995 Lautaspyörä
3 posters
Sivu 1 / 1
995 Lautaspyörä
Laitoinkin jo kuvia tonne galleriaan, elikkäs tapaus on semmonen että, aloin ihmettelemään kun tossa ajelin taasen pitkästä aikaa tolla 995:llä, niin perästä välittyi penkin kautta persiiseen semmonen jyskytys (siis ääntä ei vielä kuulunut, vaan sen tunsi takalistos).
Siinä sitte päästettiin perästä öljyt pois, ja tulihan sieltä sitte muutama hampaanpalanen öljyn mukana, öljyropun reiästä sitte näinki tietystä kulmasta lautaspyörän ja huomasin pyörää pyörittäes jotta kolme hammastahan sieltä puuttuu.
No eipä siinä sitte muukaan auttanut ku alkaa purkaan peräreppua ja takaronkkia pois vähintään lautaspyörän vaihtamiseksi.
Tasauspyörästö lautasineen saatiinpois ja todettiin että murikka ratas on ehjä, siinä vaihees ei vielä hokattu vian aiheuttajaa.
Tässä vaihees otimme sitte ja nypimme murikkaakselia pitkittäisvälyksen tarkistamiseksi, no S....NA !!! sittehän se päävika selvis, murikkaratas heilui vajaa kolme milliä ylös-alas suunnas, elikkäs oli murikan laakeri syöny isomman tilan vaihdelaatikon valurautapäätyyn
Eipä siinä muukaan auttanut ku, alkaa rueta pistämään traktoria poikki että saataisiin vaihdelaatikko käsille, aluksi koneesta poistettiin hytti maksimaalisen asennustilan saamiseksi.
Kyseinen vaihteiston irroitus olikin aiva outoa puuhaa mulle ja isännälle, ei oo tarvinnu ikinä näiden koneiden lootaan koskea.
Ps. ISOO Kiitos VM:lle purkuvinkeistä!
Sitten ku oli saatu vaihteisto pöydälle niin huomattiin että kone on tainnut olla joskus aika karkealla käytöllä, koska löysimme vaihteistostakin muutamia osittain hampaattomia rattaita, muummuassa yksi ryhmäpyörällä sijaitseva ratas oli kohtalaisen karseassa kunnos.
Järkevin ratkaisu pulmaan taisi jo löytyä, vaihdamme koneeseen koko laatikon tasauspyörästöineen, yksi varteenotettava vaihtoehto saattaa jo olla tiedossaki.
Ihme vika vaan yhtäkaikki tämä murikkalaakeripesän kuluminen, en tiä sitte johtuuko aikaisemmasta käytöstä, mutta en oo ainakaa kuullut että näiden kans olis kauheesti lastentautia täs paikas ollu.
Siinä sitte päästettiin perästä öljyt pois, ja tulihan sieltä sitte muutama hampaanpalanen öljyn mukana, öljyropun reiästä sitte näinki tietystä kulmasta lautaspyörän ja huomasin pyörää pyörittäes jotta kolme hammastahan sieltä puuttuu.
No eipä siinä sitte muukaan auttanut ku alkaa purkaan peräreppua ja takaronkkia pois vähintään lautaspyörän vaihtamiseksi.
Tasauspyörästö lautasineen saatiinpois ja todettiin että murikka ratas on ehjä, siinä vaihees ei vielä hokattu vian aiheuttajaa.
Tässä vaihees otimme sitte ja nypimme murikkaakselia pitkittäisvälyksen tarkistamiseksi, no S....NA !!! sittehän se päävika selvis, murikkaratas heilui vajaa kolme milliä ylös-alas suunnas, elikkäs oli murikan laakeri syöny isomman tilan vaihdelaatikon valurautapäätyyn
Eipä siinä muukaan auttanut ku, alkaa rueta pistämään traktoria poikki että saataisiin vaihdelaatikko käsille, aluksi koneesta poistettiin hytti maksimaalisen asennustilan saamiseksi.
Kyseinen vaihteiston irroitus olikin aiva outoa puuhaa mulle ja isännälle, ei oo tarvinnu ikinä näiden koneiden lootaan koskea.
Ps. ISOO Kiitos VM:lle purkuvinkeistä!
Sitten ku oli saatu vaihteisto pöydälle niin huomattiin että kone on tainnut olla joskus aika karkealla käytöllä, koska löysimme vaihteistostakin muutamia osittain hampaattomia rattaita, muummuassa yksi ryhmäpyörällä sijaitseva ratas oli kohtalaisen karseassa kunnos.
Järkevin ratkaisu pulmaan taisi jo löytyä, vaihdamme koneeseen koko laatikon tasauspyörästöineen, yksi varteenotettava vaihtoehto saattaa jo olla tiedossaki.
Ihme vika vaan yhtäkaikki tämä murikkalaakeripesän kuluminen, en tiä sitte johtuuko aikaisemmasta käytöstä, mutta en oo ainakaa kuullut että näiden kans olis kauheesti lastentautia täs paikas ollu.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: 995 Lautaspyörä
Kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Todennäköisesti siinä traktorissa on vaihteiston suodatussyteemi ollut pois pelistä joten siellä on ollut seassa rautaa ja lisäksi synkronomattomia vaihteita on karruutettu surutta päälle. Lastentauteja siinä laatikossa ei ole, mutta silti ryömintäpuolen hidasta ei minusta kannata käyttää maanmuokkaukseen, esim. kyntöön 9-vaihteella.
Sehän on sama laatikko kuin 990:ssa. On kai noita purkuosina saatavana.
Sehän on sama laatikko kuin 990:ssa. On kai noita purkuosina saatavana.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 995 Lautaspyörä
ikh:lla kauhajoella on 995:nen takapää oli aika purkamaton toissapäivänä sitä kattelin. myyjistä viitala sanoi traktorin olleen hyvin piretty se on 2 keppinen onkos se silti 12 vaihteine ei oo sellaasesta kokemuksia
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: 995 Lautaspyörä
Joo,tuntuu kyllä kummalle että 995 mallista kuluis se vaihteiston perä laakerin ulkokehältä,ei ole kyllä tullu vastaavaa eteen.
Isoista malleista on joskus vaihteiston perä kuulemma haljennu,mutta ei sekään kyllä ole lähellekkään tavallista,mutta setä sanoi niin joskus käyneen.
Tulee mieleen kyllä että laakeri on yrittäny leikata jostain ihmeen syystä kiinni,ja sitten laakerin kooli on pyöriny väärästä välistä,mutta syy miksi noin on tapahtunu on mysteeri.
Hyvä homma että saitte sen purettua,kasatessa sitten vaan huolehtii että voiteluputki tulee paikalleen liitoskohdasta.
Varmaan on viisainta ostaa koko laatikko kun on noin paljon jo vikaa siellä vanhastaan,kova menneisyys sillä on sitten ollu.
Isoista malleista on joskus vaihteiston perä kuulemma haljennu,mutta ei sekään kyllä ole lähellekkään tavallista,mutta setä sanoi niin joskus käyneen.
Tulee mieleen kyllä että laakeri on yrittäny leikata jostain ihmeen syystä kiinni,ja sitten laakerin kooli on pyöriny väärästä välistä,mutta syy miksi noin on tapahtunu on mysteeri.
Hyvä homma että saitte sen purettua,kasatessa sitten vaan huolehtii että voiteluputki tulee paikalleen liitoskohdasta.
Varmaan on viisainta ostaa koko laatikko kun on noin paljon jo vikaa siellä vanhastaan,kova menneisyys sillä on sitten ollu.
Vieraili- Vierailija
Vs: 995 Lautaspyörä
Kohtuu helppo se lopuuksi oli purkaa, ruuvausta siinä vaan kaikkiaan jonkuverran oli. Epäilen että kokoaminen voipi sujua jo vähä joutuusemmin, ku paikat on tullu vähä tutummiksi...Se mun vaihteisto vaihtoehto taitaa olla juurikin sama mistä Ulvila edellä mainitsi. On se loota 12 pykäläänen, siinä on pääkepis samat pykälät kun muis, eli 1, 2, 3, ja pakki. Kertojakepis on sitte neljä eri alue vaihtoehtoa, eli L, H, LS, HS.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa