Virtalukko ja solenoidi
5 posters
Sivu 1 / 1
Virtalukko ja solenoidi
Olen Selectan purkamisen yhteydessä uusinut koppuraisia johtoja ja "kytkentöjä" edellisen sähkömasentajan jäljiltä.
Kytkentöjä en ole vielä tehnyt jännitteeliseksi, vaan käynyt läpi ainoastaan yleismittarin diodipiipperillä.
Alkuperäisessä virtalukossa ei toimi enää kuin BATT ja IGN, joten solenoidille menevä SOL -pinni on korvattu erillisellä starttinapilla, joka oli otettu IGN -liitännästä haaroittamalla. ACC - pinnit eivät myöskään johda.
Rakentelin kaikkien aparaattien virrat otettavaksi IGN - pinnin takaa, ja solenoidille menevän johdon edelleen haaroittaen starttinapin kautta.
Minulle ei ole starttimoottorin päällä olevan solenoidin toimintaperiaate ilmeisesti tuttu, kun kuvassa näkyvä pieni abikoliitin vaikuttaa olevan 0-potentiaalissa. Ja kun käännän virtalukon IGN asentoon sulkeutuu virtapiiri startille öljynpaineanturin kautta 0-liitännästä. Toisin sanoen starttinapilla ei tunnu olevan mitään virkaa, kun virtapiiri sulkeutuu öljynpaineanturin 0-potentiaalin kautta ja mittari piippaa kytkemällä yleismittarin johtimet solenoidin mutterin ja abikon välille.
Kytkentöjä en ole vielä tehnyt jännitteeliseksi, vaan käynyt läpi ainoastaan yleismittarin diodipiipperillä.
Alkuperäisessä virtalukossa ei toimi enää kuin BATT ja IGN, joten solenoidille menevä SOL -pinni on korvattu erillisellä starttinapilla, joka oli otettu IGN -liitännästä haaroittamalla. ACC - pinnit eivät myöskään johda.
Rakentelin kaikkien aparaattien virrat otettavaksi IGN - pinnin takaa, ja solenoidille menevän johdon edelleen haaroittaen starttinapin kautta.
Minulle ei ole starttimoottorin päällä olevan solenoidin toimintaperiaate ilmeisesti tuttu, kun kuvassa näkyvä pieni abikoliitin vaikuttaa olevan 0-potentiaalissa. Ja kun käännän virtalukon IGN asentoon sulkeutuu virtapiiri startille öljynpaineanturin kautta 0-liitännästä. Toisin sanoen starttinapilla ei tunnu olevan mitään virkaa, kun virtapiiri sulkeutuu öljynpaineanturin 0-potentiaalin kautta ja mittari piippaa kytkemällä yleismittarin johtimet solenoidin mutterin ja abikon välille.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Virtalukko ja solenoidi
Olisko tuohon aiheellista laittaa ensin uusi toimiva virtalukko ja muuttaa kytkennät alkuperäiseen malliin.
Niin ainakin itse tekisin
Niin ainakin itse tekisin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Virtalukko ja solenoidi
Kävi mielessä virtalukon uusinta, mutten löytänyt tarpeisiin sopivaa.
Tarvikelukoissa on joko hehkuasento mukana, vai sitten starttiosuus puuttuu.
Ja alkuperäinen on aina alkuperäinen, haluaisin ensin koittaa ratkaista ongelman siten, että ymmärrän missä ongelma on.
Tarvikelukoissa on joko hehkuasento mukana, vai sitten starttiosuus puuttuu.
Ja alkuperäinen on aina alkuperäinen, haluaisin ensin koittaa ratkaista ongelman siten, että ymmärrän missä ongelma on.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Virtalukko ja solenoidi
Minä myös antaisin ääneni Metsän ehdotukselle ensimmäiseksi korjaustoimenpiteeksi uudesta oikein toimivasta virtalukosta. Ne eivät edes ole hinnan kiroissa, jos ei halua juuri saman näköisellä avaimella olevaa. Ja tietysti palauttaisin johdotuksen kytkentäkaavion mukaiseksi
Tuo öljynpaineen anturi on yksinkertainen painekytkin, joka on paineettomana kiinni ja maadoittuu runkoon. Kun öljykanavaan tulee paine, niin kytkin aukeaa ja valo sammuu.
Startin solenoidi on kelakytkin, minkä kaksi käämiä, veto- ja pitokäämit ovat toiseta päästään kiinni tuossa lattaliittimessä. Pitokäämi maadoittuu solenoidin runkoon ja vetokäämi saa maansa startin kautta. Näiden kahden käämin yhteinen vastus on niin pieni, että piippari kuvittelee sen "oikosuluksi". Kun starttiavaimen tai -napin kautta tuohon pieneen liittimeen annetaan "rajattomasti" virtaa, käytännössä muutama kymmenen ampeeria, käämien läpi kulkeva virta tekee sinne magneetin, joka vetää solenoidin sydämen avulla startin bendixpyörän vauhtipyörän hammaskehälle ja lopuksi kytkee "isot sähköt" suoraan akusta startille. Samalla vetokäämi tavalaan oikosulkeutuu ja vain pitokäämiin jää virta, mikä pitää startin pyörän vauhtipyörän hammaskehällä.
Tuo öljynpaineen anturi on yksinkertainen painekytkin, joka on paineettomana kiinni ja maadoittuu runkoon. Kun öljykanavaan tulee paine, niin kytkin aukeaa ja valo sammuu.
Startin solenoidi on kelakytkin, minkä kaksi käämiä, veto- ja pitokäämit ovat toiseta päästään kiinni tuossa lattaliittimessä. Pitokäämi maadoittuu solenoidin runkoon ja vetokäämi saa maansa startin kautta. Näiden kahden käämin yhteinen vastus on niin pieni, että piippari kuvittelee sen "oikosuluksi". Kun starttiavaimen tai -napin kautta tuohon pieneen liittimeen annetaan "rajattomasti" virtaa, käytännössä muutama kymmenen ampeeria, käämien läpi kulkeva virta tekee sinne magneetin, joka vetää solenoidin sydämen avulla startin bendixpyörän vauhtipyörän hammaskehälle ja lopuksi kytkee "isot sähköt" suoraan akusta startille. Samalla vetokäämi tavalaan oikosulkeutuu ja vain pitokäämiin jää virta, mikä pitää startin pyörän vauhtipyörän hammaskehällä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Virtalukko ja solenoidi
Juu nuo kytkennät näkee paremmin virtakynällä kuin mittareilla,virtalukko varmaan jostain löytyy kunhan katsoo vaan montako asentoa pitää olla, ja start asennonkin voi sitten sillä napilla tehdä jos katkasiassa ei ole,niinhän se on vanhemmissakin Taaveissa,jollei museokonetta ole tekemässä niin ainahan voi parantaa ja vahvistaa kaikkea,piiloonkin voi toki tehdä yhtä ja toista
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Virtalukko ja solenoidi
Laajensin etsintöjä, ja löytyihän sopivan tyyppinen lukko Puuilosta.
Nyt on kytkennät kaavion mukaan, ja starttaus avaimesta.
Kiitokset vinkeistä.
Nyt on kytkennät kaavion mukaan, ja starttaus avaimesta.
Kiitokset vinkeistä.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Virtalukko ja solenoidi
Löytyyhän noita vaikka minkälaisia, esim IKH roinaa....
https://www.ikh.fi/fi/traktoreiden-ja-tyokoneiden-tarvikkeet/ohjaamotarvikkeet/virtalukot
https://www.ikh.fi/fi/virtalukko-3-vaiheinen-35670---va-816450---k203992-st0087
https://www.ikh.fi/fi/virtalukko-lucas-3-vaiheinen-st0086
https://www.ikh.fi/fi/traktoreiden-ja-tyokoneiden-tarvikkeet/ohjaamotarvikkeet/virtalukot
https://www.ikh.fi/fi/virtalukko-3-vaiheinen-35670---va-816450---k203992-st0087
https://www.ikh.fi/fi/virtalukko-lucas-3-vaiheinen-st0086
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa