Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

3 posters

Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  antabus To Joulu 29 2022, 17:37

Morjesta. Hommasin otsikon mukaisen kulkineen. Tohon vuosimalliin en ole löytänyt sit mistään käytösohjeita ja koneen entinen omistajakin kasvaa jo ruohoa, joten hältä ei voi kysyä.  Voisiko joku tietävä oikein rautalankamallilla selittää tämän selectamaticin oikeaoppisen käytön. Sen olen selvittänyt että neliasentoisella venttiilillä 1/L, L, 1, 2 saa valittua minne suuntaan öljy lähtee, ja mihin venttiiliin, mutta esim minne paluulinja nyt tossa mallissa johdetaan?  Perämurikkaan on laitettu minusta paluuaikka, mut mitä olen ny netistä lueskellut, toi ei taida olla oikea kohta siihen, vaan pitääks se paluulinja laittaa siihen ns kamelinkyttyrään? Kuvassa on nyt ympyröity se kohta mitä epäilen tällä hetkellä paluulinjaksi

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä 20221210

antabus

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  erkki To Joulu 29 2022, 18:14

Tuo kuvan ympyröity pikaliitin taitaa olla ruuvattuna täyttöpropun reikään. Toki paluuöljy osaa siitäkin mennä, mutta silloin palaava öljy ei mene vaihdelaatikon voiteluputkistoon vaan suoraan laatikkoon. Virallinen paluulinja on tosiaan siinä kamelinkyttyrässä etummainen napa. Tuossa kuvassa näkyvä taempi napa on haara venttiililohkoon menevään putkeen. Ainakin pitempiaikaisessa käytössä, hydraulihalkojan tms. kanssa vaihteiston laakerointi saattaa alkaa kärsiä kuivuutta jos paluuöljy ei mene virallista reittiä takaisin laatikkoon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  antabus To Joulu 29 2022, 18:43

Kiitti tiedosta. Mutta lyhyessä käytössä, esim jos värkkäilen hydraulisen työntövarren käyttöön, paluun uskaltaa laittaa tuon kautta? Ajatus olis että liittimeltä nro1 tai kaksi ottaa lähdön kaksitoimiseen hydrauliventtiiliin, siitä paluu tohon väärään paluuletkun paikkaan, ja tietty lähdöt viel venttiililtä sylinterille. Ei kuitenkaan montaa sekuntia laatikko liian kuivana pyöri.
Lähteekö se öljy sit kiertää noihin liittimiin kun kääntää lattianrajan vivun asentoon 1 tai 2 ja vetää nostolaitevivun taakse? Ettei sitä kolmeasentoista selectamatickytkintä tartte kääntää, sen sielunelämän jos saisit vielä selkosuomeksi selitettyä

antabus

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  erkki To Joulu 29 2022, 20:01

Just noin. Kolmetieventtiilillä vaan annat ulkopuoliselle suuntaventtiilille öljyä tarpeen tullen ja sitten venttiili takaisin L-asentoon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  antabus To Joulu 29 2022, 20:02

Kiitos paljon

antabus

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  mattkau To Joulu 29 2022, 22:25

Se penkin oikealla puolella oleva kierrettävä Selectamatic valitsin niinkuin sitä nimitit on normaalisti keskiasennossa ns. korkeussäädöllä eli tietää nostolaitteen asennon. Valitsin vasemmalla on syvyyssäädöllä, jota käytetään kyntäissä ja oikealla ulkoisten laitteiden käytöllä. Senhän varmaan olet lukenut, että tätä pyöritellään vain kun nostolaitteen käyttövipu on jousta vasten ihan taka-asennossa. Tuo keskiasento on ihan hyvä varmaan 90% käytöistä. Tuossa sinun kuvassa tämän valitsimen tyvi on kamelinkyttyrän oikealla puolella oleva tanko missä hiuspinnisokka. Näiden välissä on pudotusventtiili, millä (tyhjän) nostolaitteen saa laskeutumaan nopsempaan. Muutenhan taavetin nostolaite ei laske varsinkaan kylmänä vaarallisen nopeasti.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  antabus Pe Joulu 30 2022, 04:33

Joo, sen oon ymmärtänyt et sitä ei käännellä enne ku nostovipu on taka-asennossa. Eli keskikohdalla hoidetaan suurin osa hommasta. Onks se oikeen reunan asento sit hydr. halkojille ja muille jatkuvan ulkoisen hydrauliikan laitteille, eli sillon nostolaite vipu tavallaan lukittuu itsekseen taka-asentoon, ja paine virtaa ykkös tai kakkosliitimeen mikäli se kolmitieventtiilikin on niille käännetty, ei tartte itse pitää nostolaitevipua takana?

antabus

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä Empty Vs: Vm 77-80 990db:n hydraulikysymyksiä

Viesti  erkki Pe Joulu 30 2022, 09:21

Valitsin oikealle käännettynä, eli TCU:lle on aikoinaan tehty yksitoimista ulkopuolista hydraulisylinteriä varten: kun vivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten, sylinteri nostaa, kun vivun päästää jousipaineesta, sylinteri pystyy paikallaan ja kun vipua työntää eteenpäin niin sylinteri laskeutuu, sitä nopeammin mitä pidemmälle eteen vipua työntää, kunnes kaaren puolenvälin jälkeen systeemistä alkaa tulla painonsiirtopainetta, samoin kuin Fergusonin jatkuva pumppaus- asennossa, jolloin kyntäessä saa lisää painoa vetäville pyörille kun auran painon saa hydrauliikan varaan. Joku sanoi, että lumilingonkin kanssa siitä on joskus iloa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa