Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
+4
mattkau
David94
erkki
Juipelo
8 posters
Sivu 1 / 1
Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Päivää.
Kansikuparin vaihdossa satuin huomaamaan, että kampiakselin päästä puuttuu hihnapyörän lukitseva mutteri. Ja nyt on vaikeuksia saada tolkkua, että mikä kierre mahtaa mutterissa ollal
.
Nousua on 16 kierrettä tuumalle ja mutterin sisähalkaisija jotain päälle 24 mm. M26x1,5 menee lähelle mutta eikö tuo pitäisi kuitenkin tuumainen kierre olla? Onko jollakin tästä jotain tietoa tietoa, että pääsisin tilaamaan uuden tai teettämään? Toki jos jollain tuo mutteri on varastossa niin saa myydä. Kiitos.
Kansikuparin vaihdossa satuin huomaamaan, että kampiakselin päästä puuttuu hihnapyörän lukitseva mutteri. Ja nyt on vaikeuksia saada tolkkua, että mikä kierre mahtaa mutterissa ollal
.
Nousua on 16 kierrettä tuumalle ja mutterin sisähalkaisija jotain päälle 24 mm. M26x1,5 menee lähelle mutta eikö tuo pitäisi kuitenkin tuumainen kierre olla? Onko jollakin tästä jotain tietoa tietoa, että pääsisin tilaamaan uuden tai teettämään? Toki jos jollain tuo mutteri on varastossa niin saa myydä. Kiitos.
Juipelo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
UNF tai Withworth tuo ei ole, joten saattaa olla ihan tuohon paikkaan tehty mutteri. Noinkin isoksi mutteriksi siinä on aika tiuha kierre. Ei ole sula mahdottomuus, että sama osa käy 950, 900, 20 ja 30 -malleista tai uudemmistakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Kiitos. Ei kuulosta hyvältä, että ovat hatusta heittäneet nuo mutterit.=D. Se kuitenkin oikeakätinen lienee? Samaa on käytetty ymmärtääkseni juurikin nuissa mitä listasit. Luulisi purkuosan löytyvän. Tekisi mieli kokeilla tuon M26x1.5 mutterin käypäisyyttä, jos se pienellä voimalla menisi niin saisi aukikin joskus. Nousussa vain pienen pieni ero. Toki tuo ilman mutteriakin toimii mutta hakkaa varmaan väljäksi kiilauran pikkuhiljaa. Jos jollain olisi tuo mutteri myydä niin palkitsen hyvin.
Juipelo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Ootko kysynyt koneliike Pihlajaniemeltä? Siellä vois olla kun on entinen DB-jälleenmyyjä tietääksein. Itse joskus ostin kaikki varastoon jääneet alkuperäiset kiertokangen pultit kun epähuomiossa tuli ylikiristettyä 990:ssä eikä uskaltanut enää käyttää.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Kysyin Purkupojilta ja he vinkkasivat Käyttökone Oy:n. Odottelen tuolta vastauksen ja voisin sen jälkeen kysyä Pihlajaniemeltä. Täytyy mennä yritys kerrallaan ettei käy kuten Ducaton nokkapyörän kanssa joita tuli mulle lopulta kolme kun hätäilin. =)
Juipelo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Näyttäisi kuitenkin sille, että tämä mutteri on "yleinen" vaikka varaosakirja sanoo, 1" special. Sama mutteri K623300 löytyy suunnilleen kaikkien nelisylinteristen taavettien kampiraudan päästä eli Implet, valkoiset 990, 995, 996, 1200, 1210, 1212 ym., näin sanoo kirjallisuus Sen voi löytää purkaamoista tai jostain romukasassa olevasta irtomoottorista. Jos sen löytää jostakin, niin kannattaa ottaa talteen myös alle tuleva prikka, joka sekin on "special".
Voisi olla, että on erikoistiheä BSF vaikka sitä ei kovin helposti löydy standrdeista. Esimerkiksi UN- ja metrisissä kierteissä löytyy erikoistiheitä, niin tästä päättelin. Yrittäisin kyllä löytää alkuperäisen osan enkä kokeilisi metrikierteistä siihen, luultavasti pilaisi kampiraudan pään kierteen. Nimittäin BSF kierteen harjakulma on 55 astetta ja metrisessä 60.
Edit: Oli näköjään kirjoittaessani ilmestynyt pari viestiä lisää, mutta tämä on silti mielestäni OK julkaista.
Voisi olla, että on erikoistiheä BSF vaikka sitä ei kovin helposti löydy standrdeista. Esimerkiksi UN- ja metrisissä kierteissä löytyy erikoistiheitä, niin tästä päättelin. Yrittäisin kyllä löytää alkuperäisen osan enkä kokeilisi metrikierteistä siihen, luultavasti pilaisi kampiraudan pään kierteen. Nimittäin BSF kierteen harjakulma on 55 astetta ja metrisessä 60.
Edit: Oli näköjään kirjoittaessani ilmestynyt pari viestiä lisää, mutta tämä on silti mielestäni OK julkaista.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Vanhojen 4-pyttyisten kampiakselin kierre on 1"-16 Whitworth / BSF. Muuta ei kannata siihen vääntää, särkyy varmasti.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Jokin tuumakierre se on, ja ihan selviö on myös se, ettei sinne kannata yrittää väkisin mitään millikierremutteria alkaa vääntämään.
Siitä ei seuraa muuta kuin kierteiden vaurioituminen , ja vaikka" muka kiinni" saisi, niin kiristysmomenti on mitälie olematon - isoin osa väkisin kierretystä mutterin momentista menee nimenomaan siihen kierteiden kitkaan / ja pilaamiseen, ja ei ole se siivapyörä kiinni kunnolla, vaikka 2-3m varrella kiristää...
Siitä ei seuraa muuta kuin kierteiden vaurioituminen , ja vaikka" muka kiinni" saisi, niin kiristysmomenti on mitälie olematon - isoin osa väkisin kierretystä mutterin momentista menee nimenomaan siihen kierteiden kitkaan / ja pilaamiseen, ja ei ole se siivapyörä kiinni kunnolla, vaikka 2-3m varrella kiristää...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Tähän löytyi jonkinlainen selko. Eli M26 1,5 mm:n nousulla käy suoraan ja menee käsin kiertämällä pohjaan asti. Löytyi jonkin japanialaisen pyörännavan mutteri joka käy kun ensin rälläköi tuon ”prikan” pois. Kiitos kaikille ketä päätänsä vaivasi. Voihan se olla, että korkkaa kun kiristää mutta suht oikealta tuo näpeissä tuntui.
Juipelo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Tuskin kestää kiristää. Sitten on myös akseli pilalla.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Juu, varmasti noin tullee kymään, jos koittaa kiristää ......
Nuffissakin kampiakselin etusiivan momenttiarvo on 360Nm ....
Eikä tuossakaan ohjearvo momentille varmaan ihan pieni ole, asiaa paremmin tuntematta, veikkaan että 200+ Nm on joka tapauksessa .....
Nuffissakin kampiakselin etusiivan momenttiarvo on 360Nm ....
Eikä tuossakaan ohjearvo momentille varmaan ihan pieni ole, asiaa paremmin tuntematta, veikkaan että 200+ Nm on joka tapauksessa .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Huoh. Kaikkihan saavat tehdä omalleen niinkuin haluavat, oma päätöshan se on, mutta en malta olla hieman osallistumasta tähän vielä.
Ensinnäkin, tehtaan kiristysmomentti mutterille on 13.8 kgm eli noin 135 Nm.
Sitten:
M26x1.5 mutterikierteen suurin halkaisija on tuo 26mm ja pienin pyöristettynä 24. Kierteen pohja ja harjat on katkaistu ja harjakulma 60 astetta.
BSF 1"x16 ruuvin (nousu milleissä 1) suurin halkaisija nimellisesti tuo 1" eli 25.4mm ja pienin 23.4mm (kierteen korkeus 0.04" eli 1mm). BSF on harjalta ja pohjalta pyöristetty.
Tästä näkee, että M26 mutteri on väljä tuumaiseen ruuviin ja kierteet osuvat toisiinsa 1.4mm jaettuna kahdella eli 0.7mm, joka on 0.3mm vähemmän kuin "oikeat" kierteet. Tämä tietysti tarkoittaa, että kierteet ottavat vain harjoistaan toisiinsa ja kaatuvat helpommin kuin koko kyljellään vastaavat kierteet.
Tämän halusin sanoa
Ensinnäkin, tehtaan kiristysmomentti mutterille on 13.8 kgm eli noin 135 Nm.
Sitten:
M26x1.5 mutterikierteen suurin halkaisija on tuo 26mm ja pienin pyöristettynä 24. Kierteen pohja ja harjat on katkaistu ja harjakulma 60 astetta.
BSF 1"x16 ruuvin (nousu milleissä 1) suurin halkaisija nimellisesti tuo 1" eli 25.4mm ja pienin 23.4mm (kierteen korkeus 0.04" eli 1mm). BSF on harjalta ja pohjalta pyöristetty.
Tästä näkee, että M26 mutteri on väljä tuumaiseen ruuviin ja kierteet osuvat toisiinsa 1.4mm jaettuna kahdella eli 0.7mm, joka on 0.3mm vähemmän kuin "oikeat" kierteet. Tämä tietysti tarkoittaa, että kierteet ottavat vain harjoistaan toisiinsa ja kaatuvat helpommin kuin koko kyljellään vastaavat kierteet.
Tämän halusin sanoa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Ja lisäksi kierteiden nousu on eri. Metrinen 1,5mm nousu vastaa 16,933 kierrettä tuumalle, joka on siis melkein kierroksen tiheämpi tuumaa kohti. Jos oletetaan mutterin paksuuden olevan reilu puoli tuumaa, on ero noin puoli kierrosta jo silläkin matkalla. Joten kiristettäessä kuorma kohdistuu vain parille kierteen harjalle, jotka varmasti antautuvat, minkä jälkeen tuho etenee parille seuraavalle kunnes kaikki kierteet ovat vaurioituneet mutteria kiristettäessä.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Niin on hyvä asia Juipelo että otit asian esiin täällä DB sivustolla. Kyllä on hyvä käyttää harkintaa ennen kuin omin päin tekee jotain tärkeää tointa. Kuten nyt olet saanut ohjeita kokeneilta konemiehiltä kannattaa ehdottomasti uskoa ja hankkia oikea osa eli mutteri tuohon paikkaan. Kyllä tuumakierteisiä koneita on suuret määrät vielä olemassa samoin niitä myyviä paikkoja. Lahdessa on mm Liukkosen liike ollut hyvä tuumaisia tarvitessa mutta onuseita muitakin. Varmaan netistä löytää kun kaivelee. Härkäpäisesti vastoin parempaa tietoa toimien usein on tulos surullinen.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Kiitos kaikille painokkaista ohjeista. Toki autonasentajan ja koneistajan taustalla ymmärrän käyttää harkintaa. Tuo m26 mutteri on vaan hämmästyttävän jämptin oloinen ollakseen vääräkierteinen. Voisi kuvitella, että tuollaisella tiheällä kierteellä ja väärällä nousulla oleva ei käsin menisi pohjaan asti. Ja kuten Erkki totesi, näistä ei välttämättä aina tiedä. Facebookin puolella kyselin samaa asiaa ja siellä ystävällinen kanssaharrastaja mittasi oman mutterinsa, eikä nousu tai mutterin minimi sisämitta osunut oikein mihinkään taulukkokierteeseen. No enivei, taskussa tuo mutteri on edelleen ja englantilaiseen purkamoon on yhteys olemassa. 15 puntaa lupasi hinnaksi jos osan löytää. Tosin nyt ei pariin viikkoon ole kuulunut mitään siltä suunnalta. Joten olkaa huoleti, en minä tuon vehkeen kampuraa pilaa.
Juipelo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Kadonnut hihnapyörän mutteri DB 850
Ei taida tänäpäivänä enää Liukkosen pultilla tuumasia paljon olla kun ei ollu enää ruuvinvääntimiäkään...
Oikea ratkaisu on oikea mutteri,liekö sitten purkaamoillakaan noita vai ovatko myyneet koneet purkamati?
Oikea ratkaisu on oikea mutteri,liekö sitten purkaamoillakaan noita vai ovatko myyneet koneet purkamati?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB 950 SYLINTERINKANNEN MUTTERI
» DB 25D taas eloon osa 2
» Pultti/mutteri mitoitus
» Help mii 996 nelikon vasen etunapa .
» DB 25D taas eloon osa 2
» Pultti/mutteri mitoitus
» Help mii 996 nelikon vasen etunapa .
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa