Nopeutuksesta
4 posters
Sivu 1 / 1
Nopeutuksesta
Mietiskelin tässä että miten nuo kuutosien nopeutusrattaat ovat kestäneet, etenkin nämä formulat? Eikös tasauspyörästöön kohdistu paljon kovempi vääntö kun lonkissa harvat välitykset? Miten mahtaa kestää pidemmän päälle raskasta kyntöä jossa urkuauki pienellä vaihteella?
1594- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Tuosta asiasta on ollu keskustelua aijemminki,kyllä ne vaan kestää,lujempia ovat kun alkujaan,ja miten se oli se vääntömomentti,siitähän oli puhetta joskus,selaileppa noita juttuja,kyllä se jossain pitäs tallessa olla,yhtään nopeaa ei ole vielä hajonnu.
1594- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Mitä tässä tapahtu, vastasitko ite ittelles
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Nopeutuksesta
joku rekistyröitynyt unohtunu vissii kirjautua sisää..
massikka_mies- Ylläpito
- Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa
Vs: Nopeutuksesta
Jaa se tekee tollasen, näytti vaan nii erikoiselta
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Nopeutuksesta
Ei oo ollu mitään probleemia nopeutettujen kanssa.Kuten todettu aiemminkin niin paljon isompi hammaspinta siellä nyt vastaa toisiinsa kuin esim 9/59 rattaissa.Toki jos moottorista ottaa 140-150 heppaa irti ja sitten vielä revittelee isoilla kuormilla ,niin saahan sen koneen tietenkin jostain rikki.
Esim 1694 on suunniteltu 108 heppaiseksi. Jos paljon virittää niin peilistä löytyy vika mahdolliselle rikkimenolle.
Esim 1694 on suunniteltu 108 heppaiseksi. Jos paljon virittää niin peilistä löytyy vika mahdolliselle rikkimenolle.
Vieraili- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Nopeutuksen jälkeehän perä pyörii aikaisempaa hitaammin esim aurojen vedossa (jos kyntövauhti pidetään samana).
Vähemmän kierroksia askissa--> enemmän vääntöä?
Itse olen edelleen sitä mieltä että vaihteistosta tulee heikompi kun lonkkiin vaihdetaan raskaampi välitys.
Vähemmän kierroksia askissa--> enemmän vääntöä?
Itse olen edelleen sitä mieltä että vaihteistosta tulee heikompi kun lonkkiin vaihdetaan raskaampi välitys.
1594- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Menee vähän ohi aiheen mutta ainakin 8400 valmetiin vaihdettiin jossain vaiheessa hitaampi perävälitys mutta vastaavasti pikavaihteiden välitykset nopeammaksi. Olisiko tämä tehty kestävyyden parantamiseksi?
Tietysti onhan noissakin niitä liikenneperiä ja kait ne nekin ovat kestäneet. En ainakaan ole kuullut että olisivat erikoisemmin paukkuneet.
Tietysti onhan noissakin niitä liikenneperiä ja kait ne nekin ovat kestäneet. En ainakaan ole kuullut että olisivat erikoisemmin paukkuneet.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Nopeutuksesta
1594 kirjoitti:Nopeutuksen jälkeehän perä pyörii aikaisempaa hitaammin esim aurojen vedossa (jos kyntövauhti pidetään samana).
Vähemmän kierroksia askissa--> enemmän vääntöä?
Itse olen edelleen sitä mieltä että vaihteistosta tulee heikompi kun lonkkiin vaihdetaan raskaampi välitys.
Kas kummaa kun pojat ei ole noita nopeutettuja saanu hajalle jos tuo lonkka nopeutus heikentää
noilla nopeutetuilla on jo väki vuosia ajellu ja tehty töitäkin
alkuperäis vetoakseleita on kyllä katkennu kovin montaa ei kait niitäkään
Vieraili- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
No eikös se yksi 1690 takapotku "formula" ole käsittääkseni jossain ihan muissa hommissa kuin esim raskaassa kynnösssä jossa otetaan kaikki koneesta irti pienellä vaihteella? Taitaa olla enimmäkseen sahan pyörityksessä ja maantieajossa
Ja vaikka ne eivät olisi vielä hajonneet niin kyllä se jokatapauksessa heikentää vaihteiston kestävyyttä. Taavetti mies tuossa edellä jo mainitsikin että valmetin insinöörit joutuivat vaihtamaan perään tiuhemmat välitykset, ei muuten kestänyt. Vastaavasti pikavaihteiden välityksiä muutettiin nopeammaksi jotta kestäisi paremmin.
Ja vaikka ne eivät olisi vielä hajonneet niin kyllä se jokatapauksessa heikentää vaihteiston kestävyyttä. Taavetti mies tuossa edellä jo mainitsikin että valmetin insinöörit joutuivat vaihtamaan perään tiuhemmat välitykset, ei muuten kestänyt. Vastaavasti pikavaihteiden välityksiä muutettiin nopeammaksi jotta kestäisi paremmin.
1594- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Mitäs tuosta väittelemään.Vapaaehtoisesti olen nopeutuksen tehnyt ja ite maksanut.Pois en vaihtais millään. Valmettimiehet saa puhua mitä haluaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Joo tämä osio taitaa lähteä juupas eipäs linjalle että antaa olla omasta puolesta kun en vielä päässy maksu mieheksikään asti tuon nelosen nopeutuksen kanssa
Vieraili- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Yhdessäkään koneessa tähänmennessä ei ole ilmenny kestävyysongelmia nopeutuksen jälkeen,esim. entinen omistamani 1594 on parasta aikaa maansiirtotöissä,ja monttu on niin luja mistä lastataan,että vaatii normaalisti kaivurin lastauskoneeksi,mutta tuolla siellä vaan lastataan kumminki.
Tällä traktorilla on tehty paljon raskasta maansiirtohommaa myös nopeutuksen jälkeen,ja maanleikkauksia,ym. jossa myös 1 alue on ollu koetuksella,mm. betoniuperustusten purkutöitä,suurien kantojen irroitusta,joista kaikkia ei saatu edes lähtemään raivauskoukulla,ym.ym.ja kyllä se kestää asfalttipihallaki hyppyyttäää sutia nelivetopäällä,vaikka nosturiki oli vielä lisäpainona.
Tuolla kokemuksella,mikä minulla noista on kertyny,enkyllä usko tuon perän särkymiseen,mutta aika tietenki näyttää kuinka käy.
Kannattaa ottaa huomioon,että ei se todellisuudessa niin älytön se muutos kuitenkaa ole,jos ennen nopeutusta olet kyntäny normaali 1594 traktorilla 2 alueen kolmosella,nyt kynnetään sitten 2 alueen kakkosella,ja sen se kyllä kestää,kun ykköselläki kestää ottaa kaikki irti mitä moottorista lähtee,suurin probleema nopeutuksessa mielestäni on siinä,että kun on esim. reilun 10 tonnin sorakuorma päällä,ja peruutat pehmyeen paikkaan,loppuu voima kesken,jos ei muista painaa lämää ajoissa.
Tuo oma 1690 on tosiaan enemmän siirtotöissä ja pyörityskoneena,mutta uskaltaisin lähteä kyntämään niinkuin ennenki,mutta ei ole enää maahommia mitä tehdä,tuossa vaparissa on niin vähän voimaa että se ei kyllä jaksa rikkoa ittejään.
Noista vaihdelaatikon kierrosnopeuden nostolla tehtyistä nopeutuksista kyllä on kyllä sitten riittäny remonttia,jotka sen noin on tehny näihin vanhempiin,ja nyt sitten uudempiin malleihin,ne ei ole kestäny yhtään,ja kun aikanaan suunnnittelin tuota nopeutusta,olin itsekkin nostamassa ensin perän pyörintänopeuden,mutta kokemuksista viisastuneet vanhat huoltomiehet sen tyrmäsi heti,ja käski tehdä ronkkaan,ja sanoi vielä,että sitten koneesi kestää,niinkuin kestiki.
Itse olen siirtyny eri merkkiin nelivetoisessa,mutta tuo takapotku on edelleen,mutta kirjoitan kumminki omat kokemukseni siitä huolimatta,vaikka ferraritalliin olen siirtynyki...
.
Tällä traktorilla on tehty paljon raskasta maansiirtohommaa myös nopeutuksen jälkeen,ja maanleikkauksia,ym. jossa myös 1 alue on ollu koetuksella,mm. betoniuperustusten purkutöitä,suurien kantojen irroitusta,joista kaikkia ei saatu edes lähtemään raivauskoukulla,ym.ym.ja kyllä se kestää asfalttipihallaki hyppyyttäää sutia nelivetopäällä,vaikka nosturiki oli vielä lisäpainona.
Tuolla kokemuksella,mikä minulla noista on kertyny,enkyllä usko tuon perän särkymiseen,mutta aika tietenki näyttää kuinka käy.
Kannattaa ottaa huomioon,että ei se todellisuudessa niin älytön se muutos kuitenkaa ole,jos ennen nopeutusta olet kyntäny normaali 1594 traktorilla 2 alueen kolmosella,nyt kynnetään sitten 2 alueen kakkosella,ja sen se kyllä kestää,kun ykköselläki kestää ottaa kaikki irti mitä moottorista lähtee,suurin probleema nopeutuksessa mielestäni on siinä,että kun on esim. reilun 10 tonnin sorakuorma päällä,ja peruutat pehmyeen paikkaan,loppuu voima kesken,jos ei muista painaa lämää ajoissa.
Tuo oma 1690 on tosiaan enemmän siirtotöissä ja pyörityskoneena,mutta uskaltaisin lähteä kyntämään niinkuin ennenki,mutta ei ole enää maahommia mitä tehdä,tuossa vaparissa on niin vähän voimaa että se ei kyllä jaksa rikkoa ittejään.
Noista vaihdelaatikon kierrosnopeuden nostolla tehtyistä nopeutuksista kyllä on kyllä sitten riittäny remonttia,jotka sen noin on tehny näihin vanhempiin,ja nyt sitten uudempiin malleihin,ne ei ole kestäny yhtään,ja kun aikanaan suunnnittelin tuota nopeutusta,olin itsekkin nostamassa ensin perän pyörintänopeuden,mutta kokemuksista viisastuneet vanhat huoltomiehet sen tyrmäsi heti,ja käski tehdä ronkkaan,ja sanoi vielä,että sitten koneesi kestää,niinkuin kestiki.
Itse olen siirtyny eri merkkiin nelivetoisessa,mutta tuo takapotku on edelleen,mutta kirjoitan kumminki omat kokemukseni siitä huolimatta,vaikka ferraritalliin olen siirtynyki...
.
Vieraili- Vierailija
Vs: Nopeutuksesta
Harvoimpa vaihdelaatikko on viimeisen päälle jonkinlaiselle "kestävyysrajalle" mitoitettu. Taavin laatikossa taitaa ryhmäpyörä olla heikoin lenkki, mutta siitä menee nopeutuksen jälkeen läpi sama moottoriteho kuin ennenkin. Periä hajosi ensi sarjan 1690:stä kun niissä oli koneistusvirhe. Tasauspyörien laakeritappien asemoinnissa oli välillä kuulemma semmoinen kämmä, että momentti välittyi kahden tasauspyörän kautta ja kaksi lepäsi. Muita ropleemia en ole niissä kuullut olleen. Ilmajoen ikiliikkujassa on edelleen alkuperäiset pyörät lootassa ja perässä, vaikka se on toimitettu jo tehtaalla nopeutettuna. Sillä on kiskottu kanssa vähän monenlaista, joten en usko, että nopeutuksesta on mitään ongelmaa odotettavissa.
On kai traktoreita turbotettu ja viritetty monella tapaa eikä voimansiirto tapaa tulla ongelmaksi.
On kai traktoreita turbotettu ja viritetty monella tapaa eikä voimansiirto tapaa tulla ongelmaksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nopeutuksesta
Sivuakselin laakerointi näyttää näissä aika hentoselta, mutta ei ne ainakaan ole tästä omasta levinneet.
Ainoastaan se yläakselin iso laakeri on mennyt, mikälie siihenkin iskenyt.
Mutta kyllä nämäkin ajamalla saa hajalle, on meinaan aika rajussa kunnossa 1690:n entiset vetoakselit edellisen omistajan jäljiltä.
Ainoastaan se yläakselin iso laakeri on mennyt, mikälie siihenkin iskenyt.
Mutta kyllä nämäkin ajamalla saa hajalle, on meinaan aika rajussa kunnossa 1690:n entiset vetoakselit edellisen omistajan jäljiltä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Nopeutuksesta
Ei ainakaan minulla ole ongelmia ollut nopeutuksen suhteen, 1594 JA 1690 NELIKOT. Kertapaukauksella kumpaankin laitettiin uudet välitykset jakolaatikkoa myöten. Kyntöhommissa ja äestyksessä olen kumpaakin käyttänyt. Parhaiten sopii kyntöön tuo 1594, kakkosalue pika 2 perusvauhti, pika 3 kevyemmät maat menee 4x16 perässä. Lautasäestys samaten. 1690 taas parempi äkeenveturi kun henki piisaa turbossa.
Aika romuun 1690 lykkäsin nuo kalliit 15/55 välitykset ihan kokeeksi enkä alkanut vuosia ihmettelemään tuleeko mitään tuosta asiasta. Ihan tyytyväinen olen, muuten olisin joutunut kalliimmat/uudemmat/nopeammat traktorit hommaamaan, ei olis jaksanu tiellä junnata 27km/h näin vapaa-ajan puuhasteluissa.
Ruiskutushommatkin menee tuolla 1594 kun ei tartte maantiellä asua. Lohkot siellä täällä ja kesäisinä vapaapäivinä muutakin mielessä kuin traktorilla ajo, nopiasti hommat pois ja kotia.
Tuon 1690 vetoakselin 9 hampainen pyörä oli sekin jo murentunut jonkin verran, remppa olis edessä kumminkin ollut.
Aiemmin omistamastani paljon ajetusta 1494:kin meni vasemmasta ronkasta vetoakselin hampaita, suolainen remppa K-huollossa kun ite en osannu mukamas tehdä, helppohan se olis ollut.
Aika romuun 1690 lykkäsin nuo kalliit 15/55 välitykset ihan kokeeksi enkä alkanut vuosia ihmettelemään tuleeko mitään tuosta asiasta. Ihan tyytyväinen olen, muuten olisin joutunut kalliimmat/uudemmat/nopeammat traktorit hommaamaan, ei olis jaksanu tiellä junnata 27km/h näin vapaa-ajan puuhasteluissa.
Ruiskutushommatkin menee tuolla 1594 kun ei tartte maantiellä asua. Lohkot siellä täällä ja kesäisinä vapaapäivinä muutakin mielessä kuin traktorilla ajo, nopiasti hommat pois ja kotia.
Tuon 1690 vetoakselin 9 hampainen pyörä oli sekin jo murentunut jonkin verran, remppa olis edessä kumminkin ollut.
Aiemmin omistamastani paljon ajetusta 1494:kin meni vasemmasta ronkasta vetoakselin hampaita, suolainen remppa K-huollossa kun ite en osannu mukamas tehdä, helppohan se olis ollut.
TIKO tik- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa