996 etupää
4 posters
Sivu 1 / 1
996 etupää
Tervehdys!
Laitoin uudet renkaat etupäähän ja rasvailin nippoja samalla, välyksiä tutkiessa siinä etunavan pystyakselissa oli toisella puolella aikamoinen väljyys ja tarkoitan sitä puolta mihin ohjaus-sylinterin varsi tulee. Pysty väljyyttä ei ollut mutta sivuttain liikkui monta senttiä. Toinen puoli oli tiukka joka kohdsta.
Mitenkäs tämmöinen välys poistetaan?
Ensimmäinen traktori ja sekin vasta pari kuukautta, joten kaikki hakusessa.
Db 996 -74
Laitoin uudet renkaat etupäähän ja rasvailin nippoja samalla, välyksiä tutkiessa siinä etunavan pystyakselissa oli toisella puolella aikamoinen väljyys ja tarkoitan sitä puolta mihin ohjaus-sylinterin varsi tulee. Pysty väljyyttä ei ollut mutta sivuttain liikkui monta senttiä. Toinen puoli oli tiukka joka kohdsta.
Mitenkäs tämmöinen välys poistetaan?
Ensimmäinen traktori ja sekin vasta pari kuukautta, joten kaikki hakusessa.
Db 996 -74
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Viisaammat antavat kohta korjausohjeet, mutta eihän siinä mitenkään pysty väljyyttä olemaan monta senttiä?? Itsellä samanlainen hirmu mökillä, välyksiä ei ole tullut tarkistettua useampaan vuoteen, täytyykin vilkaista seuraavalla mökkireissulla.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: 996 etupää
Tarkoitat vissiin olka-akselia?vastaisku kirjoitti:Tervehdys!
Laitoin uudet renkaat etupäähän ja rasvailin nippoja samalla, välyksiä tutkiessa siinä etunavan pystyakselissa oli toisella puolella aikamoinen väljyys ja tarkoitan sitä puolta mihin ohjaus-sylinterin varsi tulee. Pysty väljyyttä ei ollut mutta sivuttain liikkui monta senttiä. Toinen puoli oli tiukka joka kohdsta.
Mitenkäs tämmöinen välys poistetaan?
Aika paljon liikkuu jos välys on monta senttiä Onhan tuohon saatavana korjaus-sarja taikka jos ei selviä sillä niin uusia olka-akseleitakin löytyy. Täyttöhitsauskin varmaan onnistuu jos on vehkeet siihen.
http://www.konekorjaamo.fi/index.php?type=1667&brand=1532&model=376&cPath=46
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 996 etupää
Olka-akselin korjaussarjalla luulis tulevan kuntoon,mikäli se nyt oli se löysän paikka.
En ole vileä tarvinnut olka-akselia uusia ,vaikka noissa entisöidyissä on aika väljiäkin ollu.
En ole vileä tarvinnut olka-akselia uusia ,vaikka noissa entisöidyissä on aika väljiäkin ollu.
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 etupää
Olka-akselihan se on tietenkin.
Elikkä sen väljyyden näkee parhaiten kun etupyörät on ilmassa ja renkaat suorassa, niin vasemmanpuolen ratas menee tosi auraukselle välyksen takia.
Kokeilin sitä olka-akselin päällä olevaa pulttia, se oli kiinni, ja muuta välystä en löytänyt.
Onko kotikonstein purettavissa ja kasattavissa jos korjaussarjan hankin, ettei tartte prässiä tai muuta erikoista?
Kiitoksia vaan jo näin etukäteenkin neuvoista, eipä näitä muuten alkas seppäämään.
Elikkä sen väljyyden näkee parhaiten kun etupyörät on ilmassa ja renkaat suorassa, niin vasemmanpuolen ratas menee tosi auraukselle välyksen takia.
Kokeilin sitä olka-akselin päällä olevaa pulttia, se oli kiinni, ja muuta välystä en löytänyt.
Onko kotikonstein purettavissa ja kasattavissa jos korjaussarjan hankin, ettei tartte prässiä tai muuta erikoista?
Kiitoksia vaan jo näin etukäteenkin neuvoista, eipä näitä muuten alkas seppäämään.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Eipä ole koskaan tullut etupääremonttia tehtyä, joten arvailua tämä on siinä mielessä.
Yleensä puslat tuollaisista paikoista lähtee kierretangolla vetämällä. Puslan taakse pitää vaan saada
sopiva aluslevy tai kynnet ja olka-akselin yläpäähän isompi putki ja sen päälle aluslevy.
Asennus menee tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä. Vanha pusla tosin saattaa
olla valmiiksi poikki kulunut jos klappia on runsaasti. Jos pusla on poikki ja olka-akselin reikä
myöskin kulunut soikeaksi, on täytehitsaushommia on tiedossa. Soikeaa reikää
ei mielestäni kannata puslata. Olen kylläkin kuullut tapauksista, joissa ns. kemiallista metallia
on käytetty täytteenä melkoisen rajuissakin paikoissa, mutta vaikea tietää mahtaisko se toimia
tuossa.
On mahdollista, mutta en tiedä onko todennäköistä, että pusla pitää rotsata ennekuin olka-akseli
mahtuu siitä läpi. Marjakankaalla ne todennäköisesti tietää miten asianlaita mahtaa olla.
Jos rotsaamisen tekee hyvin niin siihen pitää olla passeli työkalu. Jonkinlaisen reijän saa
tehtyä akselipätkän päälle liimatulla hiomapaperillakin jos ei muuta konstia ole käytettävissä.
Ihan paljain käsin hommaa ei saa tehtyä, mutta ei siihen varmaan kovin monipuolista korjaamo tarvita.
Yleensä puslat tuollaisista paikoista lähtee kierretangolla vetämällä. Puslan taakse pitää vaan saada
sopiva aluslevy tai kynnet ja olka-akselin yläpäähän isompi putki ja sen päälle aluslevy.
Asennus menee tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä. Vanha pusla tosin saattaa
olla valmiiksi poikki kulunut jos klappia on runsaasti. Jos pusla on poikki ja olka-akselin reikä
myöskin kulunut soikeaksi, on täytehitsaushommia on tiedossa. Soikeaa reikää
ei mielestäni kannata puslata. Olen kylläkin kuullut tapauksista, joissa ns. kemiallista metallia
on käytetty täytteenä melkoisen rajuissakin paikoissa, mutta vaikea tietää mahtaisko se toimia
tuossa.
On mahdollista, mutta en tiedä onko todennäköistä, että pusla pitää rotsata ennekuin olka-akseli
mahtuu siitä läpi. Marjakankaalla ne todennäköisesti tietää miten asianlaita mahtaa olla.
Jos rotsaamisen tekee hyvin niin siihen pitää olla passeli työkalu. Jonkinlaisen reijän saa
tehtyä akselipätkän päälle liimatulla hiomapaperillakin jos ei muuta konstia ole käytettävissä.
Ihan paljain käsin hommaa ei saa tehtyä, mutta ei siihen varmaan kovin monipuolista korjaamo tarvita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 etupää
Elikkä ei ihan mahdoton tehtävä tuossa pihalla. Ens viikolle menee ja luntakin jo luvattu, mutta pieni lisämaustehan se vaan on.
Yritin vielä etsiä ohjekirjaa DB996 :lle, 995 löytyi, mitähän eroja niissä on toisiinsa nähden, näyttää aika lailla samanlaisilta.
Yritin vielä etsiä ohjekirjaa DB996 :lle, 995 löytyi, mitähän eroja niissä on toisiinsa nähden, näyttää aika lailla samanlaisilta.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
996 ja 995 on muuten sama traktori,mutta 996:ssa on parikytkin,eli ulosotolle on olemasssa käsikytkin.
995:ssa on kaksoiskykin eli ulosotto irroittaa kun kytkimen painaa pohjaan.
996 on em kytkimestä johtuen 8cm pitempi.
Lisäksi luulisin että 996:t on hitaammilla välityksillä 10/49 ja 995:t 11/49 välityksillä.Elikkä 995 on hiukka nopeampi .
Jos nostat etupään ilmaan ainakin sen huonomman puolen niin pääset selville missä vika piilee.Jos olka-akseli hölskyy pystyputkessa,niin sitten vain korjaussarjaa tilaamaan.
Eturengas irti ja olka-akselin päästä pultti irti että saa olkavarren irti.Siitten ottaisin koko sen säädettävän osan irti etuakselista ,että saa tiskillä laittaa uudet osat sisään.
Ne vanhat puslat on joskus tosi vaikea saada pois,mutta lyöntiraudalla olen ne irroittanut.Pitää olla huolellinen kun laitaa uusia puslia sisään,ettei lyö niitä lyttyyn.Menevät tosi tiukalle.
Uusia puslia ei tarvi rotsata ,ne on ihan oikeassa mitassa. 1412:ssa ne varaosapuslat oli muovia,mutta varmaan hyvät.
996:ssa on kevyempi olka-akseli ja varaosapuslat lienevät metallia.
995:ssa on kaksoiskykin eli ulosotto irroittaa kun kytkimen painaa pohjaan.
996 on em kytkimestä johtuen 8cm pitempi.
Lisäksi luulisin että 996:t on hitaammilla välityksillä 10/49 ja 995:t 11/49 välityksillä.Elikkä 995 on hiukka nopeampi .
Jos nostat etupään ilmaan ainakin sen huonomman puolen niin pääset selville missä vika piilee.Jos olka-akseli hölskyy pystyputkessa,niin sitten vain korjaussarjaa tilaamaan.
Eturengas irti ja olka-akselin päästä pultti irti että saa olkavarren irti.Siitten ottaisin koko sen säädettävän osan irti etuakselista ,että saa tiskillä laittaa uudet osat sisään.
Ne vanhat puslat on joskus tosi vaikea saada pois,mutta lyöntiraudalla olen ne irroittanut.Pitää olla huolellinen kun laitaa uusia puslia sisään,ettei lyö niitä lyttyyn.Menevät tosi tiukalle.
Uusia puslia ei tarvi rotsata ,ne on ihan oikeassa mitassa. 1412:ssa ne varaosapuslat oli muovia,mutta varmaan hyvät.
996:ssa on kevyempi olka-akseli ja varaosapuslat lienevät metallia.
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 etupää
Vinkiksi tuon olka-akselin irrottamiseen tarvii vielä sanoa, että se lähtee etuakselin liitoksesta auki kun pultit kiertää kokonaan pois ja
moksauttaa isolla lekalla päälle. Takaisin asentaessa kannattaa kiristää pultteja vuorotellen, mutta niin, että lähempänä keskilinjaa oleva pultti tulee täyteen kireyteen ensin ja lisäksi aika tiukalle. Jos pultit jää löysäksi ja varsinkin jos ulompi pultti kirrataan ensin niin jatke voi jäädä
hiukan vinoon ja etupyörä jää harittamaan hiukka kuin varpaat levälleen. Etukuormaimen kanssa ne jatkeet saa myös taittumaan haritukselle ja niitä korjaillaan sitten täytehitsaamalla tavaraa lisää sivukiilohin.
moksauttaa isolla lekalla päälle. Takaisin asentaessa kannattaa kiristää pultteja vuorotellen, mutta niin, että lähempänä keskilinjaa oleva pultti tulee täyteen kireyteen ensin ja lisäksi aika tiukalle. Jos pultit jää löysäksi ja varsinkin jos ulompi pultti kirrataan ensin niin jatke voi jäädä
hiukan vinoon ja etupyörä jää harittamaan hiukka kuin varpaat levälleen. Etukuormaimen kanssa ne jatkeet saa myös taittumaan haritukselle ja niitä korjaillaan sitten täytehitsaamalla tavaraa lisää sivukiilohin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 etupää
Siivouskin sujui kuin siivillä, kun tiesi että pääsee Taavetin välyksiä tutkimaan. Vääntelin ja kääntelin molemmilta puolilta etupyöriä ja alkoi tuntumaan siltä että jos olka-akselin yläpäässä olis boorit, millä se kiinnittyy kääntövarteen, niin siinä se välys olis. Sitä puslan väljyyttä on ihan vähän.
Jos siinä se boori on, niin kumpi puoli antaa yleensä periksi?
Oli muuten helppo mennä tutkimaan kun tuli hyviä ohjeita monelta tietäjältä, kiitokset.
Jos siinä se boori on, niin kumpi puoli antaa yleensä periksi?
Oli muuten helppo mennä tutkimaan kun tuli hyviä ohjeita monelta tietäjältä, kiitokset.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Jos se klonksuu senttikaupalla niin kyllä boorit on kulahtanut molemmista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 etupää
Siinä ei sitten auta kun laittaa uutta, tai hyvää käytettyä tilalle ja uusia laakerit pyörän napaan. Tulee varmaan täyttäminen ja koneistus tyyriimmäksi, ja hitsaaminen jumiin ei taida kestää etukuormaajalla työskentelyä.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Juu, ei sitä täytöshitsaamalla varmaankaan kannata alkaa tiivistämään. Nykyään on kyllä olemassa melkoisen rajuja aineita välistyneiden juttujen tiukkaamiseen. Muistaakseni olen jostain lukenut jostain mössöstä joka perustuu siihen, että kun rauta ruostuu niin se turpoaa 7 kertaiseksi tilavuudeltaan. Jos saat tietoosi jostakin Certified -tuotteiden edustajan niin niilläkin voi olla jotain mikä voisi tuossa toimia.
Minäkin tunne yhden, jos kiinnostaa niin laita yv.
Minäkin tunne yhden, jos kiinnostaa niin laita yv.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 etupää
Poorit oli sitä vailla etteivät korkanneet, käytin konepajalla ja jyrsivät viisteen yläpäähän ja erikoispuikolla jumiin.
Nyt on kaks päivää kantanut mursketta pihalle ja tasottanut, vielä kestää ainakin.
Kyselin osia. olka-akselia löytyy uutta ja käytettyä, mistä löytyis se kääntövarsi, ehjä poorinen.
Nyt on kaks päivää kantanut mursketta pihalle ja tasottanut, vielä kestää ainakin.
Kyselin osia. olka-akselia löytyy uutta ja käytettyä, mistä löytyis se kääntövarsi, ehjä poorinen.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Luulisi että purkaamoilta löytyy, esmes purkupojilta tai kultavuoren lasselta (järviseudun traktori)vastaisku kirjoitti:Kyselin osia. olka-akselia löytyy uutta ja käytettyä, mistä löytyis se kääntövarsi, ehjä poorinen.
https://www.taavetti-talli.net/case-david-brown-traktorit-f1/usein-kysytyt-david-brown-osatoimittajat-t310.htm
Laitoit näköjään kuvan, nätissä kunnossa taavi
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 996 etupää
Kahta purkaamoa kokeilin ja ei ollut kyseitä osaa, talven kun pärjää niin sitten katsotaan uudelleen.
6000 ja vähän päälle näyttää mittari tunteja, mittari lakannut näyttämästä ties milloin. Mittarit on muutenkin polttoainemittaria lukuunottamatta mykkinä, joten näpräämistä riittää. Ensiksi kuitenkin pitäis oppia kaikki vimpstaakelit, kun on jos mitä vipua ja eri asentoa kuin kama-sutrassa.
Tietoa tuntuu kuitenkin löytyvän tosi hyvin näiltä sivuilta ja tosi avuliailta jäseniltä.
6000 ja vähän päälle näyttää mittari tunteja, mittari lakannut näyttämästä ties milloin. Mittarit on muutenkin polttoainemittaria lukuunottamatta mykkinä, joten näpräämistä riittää. Ensiksi kuitenkin pitäis oppia kaikki vimpstaakelit, kun on jos mitä vipua ja eri asentoa kuin kama-sutrassa.
Tietoa tuntuu kuitenkin löytyvän tosi hyvin näiltä sivuilta ja tosi avuliailta jäseniltä.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Toi kevyempi etuakseli mikä on 996:sta alaspäin,on kyllä aika lujilla noissa etukuormainkoneissa.
Kysäiseppä vielä IKH:n purkupuolelta Viitala nimiseltä herralta ko osaa.
Kysäiseppä vielä IKH:n purkupuolelta Viitala nimiseltä herralta ko osaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 etupää
Sieltäpä kysäisin myös, Luhtala oli mies nimeltään joka vastas ei oot.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: 996 etupää
Jos se on isoon seeviin hitsattu niin se kestää niin kauan kun huvittaa ajella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa