Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

+3
erkki
jusape
Osa-aikaeläkeläinen
7 posters

Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ma Elo 30 2021, 18:48



Tuttu, kokenut asentaja vaihtoi tuon tiivisteen. Kun kysyin kannen jälkikiristyksestä, sanoi hän että minun ajoillani se ei ole järin tarpeellista. Olen katsellut juttuja tuosta, ja enimmäkseen ollaan sitä mieltä että kiristys on tarpeen. Oma hommansa siinä on, ja pitää ostaa uusi momenttiavainkin. Nykyinen on 70-luvulta, kun autojen kansia tuli auottua iltahommina. Mitä ollaan asiasta mieltä.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  jusape Ti Elo 31 2021, 00:01

Kyllä se ensimmäinen jälkikiristys on se keston kannalta tärkein. Muutaman kerran kun kone on lämpöiseksi ajettu, pitäis suorittaa.
Joillain valmistajilla ohjeena että käytä moottori käyntilämpöiseksi ja kiristys, joillain 2-4h kevyen ajon jälkeen.
Ja monasti tuon ikäluokan koneissa ohjekirjoissa / huoltomanuaaleissa on vielä että ensimmäisessä 100h huollossa kiristetään.
Tietty aina kiristyksen yhteydessä myös venttiilien säätö suoritetaan.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ti Elo 31 2021, 12:44

Kiitos vastauksesta. Katselin jostakin ketjusta että kannen kiristystä varten pitää irrottaa suuttimet. Pitääkö suuttimiin vaihtaa uudet tiivisteet.
Olen toisinaan katsellut alle 10 000 € traktoreita konenetistä tms. Aika monesta sanotaan että koneremontti juuri tehty. Tulee mieleen että meillähän osaamisella remontti on tehty, vai ehkä nuoruuden innolla. Taitaa tosin olla niin että tuo on vain myyntipuhetta.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  erkki Ti Elo 31 2021, 14:15

En ole koskaan irrottanut suuttimia kannen kiristämisen ajaksi, eikä niissä ole koskaan ollut ongelmaa. Pultithan jälkikiristetään yksi kerrallaan, joten kansi ei varsinaisesti liiku kiristyksen seurauksena. Pulitit tulevat vaan tasaisen kireälle kun ne ovat ensimmäisen lämpimäksi ajon lämpösyklin kokeneet. 880 selectan moottori on kylä aikamoinen ikiliikkuja jos siihen vaihdetaan öljyt jotenkin säännöllisesti ja nesteet kanssa muutaman vuoden välein.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ti Elo 31 2021, 15:00

Kiitos tiedosta! Olen tuon traktorin toinen omistaja, ja monesta kohdasta näki että ensimmäinen omistaja ei ainakaan loppuaikoina ole juuri huollosta välittänyt. Siitä huolimatta DB on minulla toiminut hyvin 40 vuotta. Renkaat taisin vaihdattaa turhaan 30 vuoden jälkeen.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  jusape Ti Elo 31 2021, 16:12

erkki kirjoitti:En ole koskaan irrottanut suuttimia kannen kiristämisen ajaksi, eikä niissä ole koskaan ollut ongelmaa. Pultithan jälkikiristetään yksi kerrallaan, joten kansi ei varsinaisesti liiku kiristyksen seurauksena. Pulitit tulevat vaan tasaisen kireälle kun ne ovat ensimmäisen lämpimäksi ajon lämpösyklin kokeneet.  880 selectan moottori on kylä aikamoinen ikiliikkuja  jos siihen vaihdetaan öljyt jotenkin säännöllisesti ja nesteet kanssa muutaman vuoden välein.

Toki suutinten irroitustrve riippuu rakenteesta. En tiedä miten pultit on sijoitettu kyseisessä kohteessa suuttimiin nähden, mut Nuffi/Leyland, Valmet, MF ja tais Ford olla sellaisia ainakin, joissa suuttimet on yhden pultin kohdalla niin, että on pakko irroittaa, jollei ole tietynlaista erikoisavainta kyseiseen kiristystarkoitukseen.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  erkki Ti Elo 31 2021, 19:27

Juu, tuossa saattaa nyt muisti tehdä tepposen, että mahtuuko tavallisella hylsyavaimella tekemään jälkikiristyksen. Kyllä hyvä tapa on vaihtaa uusi tiiviste jos käyttää suuttimen auki, mutta en varmasti erehdy jos veikkaan että paljon niitä on asennettu takaisin vanhalla tiivisteellä. Pitää tai sitten ei pidä. Jompi kumpi siinä tapahtuu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ti Elo 31 2021, 20:18

Katselin manuaalia ja sen kuvan mukaan keskimmäinen suuttimen joutuu irrottamaan. Tiiviste käsketään vaihtamaan uuteen.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  mattkau Ti Elo 31 2021, 21:25

Sitä suuttimen tiivisteprikkaa ei ole pakko vaihtaa uuteen. Sen voi myös "uudistaa" kuumentamalla punaseksi, jolloin se pehmenee ja tiivistää todennäköisemmin. Kovin monta kertaa tätä varmaankaan ei voi tehdä kun joka kerta kiristettäessä se muotoutuu.

Kolmesylinteristä en ole kokeillut (kun ei oe tarvinnut avata), mutta AD4/49 saa jälkikiristettyä irrottamatta suuttimia. Siihen pitää kuitenkin olla matala ja yläreunasta kavennettu hylsy, jollaista ei löydy kaikista satseista. Tuohon tarkoitukseen on tosiaan myös olemassa erikoisavain, kukonjalka, jolla pääsee suuttimen alle.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  jusape Ke Syys 01 2021, 02:22

Suuttimien pohjaprikkoihin "käytännön" ohje on, että punaisesi hehkuttamalla kupariprikan, se on korkeintaan 3 kertaa uudelleenkäytettävissä.
Sitten alkaa painuma olemaan jo sitäluokkaa, että on uusittava. Tosin itse uudetkin prikat käytän ennen ensiasennusta punahehkussa.
Niis prikoissa kun on kovuuseroja jo uutenakin. Tälläistä Akaan Dieselin Samikin suositteli tehtäväksi aina myös niiden uusien prikkojen kanssa.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ma Syys 06 2021, 16:43

Kaikki kolme suurinta pitää irrottaa, jotta jokaisen kannenpultin kimppuun pääsee. Olivat suutinten mutterit tosi tiukalla asentajan jäljiltä.
Sattui silmiini insinöörinalun opinnäytetyö, jossa käyvät läpi ja kiinnostavat lepikossa seisseen nelipyttyisen Taavetin. En saa tabletilla linkkiä tähän, mutta löytyy haulla "traktorin käyttökunnostus".

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Pakki Ma Syys 06 2021, 17:36

No tuota se on turhaa hommaa aukoa suuttimia ja hankkia vuotoja tiivisteisiin. Olen itse tehnyt siihen sopivan apumutkan hitsaamalla hylsyyn sivuun vääntöpään niitä on saanut kaupastakin hankittua oikeat asentajat tietää. Täällä jossain oli siitä aikoinaan juttua oikein kuvan kanssa.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ma Syys 06 2021, 18:41

Otan riskin mahdollisten vuotojen suhteen. Ajoni ovat niin kausittaisia, että välillä käytän Taavettia sen takia että osat pysyvät liikkuvina. Koneviestissä dieselasentaja kirjoitti että pyörittely jakarilla kampiakselin mutterista riittää, mutta olen laittanut koneen käyntiin kun sää on sopiva.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ma Syys 06 2021, 19:11

Lueskelin käyttöohjetta. Siinä kehotetaan puhdistamaan suuttimet ja tarkistamaan niiden avautumispaine 400 tunnin välein. Aika usein päivittäisessä ajossa pitäisi siis käyttää suuttimet irti.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Paulig Ma Syys 06 2021, 20:33

Omassa kansiremontti hommassa huomasin, että nelisylinterisessä moottorissa ei voi kiristää kannenpultteja ilman suuttimien irroitusta, ellei omista siihen tarkoitukseen soveltuvaa työkalua, jonka avulla pulttien kiristys on mahdollista ilman suuttimien irroittamista.
Suuttimien irroitus ei ole iso työ, kun ne on olleet juuri irti kansiremontin takia. Erijuttu sitten, kun ovat tuhansia tunteja irroittamatta paikallaan.

Ja mitä tiivisteisiin tulee, ne maksaa alle euron kappale. Eli vajaa 4e kaikille suuttimille. Niin, kannattaako laittaa vanhoja sinne vuotamaan Laughing

Hyviä keinoja vanhojen tiivisteiden onkimiseen suuttimien reijistä pois voi kertoa. Ne toisinaan jää sinne. Melkoinen työ oli saada pois sieltä, kun oli tiiviste karstan avulla pohjaan jumittunut. Joku koukku piikki siinä taisi toimia.


Viimeinen muokkaaja, Paulig pvm Ke Syys 08 2021, 18:57, muokattu 2 kertaa
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Tessu Ti Syys 07 2021, 15:01

Voiko/saako suuttimen pesässä olevaa osaa millään rasvata että ei jumiutuisi pesään?
itsellä kohta toisessa merkissä suuttimien kiinnitys ja kiinnostaa tietää.
Rompetorilla kertoili yksi mies että nosti Natikasta suutinta niin jäikin loput rojut kanteen,kuulemma paino vaan takasin ja kirras kiinni,ihmettelin kun väitti että toimi?? aika outoa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Osa-aikaeläkeläinen Ti Syys 07 2021, 16:26

Ydinreaktorin kannenpulteissa käytettiin Molykotea, mutta kun sen koostumus ei kemian puolesta ollut sopiva, siirtyivät toiseen aineeseen. Yli 300 astetta tuo Molykote kestää.

Osa-aikaeläkeläinen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Paulig Ti Syys 07 2021, 20:52

karsta liimaa ne tiivisteet joko suuttimeen tai kanteen. Varmaan joku kunnolla lämpöä kestävä aine saa ne paremmin irtoamaan kannesta ja samalla suuttimesta. Todennäköisesti ongittava jokatapauksessa. Tottakai vaan paljon helpompaa, jos ne irti siellä, eikä kiinni palaneena.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Tessu Ke Syys 08 2021, 02:15

ihmeen vähän oli tässä suuttimet jumittunu kanteen osa nostamalla pois toiset hieman rukarilla kammeten,jopa purettua sai kun vaan käänti,paria naputtelin kun tuntu kireämmiltä.
Näyttää aika yksilöitä olevan nuokin...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  Paulig Ke Syys 08 2021, 19:00

Tessu kirjoitti:ihmeen vähän oli tässä suuttimet jumittunu kanteen osa nostamalla pois toiset hieman rukarilla kammeten,jopa purettua sai kun vaan käänti,paria naputtelin kun tuntu kireämmiltä.
Näyttää aika yksilöitä olevan nuokin...

Näin taitaa olla. Tulipa omassa projektissa kammettua pari suutinta ihan ajan kanssa ylös. Loput kaksi lähtikin melkein nostamalla pois paikaltaan. Voisiko mahdollisesti vuotanut tiiviste karstoittaa suuttimen kiinni ?
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys Empty Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys

Viesti  erkki Ke Syys 08 2021, 19:09

Juu, jos kuparitiiviiste päästää pakokaasua suuttimen poraukseen, niin kyllä siinä on kaikki edellytykset olla siihen että suutin istuu tiukkaan paikallaan. Kerran Zetor 25 piti laittaa suuttimet remonttiin, mutta irrotus tuotti kovasti hankaluutta. Ratkaisin asian pyöräyttämällä koneen käymään ja hups, molemmat suuttimet alkoivat melkein heti pomppia porauksissaan. Samaa kikkaa on kuulemma käyttäneet muutkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa