Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

5 posters

Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  Jukos Ma Marras 07 2022, 15:16

Tervehdys,

liityin viime talvena onnellisten Taavetti-ihmisten joukkoon, kun vaimoni sai perintönä n. 64-vm 990 Selectamaticin.

Traktori tuli meille appiukon kautta ns. perushuollettuna, eli kaikki suodattimet ja öljyt vaihdettuna. Sitä ennen traktori oli seissyt ladossa arviolta ainakin 10 vuotta.
Alkutalvesta kaikki toimi vielä normaalisti, mutta pikku hiljaa talven edetessä etukuormaajan toiminta alkoi olla epävarmaa. Toisinaan kauha liikkui, toisinaan ei. Yleensä kun kone hieman lämpeni, niin toiminta palautui.
Keväällä toiminta lakkasi kuitenkin melkein kokonaan ja pudotin etukuormaajan kokonaan pois, odottelemaan sellaista aikaa kun ehdin vilkaista asiaa.

Nyt tuo aika on koittanut, mutta en oikein tiedä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Takanostin toimii kohtuullisen hyvin, mitä nyt hieman pomputtaa.
Tutkin eilen pudotusventtiilin alusen Erkin ohjeiden mukaisesti, mutta en yhtäkkiseltään osannut sanoa, olisiko siellä sijaitseva sihti tukkeutunut, kun reijässä oli sen verran öljyä. Enkä saanut sitä oikealla puolella olevaa tulppaa irti lainkaan, vaikka sitä aika kovalla kädellä koputtelin. En ylipäätään osaa sanoa, onko sillä mitään vaikutusta etunostolaitteen toimintaan.

Olisiko jollakulla kokemusta tuosta etunostimesta ja että mistä kannattaisi ongelmaa lähteä selvittämään?


Jukos

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  erkki Ma Marras 07 2022, 18:40

Vuosimalli 1964 on kyllä implematic, siis punainen traktori. Jos se on valkoinen selectamatic, niin vuosimallin täytyy olla 1966 tai uudempi.

Tämä ohje koskee selectamaticia, siis valkoista mallia.

Onko kuormaimelle putkitettu öljyn otto istuimen vasemmalla puolella sijaitsevasta 3-tie venttiilistä? Siis että pitää kolmitieventtiiliä napsauttaa naksaus vasemmalle että saa öljyn tulemaan kuormaimeen? Jos on noin, niin kuormain ottaa öljyn saman venttiilipesän kautta kuin takanostolaitekin.

Varsinainen tutkittava venttiili on sen lapun alla, josta pudotusventtiili törröttää ylöspäin, eli, ensin kierrä juuresta se pudotusventtiili pois, varo ettei sen mukana nouse jousi ja koko venttiilin kara, koska niistä saattaa jompi kumpi pudota taka-akseli koteloon jos ne lähtee nousemaan mukana ylös saakka. Kun saat jäämään jousen ja venttiilin poraukseensa, niin irrota se luukku, niin siellä alla on oikealla meisselilovinen tulppa, jonka alla on ohivirtausventtiili. Siitä avaat varovasti tulpan niin saat nostettua jousen pois ihan sormiotteella, mutta luistin onkimista varten kannattaa vuolla hiukan lyijykynää paksumpi kartio tappi, jonka saa tuupattua venttiilin luistin holkkiin niin tiukkaan, että tapista nostaen luisti nousee tapin mukana. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, jonka alla on kuristinlevy ja sen alla muovinen verkkosiivilä. Puhdista kuristinlevyssä oleva pieni reikä ja jos verkkosiivilä on takertunut poraukseen niin, ettei se putoa pois luistin sisältä kun luistia koputtaa alassuin pöydän kantta vasten, niin puhdista se verkko ylhäältä päin vaikka paineilmalla tai CRC:llä suihkuttaen. Jos verkkoa törkkii luistin pohjassa olevan reiän kautta, voi verkkoon tulla reikä ja sen jälkeen se ei enää suodata mitään.  Kun luukku on auki, niin katso aukkoon takaviistoon, niin näet siellä karaventtiilin yläpään, pieni kierre jossa on tuplamutterit. Kun nostovipu on takana, kuuluu sen venttiilin olla ihan pohjassa, mutterit tanakasti venttiililohkon yläpintaa vasten ja kun nostovivun työntää eteen, ne mutterit nousee noin 2,5 milliä ylöspäin ja kun vivun vetää taas taakse, niin jousivoiman pitää vetää ne mutterit tanakasti takaisin ala-asentoon. Vanhoissa traktoreissa on juuri tuon karaventtiilin liike joskus hieman tahmaantunut niin, ettei se laskeudu kunnolla pohjaan saakka. Siihen yleensä auttaa se, että venttiiliä jumppaa vähän aikaa ees taas ja tarvittaessa painaa meisselin kärjellä sen alas saakka, kunnes se alkaa liikkua vapaasti.  Tulppa saattaa olla piukassa ja jos ei meisselillä avaus onnistu, niin sen saa löystymään kopauttamalla taltalla ja vasaralla sitä sievästi auki päin, niin se kiertyy kevyesti pois kun on ensin hiukan liikahtanut. Sitten vaan kaikki  takaisin paikalleen ja testaamaan. On pienoinen ihme jos ei ala pelittää.

Tiedätkö miten öljyn saa tulemaan kolm tietenkin etieventtiilistä ulos jatkuvana virtana? Nostovivun takana oleva vipu täytyy lukita ihan taakse jousipainetta vasten ja kolmetieventtiili olla oikeassa asennossa. Jos selectamatic -valitsin käyttövivun takana on keskiasennossa, eli asennonsäädöllä, toimii kyllä niinkin, että laske nostolaitetta vähän alaspäin ylimmästä asennosta, käännä kolmitieventtiili ulosottoasentoon ja vedä käyttövipu normaaliin yläasentoon, eli siihen, missä vivun taka-asennon jousipaine alkaa. Silloin vipua ei tarvitse lukita ja öljyä tulee niin kauan kun vipu on takana.

Jos traktorissa on istuimen oikealla puolella kaksitoimiventtiili, johon kuormain on liitetty niin kaikki edellä kerrottu on turhaa ponnistelua. Vikaa pitää etsiä jostain muualta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  Jukos Ma Marras 07 2022, 22:32

Kiitos vastauksesta Erkki. Mainitsemasi vuosimalli on varmaan ihan oikein, valkoinen selectamatic tosiaan kyseessä.

Kuormalaite on tosiaan kytketty tuon kaksitoimiventtiilin kautta istuimen oikealla puolella, joten tuosta pudotusventtiilin alapuolisen tilan ihmetteliy oli siis ilmeisesti turhaa, mitä nyt saattoi tuon pienen nyökyttelyn korjata takanostimessa.
Siinä ihmetytti tosiaan se, että en tuota meisselilovista tulppaa saanut irrotettua millään konstilla. Kuvassa ympyröity.
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20221112

Tuossa vielä kuva tuosta luistista, jousesta ja kuristinlevystä, jos joku toinen ihmettelee samoja paloja:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20221113

Mutta tosiaan, etunostolaitteen liitäntä lähtee tästä:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20221114

Ja menee siitä tällaiseen ohjainpöytään:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20221115

Jos tuon sielunelämästä on jollakin jotakin kokemusta, niin kaikki vinkit otetaan vastaan. Kokemusta traktoreista ja yleisesti tämänkaltaisista huoltotöistä on aika vähän, mutta intoa sitäkin enemmän.

Teen tässä samalla myös muuta remonttia ko. koneelle. Startti pyörii hieman huonosti ja solenoidista nousee savua startatessa. Purin startin ja se näytti ihan kohtalaisen hyväkuntoiselta, joten tilasin uuden solenoidin. Katsotaan auttaako asiaa vai meneekö koko startti vaihtoon.

Lisäksi ajattelin johdottaa koko traktorin uusiksi, sillä vanhat johdot on osittain puutteellisia ja rikkoutuneita. Samalla vaihdan nykyisen dynamon vaihtovirtalaturiin. Katsotaan vaan koska aikaa tälle operaatiolle riittää.

Jukos

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  1690 metsä Ti Marras 08 2022, 08:44

Noiden kuvien perusteella ei ainakaan kamelinkyttyrältä ole painetta otettu kuormaaja lohkolle.
Kaiketi se sitten toimii kolmitieventiinin kautta.

Voisiko olla kyse niikin pienestä asiasta, kun nostolaite pitää olla noin puolikorkeudessa ja sitten naksauttaa kolmitieventiinin pykälänverran vasemmalle
ja tämän jälkeen nostolaitevipu täysin taakse. Näin toimien pitäis etukuormaajan lohkolle tulla painetta, jos ei tule siten siellä on jotain vikaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  erkki Ti Marras 08 2022, 09:24

Juu, siinä on kuormaimen paluuöljy, ihan oikein kytketty kamelinkyttyrän paluuletkuun.

Tuo kuvassa näkyvä venttiilin kara on pito/laskuventtiilin luisti ja siinä ilmenevä vika saattaa olla karan hapettuminen kiinni poraukseen vetisen öljyn ja pitkän käyttämättömyyden seurauksena. Sinun traktorissasi ei selvästikään ole sellaista ongelmaa.

Tuon kiinni olevan propun saat viistosti kopauttamalla avautumaan ja voit putsata ohivirtausventtiilin sen jälkeen. Etene vaan antamieni ohjeiden perusteella.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  Jukos Pe Loka 27 2023, 14:42

Noniin, tervehdys taas. Vettä ja hyrdauliöljyä on viime kerrasta ehtinyt virrata, mutta nyt kerkesin perehtyä tähän etukuormaajan toimintaan taas paremmin.

Kytkin etukuormaajan takaisin traktoriin kun piti siirtää se pois tieltä ja siinä samassa yhteydessä kuormaaja alkoi taas itsestään toimia. Mietin, että vika saattoi tosiaan olla vaan jossakin vivun asennossa tai muussa, mutta ilo oli melko lyhytaikainen kun kuormain jälleen lopetti toimintansa.

Ensimmäisenä mieleeni tuli, että ehkä kuormaimen käsiventtiilissä, eli ohjainpöydässä on joku jumi ja irrottelin ja putsailin sen, mutta se ei auttanut asiaa.
Tilasin kuitenkin myös uuden käsiventtiilin(kun halvalla löysin), mutta silläkään ongelma ei ratkennut. Käytetään tuota sitten jossakin toisessa projektissa jossakin kohtaa.

Tämän jälkeen, aloin epäillä että vika voisi olla tuossa kolmetieventtiilissä, jos se nyt sellainen on, joten purin sen ja putsailin. Sen sisällä olikin jonkin verran ylimääräistä töhnää.
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20231010

Tuon putsauksen jälkeen vaihdoin vielä suodattimen ja öljyt ja tämän jälkeen etunostolaite heräsi taas eloon ja on nyt toiminut sen jälkeen ihan luotettavasti.

Muutamia kysymyksiä minulle kuitenkin herää, joihin toivoisin hieman konsultaatiota.

1. Etunostinta voi käyttää, kun toimintavalitsin on siinä oikeanpuolimmaisessa asennossa, eli onko se nyt TCU ja nostovipu on lukittuna täysin taakse tuolla hakasella mikä on ympyröity kuvassa:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20221116

- Kysymyksenä tähän, että kuuluuko tämä olla näin?
- Lisäksi tämä aiheuttaa sen, että hydraulipumppu alkaa pitää aikamoista meteliä, eli jokin siellä ilmeisesti ahdistaa vieläkin. Mielestäni tätä ylimääräistä ääntä ei aiemmin kuulunut. Voisikohan tuossa olla jotakin jumia esimerkiksi tuon ohivirtausventtiilin kanssa, jota en viimekerralla saanut avattua ja putsattua.

2. Osaisiko joku tarkemmin valottaa tuon kolmitieventtiilin toimintaa, siinä ei ole mitään erillistä kytkintä, kuten olen joissakin malleissa nähnyt olevan, ainut mitä siitä löytyy on tuo rulla, minkä sulkeminen nähdäkseni vain estää öljyn syötön tai paluun takanostimelta ja estää näin sen toiminnan.
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20231011
- Osaatteko sanoa, että onko tähän siis mahdollista tuon yhden ulosoton lisäksi kytkeä vielä jotakin muuta, esimerkiksi taakse erillistä lisähydrauliikkaa? Nyt käytössä vain siis tuo kuvassa yläoikealla oleva liitin, josta ulosotto etunostimelle.

3. Kolmitieventtiilin päällä on rasvanippa, joka on hieman isommalla nipalla kun muut traktorista löytyvät, eikä tuonne tunnu oikein menevän rasvaa.
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20231012
- Osaisiko joku sanoa, mitä tarkoitusta varten tuo nippa mahtaa olla?

Summa summarum, aina oppii lisää ja vielä tuntuisi olevan paljon opittavaa.
Onko joku törmännyt missään mihinkään selkeään ohjeeseen, missä olisi neuvottu nuo kaikki eri hydraulivipujen asennot ja niiden toiminnot varsinkin kun käytössä on lisäksi vielä ulkoinen laite kuten tuo etunostin. Olisi mukava perehtyä tarkemmin.

Jukos

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  erkki Pe Loka 27 2023, 16:43

Olet päässyt oikeille jäljille.

Kolmetieventtiilissä on tosiaan lähtö ulkopuoliselle hydrauliikalle ja kun nostovipu on mainitsemassasi TCU asennossa ja nostovipu painettuna ihan taakse, pumppu painaa öljyä systeemiin sen mitä ehtii. Mutta mutta. Jos kuormaimen ohjausventtiileissä keskiasento eli pito sulkee öljyn tulokanavan, niin kuormainta käyttäessä pumppu työntää öljyä täydellä paineella peräkotelossa, pumpun päällä olevaan ylipaineventtiiliin. Se kuumentaa öljyä ja lisäksi kuluttaa pumppua voimakkaasti.

Kokeile tutkia saatko kuormaimen putkitukseen sellaisen muutoksen, että kun vipu on pitoasennossa niin pumpulta tuleva öljy pääsee vapaasti paluuputkeen. Silloin se perästä kuuluva murina loppuu ja pumpun käyttöikä kasvaa satakertaiseksi.

Tietenkin, jos keksit helpon konstin painaa nostovipu ihan taakse vain silloin kun kuormaimen sylinteriä pitää liikuttaa, niin kyllä silläkin konstilla saa jotain tehtyä kun viitsii hämmentää vipujen kanssa. Mutta noin lyhyesti sanottuna se venttiililohko on joko väärää tyyppiä tai väärin putkitettu. Se rasvanipan näköinen nippa on ilmausruuvi. Siihen ei siis saa menemään vaseliinia. Systeemi on hyvä ilmaantumaan itsekseenkin, joten tuolle nipalle on hyvin vähän käyttöä.

Vaihteistoöljy näyttää olevan aika vetistä. Se on jo siinä mallissa, että pakkaskelillä siitä jäätyvät jäähileet pystyvät tukkimaan pumpun imusiivilän vaihdelaatikon mahapuolella olevan peltiluukun takana. Laske ulos vanhat öljyt siitä mahapuolella olevan peltiluukun propusta ja myös taaempaa, akselin kohdalla olevasta isommasta propusta. Laita proput kiinni ja kaada edes kymppilitra, mutta vaikka viisitoistakin litraa polttoöljyä vaihdelaatikkoon siitä laatikon päällä olevasta täyttöaukosta ja ajele hupia edes varttitunnin verran kuormittamatta kovasti voimansiirtoa ja laske sitten se vetistynyt polttoöljy ulos. Yksikin huuhtelukerta auttaa paljin, mutta puhtaampi tulee jos raaskii tehdä tuon toisenkin kerran yksin tein. Sitten vaan uusi 10W30 öljy sisään. Vesi on usein peräisin vuotavista vaihdekeppien suojakumeista. Huolehdi siitä, että siinä on ne ehyet, muutoin uusikin öljy maitoontuu nopeasti. Huom! aika pieni vesimäärä antaa öljylle harmaata sävyä, joten tuossakin hommassa pitää olla hiukka harkintaa milloin öljy on liian vetistä.

Viidennessä kuvassa näkyvä proppu on ohivirtausventtiili proppu. Sen tulpan saa aika helposti löysälle lyömällä teräsmeisselillä ja vasaralla viistoon uran kulmasta aukipäin. Tulpan alla on tiiviste, jousi ja porauksessa on ohivirtausventtiili kara. Tulpan, tiivisteen ja jousen saa helposti poimittua ylös, mutta venttiilikara kannattaa nostaa kartiolla, hiukan lyijykynää paksummalla puukiilalla, jona saa painettua karan poraukseen niin, että se tarttuu kiilaan hyvin. Karan sisällä on messinkinen ruuvi, ruuvin alla on kuristinlevy, jossa on alle millimetrin suuruinen reikä, ja alimmaisena on nailon sihti, siis pieni verkko joka estää pikku roskaa menemästä tukkimaan kuristinlevyn reikää. Jos selecatamaticista loppuu hydrauliikan nostot, niin tavallisin syy on tukkeentunut nailonsiivilä tai jopa kuristinlevy. Se nailonsiivilä tahtoo tarttua karan pohjaan niin ettei se tule sieltä karaa pöytää vasten naputtelemalla ulos, mutta sitä ei pidä mennä törkkimään tulitikulla karan pohjassa olevasta reiästä ettei se ohut verkko repeä. Sen saa täysin puhtaaksi spruuttaamalla paineilmaa tai crc:tä karan sisään ylhäältä päin. Tuloksen näkee kun sihtaa karan reikää valoa vasten.

Lykka till

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  Jukos Pe Loka 27 2023, 18:09

Kiitos Erkki konsultaatiosta,

öljyn ja suodattimen tosiaan vaihdoin tuossa samalla ja voi olla, että tuo vettynyt öljy oli osasyy tuolle toimimattomuudelle.
Vaihdekeppien kumit oli tosiaan hieman huonosti paikoillaan, vaikkakin ehjät, joten niputin ne nippusiteillä paremmin paikoilleen. Toivotaan, että hieman hillitsee tuota vettymistä.

Epäilen, että tuo uusi kiinalainen kuormaimen käsiventtiili ei tosiaan päästä öljyä paluuputkelle ihan samoin, kun vanhempi versio, ainakin liitännät olivat pienemmällä läpimitalla, kun vahassa. Liitännät siinä oli kuitenkin sen verran yksinkertaiset, ettei niissä pitäisi hirveästi olla erehtymisen vaaraa.
Vaihdan sen vanhan takaisin käyttöön, kun en usko, että siinä on mitään vikaa. Katsotaan muuttuuko ääni pumpussa.

Koitan myös putsailla tuon ohivirtausventtiilin, josko saan sen auki. Viimeksi ei auennut vaikka aikani sitä taoin ison ruuvitaltan ja lekan kanssa. Ehkä se hieman lämmittelemällä ja öljyämällä lähtisi.


Jukos

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  Jukos Ke Marras 01 2023, 12:48

Noniin, tervehdys taas,

ongelmat eivät vielä ihan olleetkaan takanapäin, vaan alkoivat uudelleen ja tällä kertaa myös takanostolaite lakkasi toimimasta. Ajelin Taavetin talliin ja tuumin, että tuo Erkin mainitsema ohivirtausventtiilin putsaus on vielä koittamatta.

Aikani tuon lattaruuvipäisen tulpan kanssa taisteltuani se viimein antautui ja sain sisällön pöydälle ja putsattavaksi. Sain putsauksen suoritettua ja systeemit takaisin kasaa, ja vaihdoin samalla myös tuon vanhan etunostimen käsiventtiilin takaisin käyttöön. Hydrauliikan toiminta tuntui palautuvan lähes saman tien normaaliksi ja samalla loppui se pumpun huuto kun öljyä syötti etunostimelle. Mitään laitteita en vielä ehtinyt testaamaan sen kummemmin, mutta tänään kun on noita lumitöitä tiedossa, niin tämä varmaan selkeää.

Laitan tähän alle hieman kuvia tuosta operaatiosta noiden Erkin ohjeistamien vaiheiden mukaan, niin voi joku toinenkin katsella jos on sama operaatio edessä.

1. Tulppa näkyykin aiemmissa tässä ketjussa julkaistuissa kuvissa, mutta sen avaaminen vaati puolentoista kilon moskalla ja piikkaustaltalla suostuttelua, ennen kun aukesi. Oli todella lujassa.
2. Tulpan alta löytyi tosiaan tiiviste ja jousi:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20231013

3. Jousen kun noukki pois, niin sen alta sai puutapilla/kartiolla nostettua pois karan sisältöineen(tässä kannattaa tosiaan olla varovainen, ettei pudota osia kotelon sisään). Kuvassa karan sisältö, eli ruuvi, jonka ainakin itse jouduin ruuvata ulos ja sen alta löytyvä kuristelevy. Kuristelevyn reijän puhdistelin crc:n ja paineilman avulla:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20231014

4. Karan pohjalle jää tuo nailonsiivilä, jonka putsaukseen käytin ilmamassamittarin puhdistusainetta, jota sattui olemaan hyllyssä, sekä paineilmaa. Verkko oli tosi likainen, joten siitä ei varmaan kyllä mennyt läpi mitään. Putsauksen jälkeen näytti paljon paremmalta:
DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus 20231015


Öljyn suhteen olisi ollut hyvä, että olisin ehtinyt lukea tuon Erkin laittaman huuhteluniksin, ennen kun ehdin uudet öljyt vaihtaa, sillä siellä on tosiaan järjestelmässä vielä vanhaa likaista öljyä jonkin verran. Pitänee jossakin kohtaa suorittaa tuo huuhtelu ja sen jälkeen vielä öljyn vaihto. Katsotaan nyt, mikäli se talven selviää nykyisillä öljyillä.

Jukos

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  mattkau Ke Marras 01 2023, 13:29

Hyvä että alko toimiin. Öljyt kyllä ottaa herkästi väriä. Saattaa olla että toimiikin ihan hyvin.

Ensimmäisissä Selectoissa ei ollut tuota siivilää. Voi vain kuvitella kuinka herkästi oli reikä tukossa. Minä sain tuon siivilän Barcley Williamsilta muutama vuosi sitten. Sen jälkeen ei ole tukkinut kertaakaan, aiemmin pari kolme kertaa vuodessa ja tietysti aina pimeessä jollain kyntökeikalla
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  erkki Ke Marras 01 2023, 14:11

Olet jo aikamoinen tietäjä selectamatic -asioissa. Se tavallinen tarina huonolle nostolle on juuri tuon ohvirtausventtiilin nylon-suodattimen tukkeutuminen.

Tuo öljy saattaa oireilla pakkasten tullessa sillä tavoin, että pumpun imusiivilä tukkeutuu jäähileistä. Diagnoosin tekoa helpottaa jos saa pelin taas pelittämään kuumentamalla kuumailmapuhaltimella vaihdelaatikon pohjapuolella olevaa peltiluukkua, jonka yläpuolella imusiivilä sijaitsee. Tukkeutuminen tapahtuu herkemmin jos se imusiivilä on valmiiksi kovin likainen, joten sekin kannattaisi puhdistaa joskus.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Taavettise880 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus Empty Vs: DB990 ja etukuormaajan toimimattomuus

Viesti  Taavettise880 Ke Marras 01 2023, 20:20

Tässäpä oli hyvä viestiketju, selkeät ohjeet ja aivan huippu hyvät kuvat, jopa minäkin ymmärsin jotain.
Taavettise880
Taavettise880

David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa