Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

90-sarjan käynnistäminen

5 posters

Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  e1690 Su Huhti 04 2010, 22:19

Osaako kukaan sanoa, miks 90-sarjan ohjekirjassa (ainakin 1490/1690) sanotaan: "HUOM! Älä paina kytkinpoljinta käynnistämisen yhteydessä" ?

Ite oon aatellu et kytkin pohjassa käynnistäminen on jopa hyvä asia, varsinkin kylmässä.

e1690

Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Varsinais-Suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  ikilika Su Huhti 04 2010, 23:04

Jaa´a, ite kyllä painan kytkimen pohjaan aina käynnistäessä. Luulisin koneen pyörivän herkemmin kun ei laatikko "pyöri mukana"?!
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  Vieraili Su Huhti 04 2010, 23:16

Tahtoopa tulla poljettua kytkin pohjaan ennen starttia,päittäislaakerin välissä ei ole vielä kunnolla öljyä ennenkuin moottori on vähän pyörähtäny,sellaisen selityksen olen kuullu,vaikuttaneeko sitten minkäverran jos polkee kytkimen pohjaan ennen starttia laakerin ikään on jo toinen juttu.

Oikeastaanhan se ei ole kyllä öljyn sisässä se kampiakseli,että voi se tietenki teoriassa kuluttaakki sitä,en tiedä ...,poljen kumminki pohjaan ennen starttia.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  ikilika Su Huhti 04 2010, 23:22

Jaa niin sehän tietysti vaikuttaa tonne kampiakselille asti ja painaa sitä "eteenpäin", en noin pitkälle miettinytkään... Voihan tossa olla perääkin, kuitenkin asetelman tassut on melkosen jäykkiä.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  e1690 Ma Huhti 05 2010, 09:06

Just! Enpä tullu mäkään tuota ajatelleeks. No ehkä "turhia" polkemisia vois jättää vähemmälle, lämpimällä koneella vaikka.
Aika jäykän tuntunen on ainakin 1690 kytkinpoljin eli tuntuman perusteella on jäykät jouset. 1490 kytkin on paljon kevyemmän tuntunen.

Toihan sitte tietty kaiketi koskee muitakin koneita ja autoja.

e1690

Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Varsinais-Suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  plaanari Ma Huhti 05 2010, 09:42

Suunnittelijatkin on vaan ihmisiä. Tossa niille on vaan tullu virhe lujuuslaskussa, kun eivät ottaneet kaikkia voimia huomioon. Hyvin tyypillistä insseiltä. Tiedän, että esimerkiksi puimureiden moottoreiden syöttökarttaa suunnittelevat jotkut inssit eivät ole koskaan edes käyneet puimurin hytissä saatikka ajaneet työtilanteessa. Pistetään lukion ja korkeekoulun käynyt ukko suunnittelupöytään, niin hyvää jälkeehän siitä tulee Laughing
plaanari
plaanari

Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 52
Paikkakunta : Akaa

https://akaandiesel.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Kylmäkäynnistys

Viesti  Mika Ma Huhti 05 2010, 11:13

Hei!

Huoltomies aikoinaan varoitteli, että kytkintä ei kannata turhaan pitää pohjassa, koska se painaa kampiakselia "eteenpäin" kovalla voimalla. En osaa sanoa sitten onko muihin merkkeihin verrattuna eroa asetelman jousien jäykkyyksissä.

Terv Mika

Mika

Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  Tommi Ma Huhti 05 2010, 14:13

Zetor 7245:sen huoltokirja sanoo että käsikäyttöistä ulosoton kytkintä ei tule pitää pitkiä aikoja irroitettuna samasta syystä. Eli ei koske pelkästään ajokytkintä.
Tommi
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  Vieraili Ma Huhti 05 2010, 14:22

Samaa se sanoo taavetinki käyttöohjekirja,30 sekunttia maksimissaan yhteen menoon saa olla vo kytkivipu lukittuna ylös.

Onhan ne kantavilla kytkimillä saanu tuhottua noita päittäislaakereitaki,mutta ei ne kyllä kovin helpolla kulu kytkintä polkemalla.

Eihän se kauhean suuri se laakeripinta tietenkää päittäislaakereissa ole.

Melkoisen jäykkä se on se lautasjousi 1690 kytkimessä,jos yrittää käsin vääntää siitä alavivusta,kyllä siinä vartta pitää olla aikalailla.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  ikilika Ma Huhti 05 2010, 16:46

velimhan kirjoitti:Samaa se sanoo taavetinki käyttöohjekirja,30 sekunttia maksimissaan yhteen menoon saa olla vo kytkivipu lukittuna ylös.

Nyt meni pikkasen ohi Shocked Siis onko tämä missä on keltanen nuppi niin joku kytkinvipu? Mä luulin että siitä laitetaan voiman ulosotto päälle? En ole koskaan ulosottoa käyttänyt enkä hommaa pahemmin ajatellut. Eli meneekö se nyt näin, se keltanen nuppivipu ylös lukitusasentoon ja sitte valitaan ulosoton nopeus ja sitte se vipu hitaasti takas alas?
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

90-sarjan käynnistäminen Empty Vs: 90-sarjan käynnistäminen

Viesti  Vieraili Ma Huhti 05 2010, 17:04

Juuri noin se menee,ja ei se niin ranttua ole että justiin vaan tuo 30 sekuntia saa käyttää,esim. lingotessa itse ajelen reippaasti vaikka talon mitan verran kytkin ylhäällä,ja taas sen mentyä ohi lasken vaan vivun sievästi alas moottorin kierroslukua pienentämättä,noin homma käyttää,joskus jos on suojakeli saattaa vaan pätkähtää murtopultti tuossa vaiheessa poikki,vaikka on 12,9 lujuusluokkaa...

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa