Se 880
5 posters
Sivu 1 / 1
Se 880
Taavettia tässä taas yritän liikkeelle, lähtee käyntiin vain pakkosyöttö päällä, kylmänä käy huonosti, kierroksia kun laittaa tuntuu käyvän kahdella pytyllä ja savuttaa aluksi melkein valkoista ja lopuksi sinistä. Tunnin käytön jälkeen lohkon kyljessä olevasta n.50 mm reiästä alkaa myös tulla pakokaasua. Huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja laitoin uudet nesteet, hmm.. meni vain n. 5 litraa, syylärin ja lohkon hanat olivat auki pari vrk, joten ainakin tyhjä piti olla. Kuplia näytti tulevan, kun käytin korkki auki, kannentiiviste vuotoko? Huono käynnistyvyys lienee huonoista suuttimista ja em. tiivistevuodosta. Uuden lämpömittarin ikh:lta hankin,sekä anturin, aluksi nousi punaiselle minuutissa sitten meni laidasta laitaan ja lopulta jäi nollaan ja nyt tunnin käytön jälkeen nousi muutaman millin ja laski taas nollaan. Jonku keskustelun mukaan näissä ei saisi mittaria toimimaan, miten lienee? 135 massikan mittari antureineen olisi tarjolla, kai se tässä toimii siinä, kuin massikassakin? Mutta kysymys, mikä on tuo reikä, josta pelti lätyskä putosi ja kuuluuko sieltä tulla pakokaasua?
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Se 880
Termostaatin uusin myös
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Se 880
Duoda duoda, onko kysymyksessä punainen vai valkoinen DB ja jos on punainen, onko 3- vai 4 sylinterinen? Kuvaile hiukan tarkemmin missä on se aukko lohkossa, josta alkaa tulla pakokaasua moottorin käydessä. Huono käynnistyvyys liittyy tavallisesti huonoihin puristuksiin, johon voi olla syynä huono venttiilien tiiveys yhdessä tai useammassa sylinterissä tai jopa katkenneita männänrenkaita. Kuplat jäähdyttimessä ovat useimmiten peräisin vuotavasta kannentiivisteestä ja jos tiiviste vuotaa myös öljytilaan päin, niin huurua puskee ulos myös kampikammiosta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Se 880
Valkoinen keksintö, kupliminen lakkasi kun ajelin ympäri pihaa vajaan tunnin, sain loputkin nesteet laitettua koneeseen, kun aluksi meni vain 5 ltr. Ilmeisesti kuplat/ilma tuli jäähdytysjärjestelmästä, enpä ole ennen noin pitkään nesteitä laittanut, yleensä pienen käytön jälkeen on saanut lisätä loput. Jaaha, että puristukset, joo käynti on myös isommilla kierroksilla epätasainen, onhan tuossa tietenkin monta vaihtoehtoa. Kannen jokatapauksessa vien nyt loppukesällä/ syksyllä tai viimeistään keväällä koneistamoon, eipähän tarvi mokomaa enempää murehtia. Ne reiät on lohkosta läpi vauhtipyörän kohdalta, peitetyt ohuilla peltilätysköillä.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Se 880
Valkoinen 880 on malliltaan Selectamatic ja siinä pitäisi olla 3-sylinterinen moottori. Ne reijät vauhtipyörän kohdalla (yksi reikä kytkinkotelon kummallakin puolella) eivät suinkaan ole lohkossa vaan kytkinkotelossa ja niiden läpi asennettiin alkuperäisen etukuormaimen poikittainen tukiputki. Katso oheinen linkki: https://www.mycnhistore.com/eu/en/caseih/tractors/agricultural/euaa01agr330davidbrown/david-brown-selectamatic-tractor-sn-530001-to-563379/chassis/main-frame-and-covers/cn/00DBDC64-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/59D66496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6 Pakokaasua niistä reijistä ei voi tulla koska ne eivät ole yhteydessä moottoriin. Kytkintä luistattamalla ajon aikana saadaan kyllä aikaan savua luistavasta kytkinlevystä. Kytkin voi myös luistaa ajon aikana jos se on säädetty väärin, eli jos kytkin niin sanotusti kantaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Se 880
Jaaha, aivan oikein kytkinkoppahan se, kytkin pelaa niinkuin pitääkin, savun paikallistin äänenvaimentajan juuresta tulevaksi, mikälie tarvikeputki jossa reikä isompi, kuin pakosarjanputki, vauhtipyörän reiästä tulee vain ilmavirta joka sekottaa tuota pakoputken vuotoa
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Se 880
DB:ssä ei kovin herkästi venttiilien seetit kulu syvälle kanteen, joten kun otat kannen pois, niin kannattaa irrottaa venttiilit ja kokeilla jos ne saisi hiomalla pitämään. Jos venttiilit näyttää olevan kunnossa, saattaa olla aika uusia männänrenkaat. Huonoon käyntiin ja käynnistyvyyteen syypää voi löytyä myös suuttimista. Niiden kunnosta saa jotain selville sellaisella kotikonstillakin, että ottaa suuttimet ulos ja katsoo minkälaisen pilven niistä kukin suihkauttaa kun suutinputken kääntää niin, että suuttimen saa siihen kiinni kärki vapaaseen ilmaan päin ja pyöräyttää startista. Hyvä suutin puhaltaa hienopisaraisen kartion hunnun ja huono suutin jotain muuta. Niiden testauttaminen oikealla dieselkorjaamollakaan ei kyllä ehdi ihmeitä maksaa ja siellä saa uudet kärjet ja avautumispaineen säädöt samalla reissulla jos on tarvis. Suuttimien takaisin asennusta ajatellen uudet kuparirenkaat on kyllä suositeltavat tai edes vanhojen pehmeäksi hehkutus.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Se 880
Itte ainakin laitan suuttimien mukana pakettiin aina myös uudet paluulunjan tiivisteet sekä pohjaprikat.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Se 880
Epätasainen käynti (savuttaa ja pätkii) suuremmilla kierroksilla voi johtua siitä että, pumpussa oleva ennakonsäädön luitusruuvi on jäänyt kiinni asentoon. Se ruuvi ei ole pakkosyöttö (jakajapumpussa ei ole pakkosyöttöä) vaan sillä lukitaan ennakonsäädin myöhäisempään mahdolliseen kohtaan. Ruuvi täytyy kiertää kiinni ennen kylmäkäynnistystä ja avata heti sen jälkeen kun moottori on käynnistynyt. Myöhäinen ennakko helpottaa starttimoottorin työtä, moottori pyörii vikkelämmin ja käynnistyminen helpottuu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Se 880
Pumppu on käynyt viime vuonna tiisselipajalla, suuttimia epäilen, joskus nuorena poikana niitä huolsinkin maatalousoppilaitoksessa. Voihan löpön seassa olla vettäkin ja muuta epäpuhtautta. Sakkakuppi oli yli puolillaan tavaraa, kun suodattimet vaihdoin. Noo sano norjalainen tutkitaanpa.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Se 880
Tuo ennakonsäätö tuntuis toimivan niinku pitääkin.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Se 880
Minulla auttoi 880 Implen (3-syl) käyntiin suutinkärkien vaihto, kärjet löyti IKH:sta. Suuttimet lähtivät varsin pienellä vaivalla irti.
PenttiV- David Brown : DB Implematic 880 vm-64 ja Implematic 1200 vm-70
DBTCF:n jäsen nro : 2
Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : KANGASALA
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa