elämäni ensimmäinen case
5 posters
Sivu 1 / 1
elämäni ensimmäinen case
HEI
suunnitteille traktorin osto, monien vaiheiden jälkeen valikoitunut loppusuoralle case 1494HS -85.
saisinko täältä apua mitä asiaoita , toimintoja, ääniä ja osia kannattaa katsoa/kokeilla kun menen kohdetta testaamaan.
kaikki mahdollinen tieto tulee suureen tarpeeseen.
käyttöpaikassa ei ole paja mahdollisuutta niin ennenkaikkea sellaiset asiat jotka myöhemmin vaikeita/hankalia-kalliita korjata tai saada uusittua käyttökuntoon.,!?!?
asiantuntijoiden, ammattilaisten ja käyttäjien vastauksista kiitollinen.
ajellen
artssi
suunnitteille traktorin osto, monien vaiheiden jälkeen valikoitunut loppusuoralle case 1494HS -85.
saisinko täältä apua mitä asiaoita , toimintoja, ääniä ja osia kannattaa katsoa/kokeilla kun menen kohdetta testaamaan.
kaikki mahdollinen tieto tulee suureen tarpeeseen.
käyttöpaikassa ei ole paja mahdollisuutta niin ennenkaikkea sellaiset asiat jotka myöhemmin vaikeita/hankalia-kalliita korjata tai saada uusittua käyttökuntoon.,!?!?
asiantuntijoiden, ammattilaisten ja käyttäjien vastauksista kiitollinen.
ajellen
artssi
ARTSSI- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: elämäni ensimmäinen case
Vanhan traktorin ostossa on aina avainkysymys, että se on ostohetkellä jotakuinkin kunnossa, ihan merkistä riippumatta. Paras neuvo jonka osaan antaa, on , että ota tutustumismatkalle mukaan sellainen kaveri joka on ajanut vastaavalla traktorilla niin paljon, että osaa arvioida sen kunnon. Jos traktorit ovat kokonaan uusi toimintaympäristö, niin pahimmassa tapauksessa enempää ostaja kuin myyjäkään eivät tunne kaupan kohdetta juuri lainkaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
Juurikin noin. Asiasta vähänkään tietävä olisi hyvä olla mukana.
Toki, jos koneen seutukunta olis tiedossa, niin ehkä joku lähialueen harrastaja voisi löytyä avuksi, EHKÄ ?
Ite joskus kävin jotain koneita katsomassa ja tutustumassa, kun ostajaehdokas oli 3-400km päässä, itsellä ei ollut kuin 20-30km kohteeseen matkaa....
Niin kävin katselmuksia tekemässä, ja havainnoista sitten raporttia ostajaehdokkaalle ...........
Toki, jos koneen seutukunta olis tiedossa, niin ehkä joku lähialueen harrastaja voisi löytyä avuksi, EHKÄ ?
Ite joskus kävin jotain koneita katsomassa ja tutustumassa, kun ostajaehdokas oli 3-400km päässä, itsellä ei ollut kuin 20-30km kohteeseen matkaa....
Niin kävin katselmuksia tekemässä, ja havainnoista sitten raporttia ostajaehdokkaalle ...........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
myyjällä ollut parikymmentä vuotta tämä kone omassa käytössä, varmaan tuntee hyvin.
apuja oliskin ollu mielessä niihin asioihin mitkä hyvä katsoa ja tutkia vaikka myyjä vakuuttaa että tuo on varmasti hyvässä kunnossa tai näyttää hyväkuntoiselta,? mutta vois todeta mahdollisen voimakkaan kulumisen/uusinta tarpeen silmä/korva/käsi tuntumalla jos on paikat tiedossa mitä tutkia ja etsiä/kuinka tutkia - kokeilla- testata ajamalla ja laitteita koe käyttämällä. tarkoitus olis saada kone pienen metsäpalstan raivaukseen , harvennukseen ja myöhemmin korjuuseen noin 9-10tn vaunun ja nosturin kanssa.,.,
kiitollisesti
artssi
apuja oliskin ollu mielessä niihin asioihin mitkä hyvä katsoa ja tutkia vaikka myyjä vakuuttaa että tuo on varmasti hyvässä kunnossa tai näyttää hyväkuntoiselta,? mutta vois todeta mahdollisen voimakkaan kulumisen/uusinta tarpeen silmä/korva/käsi tuntumalla jos on paikat tiedossa mitä tutkia ja etsiä/kuinka tutkia - kokeilla- testata ajamalla ja laitteita koe käyttämällä. tarkoitus olis saada kone pienen metsäpalstan raivaukseen , harvennukseen ja myöhemmin korjuuseen noin 9-10tn vaunun ja nosturin kanssa.,.,
kiitollisesti
artssi
ARTSSI- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: elämäni ensimmäinen case
Joka on tottunut samanlaisella ajamaan osaa arvioida kylmäkäynnistyvyyden, savuamiset, huohotuksen, kytkimen ja jarrujen toiminnan, vaihteiden toiminnan, HS:n toiminnan, hydrauliikan toiminnan, etuakselin kunnon, sähköjen toiminnan, äänet ja hiukan ehkä sitäkin miten hyvin voimat on tallella. Kone on todennäköisesti ihan hyvässä iskussa jos myyjä niin vakuuttaa, mutta palstalla on vaikea kuvailla miten kukin asia kannattaisi tarkistaa. Tottunut käyttäjä toteaa nopeasti jos on jotain epätavallista havaittavissa, mutta kyllä myyjänkin pitäisi jaksaa mainita jos on selkeästi tarvetta tehdä jotain remonttia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
kiitos näistä kohteista,
siinä oli jo monta asiaa mitä voi myös kysellä nykyiseltä käyttäjältä kuinka nuo toimii
tai ovat toimimatta jollei joka asiaa pääse koittelemaan työ ympäristössä. tässähän tuo oma tietämys alkaa sitten kehittyä kun testaa ja tutkii lähempää.
siinä oli jo monta asiaa mitä voi myös kysellä nykyiseltä käyttäjältä kuinka nuo toimii
tai ovat toimimatta jollei joka asiaa pääse koittelemaan työ ympäristössä. tässähän tuo oma tietämys alkaa sitten kehittyä kun testaa ja tutkii lähempää.
ARTSSI- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: elämäni ensimmäinen case
Jaa siin onkin vähän enemmän hytikkaa ..... 3+1
Tos omas -85 1494 HS kamppees ei oo ku 2 . kakstoimista ulosottoa ulkoiselle hydelle.
Ja takarenkaatkin on kaposet 13.6-38 rinkulat ......
Tekis mieli vaihtaa 16.9-34 kummeihin, mutkun menis vanteiden keskiöitä myöden uusiksi, ja kun nois nykykummeissa pintakin on luokkaa 95% .............
Tos omas -85 1494 HS kamppees ei oo ku 2 . kakstoimista ulosottoa ulkoiselle hydelle.
Ja takarenkaatkin on kaposet 13.6-38 rinkulat ......
Tekis mieli vaihtaa 16.9-34 kummeihin, mutkun menis vanteiden keskiöitä myöden uusiksi, ja kun nois nykykummeissa pintakin on luokkaa 95% .............
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
Siis itse asiassa 3+2 hydrauliikka ku ihan sielä kuvan yläreunassa viel yx, kauko säätimellä toimiva, jos sais joskus hommattua juontovinssin lisukkeeks-.,-.,!!??!
haaveita ja mielitekoja on monenlaisia aina kaikkee viälä enemmän ku mitä on
haaveita ja mielitekoja on monenlaisia aina kaikkee viälä enemmän ku mitä on
ARTSSI- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: elämäni ensimmäinen case
Kun on eka Case, niin on paikallaan muistuttaa HS-vaihteiston ominaisuudesta: Liikkeelle lähdetään aina HS:n 1. vaihteella. Aluevaihde saa tietenkin olla mikä tahansa, mutta HS-vaihteen pumppu alkaa antaa kytkinpakkoihin painetta vasta kun kone liikkuu. Juttuja on riittämiin, että laatikko on kätevä "automaattilaatikko" eli kun HS:n vetäisee heti neloselle, se lähtee liikkeelle ykkösellä ja vaihtaa automaatilla siitä ylöspäin. Noin se toimii, mutta sillä seurauksella että kytkinpakat ja jarrupannat luistelevat pitkät matkat ennekuin nelonen on kytkeytynyt ja seurauksena on sitten ennenaikainen laatikkoremontti. Tehtaan ohje on, että vaikka vaihto käy ilman kytkintä, niin pykälä kerrallaan niin että edellinen on kytkeytynyt ennekuin uutta tarjotaan tilalle.
Komea peli ja pätevä yhdistelmä on siinä isompaankin harrastukseen.
Komea peli ja pätevä yhdistelmä on siinä isompaankin harrastukseen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
Hydra-Shift kannattaa hieman esilämmittää aina ennen ajoa. Itsellä on 1594 ja kun ajan tallista ulos laitan käsikaasun n. 1000 ja siitä h-s vaihteita yksi kerrallaan isommalle, kuulee selkeästi moottorin äänestä milloin vaihde kytkeytyy, eli hieman niiaa kierrokset kun monilevypakka ottaa öljynpainetta ja lähtee pyörii jne kunnes on nelospykälä ja jätän sen hetkeksi siihen. Talvella tässä vaiheessa meen kahville. Erkin selostuksessa yksi hämmentävä kohta vaikka muuten täyttä asiaa: "Tehtaan ohje on, että vaikka vaihto käy ilman kytkintä" Tämä vaihtaminen ei onnistu jos käytetään kytkintä, kytkimen painallus tipauttaa h-s:n öljynpaineet nollaan jolloin vaihtesto menee ykköselle. H-S:n 4 pykälää käytetään aina ilman kytkintä!
Muuten vaihteiston käyttö suunnanvaihdon tai nopeusalueen vaihdon jälkeen 1. tai max. 2. vaihde pykälässä. Jos 3. tai 4. vaihde päällä, luistaa ns. läpi 2. sekä 3. vaihteen ja käy niinkuin Erkki tuossa kuvaili!
Muuten vaihteiston käyttö suunnanvaihdon tai nopeusalueen vaihdon jälkeen 1. tai max. 2. vaihde pykälässä. Jos 3. tai 4. vaihde päällä, luistaa ns. läpi 2. sekä 3. vaihteen ja käy niinkuin Erkki tuossa kuvaili!
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
Tietysti on tilanteita jolloin sen kytkimen joutuu painaa vaikka olis 3. tai 4. H-S vaihde kytkettynä, sillon vaan hs vipu 1. tai max. 2. Ja ajo jatkuu. Itse lähden lämpimällä lootalla monesti 2. HS vaihteella suoraan jos tilanne vaatii heti lisää nopeutta mutten koskaan nopeimmalla alueella (3.) silloin hs ykkösellä liikkeelle lähtiessä.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
ARTSSI likes this post
Vs: elämäni ensimmäinen case
Onneksi olkoon, hieno peli
Nyt vaan puuta nurin ja rangat kyytiin. Käy varmaan paljon kätevämmin kuin käsipelissä vääntelemällä.
Nyt vaan puuta nurin ja rangat kyytiin. Käy varmaan paljon kätevämmin kuin käsipelissä vääntelemällä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
ARTSSI likes this post
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa