DB 30D latausmurheita
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 30D latausmurheita
Terve,
DB 30D:ssä on latausmurheita... MIelestäni olen laturin ja vanhan alkuperäisen säätimen kytkenyt aivan oikein. Juuri noin kuin tuossa kuvassa. Mutta kun laitan päävirran päälle, jännitteensäädin alkaa kuumenemaan vaikka traktori ei ole vielä käynnissäkään. Myös latausmittari näyttää jotain -30 latausta. Kun käynnissä, niin nousee melkein nollaan, mutta ei plussalle. Traktorissa kuvasta poiketen - on maa ja + on plussa. Varmistaisin vielä, että kumpi teidän mielestä on laturin persiissä kenttä? Tuo iso vai pieni liitin? Itse tulkitsin, että pieni on kenttä ja iso on ns. "Dynamo terminal".
Ja tosiaan tuo jännitteensäädin on alkuperäinen, ajattelin sen uusia joka tapauksessa.
Terv.
Tero
Tero- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 30D latausmurheita
Kovasti ne kehuu että käy osat kummin päin vain oli maadotus mikä tahansa mutta...eipä käyny penskana Taavetin laturi Cortinaan kun yritin laittaa,pirusti vaan päris rele ja sen kummemmin en enää ole osia sekotellu keskenään.
Jos joku tuonkin tietää mikä siinä kävi niin olishan tuokin kiva tietää??
Ettei vaan tässäkin joku tuommonen nyt ole?
Jos joku tuonkin tietää mikä siinä kävi niin olishan tuokin kiva tietää??
Ettei vaan tässäkin joku tuommonen nyt ole?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 30D latausmurheita
Joo, kyllä se haiskahtaa sille, että jokin on maissa. Aluksi kyllä voisi varmistaa ettei takavirtarele ole jumissa, jota en kyllä usko. Kun nyppää laturin persiestä virtajohdon irti, niin mittarin pitäisi nollautua, mutta jos vuoto jossain muualla, niin ei vaikutusta. Ja se pienempi liitin laturissa on kentille menevää magnetointia varten, ajan patinan alta saattaa jostain löytyä F (field). Onhan sinulla laturina myös Lucas? Nimittäin Saksa (Bosch) ja Britannia (Lucas) eivät vielä tuohon päivään mennessä olleet sopineet kiistaansa miten nämä kytketään eli eivät käy ristiin.
Onko tuo joskus pelannut noin napaisuus käännettynä miinusmaaksi? Kun kytkennät ovat juuri noin kuin kuvassa (kirjain kirjaimeen), akku käännettynä - maaksi ja laturin polarointi tehtynä niin pitäisi toimia. Jos jotain on kytketty virheellisesti, niin löytyy jotain muita ilmiöitä vaikkapa pärinää tai ylimääräistä lämpenemistä, pahimmassa tapauksessa käyttösavu karkaa.
Onko tuo joskus pelannut noin napaisuus käännettynä miinusmaaksi? Kun kytkennät ovat juuri noin kuin kuvassa (kirjain kirjaimeen), akku käännettynä - maaksi ja laturin polarointi tehtynä niin pitäisi toimia. Jos jotain on kytketty virheellisesti, niin löytyy jotain muita ilmiöitä vaikkapa pärinää tai ylimääräistä lämpenemistä, pahimmassa tapauksessa käyttösavu karkaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 30D latausmurheita
Kääntäisin tuon maadoituksen miinus maadotteiseksi. Ja sen jälkeen akun plus navasta johdonpätkällä räpsisy F eli Field napaan laturin kyljessä, jolloin polariteetti kääntyisi. Amppeeri mittarin lukemasuunta kääntyisi tietenkin vastakkaiseksi, mutta väliäkö sillä. Jännitemittarillahan se kuitenkin todetaan lataako vai purkaako. Tästä alottaisin.
Kolmashukka- David Brown : teksti
DBTCF:n jäsen nro : DB 880 Sel -66
Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Parikkala
Vs: DB 30D latausmurheita
Ampeerimittaristakin voi kääntää johdot toisinpäin jos menee väärinpäin.
Itte käänsin Natikasta kun näytti latauksessa purkkua.
ihmettelin kyllä kun kysyjä kertoo että jo nyt näyttää amperimittari purkua käynnissä?
Itte käänsin Natikasta kun näytti latauksessa purkkua.
ihmettelin kyllä kun kysyjä kertoo että jo nyt näyttää amperimittari purkua käynnissä?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 30D latausmurheita
Näyttäähän se miinusta, josko lataussäädin kuumenee ja purkaa virtaa sitä kautta - koneen käymättä ....Tessu kirjoitti:Ampeerimittaristakin voi kääntää johdot toisinpäin jos menee väärinpäin.
Itte käänsin Natikasta kun näytti latauksessa purkkua.
ihmettelin kyllä kun kysyjä kertoo että jo nyt näyttää amperimittari purkua käynnissä?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 30D latausmurheita
Kiitoksia neuvoista! Testasin tuon, että otin "Dynamo terminal" johdon irti laturista. Silloin latausmittari pysyy paikallaan ja lataussäädin ei kuumene. Moottori siis ei vielä käy. Pistin takaisin ja samat oireet: latausta -30amp ja nyt kun latausrele oli kuurassa ihan sihinä kävi kun alkoi kuumenemaan.
Ymmärsinkö oikein, että takareleellä tarkoitetaan jompaa kumpaa noista lataussäätimen sisällä olevista käämeistä? Mielestäni kun katson kummassakaan ei näy ilmarakoa päällä. Pitäisikö olla? Vielä en ole asentanut uutta lataussäädintä.
Ymmärsinkö oikein, että takareleellä tarkoitetaan jompaa kumpaa noista lataussäätimen sisällä olevista käämeistä? Mielestäni kun katson kummassakaan ei näy ilmarakoa päällä. Pitäisikö olla? Vielä en ole asentanut uutta lataussäädintä.
Tero- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 30D latausmurheita
Tuos oikeenpuoleises oletukseni mukaan on kärjet hitsaantunut kiinni.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 30D latausmurheita
ja tarpeeksi kun ollu kiinni hitsautuneen vatii uuden releen,noita meni Cortinassa isäukolla 15v aikana 3kpl ja nyt kun auton möin ei se tainnu kunnossa olla nytkään.
Että aina on jotain rassuuta tasavirta vehkeissä,vaihtovirrassa ei muuta kun hiilet/säädin ja sitten koko laturi,diodejakaan en enää niihin ala vaihtelee kun latureita kyllä riittää ehjiäkin.
Samoin tuntuu olevan vähän tuo napaisuuden vaihto piäis onnistua mutta eipä ole kukaan tullu näyttämään kuinka se tehdään...
Että aina on jotain rassuuta tasavirta vehkeissä,vaihtovirrassa ei muuta kun hiilet/säädin ja sitten koko laturi,diodejakaan en enää niihin ala vaihtelee kun latureita kyllä riittää ehjiäkin.
Samoin tuntuu olevan vähän tuo napaisuuden vaihto piäis onnistua mutta eipä ole kukaan tullu näyttämään kuinka se tehdään...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 30D latausmurheita
Kyllä tuo napaisuuden vaihto on mahdollinen. Hanki uudet akkukaapelikengät, 50neliön kaapelillle siis + ja miinus. Irroita akustasi kaapelikengät ja korvaa ne hankkimillasi kengillä niin että miinus kengästä menee johto traktorin runkoon. Ja plus kenkä siihen johtoon joka menee startti solenoidille. Sitten käännä akku vaakatasossa 180 astetta .Kytke plus kenkä akun plus napaan, ja miinuskenkä miinusnappaan. Sitten vaikkapa 1,5 neliön johdolla yhdistät hetkellisesti akun plus navan ja laturin Field navan jolloin magnetointi kääntyy. Pari sekuntia yleensä riittää. Tässä sinun tapauksessa kuvien mukaan tuo kiinnipalaneelta näyttänyt kärki tulee puhdistaa. Vanha kansa käytti sen hiomiseen tulitikkuaskin sitä raappaisupintaa, se ei ole liian karkea, mutta kuitenkin riittävän hiova että kärkipari puhdistuu. Tuo kuvissa oleva kaksi tolppainen rele jos on käämilankojen eristeiltään palanut tulee uusia. Corttiina aikoina sen kaksitolppaisen säätimen tilalle vaihdettiin kolmetolppainen, mutta kyllä se tuollaisenaankin toimivaksi pitää tulla. Lopuksi sitten syvennytään siihen mittarin napaisuuden kääntöön, jos tarvetta on. Aikanaan suomeen tuodut Triumph Heraldit tuotiin plus maadotteisena ja ne käännettiin sitten miinus maadotteiseksi, jonka jälkeen esimerkiksi radion ja antennin asentaminen mahdollistui. Niissä oli toinenkin Vasenkätisen liikenteen ongelma. Tuulilasi puhdistui talvella ensin apumiehen puolelta ja kuljettajan puolelta ei yleensä koskaan. Tästä päästiin eroon kun vaihdettiin siellä Smithin lämmittimen päässä letkujen paikat. Taisin poiketa aiheesta mutta se on pala historiaa.
Kolmashukka- David Brown : teksti
DBTCF:n jäsen nro : DB 880 Sel -66
Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Parikkala
Vs: DB 30D latausmurheita
Kyllä meillä oli Cortinassa ihan 3 tolppanen säädin että ei ole samanlainen kuin tuo,jos kärynny niin uuteen vaihtasin mutta saahan sitä rakennella...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 30D latausmurheita
Toimii lataus kun hain IKH:lta uuden lataussäätimen. Ja saattoi mulla olla mennyt alunperin väärin päin kentän ja dynamon johdot jännitteensäätäjän päässä...
Mutta tosiaan - on maa ja + plussa, eli ihan onnistuneesti on vaihdettu napaisuus.
Mutta tosiaan - on maa ja + plussa, eli ihan onnistuneesti on vaihdettu napaisuus.
Tero- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 30D latausmurheita
Jep uudella ne alkaa pelaamaan yleensä,hienoa että taas pelaa.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa