Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
+2
OlleK
JoJo
6 posters
Sivu 1 / 1
Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Tein Case 1494 RVS käsittelyn ja nyt on ajettu n.9h ja alkoi huohottamaan aivan hirveesti, tallissa ei voi olla koneen käydessä.
Ennen käsittelyä huohotus oli tyhjäkäynnillä hiaman yli vaaksan. Onko edessä koneen männänrenkaiden vaihtaminen, pystyykö sen tekemään
niin että kansi irti ja männät pois alakautta, eikä tarvitse konetta katkaista. Paljastaako puristemittaus missä mennään. Koneella on ajettu n. 4400h Onko asiantuntijoilla mielipidettä mitä on mahdollisesti tapahtunut.
Ennen käsittelyä huohotus oli tyhjäkäynnillä hiaman yli vaaksan. Onko edessä koneen männänrenkaiden vaihtaminen, pystyykö sen tekemään
niin että kansi irti ja männät pois alakautta, eikä tarvitse konetta katkaista. Paljastaako puristemittaus missä mennään. Koneella on ajettu n. 4400h Onko asiantuntijoilla mielipidettä mitä on mahdollisesti tapahtunut.
JoJo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
NIIN, olen edelleen vakaasti sitä mieltä että kaikenlaiset ihmeaineet on parasta jättää kaupan hyllylle. Voisiko nyt olla niin, että sylinteriseinämät ovat tulleet niin "sileiksi" että männänrenkaat eivät pysty poistamaan öljyä. Männät ja kiertokanget saadaan pois moottori paikallaan irrottamalla kansi ja öljypohja. Männänrenkaiden vaihtaminen ei yksin riitä vaan sylinterit tulee hoonata oikean pintarakenteen saamiseksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Muuttuiko käyntiääni mitenkään? Kova huohotus voi johtua myös siitä, että yhdessä sylinterissä katkesi männänrengas, jonka ei tarvitse liittyä tuohon käsittelyyn mitenkään, vaan syystä tai toisesta katkesi. Minä kyllä kokeilisin pikatestiä, että anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä ja löysää pumpusta yhtä suutinputkea kerrallaan. Jos jokaisen putken löysäämisestä seuraa samanlainen muutos käynnissä, eli menee kolmella pytyllä kolkattamiseksi, on kaikissa sylintereissä suunnilleen samat puristukset, mutta jos yhden putken löysäyksen kohdalla käynti ei kovin paljon muutu, niin sieltä on puristus alentunut. Jos kone puristaa tasaisesti, niin noin vähillä tunneilla ei kyllä pitäisi olla mitään syytä avata konetta, joten ehkä tilannetta kannattaa vielä hetken vielä seurata, tai jos jotain haluaa muuttaa, niin kokeile vaihtaa pykälää paksumpi uusi öljy moottoriin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Olisiko RVS lisännyt tehoja niin paljon että kannentiiviste on pettänyt. Mikäli tiiviste antaa periksi nostotankojen reikiin, on huohotus melkoista.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Tämänpäivän testailun tuloksia: Suuttimien liitosputkien mutterit olivat vuorotellen auki ja polttoainetta tuli ulos reippaasti, vaikutus moottorin
käyntiin oli vähäinen ja kaikilla suurinpiirtein samanlainen. Huohotus on niin suurta että et voi työskennellä huohotinputken puolella ulkona, tai
myrkytyt. Lähtee nöyrästi edelleen käyntiin, saattaa olla värinöitä enemmän kuin ennen, mutta ei oleellisesti.Testasin myös mäkitehoja jonka Case on mennyt ennen RVS käsittelyä vaihde HS3/4 /18001/min ja tänään se oli vähintään yhtä hyvä ensimmäisellä kerralla, mutta toisella vedolla joutu vaihtamaan HS3/3 ja oli silti puutua. Pidin muutaman minuutin tauon niin meni mäen ylös niin kuin parhaina päivinä, olen huomanut tämän puutumis ilmiön jo aikasemminkin kun ajaa täysillä pidempään. Vikana voisi olla että tankki ei saa tarpeeksi ilmaa, kun laitoin polttoaineen täyttöputkenpäähän käteni niin vaikutti että siinä olisi hiaman imua. Missä siinä on mahdollinen ilmaputki.
käyntiin oli vähäinen ja kaikilla suurinpiirtein samanlainen. Huohotus on niin suurta että et voi työskennellä huohotinputken puolella ulkona, tai
myrkytyt. Lähtee nöyrästi edelleen käyntiin, saattaa olla värinöitä enemmän kuin ennen, mutta ei oleellisesti.Testasin myös mäkitehoja jonka Case on mennyt ennen RVS käsittelyä vaihde HS3/4 /18001/min ja tänään se oli vähintään yhtä hyvä ensimmäisellä kerralla, mutta toisella vedolla joutu vaihtamaan HS3/3 ja oli silti puutua. Pidin muutaman minuutin tauon niin meni mäen ylös niin kuin parhaina päivinä, olen huomanut tämän puutumis ilmiön jo aikasemminkin kun ajaa täysillä pidempään. Vikana voisi olla että tankki ei saa tarpeeksi ilmaa, kun laitoin polttoaineen täyttöputkenpäähän käteni niin vaikutti että siinä olisi hiaman imua. Missä siinä on mahdollinen ilmaputki.
JoJo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Ihan varmuuden vuoksi vilkaise moottorin öljymäärä. Jos siellä on tavaraa paljon yli ylärajan niin siirtopumpun kalvo tai ruiskutuspumpun stefa vuotaa polttoainetta öljypohjaan, mikä voisi olla jokin selitys kovalle huohotukselle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Öljyt on mittatikun mukaan OK. Yritän kuvailla hiaman viimeisiä koekäyttöjä: Kun starttaa kylmänkoneen niin hupsua ei tule heti, vaan menee muutama minuutti. Kaasun pohjaan painaminen aiheuttaa sen että pakoputkesta tulee normaali savu ja sen jälkeen ei mitään näkyvää, huohotin putkesta tulee silloin tummempaa hupsua varmaan metrin pituisena ja kun kone palaa tyhjäkäynnille niin huohotinputkesta tulee harmaata hupsua niin paljon että sekaan ei sovi.Viimeiset kaksi mäkikoetta antoi voimattoman kuvan koneen tehoista.
JoJo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Voimakas huohotus on kyllä usein merkki rikkoutuneesta männästä. Eipä taida olla parempaa neuvoa kuin ottaa kansi auki, öljypohja pois ja ottaa männät ulos. Älä sekoita mäntien järjestystä tai kiertokankien laakereita keskenään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Erkillä on hyvä järjestys toimenpiteille. Mikäli RVS on hapertanut kannentiivisteen (tai aika, liki 40v), pääsee helpolla, mikäli kansi ja taso ovat suoria. Asia selviää teräsviivaimella tasopintaa vasten. Uutta kannentiivistettä vain paikalleen. Kannentiivistevuoto kampikammion puolelle alkaa pahetessaan lykätä mootoriöljyä reippaasti pihalle.
Tietty, kun kansi on irti, helppo on silloin männät, sylinterit ja kiertokakien laakeritkin tarkastaa. Käyttötuntien perusteella ei pitäisi olls huolta, vaan mikä lienee huoltohistoria?
Tietty, kun kansi on irti, helppo on silloin männät, sylinterit ja kiertokakien laakeritkin tarkastaa. Käyttötuntien perusteella ei pitäisi olls huolta, vaan mikä lienee huoltohistoria?
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Tervehdys kaikille.
Kiitoksia asianmukaisesta neuvoista kaikille. Koneesta on nyt otettu kansi irti ja venttiilit irrotettu, ja yritän valottaa hieman miltä kone näyttää.
Kun otti venttiilikopan pois niin näki heti koneen käydessä että huohotus tuli kolmospytyn nostotangon aukosta, kannentiivisteestä oli palanut
~10mm palapois.
Sylintereissä ei ole minkäänlaista olaketta ja näyttää siisteiltä, kun mäntiä heiluttaa yläkuolokohdassa niin välystä löytyy hieman.
Joissakin venttiilessä on syöpymää, istukat on hyvässä kunnossa, ajatukseni on että uusin kaikki venttiilit ja läppään ne paikoilleen näin puristukset nousee ja käynnistyvyys paranee.
Mutta mielenkiintoisin kysymys pitääkö nyt männänrenkaat vaihtaa vai uskoa että kansipahvi on vuotanut pidempään, koska kun ostin koneen
noin vuosi sitten sitä huohotusta oli reilu vaaksa tyhjäkäynnillä. Olen itse ajannut tällä Casella ~50h ja öljyä ei tarvinut lisätä ja savutus mielestäni normaali.
Nyt kun suuttimet on irti niin onko syytä viedä ne tarkastukseen, vai suuttimet kiinni ja katsotaan mitä tuleman pitää.
Kone sisältä on kaikkiaan aika puhdas ei karstaa mäntien päällä, karstasin paikka on ehkä sylinterien yläreuna.
Viikonloppuja terv/jj
Kiitoksia asianmukaisesta neuvoista kaikille. Koneesta on nyt otettu kansi irti ja venttiilit irrotettu, ja yritän valottaa hieman miltä kone näyttää.
Kun otti venttiilikopan pois niin näki heti koneen käydessä että huohotus tuli kolmospytyn nostotangon aukosta, kannentiivisteestä oli palanut
~10mm palapois.
Sylintereissä ei ole minkäänlaista olaketta ja näyttää siisteiltä, kun mäntiä heiluttaa yläkuolokohdassa niin välystä löytyy hieman.
Joissakin venttiilessä on syöpymää, istukat on hyvässä kunnossa, ajatukseni on että uusin kaikki venttiilit ja läppään ne paikoilleen näin puristukset nousee ja käynnistyvyys paranee.
Mutta mielenkiintoisin kysymys pitääkö nyt männänrenkaat vaihtaa vai uskoa että kansipahvi on vuotanut pidempään, koska kun ostin koneen
noin vuosi sitten sitä huohotusta oli reilu vaaksa tyhjäkäynnillä. Olen itse ajannut tällä Casella ~50h ja öljyä ei tarvinut lisätä ja savutus mielestäni normaali.
Nyt kun suuttimet on irti niin onko syytä viedä ne tarkastukseen, vai suuttimet kiinni ja katsotaan mitä tuleman pitää.
Kone sisältä on kaikkiaan aika puhdas ei karstaa mäntien päällä, karstasin paikka on ehkä sylinterien yläreuna.
Viikonloppuja terv/jj
JoJo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
No nyt on sitten testit tehty lisäaineelle ja kukan ei tietä oliko vika jo ennen käsittelyä vai ei?
Mutta moni tuolla vannoo autoissa ainakin RVS aineen nimiin että joo hyvää on,itse kuitenkin aina ollu vähän Ollen linjoilla,jos kone toimii ok jos jo alkaa ongelmaa olemaan ei paljon ajettua kuntoon saa kuin korjaamalla,tässä Taavetissa tais käydä tuo jälkimmäinen...
Mullakin on toki jo sellasia kulkimia joihin vois kokeilal kaikkea mahdollista niin mitään ei menettäis mutta enmpä ole siihen lähteny,en oikeen usko että joku "keraaminen" pinnoite pysyisi moottorin osissa pitkiä aikoja? liimaahan siellä pitäs mukana olla että sais epäkurantit pinnat korjattua ja mistä se aine tietää mitkä osat pitää tilkitä?
Jospa se tilkitseekin ne männänrenkaat jumiin??
Kerran luin joltain palstalta etä joku käytti asetonia bensiinin seassa ja syynä taas joku putsaus,tuntui kyllä uskomatomalta kokeilulta...
Mutta moni tuolla vannoo autoissa ainakin RVS aineen nimiin että joo hyvää on,itse kuitenkin aina ollu vähän Ollen linjoilla,jos kone toimii ok jos jo alkaa ongelmaa olemaan ei paljon ajettua kuntoon saa kuin korjaamalla,tässä Taavetissa tais käydä tuo jälkimmäinen...
Mullakin on toki jo sellasia kulkimia joihin vois kokeilal kaikkea mahdollista niin mitään ei menettäis mutta enmpä ole siihen lähteny,en oikeen usko että joku "keraaminen" pinnoite pysyisi moottorin osissa pitkiä aikoja? liimaahan siellä pitäs mukana olla että sais epäkurantit pinnat korjattua ja mistä se aine tietää mitkä osat pitää tilkitä?
Jospa se tilkitseekin ne männänrenkaat jumiin??
Kerran luin joltain palstalta etä joku käytti asetonia bensiinin seassa ja syynä taas joku putsaus,tuntui kyllä uskomatomalta kokeilulta...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
En keksi mitään syytä epäillä, että männänrenkaita olisi poikki, mutta eihän tuo ylettömän suuri homma ole käyttää männät ulkona. Öljypohja pois paikaltaan vaan ja ota ulos yksi mäntä kerrallaan, että pääsevät tuttuun sylinteriin takaisin ja kiertokangen laakeri tutulle kaulalle ja laakerin kansi tuttuun paikkaan. Uudet renkaat ei mahdottomia ehdi maksaa, mutta jos vanhat on ehyet, niin takaisin vaan paikoilleen. Jos käytettävissä on jonkinlainen hoonaustyökalu, niin sylintereihin voi uusi hoonausjälkiä jos vanhat on kuluneet näkymättömiin. Se kyllä onnistuu vaikka tonnisella vesihiomapaperillakin, että pyyhkäisee seinämiin pikkasen mattaa noin 45 asteen kulmassa ristikkäin.
Venttiilit tulee noilla tunneilla ihan hyvään kuntoon läppäämällä jos istukat ei ole pahasti kuluneet.
Venttiilit tulee noilla tunneilla ihan hyvään kuntoon läppäämällä jos istukat ei ole pahasti kuluneet.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
En ehken mäntiä lähtis tuoskohtaa ylös ottamaan. Lie turhaa työtä ja jos ylhäällä käyttää, renkaat tuskin asemoituu alkuperäisille kohdilleen.
Eli tällöin tarvitsisi myös sylinterit ehkä kevyesti hoonata ja olis ehken syytä laitella uudet renkaatkin.
Eli tällöin tarvitsisi myös sylinterit ehkä kevyesti hoonata ja olis ehken syytä laitella uudet renkaatkin.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Juu, jos ongelmaksi on paljastunut vuotava kannentiiviste, niin ei ole kyllä isokaan riski jättää männät rauhaan ja hiasta venttiilit vaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Tervehdys Taavettilaiset
Kansi on paikallaan ja kannen jälkikiristys tehty, kaikki näyttää käynnin suhteen OK. Huohotusta ei näkynnyt kun annoin moottorin käydä vaihtelevilla kierroksilla lämpimäksi (2kertaa) ennen kannen jälkikiristystä. Kun kone oli ilman venttiilikoppaa niin huomasin että venttiilien keinuvivuston pukkien ja kannen välisessä saumassa öljy värisee, eli pukit elää hieman vivuston mukana. Otin keinuvivuston irti ja tarkastelin pukkien pintaa ja mittausteni mukaan pukin reijän ympäristö olisi antanut hieman myöden, koneistus jäljet oli hyvin edellen näkyvissä. Pukkien mitat keskeisesti olivat samanlaisia kymmenysosa millin tarkkuudella. Plaanasin pukkien alapinnnat hiomatahnan avulla lasin päällä ja pinnat oli niin suorat kuin ne vain kotimittauksissa voi olla. Lopputulos oli hieman parempi eli 3-pukkia värisee ja yksi on stabiili. Onko tämä ominaisuus
vai vika, johtuen kun pukit ovat alumiinia ja kansi terästä? Mielellään kuulisi onko vastaavaa kokemusta, ja miten tulisi toimia.
Terv. JoJo
Kansi on paikallaan ja kannen jälkikiristys tehty, kaikki näyttää käynnin suhteen OK. Huohotusta ei näkynnyt kun annoin moottorin käydä vaihtelevilla kierroksilla lämpimäksi (2kertaa) ennen kannen jälkikiristystä. Kun kone oli ilman venttiilikoppaa niin huomasin että venttiilien keinuvivuston pukkien ja kannen välisessä saumassa öljy värisee, eli pukit elää hieman vivuston mukana. Otin keinuvivuston irti ja tarkastelin pukkien pintaa ja mittausteni mukaan pukin reijän ympäristö olisi antanut hieman myöden, koneistus jäljet oli hyvin edellen näkyvissä. Pukkien mitat keskeisesti olivat samanlaisia kymmenysosa millin tarkkuudella. Plaanasin pukkien alapinnnat hiomatahnan avulla lasin päällä ja pinnat oli niin suorat kuin ne vain kotimittauksissa voi olla. Lopputulos oli hieman parempi eli 3-pukkia värisee ja yksi on stabiili. Onko tämä ominaisuus
vai vika, johtuen kun pukit ovat alumiinia ja kansi terästä? Mielellään kuulisi onko vastaavaa kokemusta, ja miten tulisi toimia.
Terv. JoJo
JoJo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
Menee tuo juttu täysin ohi omasta kokemuspiiristä. Ei siis ole koskaan tullut katsottua sillä silmällä venttiilikoneisto moottorin käydessä. Minulla on sellainen kutina, että jos pukit on kiristetty tehtaan ilmoittamaan momenttiin niin asian pitäisi olla kunnossa. Korviini ei ole kulkeutunut tapausta, jossa kiinnitysputti olisi väsynyt poikki.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa