Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pitkä vieteri ja savuakin on...

3 posters

Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  Jusa Ti Loka 19 2010, 18:04

No nyt on saatu Taavetti(990 imple -62) tulille, vain pitkä on vieteri ja savuttaakin harmajata mahottomasti startatessa, lähtee kuiteskin räjähtämällä lopuksi,eikä sillai väljästi, vaikka sitäkin vikaa varmaan koneessa on. Kylmäkäynnistin hanan purin ja irrottelin romut(pikkasen kuulaa jumitteli ja tiputteli naftaa), vain ei siitäkään oikein tunnu apua olevan. Niin että oliskos sitä oikotietä onneen, vai puranko moottorin Very Happy . Niin ja suihkun päät oon vaihtanu siihen, niin ettei kenties sielläkään , 170 tälläsin ne...Hehkukin toimii, liekkö sitte alkuperänen, pitäsköhän siihen viritellä nafta putki, kun taitaapi olla sitä mallia, että sen siihen sais...ja kun aina starttauttaa niin pirun pitkästi...sama onko pakkasta, tai ei...

Jusa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Vs: Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  ikilika Ti Loka 19 2010, 19:45

Ei taija hehkusta olla paljonkaan iloa jos ei sinne löpöä mee. Ei se pieni hehkuva lanka oikein imusarjaa yksinään lämmitä... Ei toi olis mikään mahdoton toteuttaa vaikka vanhalla pienellä pissipojan säiliöllä, vapaalla löpön pudotuksella sinne hehkulle. Täyttelis kerran pari talvessa.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Vs: Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  erkki Ti Loka 19 2010, 19:46

Implen pitkäiskukone on hyvän käynnistyjän maineessa, joten jotain siinä nyt on pielessä. Hehkua siinä ei ole alunpitäen ollut, mutta joku on voinut asentaa hehkutulpan jälkikäteen. Jos hehkutulpalle ei tule naftaputkea niin siitä ei ole starttiin juuri mitään apuja. Hehkun sytyttämä nafta tekee kylmäkäynnistyksessä tarvittavan lämmön. Hehkun kierukka on niin pieni ettei se lämmitä imuilmaa merkittävästi. Jos siihen tekee virallisen kytkennän niin nafta-ampulli pitäisi asentaa tankin eteen polttoaineen paluuputkeen niin että ampulli täyttyy kun moottori pyörii.

Venttiilit siinä luultavasti fuskaa, mutta voi noin vanha mylly olla harvakin, kantta avaamatta siihen ei saa selvyyttä. Jos se on pitempää kärsinyt huonosta käyntiinlähdöstä niin todennäköisesti sen on annettu impata pilottia josta ei pitemmän päälle juuri mitään hyvää seuraa.

Jos ajoja ei ole kuin harrastushommana niin harvankin koneen kanssa pärjää ihan hyvin kun sen vaan saa ensin kylmästä käyntiin ja lohkon lämpimäksi. Omaa 1200 olen jo vuosikaudet autellut pakkasella käyntiin kuumailmapuhaltimella kun siinäkään ei ole hehkua.
Puhaltimen nokka vaan uhkumaan kuumaa ilmaa hehkutulpan reijästä imusarjaan ja pieni pyöräytys startista niin lähtee aina. Ei tarvi pakkosyöttöä eikä mitään muutakaan. Oikein kylmällä kelillä saattaa tyhjäkäynnistä sammahtaa jo puhaltimen ottaa heti pois.



erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Vs: Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  Jusa Ti Loka 19 2010, 21:35

Noin vähän jo suunnittelinkin sitä hehkulle menevää nafta putkea, haara vain paluuseen ja pätkä kummiletkua väliin, kylymäkonneen nipoista vois noin äkkipäätä löytyä sopiva natsa, johon saapi letkun kiinni hehkun päästä. Vaikkakin eipä tuo kansi-ja alakerran remppakaan näytä kovin hinnan kiroissa olevan, olis vain muutama tunti aikaa ja etes yhen illan satamatta...

Jusa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Vs: Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  erkki Ke Loka 20 2010, 08:31

Alkuperäisessä hehkun naftasyötössä on putken yläpäässä muutaman kuutiosentin vetoinen ampulli, joka tyhjenee imusarjaan yhdellä löräyksellä kun hehkutulpassa oleva venttiili avautuu. Saattaa olla ettei systeemi toimi pelkän putken asennuksella.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Vs: Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  Jusa Ke Loka 20 2010, 17:37

Jep, aattelin tehjä sen muutaman sentin pitusen "taskun" vaikka 28 kuparista, jäi tuossa vain tohkeissaan mainittematta, vanhoissa transeteissa oli muistaakseni semmonen oikeinki näppärän mallinen kupoli juurikin tuota tarkotusta varten, ei vain nyt ole semmosta tarjolla, siispä rustailen ite...

Jusa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty pitkävieteri ja savuakin on

Viesti  ttah To Loka 21 2010, 12:58

kyllä sen voi rakentaa pelkällä putkellakin mutta suodatin runkon ulostulevaan liittimeen pitää asentaa yksisuuntaventtiili joka pitää hehkun putkessa jättöpaineen joka täyttyy koneen käydessä

ttah

Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö

Takaisin alkuun Siirry alas

Pitkä vieteri ja savuakin on... Empty Vs: Pitkä vieteri ja savuakin on...

Viesti  Jusa To Loka 21 2010, 13:07

Silläpä aattelinkin laittaa sen paluu puoleen, menis kesymmät letkut, kun painetta ei olis kun se kuulemma pellaa silläilailla.

Jusa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa