DB 900 D
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 900 D
Vedet ja öljyt sekaisin öljypohjassa.
Aikomus avata kansi mutta saako kannentiivistettä enää mistään ko. peliin. Onko moottori sama kuin 950:ssä.
Toivoisin saavani sen vielä kuntoon, olisi niin oiva peli sirkkelin pyörityksessä 1000r/min ulosotolla.
Kiitos etukäteen
Ismo
Aikomus avata kansi mutta saako kannentiivistettä enää mistään ko. peliin. Onko moottori sama kuin 950:ssä.
Toivoisin saavani sen vielä kuntoon, olisi niin oiva peli sirkkelin pyörityksessä 1000r/min ulosotolla.
Kiitos etukäteen
Ismo
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 900 D
Kyllä pahveja pitäisi löytymän ja jos oikein muistan niin 950 on 2 kannenpulttia enemmän kuin 900 kannessa.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Mistä kannattaa pahvia kysellä
Pitäis olla varma ettei ihan pelkästään ns. vissillä puheella.
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 900 D
Minusta kannattaa keskustella Pihlajaniemen Anteron kanssa kannentiivistehommasta. Pyttyjen välistä katkennut kannas lohkossa ei myöskään ole tuntematon vika jos menee nesteet öljyyn. Yleensä se on kyllä pakkasvaurio.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Pakkasvauriopa hyvinkin
Aikojen saatossa ollut. Näkee jäljistä. toiminut moitteetta.
Mutta jos ei ole pahvia ei saa enää läjään.
Mutta jos ei ole pahvia ei saa enää läjään.
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 900 D
Tarkoitin, että Antero osaa sen sanoa varmuudella, että passaako 950:n kansipahvi 900:seen. Niissä ei tosiaankaan pitäisi olla muuta eroa kuin kaksi pultinreikää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
hieno homma
alkaa valkenemaan. mikähän lie puhelin numro. eniro tuntee 3 anteroa.
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 900 D
Sinne on ollut sellainen lankanumero kuin 06-4731844
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 900 D
Terve vaan 900 omistaja?
Minulla on kokemusta DB900:sta kolmeltakymmeneltä vuodelta ja olen sillä sahannut monta standarttia sahatavaraa.
Juu siihen saa kannentiivisteen niitä tehdään vielä uusia (Ehdottomasti kuparipäälysteinen) on tullut muutama vaihdettua.
Se on tyypin heikoin lenkki. Tiiviste on sama kaikissa 25-880 impleen asti eli myös 950. Se vain että uudemmissa malleissa on kaksi lisäpulttia kriittisissä kohdissa tekee hommasta konstikkaan. Alkuperäisessä 900 tiivisteessä ei ollut niitä kahden lisätyn pultin reikiä mutta niitä on lähes mahdoton löytää. Itse ratkaisin homman niin että leikkautin reijän kokoiset palat entisestä tiivisteen reunasta ja laitoin reikiin. On nimittäin niin että tyhjän tiivisteenreijän kohdalta tiiviste tuppaa palamaan herkästi reitin toiseen sylinteriin.
Jos kantta ei ole oikaistu eli höylätty suoraksi voi tiivisteenvaihto epäonnistua kun se on muutoinkin äärimmäisen huolella laitettava ja kiristettävä.
Uusi tiiviste litistyy koneen kuumetessa ja siksi jälkikiristykset on tehtävä myös huolella ja aikanaan. Ohje olisi kiristää kansi vielä sadan käyttötunnin kuluttua joka on useimmissa muissakin moottoreissa suositus. Tuo kiristys kun unohtuu tai siirtyy pitkän ajan päähän palaa kansitiiviste herkästi.
Moottorin kovaa kuumenemista tulee kaikin keinoin välttää se tuhoaa tiivisteen nopeasti. Aikoinaan paloi tiiviste kovassa rääkissä äestäessä ja en ole 900 siihen enää valjastanut. Yksi tärkeä seikka on varmistaa kannenpulttien esteetön kiristyminen. Reijjät ovat helposti tukossa ja kireys ei ole oikeaa laatua vaikka kuinka momentteaja vetelee. Kun kantapään kautta oppii koneen tuntemaan pärjää kyllä mutta huolimattoman kone ei 900 ole.
Minulla on kokemusta DB900:sta kolmeltakymmeneltä vuodelta ja olen sillä sahannut monta standarttia sahatavaraa.
Juu siihen saa kannentiivisteen niitä tehdään vielä uusia (Ehdottomasti kuparipäälysteinen) on tullut muutama vaihdettua.
Se on tyypin heikoin lenkki. Tiiviste on sama kaikissa 25-880 impleen asti eli myös 950. Se vain että uudemmissa malleissa on kaksi lisäpulttia kriittisissä kohdissa tekee hommasta konstikkaan. Alkuperäisessä 900 tiivisteessä ei ollut niitä kahden lisätyn pultin reikiä mutta niitä on lähes mahdoton löytää. Itse ratkaisin homman niin että leikkautin reijän kokoiset palat entisestä tiivisteen reunasta ja laitoin reikiin. On nimittäin niin että tyhjän tiivisteenreijän kohdalta tiiviste tuppaa palamaan herkästi reitin toiseen sylinteriin.
Jos kantta ei ole oikaistu eli höylätty suoraksi voi tiivisteenvaihto epäonnistua kun se on muutoinkin äärimmäisen huolella laitettava ja kiristettävä.
Uusi tiiviste litistyy koneen kuumetessa ja siksi jälkikiristykset on tehtävä myös huolella ja aikanaan. Ohje olisi kiristää kansi vielä sadan käyttötunnin kuluttua joka on useimmissa muissakin moottoreissa suositus. Tuo kiristys kun unohtuu tai siirtyy pitkän ajan päähän palaa kansitiiviste herkästi.
Moottorin kovaa kuumenemista tulee kaikin keinoin välttää se tuhoaa tiivisteen nopeasti. Aikoinaan paloi tiiviste kovassa rääkissä äestäessä ja en ole 900 siihen enää valjastanut. Yksi tärkeä seikka on varmistaa kannenpulttien esteetön kiristyminen. Reijjät ovat helposti tukossa ja kireys ei ole oikeaa laatua vaikka kuinka momentteaja vetelee. Kun kantapään kautta oppii koneen tuntemaan pärjää kyllä mutta huolimattoman kone ei 900 ole.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Kiristys järjestys
Paljon kiitosta noista edellisistä.
Vielä kun saisi tietää missä järjestyksessä mokomia kiristellään kun pultteja onkin kolmessa rivissä.
Vielä kun saisi tietää missä järjestyksessä mokomia kiristellään kun pultteja onkin kolmessa rivissä.
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 900 D
Eiköhän se mene normaalisti alkaen keskeltä ja ympyrämäisesti kohti kakken päätyjä.ila6910 kirjoitti:Paljon kiitosta noista edellisistä.
Vielä kun saisi tietää missä järjestyksessä mokomia kiristellään kun pultteja onkin kolmessa rivissä.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Noin minäkin
ajattelin,mutta kun niitä on kolmessa rivissä, aloitetaanko siis keskeltä keskeltä vai reunalta keskeltä?
o o o o o
o o o
o o o o o o o
pultithan on suurin piirtein siinä myllyssä noin.
o o o o o
o o o
o o o o o o o
pultithan on suurin piirtein siinä myllyssä noin.
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
väli lyönnit katosivat laitampa alaviivat
o____o___o___o____o
o________o________o
o__o__o__o__o__o__o
noin ikkään
o________o________o
o__o__o__o__o__o__o
noin ikkään
ila6910- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 900 D
Pakki varmaan kertoo miten kansi kannattaa tiukata. Joko löysit ehyen kannen?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 900 D
11____7___3___6____10
13________1________12
15__9__5__2__4__8__14
pakiltahan tuli tieteellisen tarkka ohje
13________1________12
15__9__5__2__4__8__14
pakiltahan tuli tieteellisen tarkka ohje
Viimeinen muokkaaja, jyrki pvm Ma Elo 23 2010, 20:50, muokattu 2 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 900 D
Numerojärjestys on kyllä aika tärkeä jotta tiiviste painuu oikein ja pitää. Asiassa on kyllä monta muutakin jippoa kuin järjestys. Palaan kohta asiaan.
Viimeinen muokkaaja, Pakki pvm Pe Loka 08 2010, 11:49, muokattu 1 kertaa
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 900 D
Kannenpulteissa on kahta pituutta ja kahta tyyppiä. Osa pulteista on irtonaisella pitkällä mutterilla ja osa normaalipultteja.
Näitä ei pidä sekoittaa keskenään. Koska 900 kannessa on vain 3 keskipulttia on niillä suurin kuormitus. Uudemmissa malleissa on myös keskipultteja 5 ja ne pystyvät paremmin pitämään kannen kuosissa kovissa paineissa. Yksi tärkeä seikka on kokeilla ennen kannen laskemista paikalleen jokaisen pultin moitteeton kiertyminen pohjaan joka on n5mm syvemmällä kuin kansi ja tiiviste vaativat. Usein pultin reunat voivat olla ruosteessa ja kun ruostetta karisee reikään se voi jumittua liian aikaisin ja jää kantamaan. Myös sylinterin pinnasta reiän suulta lohkeilee joskus pieniä siruja jotka pudotessaan reikään saattavat estää pultin oikean kiristymisen. Reiän suuhun muodostuu joskus pieni kohouma ja se on hiottava pois koska se estää helposti tiivisteen oikean kiristymisen. Onpa ollut koneistuskin kerran lokin tai kannen kulmassa tehty hutiloiden ja ohut särmä oli puoli milliä koholla. On selvää että tiiviste ei silloin istu vapaasti. Pultinreissä ei saa olla öljyä eikä vettä ym koska ne estävät pultin menon vapaasti ja tursuavat tiivisteen väliin jääden kannattamaan ja ovat valmis rako tiivisteen palamiselle kaasujen paineessa. Täysin selvää on että kansi on laskettava paikoilleen suoraan eikä sitä pidä liikutella tiivisteen päällä enää mihinkään. Hyvä nosturi on tarpeen. Venttiilin nostimien nokat on ruuvattava ennen laskua vapaaksi. Siis liikaa puhtautta ei voi koskaan olla mutta on täysin selvää että pinnat on oltava täysin puhtaat ja kuivat ei rasvaa eikä mitään liimoja saa olla. Vanha rasva ja noki osaa palaa aivan metallia muistuttavaksi mutta kun sitä kaapii huomaa ettei se olekaan vielä metallipinta. Luulen että hosupekat eivät kykene työtä tekemään niin että se tulisi edes tyydyttävä. Koska sylinteriputkien päissä on ohuet kohoumarenkaat on ehdottomasti tiiviste oltava oikealla kohdalla ja kansi lasketaan hyvin varoen juuri oikeaan kohtaan. Sen saa varmistettua kun muutama pultti kierretään jenkaan ennen kannen laskua tiivisteen päälle kun kansi on 2-3mm tiivisteen yläpuolella. Jos putkien päiden ohuet ulokerenkaat on kolhiintuneet tai pahoin palaneet tai syöpyneet ei kunnollista tiiviyttä saa aikaan vaan tiiviste palaa pian uudelleen.
Ja kun kansi on paikallaan ja kaikki pultit kiertyvät vaivatta jenkoihin alkaa tärkein vaihe eli kiristys. Se sitten ratkaisee kuinka pitkään tiiviste kestää normaalikäytössä.
Kiristys kannattaa tehdä huolella aikaa käyttäen eikä hosuen. Jokaisen kiristysrupeaman välillä voi pitää reilua taukoa. Itse kiristän kaikki pultit oikeassa järjestyksessä ensin 5kg sitten 7-8kg ja sitten 10kg ja viimeksi 12,5 jonka jälkeen voi viritellä venttiilin välykset kaikessa rauhassa ja lopuksi vesi haalea 30-40 asteinen sisään ja jos vesipinta ei laske tunnissa yhtään täräytän koneen käyntiin. Korkista vahtaan tuleeko ilmakuplia ja jos ei annan koneen käydä 1/2 kaasulla noin tunnin jotta se on täysin lämmin 75-80 asteinen. Sitten vesi pois ja annan koneen jäähtyä kylmäksi. Seuraavana päivänä kiristän kannen uudelleen 13 momenttiin ja sitten käsilämpöiset vedet sisään ja ei kun ajamaan. Koneen on parasta antaa lämmetä täyteen lämpöön ennen kovempaa rasitusta. Jälkikiristys olisi tehtävä n 100 tunnin käytön jälkeen. Riippuu käytöstä kovassa käytössä ehkä kannattaa aikaistaa jälkikiristystä. Seuraavat kiristykset 1000 tunnin välein niin jos ei aja konetta liian kuumaksi voi kestää kauan seuraavaan remonttiin. Jotta ei tarvitse aukoa suuttimia on oltava erikoishylsy jonka mallin Veli-Matti on muistaakseni aikaisemmin esittänyt jossain. Ja tiivisteestä vielä. Sanoisin että on aika törkeää puhua kansipahvista ainakaan tässä mallissa 100euron kuparipääl tiiviste ansaitsee sanoa oikeaksi kannentiivisteeksi.
Nykyään on kätevää kuvata digikameralla remontin vaiheet. Itse otan paljon kuvia heti kun kansi nousee ylös ja mihinkään ei ole koskettu sitten tiiviste pois ja taas kuvia. Niitä tietokoneessa suurentaen ja tutkien löytyy monia yksityiskohtia vioista ja virheasennuksista ym seikoista. Sylinterin sisäpintaa on hyvä kuvata makroasetuksella saa tarkat kuvat kulumisesta naarmuista ym. Koittamalla puhdistettua kantta puhtaaseen lokiin ilman tiivistettä piirustuspaperin päälle näkee onko kansi painunut kieroksi ja vietävä koneistamoon höylättäväksi. Nämä em. seikat ovat tuttuja paljon ropanneille mutta aloittelijalle usein täysin outoja. Liikaa huolellisuutta et pysty noudattamaan. Ja kysymällä saa moneen asiaan hyviä vinkkejä. Soitin aikoinaan DB vanhemmalle huoltomiehelle useita puheluita ja sain arvokkaita neuvoja ja vihjeitä moneen seikkaan. Niin kuulin aikanaan IKH:lta että he myyvät paljon halpoja kansipahveja vuosittain vanhoihin taaveihin?? Säälittää että varaosakauppiaat ovat niin ahneita ja moraalittomia että myyvät halpatuotteita jotka kestävät ehkä vuoden pari ja taas uusi. Itsekin menin kerran nuukuuttani siihen ansaan ja karvaasti petyin. Marjakankaalla on taavimiesten hyvä palvelu ja vaikka tiiviste on välillä ollut hakusessa niin kyllä sieltä saa. Ja helpoin tapa särkeä DB900 on käynnistää kone kylmänä ja käyttäen pilottia tms. ja kuormittaa ennen normaalilämpöä. Unohtamalla tarkastaa onko jäähdytin täynnä ja viallisella termostaatilla. Mutta kun huoltoja ei lyö laimin ja lämmittää ensin nesteet toimii kone moitteetta vuosia.
Huoltokirjan mukainen kiristysjärjestys on
11 7 3 6 10
13 1 12
15 9 5 2 4 8 14
Kriittiset pultit ovat 7, 9 ja 5 sekä 6, 4 ja 8 nämä ratkaisevat pitkälti pysyykö palokaasut sylinterissä vai pakeneeko paine toiseen sylinteriin tai vesitilaan.
Tiivisteessä on 2 ylimääräistä reikää uudempien versioiden tarpeisiin ja ne ovat kohtalokkaat 900:lle koska siitä kautta on lyhin matka sylinteristä toiseen. siksi olen laittanut reikiin "paikat" samasta aineesta. On hyvin tärkeää että 1 pultti puhdistetaan joka yleensä on pahoin ruosteessa ja jos siitä karisee "sontaa" kannen väliin koko touhusta tulee susi. En ole yleensä kiertänyt 1 pulttia irti koska se voi olla tosi lujalla päässä on iso mutteri. Tätä sepustusta voisi jatkaa loputtomiin mutta ehkä tästä on vähän apua jollekin aloittelijalle. Mutta vielä sana muusta. Kun joutuu kannen avaamaan kannattaa venttiilit kunnostaa ja ehkä ainakin hoonata sylinterit voi löytyä katkenneita männänrenkaita ja kuluneita laakereita jne. Hyviä remontteja!
Näitä ei pidä sekoittaa keskenään. Koska 900 kannessa on vain 3 keskipulttia on niillä suurin kuormitus. Uudemmissa malleissa on myös keskipultteja 5 ja ne pystyvät paremmin pitämään kannen kuosissa kovissa paineissa. Yksi tärkeä seikka on kokeilla ennen kannen laskemista paikalleen jokaisen pultin moitteeton kiertyminen pohjaan joka on n5mm syvemmällä kuin kansi ja tiiviste vaativat. Usein pultin reunat voivat olla ruosteessa ja kun ruostetta karisee reikään se voi jumittua liian aikaisin ja jää kantamaan. Myös sylinterin pinnasta reiän suulta lohkeilee joskus pieniä siruja jotka pudotessaan reikään saattavat estää pultin oikean kiristymisen. Reiän suuhun muodostuu joskus pieni kohouma ja se on hiottava pois koska se estää helposti tiivisteen oikean kiristymisen. Onpa ollut koneistuskin kerran lokin tai kannen kulmassa tehty hutiloiden ja ohut särmä oli puoli milliä koholla. On selvää että tiiviste ei silloin istu vapaasti. Pultinreissä ei saa olla öljyä eikä vettä ym koska ne estävät pultin menon vapaasti ja tursuavat tiivisteen väliin jääden kannattamaan ja ovat valmis rako tiivisteen palamiselle kaasujen paineessa. Täysin selvää on että kansi on laskettava paikoilleen suoraan eikä sitä pidä liikutella tiivisteen päällä enää mihinkään. Hyvä nosturi on tarpeen. Venttiilin nostimien nokat on ruuvattava ennen laskua vapaaksi. Siis liikaa puhtautta ei voi koskaan olla mutta on täysin selvää että pinnat on oltava täysin puhtaat ja kuivat ei rasvaa eikä mitään liimoja saa olla. Vanha rasva ja noki osaa palaa aivan metallia muistuttavaksi mutta kun sitä kaapii huomaa ettei se olekaan vielä metallipinta. Luulen että hosupekat eivät kykene työtä tekemään niin että se tulisi edes tyydyttävä. Koska sylinteriputkien päissä on ohuet kohoumarenkaat on ehdottomasti tiiviste oltava oikealla kohdalla ja kansi lasketaan hyvin varoen juuri oikeaan kohtaan. Sen saa varmistettua kun muutama pultti kierretään jenkaan ennen kannen laskua tiivisteen päälle kun kansi on 2-3mm tiivisteen yläpuolella. Jos putkien päiden ohuet ulokerenkaat on kolhiintuneet tai pahoin palaneet tai syöpyneet ei kunnollista tiiviyttä saa aikaan vaan tiiviste palaa pian uudelleen.
Ja kun kansi on paikallaan ja kaikki pultit kiertyvät vaivatta jenkoihin alkaa tärkein vaihe eli kiristys. Se sitten ratkaisee kuinka pitkään tiiviste kestää normaalikäytössä.
Kiristys kannattaa tehdä huolella aikaa käyttäen eikä hosuen. Jokaisen kiristysrupeaman välillä voi pitää reilua taukoa. Itse kiristän kaikki pultit oikeassa järjestyksessä ensin 5kg sitten 7-8kg ja sitten 10kg ja viimeksi 12,5 jonka jälkeen voi viritellä venttiilin välykset kaikessa rauhassa ja lopuksi vesi haalea 30-40 asteinen sisään ja jos vesipinta ei laske tunnissa yhtään täräytän koneen käyntiin. Korkista vahtaan tuleeko ilmakuplia ja jos ei annan koneen käydä 1/2 kaasulla noin tunnin jotta se on täysin lämmin 75-80 asteinen. Sitten vesi pois ja annan koneen jäähtyä kylmäksi. Seuraavana päivänä kiristän kannen uudelleen 13 momenttiin ja sitten käsilämpöiset vedet sisään ja ei kun ajamaan. Koneen on parasta antaa lämmetä täyteen lämpöön ennen kovempaa rasitusta. Jälkikiristys olisi tehtävä n 100 tunnin käytön jälkeen. Riippuu käytöstä kovassa käytössä ehkä kannattaa aikaistaa jälkikiristystä. Seuraavat kiristykset 1000 tunnin välein niin jos ei aja konetta liian kuumaksi voi kestää kauan seuraavaan remonttiin. Jotta ei tarvitse aukoa suuttimia on oltava erikoishylsy jonka mallin Veli-Matti on muistaakseni aikaisemmin esittänyt jossain. Ja tiivisteestä vielä. Sanoisin että on aika törkeää puhua kansipahvista ainakaan tässä mallissa 100euron kuparipääl tiiviste ansaitsee sanoa oikeaksi kannentiivisteeksi.
Nykyään on kätevää kuvata digikameralla remontin vaiheet. Itse otan paljon kuvia heti kun kansi nousee ylös ja mihinkään ei ole koskettu sitten tiiviste pois ja taas kuvia. Niitä tietokoneessa suurentaen ja tutkien löytyy monia yksityiskohtia vioista ja virheasennuksista ym seikoista. Sylinterin sisäpintaa on hyvä kuvata makroasetuksella saa tarkat kuvat kulumisesta naarmuista ym. Koittamalla puhdistettua kantta puhtaaseen lokiin ilman tiivistettä piirustuspaperin päälle näkee onko kansi painunut kieroksi ja vietävä koneistamoon höylättäväksi. Nämä em. seikat ovat tuttuja paljon ropanneille mutta aloittelijalle usein täysin outoja. Liikaa huolellisuutta et pysty noudattamaan. Ja kysymällä saa moneen asiaan hyviä vinkkejä. Soitin aikoinaan DB vanhemmalle huoltomiehelle useita puheluita ja sain arvokkaita neuvoja ja vihjeitä moneen seikkaan. Niin kuulin aikanaan IKH:lta että he myyvät paljon halpoja kansipahveja vuosittain vanhoihin taaveihin?? Säälittää että varaosakauppiaat ovat niin ahneita ja moraalittomia että myyvät halpatuotteita jotka kestävät ehkä vuoden pari ja taas uusi. Itsekin menin kerran nuukuuttani siihen ansaan ja karvaasti petyin. Marjakankaalla on taavimiesten hyvä palvelu ja vaikka tiiviste on välillä ollut hakusessa niin kyllä sieltä saa. Ja helpoin tapa särkeä DB900 on käynnistää kone kylmänä ja käyttäen pilottia tms. ja kuormittaa ennen normaalilämpöä. Unohtamalla tarkastaa onko jäähdytin täynnä ja viallisella termostaatilla. Mutta kun huoltoja ei lyö laimin ja lämmittää ensin nesteet toimii kone moitteetta vuosia.
Huoltokirjan mukainen kiristysjärjestys on
11 7 3 6 10
13 1 12
15 9 5 2 4 8 14
Kriittiset pultit ovat 7, 9 ja 5 sekä 6, 4 ja 8 nämä ratkaisevat pitkälti pysyykö palokaasut sylinterissä vai pakeneeko paine toiseen sylinteriin tai vesitilaan.
Tiivisteessä on 2 ylimääräistä reikää uudempien versioiden tarpeisiin ja ne ovat kohtalokkaat 900:lle koska siitä kautta on lyhin matka sylinteristä toiseen. siksi olen laittanut reikiin "paikat" samasta aineesta. On hyvin tärkeää että 1 pultti puhdistetaan joka yleensä on pahoin ruosteessa ja jos siitä karisee "sontaa" kannen väliin koko touhusta tulee susi. En ole yleensä kiertänyt 1 pulttia irti koska se voi olla tosi lujalla päässä on iso mutteri. Tätä sepustusta voisi jatkaa loputtomiin mutta ehkä tästä on vähän apua jollekin aloittelijalle. Mutta vielä sana muusta. Kun joutuu kannen avaamaan kannattaa venttiilit kunnostaa ja ehkä ainakin hoonata sylinterit voi löytyä katkenneita männänrenkaita ja kuluneita laakereita jne. Hyviä remontteja!
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa