1694 perärepun kiinnitys
3 posters
Sivu 1 / 1
1694 perärepun kiinnitys
1694 peräreppu ei tahdo pysyä paikoillaan alkuperäisillä pulteilla.Katkeavat kovin helposti, kun on kourakuormain nostolaitesovituksella .Pultit lienee 7/16 * 1 1/2 UNC ja 8.8 vahvuudella. Löytyisikö mistään vahvempia pultteja ja muuta niksiä, miten parantaa kiinnitystä?
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Kouirakuormain nostolaitteessa
Terve
Itte käyttelin aikani Hakkia 7245-Zetorin varsista ja totesin, että murhaa touhua. Nyt on kuormain Patun aisalla ja pysyy. 1694 on tietysti jämympi jötkäle, mutta silti neuvoisin hakemaan muuta ratkaisua kuin sitä varsissa rääkkäämistä. Ennen pitkää ratkeaa koko hanuri siitä muuten hienosta koneesta. Tupet, aisalle tms...
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
Itte käyttelin aikani Hakkia 7245-Zetorin varsista ja totesin, että murhaa touhua. Nyt on kuormain Patun aisalla ja pysyy. 1694 on tietysti jämympi jötkäle, mutta silti neuvoisin hakemaan muuta ratkaisua kuin sitä varsissa rääkkäämistä. Ennen pitkää ratkeaa koko hanuri siitä muuten hienosta koneesta. Tupet, aisalle tms...
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Heippa
Hyvinhän se nostolaitekuormain pelaa pienemmissä taaveissa, kun on vähemmän vastapainoa.Repun ruuvit taitaa olla samoja läpi sarjan. Jossain muuallahan se kuormain pitäisi traktorin kestävyyden vuoksi olla kuin nostolaitteissa. Mutta nyt ei kaivata järkineuvoja, vaan kunnon rautalankavirityksiä, jolla vois kuutosenkin keulaa vääntää ilmaan
Hyvinhän se nostolaitekuormain pelaa pienemmissä taaveissa, kun on vähemmän vastapainoa.Repun ruuvit taitaa olla samoja läpi sarjan. Jossain muuallahan se kuormain pitäisi traktorin kestävyyden vuoksi olla kuin nostolaitteissa. Mutta nyt ei kaivata järkineuvoja, vaan kunnon rautalankavirityksiä, jolla vois kuutosenkin keulaa vääntää ilmaan
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Peräreppua ravistelee irti lähinnä työntövarren korvakkeen kautta tuleva rasitus, joka on kyllä aikamoista varsinkin jos kuormaimessa on pitkä ulottuvuus.
Pulttien kestosta sen verran, että pitkä pultti on tuossa paikassa lujempi kuin lyhyt. Käytännössä homma pitäisi tehdä niin, että vaihdat tilalle vaikka 5 cm pitemmät pultit ja laitat ainesputkesta holkit perärepun laipan ja pultinkannan väliin. Tuumakoon pultteja voi löytyä myös 10.9 tai jopa 12.9 lujuusluokissa ja pultit pitää kiristää kunnolla, mutta ei niin lujasti että valusta korkkaa kierteet. Jos kiinnitystä haluaa vahvistaa oikein kunnolla, niin silloin pitää vetää ohjaamon alta pitkät vetotangot jonnekin kytkinkopan tai eturungon kiinnityspultteihin saakka vähäsen samaan tapaan kuin mitä kaivurisovituksissa on joskus muinoin tehty. Työntövarsi pitää kiinnitää sitten vetotankojen takapäähän tehtyyn kiinnikkeeseen. Aika tavalla tulee sovittelemista ennekuin siinä on osat paikoillaan.
Minustakin kuormain kannattaisi vaihtaa tuppisovitteille tai kärryn aisalle.
Pulttien kestosta sen verran, että pitkä pultti on tuossa paikassa lujempi kuin lyhyt. Käytännössä homma pitäisi tehdä niin, että vaihdat tilalle vaikka 5 cm pitemmät pultit ja laitat ainesputkesta holkit perärepun laipan ja pultinkannan väliin. Tuumakoon pultteja voi löytyä myös 10.9 tai jopa 12.9 lujuusluokissa ja pultit pitää kiristää kunnolla, mutta ei niin lujasti että valusta korkkaa kierteet. Jos kiinnitystä haluaa vahvistaa oikein kunnolla, niin silloin pitää vetää ohjaamon alta pitkät vetotangot jonnekin kytkinkopan tai eturungon kiinnityspultteihin saakka vähäsen samaan tapaan kuin mitä kaivurisovituksissa on joskus muinoin tehty. Työntövarsi pitää kiinnitää sitten vetotankojen takapäähän tehtyyn kiinnikkeeseen. Aika tavalla tulee sovittelemista ennekuin siinä on osat paikoillaan.
Minustakin kuormain kannattaisi vaihtaa tuppisovitteille tai kärryn aisalle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Tuppisovitteethan ne pitaisi taavetin kourakuormainviritelmissä olla, kun järkevästi toimitaan. Tarpeet on kuitenkin sellaiset, että täytyisi rakennella sellaset vähän nostolaitetyyliset tupet, että kiinnityskorkeutta saa kätevästi muutettua. Tarkoissa paikoissa hydraulinen nostotanko ja työntövarsi lisää myös työskentelymahdollisuuksia. Vetotanko työntövarren korvakkeelta runkoon voisi onnistua. Koneen oikealla puolella on kyllä hytin alla aika paljon tavaraa ja starttikin tulee vähän eteen. Olisiko vihjettä, mistä vahvempia tuumapultteja löytyisi. Marjakankaalla ja Pihlajaniemellä ei ole, eikä neljässä pultti nimisessä firmassa. Ruuvi. nettiin pistin kyselyn.
Vetovarsitunnustelu on koneesta purettu pois. Katselin, että vetokoukan kiinnikkeet ja vetovarsien korvakkeet voisi yhdistää mutta siirtyykö ongelma sitten korvakkeen pultteihin
Vetovarsitunnustelu on koneesta purettu pois. Katselin, että vetokoukan kiinnikkeet ja vetovarsien korvakkeet voisi yhdistää mutta siirtyykö ongelma sitten korvakkeen pultteihin
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Kyllä vetovarret taitaa pysyä kiinni taka-akselissa vaikka sinne laitetaan mitä perään, tuskin siellä mitään ongelmaa tulee.
Kopin alapuolella on oikeassa reunassa tosiaankin vahdekepin nivelvälitykset, tasauspyörästön lukon vimpstaakit ja ties mitä, joten sieltä voi olla vaikea löytää läpi menevälle vetotangolle paikkaa. Yksi mahdollisuus, jota nyt en pysty 100% varmasti sanomaan miten se voisi onnistua, on nostoakselin käyttö ankkuripisteenä. Siihen ei käy hitsata mitään, mutta jos akselin taakse pystyy uittamaan jämerästä latasta taivutetut U-sangat, niin siihen voisi olla rakennetavissa kiinnike. En ole tutkinut miten lujasti akselin oikean puolen pää mahtaa olla kiinni kotelossa, mutta ainakin vasemman pään kiinnitys on erittäin vahva.
Kopin alapuolella on oikeassa reunassa tosiaankin vahdekepin nivelvälitykset, tasauspyörästön lukon vimpstaakit ja ties mitä, joten sieltä voi olla vaikea löytää läpi menevälle vetotangolle paikkaa. Yksi mahdollisuus, jota nyt en pysty 100% varmasti sanomaan miten se voisi onnistua, on nostoakselin käyttö ankkuripisteenä. Siihen ei käy hitsata mitään, mutta jos akselin taakse pystyy uittamaan jämerästä latasta taivutetut U-sangat, niin siihen voisi olla rakennetavissa kiinnike. En ole tutkinut miten lujasti akselin oikean puolen pää mahtaa olla kiinni kotelossa, mutta ainakin vasemman pään kiinnitys on erittäin vahva.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Nostoakseli on kyllä tosi vahvaa tekoa, mutta se oikea pää taitaa olla se heikoin lenkki. Lisäksi vetovarsien kuormitus (kuormaajan paino) rasittaa akselia. Kyllähän siihen tietysti sellaisen varavityksen voisi tehdä, ettei reppu tielle tipu. Ruuvit muuten löytyi 12,9:nä kuusiokolona ruuvi.netistä oli vaan aika sekava etsiä tuumalogiikan kokoja. Nyt kun siihen saa kovat ruuvi, niin paras olisi pysyä paikoillaan. 12.9:jä on jo vaikempi porata pois
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Kyllä kova ruuvi on lujempi, mutta usko vaan, että ruuvin pituus on aivan ratkaiseva homma kun puhutaan väsytyskuormitetusta rakenteesta, samoin esikiristys. Toivottavasti nyt alkaa kestää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Peräreppu saa valohoitoa nyt. Katkenneet pultinpätkät lähtivät suosiolla pois. Nyt on työnalla takasillan pultteihin tuleva vahvistyviritys. Olivat pultit siinä niin hyvin tarjolla, että piti ruveta kehittelemään vahvistusta siltä pohjalta.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1694 perärepun kiinnitys
Ei ole kyllä tullu tuo asia vastaan aikaisemmin että ei pysys kiinni tuo peräpötikkä,tuossa muutamalla sivukylällä on jämerä maatilakuormain kaivulaitteella nostolaitteissa kiinni 1694 -84 mallissa,ja kävivät kaivamassa kiviseen maahan mökinpohjan työmaalle sillä,ja ei kyllä puhunu tuosta ongelmasta mitään.
Olen liimannu yhteen koneeseen ne pultit aikanaan kiinni,kun oli sen näköiset että on olleet irti.
Näin kerran RKP pajalla tehyn kuormaajan,joka oli asennettu 1390 nelivetoon,siinä oli työntövarsikorva jumitettu siten että moottorin kehtoon kytkinkopan etupuolelle oli pultattu neljällä pultilla varmaan 20 mm vahva ja 150 mm leveä lappu ylöspäin,jossa oli hitsattu ainesputken pätkä siihen yläpäähän osoittamaan vinosti taaksepäin,jonka sisästä meni tankkien ja hytin välissä vinosti vahvat tangot työntövarren korvaan molemmin puolin,varmasti kestää,Hietala teki jämeriä vehkeitä aikanaan.
Olen liimannu yhteen koneeseen ne pultit aikanaan kiinni,kun oli sen näköiset että on olleet irti.
Näin kerran RKP pajalla tehyn kuormaajan,joka oli asennettu 1390 nelivetoon,siinä oli työntövarsikorva jumitettu siten että moottorin kehtoon kytkinkopan etupuolelle oli pultattu neljällä pultilla varmaan 20 mm vahva ja 150 mm leveä lappu ylöspäin,jossa oli hitsattu ainesputken pätkä siihen yläpäähän osoittamaan vinosti taaksepäin,jonka sisästä meni tankkien ja hytin välissä vinosti vahvat tangot työntövarren korvaan molemmin puolin,varmasti kestää,Hietala teki jämeriä vehkeitä aikanaan.
Vieraili- Vierailija
Similar topics
» 880 implematic nostolaite.
» 990 sivurajoittimen kiinnitys
» 950 -59 likasuojan kiinnitys pultit
» Kiinnitys kohdat rungossa
» Help mii 996 nelikon vasen etunapa .
» 990 sivurajoittimen kiinnitys
» 950 -59 likasuojan kiinnitys pultit
» Kiinnitys kohdat rungossa
» Help mii 996 nelikon vasen etunapa .
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa