DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
+3
erkki
jusape
Osa-aikaeläkeläinen
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Tuttu, kokenut asentaja vaihtoi tuon tiivisteen. Kun kysyin kannen jälkikiristyksestä, sanoi hän että minun ajoillani se ei ole järin tarpeellista. Olen katsellut juttuja tuosta, ja enimmäkseen ollaan sitä mieltä että kiristys on tarpeen. Oma hommansa siinä on, ja pitää ostaa uusi momenttiavainkin. Nykyinen on 70-luvulta, kun autojen kansia tuli auottua iltahommina. Mitä ollaan asiasta mieltä.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Kyllä se ensimmäinen jälkikiristys on se keston kannalta tärkein. Muutaman kerran kun kone on lämpöiseksi ajettu, pitäis suorittaa.
Joillain valmistajilla ohjeena että käytä moottori käyntilämpöiseksi ja kiristys, joillain 2-4h kevyen ajon jälkeen.
Ja monasti tuon ikäluokan koneissa ohjekirjoissa / huoltomanuaaleissa on vielä että ensimmäisessä 100h huollossa kiristetään.
Tietty aina kiristyksen yhteydessä myös venttiilien säätö suoritetaan.
Joillain valmistajilla ohjeena että käytä moottori käyntilämpöiseksi ja kiristys, joillain 2-4h kevyen ajon jälkeen.
Ja monasti tuon ikäluokan koneissa ohjekirjoissa / huoltomanuaaleissa on vielä että ensimmäisessä 100h huollossa kiristetään.
Tietty aina kiristyksen yhteydessä myös venttiilien säätö suoritetaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Kiitos vastauksesta. Katselin jostakin ketjusta että kannen kiristystä varten pitää irrottaa suuttimet. Pitääkö suuttimiin vaihtaa uudet tiivisteet.
Olen toisinaan katsellut alle 10 000 € traktoreita konenetistä tms. Aika monesta sanotaan että koneremontti juuri tehty. Tulee mieleen että meillähän osaamisella remontti on tehty, vai ehkä nuoruuden innolla. Taitaa tosin olla niin että tuo on vain myyntipuhetta.
Olen toisinaan katsellut alle 10 000 € traktoreita konenetistä tms. Aika monesta sanotaan että koneremontti juuri tehty. Tulee mieleen että meillähän osaamisella remontti on tehty, vai ehkä nuoruuden innolla. Taitaa tosin olla niin että tuo on vain myyntipuhetta.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
En ole koskaan irrottanut suuttimia kannen kiristämisen ajaksi, eikä niissä ole koskaan ollut ongelmaa. Pultithan jälkikiristetään yksi kerrallaan, joten kansi ei varsinaisesti liiku kiristyksen seurauksena. Pulitit tulevat vaan tasaisen kireälle kun ne ovat ensimmäisen lämpimäksi ajon lämpösyklin kokeneet. 880 selectan moottori on kylä aikamoinen ikiliikkuja jos siihen vaihdetaan öljyt jotenkin säännöllisesti ja nesteet kanssa muutaman vuoden välein.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Kiitos tiedosta! Olen tuon traktorin toinen omistaja, ja monesta kohdasta näki että ensimmäinen omistaja ei ainakaan loppuaikoina ole juuri huollosta välittänyt. Siitä huolimatta DB on minulla toiminut hyvin 40 vuotta. Renkaat taisin vaihdattaa turhaan 30 vuoden jälkeen.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
erkki kirjoitti:En ole koskaan irrottanut suuttimia kannen kiristämisen ajaksi, eikä niissä ole koskaan ollut ongelmaa. Pultithan jälkikiristetään yksi kerrallaan, joten kansi ei varsinaisesti liiku kiristyksen seurauksena. Pulitit tulevat vaan tasaisen kireälle kun ne ovat ensimmäisen lämpimäksi ajon lämpösyklin kokeneet. 880 selectan moottori on kylä aikamoinen ikiliikkuja jos siihen vaihdetaan öljyt jotenkin säännöllisesti ja nesteet kanssa muutaman vuoden välein.
Toki suutinten irroitustrve riippuu rakenteesta. En tiedä miten pultit on sijoitettu kyseisessä kohteessa suuttimiin nähden, mut Nuffi/Leyland, Valmet, MF ja tais Ford olla sellaisia ainakin, joissa suuttimet on yhden pultin kohdalla niin, että on pakko irroittaa, jollei ole tietynlaista erikoisavainta kyseiseen kiristystarkoitukseen.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Juu, tuossa saattaa nyt muisti tehdä tepposen, että mahtuuko tavallisella hylsyavaimella tekemään jälkikiristyksen. Kyllä hyvä tapa on vaihtaa uusi tiiviste jos käyttää suuttimen auki, mutta en varmasti erehdy jos veikkaan että paljon niitä on asennettu takaisin vanhalla tiivisteellä. Pitää tai sitten ei pidä. Jompi kumpi siinä tapahtuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Katselin manuaalia ja sen kuvan mukaan keskimmäinen suuttimen joutuu irrottamaan. Tiiviste käsketään vaihtamaan uuteen.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Sitä suuttimen tiivisteprikkaa ei ole pakko vaihtaa uuteen. Sen voi myös "uudistaa" kuumentamalla punaseksi, jolloin se pehmenee ja tiivistää todennäköisemmin. Kovin monta kertaa tätä varmaankaan ei voi tehdä kun joka kerta kiristettäessä se muotoutuu.
Kolmesylinteristä en ole kokeillut (kun ei oe tarvinnut avata), mutta AD4/49 saa jälkikiristettyä irrottamatta suuttimia. Siihen pitää kuitenkin olla matala ja yläreunasta kavennettu hylsy, jollaista ei löydy kaikista satseista. Tuohon tarkoitukseen on tosiaan myös olemassa erikoisavain, kukonjalka, jolla pääsee suuttimen alle.
Kolmesylinteristä en ole kokeillut (kun ei oe tarvinnut avata), mutta AD4/49 saa jälkikiristettyä irrottamatta suuttimia. Siihen pitää kuitenkin olla matala ja yläreunasta kavennettu hylsy, jollaista ei löydy kaikista satseista. Tuohon tarkoitukseen on tosiaan myös olemassa erikoisavain, kukonjalka, jolla pääsee suuttimen alle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Suuttimien pohjaprikkoihin "käytännön" ohje on, että punaisesi hehkuttamalla kupariprikan, se on korkeintaan 3 kertaa uudelleenkäytettävissä.
Sitten alkaa painuma olemaan jo sitäluokkaa, että on uusittava. Tosin itse uudetkin prikat käytän ennen ensiasennusta punahehkussa.
Niis prikoissa kun on kovuuseroja jo uutenakin. Tälläistä Akaan Dieselin Samikin suositteli tehtäväksi aina myös niiden uusien prikkojen kanssa.
Sitten alkaa painuma olemaan jo sitäluokkaa, että on uusittava. Tosin itse uudetkin prikat käytän ennen ensiasennusta punahehkussa.
Niis prikoissa kun on kovuuseroja jo uutenakin. Tälläistä Akaan Dieselin Samikin suositteli tehtäväksi aina myös niiden uusien prikkojen kanssa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Kaikki kolme suurinta pitää irrottaa, jotta jokaisen kannenpultin kimppuun pääsee. Olivat suutinten mutterit tosi tiukalla asentajan jäljiltä.
Sattui silmiini insinöörinalun opinnäytetyö, jossa käyvät läpi ja kiinnostavat lepikossa seisseen nelipyttyisen Taavetin. En saa tabletilla linkkiä tähän, mutta löytyy haulla "traktorin käyttökunnostus".
Sattui silmiini insinöörinalun opinnäytetyö, jossa käyvät läpi ja kiinnostavat lepikossa seisseen nelipyttyisen Taavetin. En saa tabletilla linkkiä tähän, mutta löytyy haulla "traktorin käyttökunnostus".
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
No tuota se on turhaa hommaa aukoa suuttimia ja hankkia vuotoja tiivisteisiin. Olen itse tehnyt siihen sopivan apumutkan hitsaamalla hylsyyn sivuun vääntöpään niitä on saanut kaupastakin hankittua oikeat asentajat tietää. Täällä jossain oli siitä aikoinaan juttua oikein kuvan kanssa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Otan riskin mahdollisten vuotojen suhteen. Ajoni ovat niin kausittaisia, että välillä käytän Taavettia sen takia että osat pysyvät liikkuvina. Koneviestissä dieselasentaja kirjoitti että pyörittely jakarilla kampiakselin mutterista riittää, mutta olen laittanut koneen käyntiin kun sää on sopiva.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Lueskelin käyttöohjetta. Siinä kehotetaan puhdistamaan suuttimet ja tarkistamaan niiden avautumispaine 400 tunnin välein. Aika usein päivittäisessä ajossa pitäisi siis käyttää suuttimet irti.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Omassa kansiremontti hommassa huomasin, että nelisylinterisessä moottorissa ei voi kiristää kannenpultteja ilman suuttimien irroitusta, ellei omista siihen tarkoitukseen soveltuvaa työkalua, jonka avulla pulttien kiristys on mahdollista ilman suuttimien irroittamista.
Suuttimien irroitus ei ole iso työ, kun ne on olleet juuri irti kansiremontin takia. Erijuttu sitten, kun ovat tuhansia tunteja irroittamatta paikallaan.
Ja mitä tiivisteisiin tulee, ne maksaa alle euron kappale. Eli vajaa 4e kaikille suuttimille. Niin, kannattaako laittaa vanhoja sinne vuotamaan
Hyviä keinoja vanhojen tiivisteiden onkimiseen suuttimien reijistä pois voi kertoa. Ne toisinaan jää sinne. Melkoinen työ oli saada pois sieltä, kun oli tiiviste karstan avulla pohjaan jumittunut. Joku koukku piikki siinä taisi toimia.
Suuttimien irroitus ei ole iso työ, kun ne on olleet juuri irti kansiremontin takia. Erijuttu sitten, kun ovat tuhansia tunteja irroittamatta paikallaan.
Ja mitä tiivisteisiin tulee, ne maksaa alle euron kappale. Eli vajaa 4e kaikille suuttimille. Niin, kannattaako laittaa vanhoja sinne vuotamaan
Hyviä keinoja vanhojen tiivisteiden onkimiseen suuttimien reijistä pois voi kertoa. Ne toisinaan jää sinne. Melkoinen työ oli saada pois sieltä, kun oli tiiviste karstan avulla pohjaan jumittunut. Joku koukku piikki siinä taisi toimia.
Viimeinen muokkaaja, Paulig pvm Ke Syys 08 2021, 18:57, muokattu 2 kertaa
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Voiko/saako suuttimen pesässä olevaa osaa millään rasvata että ei jumiutuisi pesään?
itsellä kohta toisessa merkissä suuttimien kiinnitys ja kiinnostaa tietää.
Rompetorilla kertoili yksi mies että nosti Natikasta suutinta niin jäikin loput rojut kanteen,kuulemma paino vaan takasin ja kirras kiinni,ihmettelin kun väitti että toimi?? aika outoa
itsellä kohta toisessa merkissä suuttimien kiinnitys ja kiinnostaa tietää.
Rompetorilla kertoili yksi mies että nosti Natikasta suutinta niin jäikin loput rojut kanteen,kuulemma paino vaan takasin ja kirras kiinni,ihmettelin kun väitti että toimi?? aika outoa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Ydinreaktorin kannenpulteissa käytettiin Molykotea, mutta kun sen koostumus ei kemian puolesta ollut sopiva, siirtyivät toiseen aineeseen. Yli 300 astetta tuo Molykote kestää.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
karsta liimaa ne tiivisteet joko suuttimeen tai kanteen. Varmaan joku kunnolla lämpöä kestävä aine saa ne paremmin irtoamaan kannesta ja samalla suuttimesta. Todennäköisesti ongittava jokatapauksessa. Tottakai vaan paljon helpompaa, jos ne irti siellä, eikä kiinni palaneena.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
ihmeen vähän oli tässä suuttimet jumittunu kanteen osa nostamalla pois toiset hieman rukarilla kammeten,jopa purettua sai kun vaan käänti,paria naputtelin kun tuntu kireämmiltä.
Näyttää aika yksilöitä olevan nuokin...
Näyttää aika yksilöitä olevan nuokin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Tessu kirjoitti:ihmeen vähän oli tässä suuttimet jumittunu kanteen osa nostamalla pois toiset hieman rukarilla kammeten,jopa purettua sai kun vaan käänti,paria naputtelin kun tuntu kireämmiltä.
Näyttää aika yksilöitä olevan nuokin...
Näin taitaa olla. Tulipa omassa projektissa kammettua pari suutinta ihan ajan kanssa ylös. Loput kaksi lähtikin melkein nostamalla pois paikaltaan. Voisiko mahdollisesti vuotanut tiiviste karstoittaa suuttimen kiinni ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 880 Selecta, kannen jälkikiristys
Juu, jos kuparitiiviiste päästää pakokaasua suuttimen poraukseen, niin kyllä siinä on kaikki edellytykset olla siihen että suutin istuu tiukkaan paikallaan. Kerran Zetor 25 piti laittaa suuttimet remonttiin, mutta irrotus tuotti kovasti hankaluutta. Ratkaisin asian pyöräyttämällä koneen käymään ja hups, molemmat suuttimet alkoivat melkein heti pomppia porauksissaan. Samaa kikkaa on kuulemma käyttäneet muutkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa