DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
+3
erkki
Tessu
puolimoottori
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Moro.
Fordin jälkiasenteisen ohjaustehostinsarjan saanee sovitettua taavettiin, mutta tehostinpumppu tuottaa ongelmia. Pumpun ratasta taitaa olla lähes mahdoton mistään löytää, joten onko mahdollista saada hydrauliikalta jatkuvaa painetta tai aiheuttaako se muita ongelmia? Öljy kai pakkasella on hieman jäykempää, kuin ATF ja painettakin taitaa tulla huomattavasti enemmän, joten kestääkö nuo sylinterit sitä?
Onko taaveteissa rattaat tehty jollain omalla kulmalla, vai onko mahdollista että, joku yleismallinen tuumamittainen ratas siihen kävisi tilalle?
Toki, jos jollain on tuo ratas myydä, niin laita vaikka yv:tä.
Fordin jälkiasenteisen ohjaustehostinsarjan saanee sovitettua taavettiin, mutta tehostinpumppu tuottaa ongelmia. Pumpun ratasta taitaa olla lähes mahdoton mistään löytää, joten onko mahdollista saada hydrauliikalta jatkuvaa painetta tai aiheuttaako se muita ongelmia? Öljy kai pakkasella on hieman jäykempää, kuin ATF ja painettakin taitaa tulla huomattavasti enemmän, joten kestääkö nuo sylinterit sitä?
Onko taaveteissa rattaat tehty jollain omalla kulmalla, vai onko mahdollista että, joku yleismallinen tuumamittainen ratas siihen kävisi tilalle?
Toki, jos jollain on tuo ratas myydä, niin laita vaikka yv:tä.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Onko vanhan rattaan palaset tallella?
Jo on niin rattaan kyllä voi teetättää,sitä en tiedä mitä tulee maksamaan...Fordin pumppu kai niin iäkäs ettei osia löydy enää.
Jos meinaat että Taavetin nostolaitehydrauliikalla käyttäsit ohjaustehostintakin se kuulostaa aika eksoottiselta,itse etsisin jonkun toimivan toisen pumpun tuottamaan painetta tehostimeen.
Jo on niin rattaan kyllä voi teetättää,sitä en tiedä mitä tulee maksamaan...Fordin pumppu kai niin iäkäs ettei osia löydy enää.
Jos meinaat että Taavetin nostolaitehydrauliikalla käyttäsit ohjaustehostintakin se kuulostaa aika eksoottiselta,itse etsisin jonkun toimivan toisen pumpun tuottamaan painetta tehostimeen.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Tessu kirjoitti:Onko vanhan rattaan palaset tallella?
Jo on niin rattaan kyllä voi teetättää,sitä en tiedä mitä tulee maksamaan...Fordin pumppu kai niin iäkäs ettei osia löydy enää.
Jos meinaat että Taavetin nostolaitehydrauliikalla käyttäsit ohjaustehostintakin se kuulostaa aika eksoottiselta,itse etsisin jonkun toimivan toisen pumpun tuottamaan painetta tehostimeen.
Eihän sitä ratasta ole ikinä ollutkaan. Tehostamaton sormennäpäyttäjä kyseessä Rattaan valmistus maksaa varmaan enemmän, kuin traktori, jos sitä alkaa joku paja suunnittelemaan ja cnc sorvilla työstämään. Kysyntää rattaille varmaan kyllä maailmalla olisi enemmänkin, että, jos jollain on kytköksiä pajalle, joka kykenee rattaita valmistamaan, niin ei siinä varmaan tappiolle jää.
On se kyllä ihme, kun melkein kaikille muille traktoreille noita tehostinpaketteja valmistettin, niin mikä taavetista niin erikoisen teki, ettei kannattanut tehdä? Vai eikö taavetteja tuolla turkissa ole, mistä nuo kaikki taitaa olla lähtöisin?
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Varhaisissa ohjaustehostimissa taisi olla kiilahihnakäyttöinen pumppu. Sellainen oli myös kolmipyttyisissä DB:ssä joissa ei ole jakopäähän varattu tilaa hammaspyöräkäytölle.
Nelipyttyisissä jakopyörästöjä on ainakin harvahampaisia valupyöriä ja hienompihampaisia teräspyöriä, mutta en tiedä missä vuosimallissa tyyppi vaihtuu. Molempiin on ollut ohjaustehostin tai orbitrol saatavana.
Nelipyttyisissä jakopyörästöjä on ainakin harvahampaisia valupyöriä ja hienompihampaisia teräspyöriä, mutta en tiedä missä vuosimallissa tyyppi vaihtuu. Molempiin on ollut ohjaustehostin tai orbitrol saatavana.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
erkki kirjoitti:Varhaisissa ohjaustehostimissa taisi olla kiilahihnakäyttöinen pumppu. Sellainen oli myös kolmipyttyisissä DB:ssä joissa ei ole jakopäähän varattu tilaa hammaspyöräkäytölle.
Nelipyttyisissä jakopyörästöjä on ainakin harvahampaisia valupyöriä ja hienompihampaisia teräspyöriä, mutta en tiedä missä vuosimallissa tyyppi vaihtuu. Molempiin on ollut ohjaustehostin tai orbitrol saatavana.
Hihnakäyttöä minäkin tuumailin, mutta sitä varten pitäisi löytää kaksiurainen hihnapyörä kampiakselille, joka on yhtä harvinainen, kuin tuo rataskin. Ei varmaan pidot ja hihna kestä, jos saman kapean remmin taakse molemmat virittelisi?
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Kaksiurainen hihnapyörä on kyllä helpompi ja halvempi tehdä / teettää, kun hammasratas.
Yksinkertaisimmillaan saattaa onnistua pulttaamaan sopivasti sorvatun hihnapyörän alkuperäisen kylkeen
Yksinkertaisimmillaan saattaa onnistua pulttaamaan sopivasti sorvatun hihnapyörän alkuperäisen kylkeen
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Ok en ymmärtänyt kun alussa oli selitetty niin luulin että oli JO laitettu joku Fordin terkele ja siitä ratas rikki.
Taavetissahan oman ongelmansa tuo juurikin se hydrauliikkapumppu joka on perässä muissa merkeissä se on keulassa,noiin sitten keksitty millon mitäkin että saatu painetta ulos.
Tuplahihnapyörä varmasti helpoin tehdä/teetättää
Taavetissahan oman ongelmansa tuo juurikin se hydrauliikkapumppu joka on perässä muissa merkeissä se on keulassa,noiin sitten keksitty millon mitäkin että saatu painetta ulos.
Tuplahihnapyörä varmasti helpoin tehdä/teetättää
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
990 Selectamatic 990A, 990B 1968-1971 800001-831351
dbtc.co.uk/index.php/information/serial-numbers
Kyseinen 990 tuota sarjaa, niin ei tuohon taida edes tehostinpumppua olla missään saatavilla? Kaikki näytti olevan uudempiin. Onkohan tuohon koskaan saanutkaan tehostinta, vaikka paikka sille onkin olemassa?
dbtc.co.uk/index.php/information/serial-numbers
Kyseinen 990 tuota sarjaa, niin ei tuohon taida edes tehostinpumppua olla missään saatavilla? Kaikki näytti olevan uudempiin. Onkohan tuohon koskaan saanutkaan tehostinta, vaikka paikka sille onkin olemassa?
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Kokeilin tuohon -73 995:n pumppua ja kiinnitysreiät ei ollut samoissa paikoissa. Ratas saattoi ollakin käypä, mutta en ole varma. Muuten kyllä reikään menee. Kaikki maailmalla myynnissä olevat pumput näyttäisi ainakin kuvista päätellen olevan tuota yhtä ja samaa mallia.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Olen nähnyt semmoisia latureita, joiden perään saa jarrutehostimen alipainepumpun. Voisiko semmosella viritellä tehostajan ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
Paulig kirjoitti:Olen nähnyt semmoisia latureita, joiden perään saa jarrutehostimen alipainepumpun. Voisiko semmosella viritellä tehostajan ?
Epäilen ettei yhden 10 tai 13mm kiilahihnaremmin pitokyky siihen enää riitä ( laturin vaatima voima + pumpun ottama voima ) , vielä + se, että laturi pyörii 3-4x moottorin nopeudella.
En lähtisi edes kokeilu-urheilemaan moisen rakenteen teossa - todetakseen ettei se toimi ...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa