1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
+3
helmi 1972
erkki
vmj
7 posters
Sivu 1 / 1
1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Piti vaihtaa vain tuulettajan hihna, mutta homma laajeni vesipumppuun ja nyt sitten selvisi, että myös etummaisen hydraulipumpun käyttöakselin booriholkki on siinä kunnossa, että kannattaa vaihtaa kun nyt on keulaa purettu ja on hyvin työtilaa. Sen verran on hampaissa kulumaa. Ongelmaksi näyttäisi tulevan tuon 1394:n kumikytkimeen liittyvän booriholkin saatavuus. Holkissa on kolmelle pultille tasajakoiset reiät (reiät 120 asteen välein siis), mutta eipä noita tunnu löytyvän varaosina. Vastaavasti booriholkkin sisään menevän hydraulipumpun akselin rataskin kaipaa uusintaa. Otin pumpun irti, ratas on vielä irroittamatta.
Mutta siis se kolmen pultin booriholkki. Mistä sellaisen saisi? Mietin osien viemistä jollekin CNC-pajalle josko tekisivät mallin perusteella minulle uudet. Voi vaan tulla reippaasti hintaa. Ilmeisesti muut mallisarjan traktorit käyttää toisenlaista ratkaisua hydraulipumpun käyttämiseksi? Ainakin netistä vastaan tulevat holkit eivät ole tasajaolla. Tietty jos jostain löytyisi hyväkuntoinen käytetty niin sellaisen voisin ostaa.
Mutta siis se kolmen pultin booriholkki. Mistä sellaisen saisi? Mietin osien viemistä jollekin CNC-pajalle josko tekisivät mallin perusteella minulle uudet. Voi vaan tulla reippaasti hintaa. Ilmeisesti muut mallisarjan traktorit käyttää toisenlaista ratkaisua hydraulipumpun käyttämiseksi? Ainakin netistä vastaan tulevat holkit eivät ole tasajaolla. Tietty jos jostain löytyisi hyväkuntoinen käytetty niin sellaisen voisin ostaa.
vmj- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Onko tuolla osat joita kaipailet? http://www.davidbrownparts.com/Hydraulic%20System.html
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Purkupojat Pälkäne.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Sinä siis etsit donitsin ja pumpun väliin tulevaa sakarakytkintä ja "ehkä" pumpun akselille tulevaa sen vastakappaletta. Näyttää tosiaan, että kauppiaat tyrkyttää kampiakselin päähän tulevaa laippaa, mikä on kiinni neljällä ruuvilla. Purkupojat tosiaan on yksi varsin todennäköinen paikka kysellä osaa. Siellä on kaikenlaista, mikä ei näy nettisivuilla. Toinen varsin mahdollinen paikka on Pihlajaniemi, josta myös pitää tiedustella. Sielläkin sitä saattaa olla, ainakin tuo kytkin on niiden kuvagalleriassa. Pihlajaniemen tietoihin pääsee klikkaamalla tämän sivuston yläreunassa olevaa mainosta.
Jos mennään ulkomaille, niin Irlannissa John Conatyllä näyttäisi olevan hyllyssä 9 kpl (johnconaty.com). Sitten kreikkalainen nikolaidistractors.gr saattaisi olla paikka mistä löytyy ossa. Krekiia kuulostaa vähän eksoottiselle, mutta on sieltä jotkut tilanneet ja saaneetkin osia. Se hyvä puoli näissä molemmissa on, että ovat EU:ta, selviää ilman että tulli alkaisi kyseleen tyhmiä
Ja vielä, näiden osanumerot ovat: sakarakytkin K200047 ja pumppuun tuleva vastakappale K200046, kannattaa käyttää
Jos mennään ulkomaille, niin Irlannissa John Conatyllä näyttäisi olevan hyllyssä 9 kpl (johnconaty.com). Sitten kreikkalainen nikolaidistractors.gr saattaisi olla paikka mistä löytyy ossa. Krekiia kuulostaa vähän eksoottiselle, mutta on sieltä jotkut tilanneet ja saaneetkin osia. Se hyvä puoli näissä molemmissa on, että ovat EU:ta, selviää ilman että tulli alkaisi kyseleen tyhmiä
Ja vielä, näiden osanumerot ovat: sakarakytkin K200047 ja pumppuun tuleva vastakappale K200046, kannattaa käyttää
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Ensiksikin: kiitos, erkki, helmi 1972 ja mattkau neuvoista.
Selvitin booriholkkien saatavuutta, päädyin lopulta Pihlajaniemen uusiotuotantoa olevaan malliin. Ei ole ulkoisesti ihan samanlainen alkuperäisen holkin ja rattaan kanssa ja kumikytkimen+holkin paikalleen saamiseksi piti minun irroittaa juuri takaisin paikalleen laittamani hydraulipumppu... Ehkä en vain osannut. Laitoin kuparitahnaa booreihin ja rattaaseen, josko vähentäisi kulumista. Vanha, kulunut ratas oli hydraulipumpun akselilla tooodella tiukassa. Pieni lämmitys ei auttanut, stefaa varoin ehkä liikaakin. Lopulta ostin kylmäsprayta ja suihkutin akselinpäähän ja sitten ulosvetäjään voimaa. Irtosi ja sain laitettua Pihlajaniemen uusiorattaan paikalleen pumpun akselille.
Nyt on kone kuoripeltejä lukuunottamatta kasassa ja tein koekäytön. Kaikki tuntuu pääosin toimivan, jäähdyttäjän yläletku on tiputtaa hieman koneen päästä, pitää tiivistää, jos ei omia aikojaan rauhoitu taas nestettä saatuaan. Ja jotta kaikki ei olisi niin selvää, niin laturi ei merkkivalon perusteella nyt sitten lataa. Ennen remonttia laturi latasi, mutta vaati hieman kierroksia "herätäkseen". Nyt koitin noin 1500 rpm, mutta merkkivalo ei sammunut. Olisiko tuo sitten hiilissä? Onko vinkkejä kannattaako vaihtaa vai ostaa uusi laturi?
Selvitin booriholkkien saatavuutta, päädyin lopulta Pihlajaniemen uusiotuotantoa olevaan malliin. Ei ole ulkoisesti ihan samanlainen alkuperäisen holkin ja rattaan kanssa ja kumikytkimen+holkin paikalleen saamiseksi piti minun irroittaa juuri takaisin paikalleen laittamani hydraulipumppu... Ehkä en vain osannut. Laitoin kuparitahnaa booreihin ja rattaaseen, josko vähentäisi kulumista. Vanha, kulunut ratas oli hydraulipumpun akselilla tooodella tiukassa. Pieni lämmitys ei auttanut, stefaa varoin ehkä liikaakin. Lopulta ostin kylmäsprayta ja suihkutin akselinpäähän ja sitten ulosvetäjään voimaa. Irtosi ja sain laitettua Pihlajaniemen uusiorattaan paikalleen pumpun akselille.
Nyt on kone kuoripeltejä lukuunottamatta kasassa ja tein koekäytön. Kaikki tuntuu pääosin toimivan, jäähdyttäjän yläletku on tiputtaa hieman koneen päästä, pitää tiivistää, jos ei omia aikojaan rauhoitu taas nestettä saatuaan. Ja jotta kaikki ei olisi niin selvää, niin laturi ei merkkivalon perusteella nyt sitten lataa. Ennen remonttia laturi latasi, mutta vaati hieman kierroksia "herätäkseen". Nyt koitin noin 1500 rpm, mutta merkkivalo ei sammunut. Olisiko tuo sitten hiilissä? Onko vinkkejä kannattaako vaihtaa vai ostaa uusi laturi?
vmj- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Jos vaihtovirtalaturi niin säädin vaihtoon,yksi auto aikoinaan teki samaa kunne ei sitten enää ladannukkaan,Boschin laturissa oli vielä se hyvä homma että vaihtu samalla uudet hiilet kun ne säätimessä suoraan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Jospa kertoisit millainen laturi on, niin arvailu jäisi vähemmälle. Onko merkkivalo alkuperäinen vai korvattu LEDillä?
Hyvä että pumppu tuli kuntoon.
Hyvä että pumppu tuli kuntoon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Kävin katsomassa traktorista josko näkisin tarkemmin speksiä laturista, mutta eipä siinä juuri muuta näkynyt: takapuolella "Made in UK" ja edessä "Lucas". Olettaisin tuon olevan alkuperäinen.
Mutta! Koitin siinä samalla konetta käyntiin ja latauksen merkkivalo sammui kun pidin hetken noin 1500 rpm kierroksia. Syttyi vielä tyhjäkäynnillä, mutta sammui jo pienemmillä kierroksilla ja nyt pysyy sammuneena tyhjäkäynnilläkin. Hienoinen helpotuksen huokaus pääsi, josko tämä tuulettajan hihnan vaihdosta alkanut episodi olisi nyt ohitse.
Mutta! Koitin siinä samalla konetta käyntiin ja latauksen merkkivalo sammui kun pidin hetken noin 1500 rpm kierroksia. Syttyi vielä tyhjäkäynnillä, mutta sammui jo pienemmillä kierroksilla ja nyt pysyy sammuneena tyhjäkäynnilläkin. Hienoinen helpotuksen huokaus pääsi, josko tämä tuulettajan hihnan vaihdosta alkanut episodi olisi nyt ohitse.
vmj- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
No sitten se vaikuttaa tasavirtalaturilta ja ihan normaalia että välillä lataa valojen mukaan ja välillä taas ei
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Tessu kirjoitti:No sitten se vaikuttaa tasavirtalaturilta ja ihan normaalia että välillä lataa valojen mukaan ja välillä taas ei
Kyllä tuon ikäisissä on kaiketi ollut ihan alkujaan jo LUCAS ( 18ARC ? ) vaihtovirtalaturi.
Kuten jo -70 luvun taaveteissakin oli, siis LUCAS vaihtovirtalaturi.
Tasavirtalaturit on tainneet jäädä pois käytöstä Taaveteissakin jo -60/70 taitteessa .
Ehkä hiilet alkaa olla lopussa tai jumittelee ?
Myöskään laturin rungon maadoitusvika ei ole tyystin mahdotonta, eli siis olisi hapettumaa / ruostetta metallipintojen välissä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Kiitos tarkennuksesta ninhän se varmaan onkin ei vaan omistaja kommentoinut mitään... no voi olla säädinkin kuten Boschissa kävi niiss äol iihan tyypilistä tuo,Lucasin vaihtovirtaa ei mulla ole ollu kaverilla niitä oli enempi.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 ja hydraulipumpun kumikytkimeen liittyvä booriholkki?
Suoritin korjauksen tuolla purkupoikien korjaussarjalla (70e; ohessa linkki). Hitsasin koneen puoleisen kappaleen 5mm levyyn kiinni, tähän saa helposti lisättyä myös rasvanipan kun on ns. suljettu rakenne. Lähes loppuun kuluneesta pumpun rattaasta sorvattiin¨hampaat pois ja ratas pienemmäksi niin menee korjaussarjan palikkaan sisään lämpösovitteella.
https://www.purkupojat.com/hydpumpun-akselin-korjaussarja-p-769.html
https://www.purkupojat.com/hydpumpun-akselin-korjaussarja-p-769.html
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa