DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
+2
mattkau
Seppo_DB995
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Tervehdys,
Toista vuotta on nyt ajeltu puita mettästä ja satunnaisiä lumitöitä perälevyllä tehty osittain restauroidulla 995:lla (mm. maalattu, uusi ruiskutuspumppu ja suuttimet tehty ennen ostoa). Hyvin pelannut, vikapaikkojakin on, mutta niiden kanssa pärjätty (käsijarru ei toimi - foorumillahan hyviä ohjeita tästä; nostolaitteen vivussa ei ole sitä jousivastetta taka-asentoon vietäessä ja ei myöskään se kolmiasentoinen vipukaan liiku ollenkaan).
Mutta: ajoin viikonlopun jäljiltä talliin ja nyt kun piti lähteä liikkeelle, niin virta-avaimesta kääntämällä ei tapahdukaan mitään muuta kuin merkkivalot vain syttyvät. Ei auttanut vaihdekeppien liikuttelu, akussakin virtaa >12 V ja kaikki startinkin johdot näyttää olevan kunnossa. Olisko turvakytkin siis syypää? Koitin jotain tutkailla ja otinkin kuvan, jossa näkyy oletettu turvakytkin ja jokin törröttävä johdon pää johtosuojan alta (on ruskeaksi maalattu punainen johto), liekö liittyy asiaan? Onko jotain helppoa kikka3:sta, jolla saisi ohitettua kytkimen, jotta pääsisi taas mettään ja lumitöihin? Mikähän sähkömötikkä tuossa penkin vieressäkin, siitäkin on punainen johto vain tynkänä...
t. Seppo
Toista vuotta on nyt ajeltu puita mettästä ja satunnaisiä lumitöitä perälevyllä tehty osittain restauroidulla 995:lla (mm. maalattu, uusi ruiskutuspumppu ja suuttimet tehty ennen ostoa). Hyvin pelannut, vikapaikkojakin on, mutta niiden kanssa pärjätty (käsijarru ei toimi - foorumillahan hyviä ohjeita tästä; nostolaitteen vivussa ei ole sitä jousivastetta taka-asentoon vietäessä ja ei myöskään se kolmiasentoinen vipukaan liiku ollenkaan).
Mutta: ajoin viikonlopun jäljiltä talliin ja nyt kun piti lähteä liikkeelle, niin virta-avaimesta kääntämällä ei tapahdukaan mitään muuta kuin merkkivalot vain syttyvät. Ei auttanut vaihdekeppien liikuttelu, akussakin virtaa >12 V ja kaikki startinkin johdot näyttää olevan kunnossa. Olisko turvakytkin siis syypää? Koitin jotain tutkailla ja otinkin kuvan, jossa näkyy oletettu turvakytkin ja jokin törröttävä johdon pää johtosuojan alta (on ruskeaksi maalattu punainen johto), liekö liittyy asiaan? Onko jotain helppoa kikka3:sta, jolla saisi ohitettua kytkimen, jotta pääsisi taas mettään ja lumitöihin? Mikähän sähkömötikkä tuossa penkin vieressäkin, siitäkin on punainen johto vain tynkänä...
t. Seppo
Seppo_DB995- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Tuo kuminen mötikkä mihin menee punainen johto liittyy brittiläiseen perävaunun sähköistysmystiikkaan, ei pitäisi vaikuttaa traktorin käynnistykseen.
Silinterihatun näköinen osa pitää sisällään turvakytkimen niinkuin epäilet. Startin herätevirta kulkee virta-avaimelta sen kautta startille. Jos johdot muuten on ehyet, niin sen pystyy ohittamaan oikosulkemalla johdon päät. Ei tuollaista kytkintä tarvittu vanhemmissa taaveteissa vaan silloin luotettiin käynnistäjän omaan järkeen ja ammattitaitoon ettei mene väänteleen virta-avaimesta, kun itse seisoo takapyörän edessä ja vaihde päällä.
Josko vika on tuossa eikä jossain muualla, niin pystyy helposti toteamaan antamalla startille sähköä akkukaapelista solenoidin herätysliittimeen. Vaihteen tietysti pitää silloin olla vapaalla ettei käy vahinkoa.
Silinterihatun näköinen osa pitää sisällään turvakytkimen niinkuin epäilet. Startin herätevirta kulkee virta-avaimelta sen kautta startille. Jos johdot muuten on ehyet, niin sen pystyy ohittamaan oikosulkemalla johdon päät. Ei tuollaista kytkintä tarvittu vanhemmissa taaveteissa vaan silloin luotettiin käynnistäjän omaan järkeen ja ammattitaitoon ettei mene väänteleen virta-avaimesta, kun itse seisoo takapyörän edessä ja vaihde päällä.
Josko vika on tuossa eikä jossain muualla, niin pystyy helposti toteamaan antamalla startille sähköä akkukaapelista solenoidin herätysliittimeen. Vaihteen tietysti pitää silloin olla vapaalla ettei käy vahinkoa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Olisiko pakkasjähmeyttä turvakytkimessä? Pientä naputtelua silinteriin ja ehkä vienoa lämpöä, josko auttaisi. Vaihde valmiiksi vapaalle.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Kiitoksia, minäpä testailen lisää heti kun ehdin ja raportoin sitten tuloksista.
Seppo_DB995- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Itsellä lakkasi jo vuosia sit virtalukosta startti. Ohitin releellä ja sille startti nappula kautta ohjaus virtalukosta. Rele solenoidin lähellä josta lyhyet paksut johdot startti solikalle / lta ( +12V ).
Taavetti1390- David Brown : DB Case 1390
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Ulvila
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
i
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Joulu 05 2023, 23:26, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Taavetti1390 likes this post
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Vanhat ohuet johdot ja ne häviöt. Noin kun tekee solkku saa kunnon jännitteen ihan vierestä. Tietty voihan sitä isolla meisselillä suoraan oikaista soi kun päästäkin.
Taavetti1390- David Brown : DB Case 1390
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Ulvila
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
i
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Joulu 05 2023, 23:26, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Solenoidi haukkaa helposti 30-60A piikkivirtaa, ja 10-20A pitovirtaa.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Eilen illalla varustauduin kuumailmapuhaltimella ja naputusvälineellä ja könysin hyttiin. Huvikseni kokeilin virta-avainta ja niinpä tietysti, tuttu hörähtelyhän se alkoi kuulumaan
Sain käyntiin -8°C:ssa ja ajelin sitten pihan lumet ja kävin kokeilemassa metsäpalstallakin menoa, hyvin pääsee pikkulumessa, ketjuthan ovat etupainona eikä takarenkaissa
Täytyy nyt sitten tarkkailla tilannetta, mukavaahan se ei ole, jos ei puunkaadon jälkeen lähdekään käyntiin (vaikka onhan noita meisselikikkoja tosiaan olemassa)...
Sain käyntiin -8°C:ssa ja ajelin sitten pihan lumet ja kävin kokeilemassa metsäpalstallakin menoa, hyvin pääsee pikkulumessa, ketjuthan ovat etupainona eikä takarenkaissa
Täytyy nyt sitten tarkkailla tilannetta, mukavaahan se ei ole, jos ei puunkaadon jälkeen lähdekään käyntiin (vaikka onhan noita meisselikikkoja tosiaan olemassa)...
Seppo_DB995- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
No hyvä. Se vain nämä kelit sitä raisteli.
En malta olla kommentoimatta starttisolenoidin toimintaa Luukkaan M45G startissa. Jusape on ihan oikeassa, virtaa menee. Sillähän on kaksi tehtävää. Ensiksi se vetää (eli työntää) bendixpyörän hammaskehälle ja sitten kytkee "isot virrat" startille. Solenoidissa on kaksi käämiä, paksummasta langasta tehty vetokäämi, joka oikosulkeutuu solenoidin virtakärkien ottaessa kiinni. Tämän vastus on noin 0.5 ohmia ja täyden akun jännite tyrkkää siitä läpi yli 20A. Toinen käämi on pitokäämi, joka jää johtamaan niin pitkään kuin avaimesta käännetään ja nimensä mukaisesti pitää solenoidin virtakärkiä kiinni ja bendixpyörää rynnössä. Sen vastus on puolentoista ohmia, eli virtaa menee noin 8A.
Avainta kääntäessä tällä nimenomaisella startilla virtaa hujahtaa kolmisenkymmentä ampeeria, mutta kunnossa olevassa systeemissä tämä piikki kestää vain sekunnin osan ja putoaa sitten tuonne 8A:an. Iso virta kestää vain niin lyhyen ajan ettei piuhat ennätä kuumenemaan, mutta ohut johto kyllä ahdistaa virtaa. Taavetissa johdot, liittimet ja virtalukko on mitoitettu niin, että nippa nappa kestävät kunnossa ollessaan tämän. Jotkut muut konevalmistajat ovat varmistaneet asiaa laittamalla startin herätyspiiriin ylimääräisen releen, jota kutsutaan käynnistysreleeksi tai vaikka apusolenoidiksi. Käynnistysrele on yleensä vähän jämäkämpää tavaraa kuin €3.- yleiskäyttöinen kytkentärele. Jos haluaa laittaa apureleen, niin kaupasta löytyy pykälää jämäkämpää tavaraa tai siihen voi laittaa vaikka ruohonleikkurin käynnistyssolenoidin, joka kestää tyypillisesti 80A ja maksaa 10-20€
En malta olla kommentoimatta starttisolenoidin toimintaa Luukkaan M45G startissa. Jusape on ihan oikeassa, virtaa menee. Sillähän on kaksi tehtävää. Ensiksi se vetää (eli työntää) bendixpyörän hammaskehälle ja sitten kytkee "isot virrat" startille. Solenoidissa on kaksi käämiä, paksummasta langasta tehty vetokäämi, joka oikosulkeutuu solenoidin virtakärkien ottaessa kiinni. Tämän vastus on noin 0.5 ohmia ja täyden akun jännite tyrkkää siitä läpi yli 20A. Toinen käämi on pitokäämi, joka jää johtamaan niin pitkään kuin avaimesta käännetään ja nimensä mukaisesti pitää solenoidin virtakärkiä kiinni ja bendixpyörää rynnössä. Sen vastus on puolentoista ohmia, eli virtaa menee noin 8A.
Avainta kääntäessä tällä nimenomaisella startilla virtaa hujahtaa kolmisenkymmentä ampeeria, mutta kunnossa olevassa systeemissä tämä piikki kestää vain sekunnin osan ja putoaa sitten tuonne 8A:an. Iso virta kestää vain niin lyhyen ajan ettei piuhat ennätä kuumenemaan, mutta ohut johto kyllä ahdistaa virtaa. Taavetissa johdot, liittimet ja virtalukko on mitoitettu niin, että nippa nappa kestävät kunnossa ollessaan tämän. Jotkut muut konevalmistajat ovat varmistaneet asiaa laittamalla startin herätyspiiriin ylimääräisen releen, jota kutsutaan käynnistysreleeksi tai vaikka apusolenoidiksi. Käynnistysrele on yleensä vähän jämäkämpää tavaraa kuin €3.- yleiskäyttöinen kytkentärele. Jos haluaa laittaa apureleen, niin kaupasta löytyy pykälää jämäkämpää tavaraa tai siihen voi laittaa vaikka ruohonleikkurin käynnistyssolenoidin, joka kestää tyypillisesti 80A ja maksaa 10-20€
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
i
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Joulu 05 2023, 23:26, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
Kyllä kunnossa oleva Lucas kestää kylmässä hyvinkin jopa 1-2min yhtäjaksoisia starttauksia, kunhan akku on kunnossa, eikä jännite kyykkä = haluttu virtamäärä nouse ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
i
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Joulu 05 2023, 23:27, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 995 turvakytkin; ei lähde pyörittämään...
No, eräs video puolustusvoimien "Masin" kylmäkäynnistyksestä....
Ja ei se pitkä starttaus yleensä sitä starttia tuhoa, vaan heikkokuntoiset akut .....
( itsekkin tuossa torstai - perjantai yönä LUCAS M45 G starttia kiusasin muutaman minuutin starttauksilla, ja vieläpä 12V startille, vähän överiä, eli 24V jännitettä syöttäen )
Ja ei se pitkä starttaus yleensä sitä starttia tuhoa, vaan heikkokuntoiset akut .....
( itsekkin tuossa torstai - perjantai yönä LUCAS M45 G starttia kiusasin muutaman minuutin starttauksilla, ja vieläpä 12V startille, vähän överiä, eli 24V jännitettä syöttäen )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» YV ei lähde?
» 900 Taavetti ei lähde käyntiin
» Nivelakseli haketinta pyörittämään, millainen?
» Riittääkö 990 Taavetin hydrauliikka pyörittämään Fiskars puunosturin vinssiä?
» 900 Taavetti ei lähde käyntiin
» Nivelakseli haketinta pyörittämään, millainen?
» Riittääkö 990 Taavetin hydrauliikka pyörittämään Fiskars puunosturin vinssiä?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa