Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

case 1494 kytkin

+5
jusape
Tessu
helmi 1972
erkki
rogwik
9 posters

Siirry alas

case 1494 kytkin Empty case 1494 kytkin

Viesti  rogwik To Marras 10 2022, 15:54

Olipas hankalaa löytää alkuperäismallinen kytkinsylinteri, 1494 malliin...kreikasta lopulta löytyi Smile  kotimaassa kaupiteltiin vain New-holland/fiat mallisen korvaava mallia, samalla varaosanumerolla Mad
case 1494 kytkin Case_110

Nikolaidis Tractors Parts (varastossa oli vielä 38 kpl) Smile


rogwik

Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  erkki To Marras 10 2022, 18:34

Taitaa olla Girlingin tekemät jarrut? DB:n kokoinen valmistaja on varsin todennäköisesti käyttänyt jotain Girlingin vakiokamaa, jota on monien muidenkin valmistajien koneissa, mutta sepä on aina ollut hiukan vaikea saada selville missä muussa pelissä olisi sama osa. Varaosat kun kulkevat omilla numeroillaan ja vaihtokelpoisuus  on jälkimarkkinoinnin liikesalaisuus. Autopuolellahan on ihan sama homma, että samoja komponentteja on useissa eri merkeissä, mutta omilla varaosanumeroillaan.

Sylinterissä olevassa tarrassa näyttää olevan ohje, että käytä vain DOT -jarrunestettä. Varmista vielä kerran sopivuus nesteen osalta, koska DB:n jarrut ja kytkin käyttää LHM -nestettä joka ei välttämättä ole yhteensopiva tuon sylinteri tiivistemateriaalin kanssa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  rogwik To Marras 10 2022, 20:19

Juu, lhm öljyä on ennestään kytkin ettäs jarruissa, - ettäs sillä jatketaan. ja vaihdetaan sitt tiivisteet jos ei toimi, vanhassa sylinterissä oli niin syvät syöpymät - ettäs uudet tivisteet ei enää pitäneet.

rogwik

Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  helmi 1972 To Marras 10 2022, 20:40

niin,mutta Erkki varmahan meinas,jotta kestääkö tuon tiivisteet lmh öljyä.Mä kysyin ,täs joku vuosi(5) takaperin sitä kytkin sylinteriä casen kaupasta.Pyyti 800 euroa...en ostanu.Nyt mul on siinä marjakankaalta hommattu,sylinteri,joka on jarrun työsylinteri.(pikkuusen lyhyempi),mut siinä on ne vihreät tiivisteet.Polkimesta tuli kankeampi,mutta pelaa joinki.Saatei ei oo hyvä asia,jos tuo paikka pettää,mikäli joku on trakrorin ja työ koneen välis.(pakki päällä)

helmi 1972

David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  helmi 1972 To Marras 10 2022, 20:57

jaa,ja voihan tuon kytkimen puolen jarrunesteelle vaihtaa.ku vaan katteoloo oikiat tiivisteet pääsylinterillekki/tai vaihtaa,katteloo sopivan pääsylinterin.

helmi 1972

David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Tessu To Marras 10 2022, 22:32

Aika tutun näkönen sylinteri on,taitaapi löytyä jostain autostakin,ettei vaan joku Brittiauto käyttäny samaa?
Kerran katoin youtubessa kun yksi osti kaivuriinsa jarruihin työsylintereitä ja Brittiautoissa näky sama olevan.
Jos on Girling tai Lockheed merkit niin sieltä niitä löytyy,toki sitten muitakin merkkejä on.
Joku vertailukirja kuvineen tai netti niin löytys varmaan...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  jusape Pe Marras 11 2022, 02:15

Veikkaan - että tuosta tulee vielä ongelmia ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  OlleK Pe Marras 11 2022, 03:58

Samaa mieltä, ongelmia odotettavissa. Oikean sylinterin olisi heti alunperin saanut David Brown varaosa spesialistiltä. Tässä linkki  http://www.davidbrownparts.com/Clutch.html   En lähtisi vaihtamaan kytkinhydrauliikan jarrunesteelle ja jättää jarrut mineraaliöljylle. Se vasta saa aikaan ongelmia tulevaisuudessa kun ei kukaan muista mitä nestettä pistetään mihinkin.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Casemies Ke Marras 16 2022, 00:13

Sulle on tarjottu NH/Fiat työsylinteriä koska se on järkevän hintainen Case/DB sylinteriin nähden ja toinen, tärkeämpi syy on se että ne jotka ovat sen Fiatin sylinterin asentaneet, palaute on positiivista: Poljin voima pienenee ja tuntuma paranee. Kolmas syy: LHM
Casemies
Casemies

David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  ikilika Ke Marras 16 2022, 08:28

Onko toi fiatin sylinteri aivan samalla numerolla kun tuo alkuperänen? Vai millä sen sopivan helpoiten löytää? Vois ennen talvea sen vielä vaihtaa. Mulla tiputtaa vielä pikkasen vaikka on uudet kumit työsylinterissä, ei hoonaaminen poistanu rupuja pohjalta...
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Casemies Ke Marras 16 2022, 11:07

Meillä on Haka Centerillä se tyypitetty järjestelmään joten löydetään se helposti. Casen alkuperäisen K306544 sylinterin hinta Agritekin hinnoittelemana on nykyään: 934,03€ ja CNH Euroopan varastoissa saatavana 27kpl. Fiat/NH alkuperäinen 5177914 maksaa 287,35€ näitä löytyy euroopasta satoja kappaleita. Tarvike sylinteri 7785 löytyy hakaosat.fi verkkokaupasta 67.85€ + tk:t, näitä ollaan myyty jo useaan Taavettiin. Hakaosat.fi varasto on tavarantoimittajan Irlannissa. Meillä myös Kempeleessä hyllyssä 1kpl.
Sylinteri on pitempi kuin Taavetin oma mutta pitemmillä pulteilla onnistuu kun laittaa M10 muttereita väliin tai tekee holkit. Kiinnitysreikiin näyttää vähän moottorisahan viilaa.
Casemies
Casemies

David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  rogwik Ke Marras 16 2022, 11:41

Mistähän se Suomi-lisä tulee ? Kreikan Case-IH centerissä
( https://www.nikolaidistractors.gr/site/product/CLUTCH-SLAVE-CYLINDER/CLUTCH-SLAVE-CYLINDER-DAVID-BROWN-K306544?prdId=K306544&extLang=LG)
sama alkuperäinen David Brown Case sylinteri K306544 170€ + alv ja rahti 30€

rogwik

Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Casemies Ke Marras 16 2022, 11:55

Agritek hinnoittelee kaikki CNH osat.
Osatekijänä on myös CNH:n oma hinnoittelu periaate, siellä osat hinnoitellaan eri myyntialueille tietyn konekannan mukaisesti.
Casemies
Casemies

David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Tessu Ke Marras 16 2022, 17:49

On se kyl kumma juttu noiden nesteiden kanssa kun ei sitten kestä toisinkaan päin...ei siis ihme kun ihmisetkasailee syinterietä millo milläkin osilal ja sitten kipataan kuppiin kaikkea mikä vaan nesteeltä näyttää.
Luulis että tuotakin juttua olis jo aikoinaan paranneltu mutta ei taida olla mahdollista.
Meillä kun ei ole kytkimet/jarrut ollu hydrauliset niin kokemuksia ei onneksi taida olla heh!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  mattkau Ke Marras 16 2022, 19:50

Kysymyshän ei ole "parantamisesta" ja ettei sitä olisi osattu tehdä vaan siitä, ettei DOT neste olisi vahingossakaan päässyt sotkeutumaan vaihteistoöljyn sekaan. Se olisi tiennyt suurta remonttia ja työkoneen seisomista poissa töistä. Kytkimeen tietysti olisi voinut laittaa DOTtia, mutta sitten olisi sekaannus ollut vielä suurempi. Sitä paitsi ohjekirjassa kyllä kerrotaan nesteen laatu ja säiliön korkissa myös.

Monessa muussakin traktorimerkissä on tehty sama ratkaisu - ja muissakin koneissa missä tarvitaan erikoisominaisuuksia
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  OlleK Ke Marras 16 2022, 20:03

Matkau antoi vastauksen joka kertoo asiasta kaiken tarpeellisen, siis myös syyt miksi Taavetissa käytetään LHM mineraaliöljyä kytkin- ja jarruhydrauliikoissa. DOT jarruneste edellyttää eri kumilaatua kun mineraaliöljy, siis LHM. Onko asia nyt selvä vai vieläkö tästä yli 40 vuotta vanhasta asiasta pitää vääntää.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Tessu Ke Marras 16 2022, 23:56

Ei tässä ole mitään epäselvää koskaan ollutkaan ei,sitä en tiedä onko edes nykyaikana kumia joka kaikkea kestää?
joskus tuntuu että toiset vastaan väittää mullekkin,itse olen aina sanonu että vain oikeaa ainetta oikeaan paikkaan.
Niillä on menty ja ne laitteet toiminu

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  jusape To Marras 17 2022, 04:30

Tessu kirjoitti:

Meillä kun ei ole kytkimet/jarrut ollu hydrauliset niin kokemuksia ei onneksi taida olla heh!

Onhan mekaaniset systeemit silleen idiootivarmoja - jopa tyhmemmällekkin.

Mut niissä kun on erinäisiä huonoja puolia.
Vivustoissa on niveliä ja pyöriviä akseleita huru mycket ja jotka voivat ruostua jumiin.
Nivelet väljistyy ja siten toiminta heikkenee - vivuston kitkat kasvavat = vaaditaan entistä enemmän poljinvoimaa.

Kytkin voi jäädä vivustosta kantamaan ruostejumin takia.

Jarrut ei välttämättä otakkaan tasan polkimet lukittuna, koska säädöt pitäis tehdä hitokseen tarkasti - ja seuraaavalla jarrutuskerralla ei silti tiedä lopputulosta, ottaako oikea - vaiko vasen - vaiko miten ne alkaa ottaa kiinni.

Nestetoimisilla systeemeillä vivustorakenne selkeytyy paljon, vivustojen välykset sai unohtaa, ja siten tarvittavan jarrupoljinvoiman siirtoon käytettävän rakenteen kitkat pienenee = kevyemmät käyttää jarrutustehon parantuessa.

Jarrujen säädön epätasaisuuden voi lievissä säätöeroissa unohtaa - silti jarruvoimien tasaisuuden kärsimättä.

Jarru- ja kytkinpoljinvoimat myöskin pienenee siis huomattavasti, juurikin johtuen rakenteesta - sekä säätämisen tarve liki poistui.

Levyjarrujen tultua koneisiin -60 luvulla, jarrutustehot hieman kasvoivat, mutta edellä olevat ongelmat säilyivät, edelleenkin mekaanisen vivuston takia.
Nestetoimiset jarrujen käytöt korjasivat taas tätäkin tilannetta.

Vasta kun öljykylpylevyjarrut tulivat - alkoi olla jarruvoimat kunnossa, ja jarrujen hallinta sekä jarrutustehon säilyvyys öljyjäähdytyksen vuoksi, pidemmässäkin ja toistuvassa jarrutuksessa, isollakin kuormalla.

DOT nestettä ei taida systeemeissä olla käytetyn kuin vanhemmissa Valmeteissa ja Ursus / Zetor koneissa.
Voi olla jokin muukin, mutta pääasiassa muut kaikki käytti joko LHM öljyä tai sitten normi 10w-30 öljyä tai jarruöljy oli otettu traktorin omasta hydrauliikasta jostain paluulinjasta ( Fiat / NH ja CASE sekä MF ym )
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Tessu To Marras 17 2022, 12:21

Niin Jusape missä kohtaa kehuin mekaanisia jarruja??
Nyt alkaa taas mennä vanhaan malliin kirjoituksesi.
Kerroin vain että minulla ei ole mitään tietoa traktoreiden hydraulikytkimistä tai jarruista.
Autoista on mutta ne ei näytä pätevän työkoneisiin.
Meillä ei kalusto enää myöskään uusiudu koska perikunnan paikka menee myyntiin eikä näin ollen ole syytä kalustoa vaihtaa,nekin sitten aikanaan myydään pois.
Meillä ei ole jarrut eikä kytkimet jumissa kun laitteet ei seiso sateessa,ei ainakaan vielä ole ollu,levyjä kyllä on loppunu.
Kunhan saa pihan aurattua ja puita ajettua,nuo hommat tekee tasasella vaikka ilman jarruja,niitä en enää aio korjaillakkaan.
Voisin ulkoistaa tuonkin mutta kun ei se auramies ole sillon tontilla kun lunta tulee taivaalta tai katolta ja mennä pitäisi.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  OlleK To Marras 17 2022, 13:48

Tessu, olet ärsyttävä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

MikkoT and jusape like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  Tessu To Marras 17 2022, 21:21

Niin kukahan tuon sitten aloittikaan...itse kysyin asiallisesti jarruista kunnes joku alkoi mollaamaan mekaanisiajarruja.
Otappa OLLE silmä kätee ja kato kenen nimi on tuossa toisessa kommentissa??
Näkyy olevan aina samat nälvijät asialla,onneksi se yksi valittaja osaa JO pysyä hiljaa!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

case 1494 kytkin Empty Vs: case 1494 kytkin

Viesti  ikilika La Joulu 03 2022, 14:24

Noniin, nyt olis tommonen fiatin sylinteri istutettu 1394:n alkuperäsen paikalle. Vähän vingulla piti ajaa kiinnitysreikiä kapeemmalle sylinterin jaolle, ja yhet 10mm mutterit väliholkeiksi. Kytkin on inan herkempi, ja jotenkin mukavamman tuntunen käyttää. Hyvin sijotettu 65€ 👍
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa