Väätynyt työntötanko
4 posters
Sivu 1 / 1
Väätynyt työntötanko
DBTC: n keskutselupalstalla oli yhdellä 1594:n omistajalla semmoinen ongelma, että oli työntötankoja nurjahtanut.
Vika oli vuotava oli kuulemma thermostart -laite joka päästi polttoainetta niin paljon imusarjaan, että sitä kulkeutui
männän päälle saakka niin paljon, että nyrväytti työntötangon. Minulle tuo on mysteeri, mutta teoriassa tietenkin voi käydä niin, että
imuventtiili on yhdessä pytyssä raollaan ja vuotonafta pääsee siinne ja täyttää palotilan männässä. Sen kuitenkaan ei saa tulla piripintaan täyteen koska mäntä tekee silloin nesteiskun ja periaatteessa se riittää taittamaan kiertokangen. Onhan niitä sattunut jos kannentiiviste on vuotanut sopivasti yön aikana nestettä männän päälle.
Mutta silti ei meikäläisellä oikein naksuta että miten ihmeessä työntötanko voi nurjahtaa. Palotila on lähes paineeton kun mäntä on tahdinvaihdossa ylhäällä ja venttiilit käy auki. Onkohan tuossa engelsmannille tullut ajatusvirhe vai miten tuon voi selittää?
Vika oli vuotava oli kuulemma thermostart -laite joka päästi polttoainetta niin paljon imusarjaan, että sitä kulkeutui
männän päälle saakka niin paljon, että nyrväytti työntötangon. Minulle tuo on mysteeri, mutta teoriassa tietenkin voi käydä niin, että
imuventtiili on yhdessä pytyssä raollaan ja vuotonafta pääsee siinne ja täyttää palotilan männässä. Sen kuitenkaan ei saa tulla piripintaan täyteen koska mäntä tekee silloin nesteiskun ja periaatteessa se riittää taittamaan kiertokangen. Onhan niitä sattunut jos kannentiiviste on vuotanut sopivasti yön aikana nestettä männän päälle.
Mutta silti ei meikäläisellä oikein naksuta että miten ihmeessä työntötanko voi nurjahtaa. Palotila on lähes paineeton kun mäntä on tahdinvaihdossa ylhäällä ja venttiilit käy auki. Onkohan tuossa engelsmannille tullut ajatusvirhe vai miten tuon voi selittää?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Väätynyt työntötanko
Nuffissa itsellä joskus noita vinkeitä siinä keinuvipuakseli jumitti rasvan puutteesta
Ajatusvirhettä epäilisin
Ajatusvirhettä epäilisin
Vieraili- Vierailija
Vs: Väätynyt työntötanko
Thermostartin vuoto pistää koneen käymään omiaan. Kierrokset ryntää ja ajotus on mitä sattuu, kun löpöä on jatkuvasti saatavilla.Kopin avaimet virta-avaimessa joskus kiilannut niin että thermo jäänyt päälle.Ei sammu kuin imun tukkimalla .
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Väätynyt työntötanko
Minulla on case 1494 hs vm.-85.Tunteja vähän päälle 4000.Viime keväänä startatessa kuului omituista ääntä ja kone lähti käyntiin,mutta vain kolmella pytyllä.Annoin hieman kaasua,jolloin kuului kolahdus ja sammutin koneen samantien.Avasin venttiili kopan ja totesin 3.sylinterin molempien työntötankojen olevan mutkassa.
Tangot olivat vääntyneet aivan identtisesti samaan kulmaan.Oikaisin tangot,asensin ne takaisin paikoilleen ja pyöritin käsin konetta.Venttiilin nostimet alkoivat liikkua normaaliin tapaan,joten ostin uudet tangot ja säädin venttiilit.Se mikä aiheutti tankojen vääntymisen,on edelleen mysteeri.Voiko tanko päästä hyppäämään nokka-akselin päästä jotenkin kupista ulos,jolloin vääntyminen tapahtuisi?
Tangot olivat vääntyneet aivan identtisesti samaan kulmaan.Oikaisin tangot,asensin ne takaisin paikoilleen ja pyöritin käsin konetta.Venttiilin nostimet alkoivat liikkua normaaliin tapaan,joten ostin uudet tangot ja säädin venttiilit.Se mikä aiheutti tankojen vääntymisen,on edelleen mysteeri.Voiko tanko päästä hyppäämään nokka-akselin päästä jotenkin kupista ulos,jolloin vääntyminen tapahtuisi?
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Väätynyt työntötanko
Sepä se on gumma juttu. Starttipilotilla tangon saa nyrjähtämään monestakin moottorista ja luulen, että se käy suunnilleen seuraavasti:
Pilotista tulee niin nami paukku männän päälle, että kun pakoventtiili yrittää avautua niin pytyssä on painetta niin paljon jäljellä, ettei työntötanko kestä työntää venttiiliä auki. Työntötankö nurjahtaa ja venttiili jää avautumatta. Kampi työntää silloin saman satsin uudelleen ylös ja kun imuventtiilin pitäisi avautua niin paine on vielä hurjan paljon korkeampi ja työntötanko nyrjähtää imupuolelta kanssa.
Nokkela poika voisi laskea miten paljon Pilotilla saa syntymään painetta sillä ilmamäärällä joka on sylinterissä. Hapen määrästä se kai on kiinni.
Mutta miten noin voi käydä ilman pilottia?
Pilotista tulee niin nami paukku männän päälle, että kun pakoventtiili yrittää avautua niin pytyssä on painetta niin paljon jäljellä, ettei työntötanko kestä työntää venttiiliä auki. Työntötankö nurjahtaa ja venttiili jää avautumatta. Kampi työntää silloin saman satsin uudelleen ylös ja kun imuventtiilin pitäisi avautua niin paine on vielä hurjan paljon korkeampi ja työntötanko nyrjähtää imupuolelta kanssa.
Nokkela poika voisi laskea miten paljon Pilotilla saa syntymään painetta sillä ilmamäärällä joka on sylinterissä. Hapen määrästä se kai on kiinni.
Mutta miten noin voi käydä ilman pilottia?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Väätynyt työntötanko
Tästä tekstistä oppineena, EN ENÄÄ KÄYTÄ NITROJA! Vielä kun omassa motissa on tangot ja kanget ehjiä!
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa