Vanhojen työkelkkojen telamatot
5 posters
Sivu 1 / 1
Vanhojen työkelkkojen telamatot
Vanhoihin varmoihin työkelkkoihin (ja muihin vanhoihin moottorikelkkoihin) ei enää tahdo löytyä telamattoja mistään. Oletteko törmänneet tapaukseen, että olisi vaihdettu uudemman kelkan telasto ja telamatto nykykelkan jaolla vanhaan kelkkaan ?
Tässä oman kelkan Lynx 650 mattoa tarkastelin huollon yhteydessä ja alkaa vuodesta -86 pyörineessä 60cm leveässä matossa olla sen näköistä rispaantumaa, että pitää alkaa varautua isompaan remonttiin tai pahimmassa tapauksessa kelkan hankintaan.
Kun kyseessä on uudesta asti talossa ollut kulkupeli, joka toimittaa suuren osan talomme lämmityspuista, olisi motivaatio löytää kelkkaan telasto ja uusi tela. Kuulin että näitä olisi vaihdettu 2000 luvun kelkoista.
Mielenkiinnolla luen kokemuksia / näkemyksiä.
Tässä oman kelkan Lynx 650 mattoa tarkastelin huollon yhteydessä ja alkaa vuodesta -86 pyörineessä 60cm leveässä matossa olla sen näköistä rispaantumaa, että pitää alkaa varautua isompaan remonttiin tai pahimmassa tapauksessa kelkan hankintaan.
Kun kyseessä on uudesta asti talossa ollut kulkupeli, joka toimittaa suuren osan talomme lämmityspuista, olisi motivaatio löytää kelkkaan telasto ja uusi tela. Kuulin että näitä olisi vaihdettu 2000 luvun kelkoista.
Mielenkiinnolla luen kokemuksia / näkemyksiä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Hei. Meillä 60 -70 luvun joku pikku lynx , johon löysin 2008 vuonna uuden telamaton pohjanmaan ylijäämätuotteelta Ilmajoelta. Nyt en varmuudella sano vieläkö myyvät, mutta olis jonkinlainen ymmärrys että saattaa vielä löytyä vanhuksiin osaa. Kannattaa kysyä. Ja telaston vetopyörät löysin silloin Vaasasta kumijärviseltä. Vettä tosin on tuosta aikaa virrannut jo paljon kyrönjoessa mutta kannattaa kysellä
https://www.pohjanmaanylijaamatuote.fi/ tuossa linkki
https://www.pohjanmaanylijaamatuote.fi/ tuossa linkki
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Ainaki Moottorikelkkapurkaamo Jaakko Viitasaarella missä monenlaista vanhoihin peleihin.
Pendus- David Brown : David Brown 880 implematic/-63
DBTCF:n jäsen nro : 118
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Vetopyörät vaihtamalla saa uudenkin maton toimimaan. Telaston / rungon pituutta voi tarvittaessa muuttaa sopivaksi.
Mitään vanhaa ja hapertunutta mattoa en itse ainakaan viitsisi värkätä paikalle, ei pitkään kestä kuitenkaan.
Purkamoilta kannattaa kysellä kokonaisia telastoja. Niitten sepittämisessä vanhaan runkoon on tietysti omat hommansa, että saa mitoituksen ja kiinnikkeet täsmäämään. Mallina saisi olla se raato, josta osat irrotetaan.
Mitään vanhaa ja hapertunutta mattoa en itse ainakaan viitsisi värkätä paikalle, ei pitkään kestä kuitenkaan.
Purkamoilta kannattaa kysellä kokonaisia telastoja. Niitten sepittämisessä vanhaan runkoon on tietysti omat hommansa, että saa mitoituksen ja kiinnikkeet täsmäämään. Mallina saisi olla se raato, josta osat irrotetaan.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Ite laitoin uuden 69 jetin yms maton 635 lynksiin ku entisestä lenteli puikkoja jäälle. Vetopyörät tein ite koska kaupasta ei tainut saada sopivia mitenkään. Niin pieni halk ja laippojen välissä pultilla orkkikset. Rullatelaston uloimpia rullia piti siirtää ulommas koska otti maton sisänappuloihin kiini. Telaston takalinkkuun sivuputkia taisin jatkaa n.6cm ku uus matto pitempi.
Vetopyörien teossa meni vähä aikaa hotta sai jaon täsmäämään. Vetopyörät tein vihreästä kulutusmuovista cnc sorvissa jossa pyörivät työkalut.
Vetopyörien teossa meni vähä aikaa hotta sai jaon täsmäämään. Vetopyörät tein vihreästä kulutusmuovista cnc sorvissa jossa pyörivät työkalut.
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Purkaamoiden matot on juuri sellaisia, ettei kannata ostaa. Maksaako muutama satanen vanhasta matosta, joka kestää tai ei. Lisäksi pitäisi etsiä kääntöpyörät ja mahdollisesti muuta telaston osaa, joita ei oikein saa mistään. Mieluummin laittaa tonnin lisää rahaa ja ostaa telaston uudemmalla matolla.
Vetopyörät ne on ongelma minullakin. Pitäisi saada uudemman lynxin vetopyörät sitten sopimaan. Telastoa ja mattoa löytyisi ja kun tutkin rakennetta, eihän se paketti taida olla kuin neljällä pultilla rungossa kiinni.
Vetopyörät ne on ongelma minullakin. Pitäisi saada uudemman lynxin vetopyörät sitten sopimaan. Telastoa ja mattoa löytyisi ja kun tutkin rakennetta, eihän se paketti taida olla kuin neljällä pultilla rungossa kiinni.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Joo. Ne orkkis matot alkaa olla aina siinä kunnossa että tiijä millä reissulla antautuu. Uudemman maton ku kehtaa laittaa niin kestää sen mitä ajajaki. Nuissa ku ei oo voimaa niinnpaljo että sen takia katkeis.
Telasto ei oo kyllä ku muutamalla pultilla kasassa. Omassa jouvuin vetarin irrotuksessa purkaa ketjukopan alarattaanki irti. Vähä ahas väli ku runko eessä mutta onnistuu se.. tietysti oman helpotuksen antaa ne pultit mitkä on ruostuneet oikeasti kiinni.
Ite tein 4kpl samalaista ns. Vetopyörää niin taitolla on samat. Jos kuluvat niin voi vaihtaa takaa uudet tilalle. Tosin kohta 3 talvea vissii ajettu ja eipä nuissa paljo kulumaa näy. Pyöristyneet vain ja muokkautuneet sopiviksi.
https://www.kelkkavaraosat.fi/vetopyora-noslip-252-2527mm-p-953.html
Tuosta sais varmaan kaventamalla yms tehtyö niin ei tarttee kokonaan tehä. Tosin hintaa tulee ku kpl jo toisella satkulla.
Itellä pitäisi saaha yks leveämpi linkku varaosiksi koska jollaki edellisellä omistajalla menny poikki jo 20v sitte..
Nuita 535 osie on enemmä liikenteessä mutta ei leveys riitä 635..
Telasto ei oo kyllä ku muutamalla pultilla kasassa. Omassa jouvuin vetarin irrotuksessa purkaa ketjukopan alarattaanki irti. Vähä ahas väli ku runko eessä mutta onnistuu se.. tietysti oman helpotuksen antaa ne pultit mitkä on ruostuneet oikeasti kiinni.
Ite tein 4kpl samalaista ns. Vetopyörää niin taitolla on samat. Jos kuluvat niin voi vaihtaa takaa uudet tilalle. Tosin kohta 3 talvea vissii ajettu ja eipä nuissa paljo kulumaa näy. Pyöristyneet vain ja muokkautuneet sopiviksi.
https://www.kelkkavaraosat.fi/vetopyora-noslip-252-2527mm-p-953.html
Tuosta sais varmaan kaventamalla yms tehtyö niin ei tarttee kokonaan tehä. Tosin hintaa tulee ku kpl jo toisella satkulla.
Itellä pitäisi saaha yks leveämpi linkku varaosiksi koska jollaki edellisellä omistajalla menny poikki jo 20v sitte..
Nuita 535 osie on enemmä liikenteessä mutta ei leveys riitä 635..
TS82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Suomussalmi
Vs: Vanhojen työkelkkojen telamatot
Kiitos TS82. Yksi vaihtoehto on teettää sopivat vetopyörät, sen verran kallis on alkaa värkkäämään muiden kelkkojen varaosista.
Jossain vaiheessa tutkiessani telamaton saatavuutta, törmäsin muutossarjaan. Voi olla ettei käy Lynxin vanhoihin kelkkoihin, mutta täytyypä vielä kaivella ettei joku olisi keksinyt tehdä myytäväksi asti vetopyöriä uudemman maton jaolla.
Ja toki löytää sopiva telasto, eipä vaihtoehtoa Lynx malleissa taida paljon olla. Eräs kelkkaosien myyjä kaupitteli telastoa + vähän ajettua mattoa, kuulemma oli vastaavaa mennyt juuri 650 kelkan alle. Pitänee vielä soitella ja kysyä tarkemmin, onko telasto minkä kelkan osa.
Tuleehan siitä iso remontti, kun eihän voi olla kunnostamatta tekniikkaa pidemmälle sitten samassa konkurssissa...
Jossain vaiheessa tutkiessani telamaton saatavuutta, törmäsin muutossarjaan. Voi olla ettei käy Lynxin vanhoihin kelkkoihin, mutta täytyypä vielä kaivella ettei joku olisi keksinyt tehdä myytäväksi asti vetopyöriä uudemman maton jaolla.
Ja toki löytää sopiva telasto, eipä vaihtoehtoa Lynx malleissa taida paljon olla. Eräs kelkkaosien myyjä kaupitteli telastoa + vähän ajettua mattoa, kuulemma oli vastaavaa mennyt juuri 650 kelkan alle. Pitänee vielä soitella ja kysyä tarkemmin, onko telasto minkä kelkan osa.
Tuleehan siitä iso remontti, kun eihän voi olla kunnostamatta tekniikkaa pidemmälle sitten samassa konkurssissa...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa