Db 996 etukuormaaja
+5
mattkau
1690 metsä
erkki
harrastaja
Arsi95
9 posters
Sivu 1 / 1
Db 996 etukuormaaja
Semmoinen tuossa juolahti tuoreella taavetin omistajalla mieleen, että kun tässä on useamman kanssa ollut puhetta että ei kannata laittaa 990 taavettiin etukuormaajaa kun ei tahdo kestää paikat.
Tiedän että kevyellä käytöllä kestää mutta kun itsensä sen verta tuntee niin eihän sitä malta vajailla kuormilla nostella..
Mutta sitten itse kysymykseen.
Eli onko 990 ja 996 keulan kestävyydessä/rankenteissa mitään eroa eli kestääkö 996 selecta paremmin etukuormaajaa vai onko turhaa haaveilua ja takakuormaajan ostoon marssittava?
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen foorumilaisille!
Tiedän että kevyellä käytöllä kestää mutta kun itsensä sen verta tuntee niin eihän sitä malta vajailla kuormilla nostella..
Mutta sitten itse kysymykseen.
Eli onko 990 ja 996 keulan kestävyydessä/rankenteissa mitään eroa eli kestääkö 996 selecta paremmin etukuormaajaa vai onko turhaa haaveilua ja takakuormaajan ostoon marssittava?
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen foorumilaisille!
Arsi95- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: Db 996 etukuormaaja
ottamatta kestävyyteen sen kummemmin kantaa,niin mun mielestä mihinkään takavetoiseen traktoriin ei kannata etukuormaajaa laittaa.se on vähä, niinkuin syöttäs hampaattomalle näkkileipää,nelivedon se vaatii sitten homma onnistuu.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: Db 996 etukuormaaja
DB:llä oli aikoinaan olemassa mallit vahvistetulla etuakselilla, jotka on suunniteltu etukuormainkäyttöön. Etuakselit on niissä järeät taotut akselit tavallisen putkiakselin sijaan. Nuo vahvistetun etuakselin omaavat koneet ovat meillä harvinaista sorttia, joten kyllä etukuormaimia on paljon käytetty ihan putkiakselikoneissa. Tavallisen maatalouskäytön, lantaa, juurikkaita, säilörehua, lunta yms. se sietää ihan hyvin, mutta kiviainesten kanssa kuormitus on paljon rankempaa ja sellaiseen se on alamittainen. Kohta, josta raideleveyttä säädetään on se paikka josta akseli alkaa antaa myöden. Siinä on sisäkkäin kaksi tavallaan kolmion muotoista putkea kiristettynä kahdella pultilla tiukasti sisäkkäin ja raskaan etukuormaimen kanssa nuo kolmiot alkavat painua sillä tavalla liian pitkälle, että traktorin etupyörät alkavat kallistua väärää suuntaan, siis varpaat ulospäin. Akseli sinänsä kestää aika hyvin, samoin olkatapit, mutta etukuormainkäyttöön sen levityskohdan vahvistamiseksi tarvitaan kyllä sepitystä. Niitä on ainakin Englannissa tehty varmaan monenlaisiakin, mutta täällä en muista katselleeni tarkemmin yhtään "vahvistettua" mallia. Varmaan niitä on kuitenkin tehty meilläkin. Akseli taitaa olla jokseenkin samat 990:ssa ja 996:ssa
996 on takavetoiseksi aika hyväkin etukuormainkäyttöön kun siinä on hiukan pidempi akseliväli ja siinä on painojakauma aika takapäävoittoinen, mutta varsinkin jos pitää joskus mennä pehmeämpään paikkaan, niin ei siitä takavedolla tule oikein mitään. Tonnin puntti pitää olla takana ja silti se on tankeaa ja kankeaa puuhaa.
Ennen kuin ostat takakuormainen niin kokeile jossain ensin niin saat käsityksen mitä lastaamine on sellaisella. Läheskään kaikki eivät totu. Mutta pikkuhommat hoituu tietenkin.
996 on takavetoiseksi aika hyväkin etukuormainkäyttöön kun siinä on hiukan pidempi akseliväli ja siinä on painojakauma aika takapäävoittoinen, mutta varsinkin jos pitää joskus mennä pehmeämpään paikkaan, niin ei siitä takavedolla tule oikein mitään. Tonnin puntti pitää olla takana ja silti se on tankeaa ja kankeaa puuhaa.
Ennen kuin ostat takakuormainen niin kokeile jossain ensin niin saat käsityksen mitä lastaamine on sellaisella. Läheskään kaikki eivät totu. Mutta pikkuhommat hoituu tietenkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Db 996 etukuormaaja
Kestävyydestä kokemusta senverta, että meillä oli 995 Taavetissa Pikavik 2030 etukuormain, jostain 70 luvun loppuvuosista lähtien.
Ainakin 10 vuotta se oli karjatilan ainoa kuormauslaite. Siinä käytettiin muunmuassa rehuleikkuria. Täyttä rehupalaa Taavetti ei jaksanu edes
juurikaan nostaa, mutta sìrto onnistui kyllä. Sillä yhdistelmällä kyllä varmasti kokeiltiin kaikki mikä nousee ja mikä ei.
Eikä sieltä ainakaan mitään hajonnu. Tietysti kuormain rasittaa traktorin etuakselin ja tapit ja holkit kuluu nopeammin, mutta mitään ei hajonnu
Takavetoisen traktorin ominaisuude kuormain käytössä on tietysti rajalliset, mutta 995 on kaikkein ketterin ek traktori millä olen ajanut
ja Ford 5000 kaikkein onnettomi
Ainakin 10 vuotta se oli karjatilan ainoa kuormauslaite. Siinä käytettiin muunmuassa rehuleikkuria. Täyttä rehupalaa Taavetti ei jaksanu edes
juurikaan nostaa, mutta sìrto onnistui kyllä. Sillä yhdistelmällä kyllä varmasti kokeiltiin kaikki mikä nousee ja mikä ei.
Eikä sieltä ainakaan mitään hajonnu. Tietysti kuormain rasittaa traktorin etuakselin ja tapit ja holkit kuluu nopeammin, mutta mitään ei hajonnu
Takavetoisen traktorin ominaisuude kuormain käytössä on tietysti rajalliset, mutta 995 on kaikkein ketterin ek traktori millä olen ajanut
ja Ford 5000 kaikkein onnettomi
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: Db 996 etukuormaaja
Suuret kiitokset kaikille vastanneille, tämä selvensi huomattavasti!
Pitääpä ruveta etsiskelemään sopivaa etukuormainta taavettiin, tosiaan käyttö suurimmaksi osaksi pihasta lumien siirtoa ja kesällä jotain puuhommia tai romujen siirtoa.
Tottahan se on että nelikko olisi ehdoton, mutta persaukisella ei oo varaa niin mentävä sillä mitä on.
Pitääpä ruveta etsiskelemään sopivaa etukuormainta taavettiin, tosiaan käyttö suurimmaksi osaksi pihasta lumien siirtoa ja kesällä jotain puuhommia tai romujen siirtoa.
Tottahan se on että nelikko olisi ehdoton, mutta persaukisella ei oo varaa niin mentävä sillä mitä on.
Arsi95- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: Db 996 etukuormaaja
Minä olen ajellut ihan ensimmäisen vuoden valkoisella 990:llä, jossa oli DB:n oma kuormain. Siihen oli sen oma hiekkakauha, mihin ei ihan hirveitä mahtunut ja sitten omatekoinen iso lumikuuppa. Siihen aikaan ei ollut ainakaan tuossa koneessa minkäänlaisia ohajusavustimia. Siihen laitettiin etusiin leveämmät vanteet ja sitten jonkinlaiset "pallorenkaat" että edes vähän pystyi kääntelemään. Taakse oli ihan pakko laittaa 200 l tynnyri täyteen "kiilakiviä" ja sementtiä että takaset pysyi maassa. Akseli kesti leikin, vaikka sitä käytettiin sora- ja lumihommissa puoliammattilaisesti.
Sanoisin, että vähin mitä kannattaa tehdä, on pitää olkatapit todella hyvin rasvassa ja tarkkailla polvipalkin säädön varsinkin sisempien ruuvien tiukkuutta eikä missään nimessä päästää palkkia "pohjaamaan" keskipalkin kattoon. Tuo vika korjautuu ottamalla polvipalkki ulos ja hitsaamalla sen sivuihin sopivan vahvuiset pellinsuilut.
Näissä uudemmissa traktoreissa ohjailu varmaankin on helpompaa, kun on joko tehostettu tai täyshydraulinen ohjaus, mutta siltikin on syytä kiinnittää huomiota kumien leveyteen ja kantavuuteen. Traktorin vakiot kolmiharjaiset kumit ei ole hyvät.
1200, 1210 on tukevampi akseli ja olkatapin alapäässä on oikea painelaakeri, mutta en tiedä kuinka helposti sen saa sovitettua 990:aan. Ainakin keskitappi näytti olevan samaa vahvuutta eli 1"1/4
Sanoisin, että vähin mitä kannattaa tehdä, on pitää olkatapit todella hyvin rasvassa ja tarkkailla polvipalkin säädön varsinkin sisempien ruuvien tiukkuutta eikä missään nimessä päästää palkkia "pohjaamaan" keskipalkin kattoon. Tuo vika korjautuu ottamalla polvipalkki ulos ja hitsaamalla sen sivuihin sopivan vahvuiset pellinsuilut.
Näissä uudemmissa traktoreissa ohjailu varmaankin on helpompaa, kun on joko tehostettu tai täyshydraulinen ohjaus, mutta siltikin on syytä kiinnittää huomiota kumien leveyteen ja kantavuuteen. Traktorin vakiot kolmiharjaiset kumit ei ole hyvät.
1200, 1210 on tukevampi akseli ja olkatapin alapäässä on oikea painelaakeri, mutta en tiedä kuinka helposti sen saa sovitettua 990:aan. Ainakin keskitappi näytti olevan samaa vahvuutta eli 1"1/4
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Db 996 etukuormaaja
Nytpä tuli mullekin uutta tietoa, paljonko on siis raskas kuorma? itse olen nostanut etukuormaimella 500kg pellettisäkkiä ja latonut kauhaan kiviä siten, että sylinterit nostaa viimeisillään. Perä ei ole kuitenkaan koskaan noussut irti maasta kun on perälevy ja sen päällä pari alasimen näköistä painoa. Pitäs varmaan tarkistaa etuakselisto, johon en ole ikinä mitään huomiota kiinnittänyt. Tietäs vielä mitä siitä pitäisi tarkemmin ottaen tarkastella?
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Db 996 etukuormaaja
Etuakselin rasvauksesta sellainen pikkainen juttu, että kun vassua painelee nippoihin, se pitäis tehdä vaikka ensin pyörillään ollen, ja sitten etukehdosta renkaat ilmaan tunkaten, että koko etuakselisto on "roikkuvassa" asennossa ilmassa, ja tällöin toinen rasvauskierros.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Db 996 etukuormaaja
Jusapelta ihan oikea vinkki,noin itekkin teen ja vanhoissa autoissa sama juttu jos paino päällä rasvailee eipä sinne paljon mitään mene,sittenkään ei väkisin tunkien liikaa!
kyllähän ne takavetosetkin kauhalaitteita kestää laitteiden koko koneen mukaan eikä mopolla mahdottomia kuten tapana sanoa.
Vaikka meillä ei kauhoja olekaan niin ainakin noissa vanhoissa kopittomissa punasissaTaaveissa on etuakselit sellasta patarautaa ollu ja pulteilla kasattu läpi niin luulis ettei helpolla taivu, se ohjauksen tehostus varmaan tekis sitten hyvää... Natikkaan en kyllä laittais kun siinä vaan putkiakseli.
kyllähän ne takavetosetkin kauhalaitteita kestää laitteiden koko koneen mukaan eikä mopolla mahdottomia kuten tapana sanoa.
Vaikka meillä ei kauhoja olekaan niin ainakin noissa vanhoissa kopittomissa punasissaTaaveissa on etuakselit sellasta patarautaa ollu ja pulteilla kasattu läpi niin luulis ettei helpolla taivu, se ohjauksen tehostus varmaan tekis sitten hyvää... Natikkaan en kyllä laittais kun siinä vaan putkiakseli.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Db 996 etukuormaaja
Mattkau tuossa kertoikin jo omaa kokemusta sen polviakselin kiinnityksestä. Siinä saattaisi vahvistuksena toimia aika hyvin sellainen ratkaisu, että hitsaa sisemmän akselin päähän hiukan kolmion muotoisen lapun, joka on niin suuri, että se nipin napin mahtuu menemään ulkoakselin sisään niin, että se pitää sisäakselin napakasti ulkoakselin kartiota vasten. Kun etuakselin varaan tulee iso kuorma, niin periaatteessa ne polviakselin kiinnityspultit kiristyvät niin, että siinä, joka on lähempänä pyörää, kiristys helpottaa ja siinä, joka on lähempänä konepeltiä, ja kantaa vedolla, kireys kasvaa. Jos sisäakselissa onkin päässä edellä kuvattu lappu, niin saattaa käydä niin, että se polviakseli ei pääse kallistumaan, vaan sisäakseli painaa molempien kiinnityspulttien kohdalla selkäänsä ulkoakselin kartioon. Ei ole tuosta kokemusta, mutta teoriassa noin voisi käydä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Db 996 etukuormaaja
Tosiaan tuo oma on tehostetulla ohjauksella joten keulapaino ei sen puoleen ongelma ole. Pitää tässä ruveta muutenkin tutkailemaan ja ihmettelemään mitä sitä on tullu pihaan haalittua kunhan nyt muilta projekteilta ja töiltä kerkiää.
Arsi95- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: Db 996 etukuormaaja
Ps. Jos jollain sattuu pyörimään ylimääräinen ja edukas etukuormaaja joensuun lähettyvillä niin saapi ilmoittautua
Arsi95- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: Db 996 etukuormaaja
James 50 etukuormaaja on ollut 996 Taavetissa, lunta liikuteltu pääasiassa, kauhaa on suurennettu jonkun verran. Hyvin on pelittänyt. Tietenkin järjen käyttö sallittu, jopa suotava, kun kuormaa kauhaan ottaa.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa