuo Mattkaun konsti on minusta kans hyvä, kämmenellä kun läppää niin vaihtuu alue hyvästi. Itsellä on kaksikeppinen perusversio. Ite tekisin niin että ajaisin koneella et öljyt lämpeää ja välillä kovaakin ajoa että voitelu pelaa vaihteensiirtäjillä. Ja toki tuo edellämainittu voiteluaineen sumuttaminen vaihdekepin reijästä varmaan helpottaa.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Tiettävästi tuo on kylmässä tallissa seissyt käyttämättömänä viimeisen reilun vuoden. Varmaan sitä ennenkin edellisellä ollut kylmässä tallissa silloin kun ei ole ollut ajossa. Vaihteistoöljyt näyttää ainakin mittatikussa melko tuoreilta. En tiedä, koskahan ryömintävaihdetta on viimeksi mahdettu käyttää. Siitä voi olla aikaa, kun normi 6-vaihteisellakin pärjää. On tuo varmaan joskus ulkonakin seissyt, on kuitenkin jonkin verran haalistumaa ja ruostetta. Onhan tuolla jo liki 60 vuotta ikääkin.
Täytyy aloittaa helpoimmasta eli koitan ensin tuota kämmenellä täräyttämistä. Edetään siitä sitten työläämpiin vaiheisiin, jos se ei tuota tulosta. Tämän syksyn pärjää tarvittaessa näilläkin vaihdealueilla, että en ehkä vielä ala vaihteiston kantta irrottamaan, mutta jos muu ei auta, niin täytyy kai siihenkin lopulta ryhtyä. Olisihan se tietysti parempi, että kaikki vaihteet toimisivat kun siihen sellaset on alunperin laitettu.
Kiitos kaikille ohjeista ja vinkeistä.
Täytyy aloittaa helpoimmasta eli koitan ensin tuota kämmenellä täräyttämistä. Edetään siitä sitten työläämpiin vaiheisiin, jos se ei tuota tulosta. Tämän syksyn pärjää tarvittaessa näilläkin vaihdealueilla, että en ehkä vielä ala vaihteiston kantta irrottamaan, mutta jos muu ei auta, niin täytyy kai siihenkin lopulta ryhtyä. Olisihan se tietysti parempi, että kaikki vaihteet toimisivat kun siihen sellaset on alunperin laitettu.
Kiitos kaikille ohjeista ja vinkeistä.
imppu880- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Ja toki vaihdekepin reiästä kahtomalla kunnon lampulla näkee nopeesti onko akselissa mitään vai onko kirkas. Vaihdekepin irrotus kestää noin kaksi minuuttia, Siinä on alkujaan pyöreä paperitiiviste missä ruuvinreiät.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: DB 880 Implematic aluevaihteet jumittaa
Tällä kertaa ongelma ratkesi helpoimmalla konstilla eli kämmenellä täräyttämällä sai sekä aluevaihteet että ryömintävaihteet liikkumaan. Vähän nihkeitä ne ovat edelleenkin poispäin ottaa, että täytyy aina kämmenellä täräyttää. Täytyy noita jatkossa vähän useammin käyttää, etteivät ainakaan enempää alkaisi jumittamaan.
imppu880- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23
Similar topics
» Db 1210 aluevaihteet
» DB 25 D:n jalkakaasu jumittaa
» 995 kytkin jumittaa taas!!
» DB 850 VM 61 IMPLEMATIC
» 880 implematic
» DB 25 D:n jalkakaasu jumittaa
» 995 kytkin jumittaa taas!!
» DB 850 VM 61 IMPLEMATIC
» 880 implematic
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa