Takakuormaajat
+2
taavettimies
Paulig
6 posters
Sivu 1 / 1
Takakuormaajat
Eipä taida olla topiccia takakuormaajille, joten tehdäänpäs sellainen.
Onko taavetti miehillä minkalaisia kokemuksia takakuormaajista, mikä merkki on hyvä ja millaisia ominaisuuksia kuormaajista löytyy? Katselin tuossa nettikoneen kuormaajia, on vaikka minkalaista ja hintaista. Kannattaako hankkia, tekeekö niillä mitään?
Tarve olisi lähinnä pienimuotoinen lumen lapiointi ja esimerkiks soran siirto jossain määrin. Tulis 990:n perään, luulis toimivan ihan hyvin?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Takakuormaajat
Renki 300 tai Farmi sisu luokan kuormain,ne vielä menee 990kokoisissa,renki 500 ehdottomasti liian iso,lähtee peräpää kävelemään 990 kokoisista raksoista jo jos komentaa kunnolla työnsyyrjään,ja hydrauliikkaki riittämätön alkuperäisenä tuollaiseen.
Vierailija- Vierailija
Vs: Takakuormaajat
Taavetti on sieltä kevytkeulaisimmasta päästä joten kaipaa punttia keulalle.
Helpostihan siihen saa tarvittavan hydrauliikan, laittaa siihen joku 2-3 karainen venttiilipöydän (2 karaa riittää tässä tapauksessa) joka kytketään siihen kamelin kyttyrään takasillan oikealle puolelle sama paikka mihin tulisi alkuperäinen ulkopuolisen hydrauliikan lisälohko. Venttiilipöytä sitten kopin alle josta jonkunlaiset vivut koppiin tai vaikkapa etukuormaaja tyyliin vaijeri ohjain.
Alkuperäiset lisälohkot ovat kiven alla ja vaikka niitä saisikin ne ovat kalliita.
Jos takakuormaaja on mekaanisella kauhan laukaisulla sen saa pelittämään vakio hydrauliikalla kolmitieventtiilin kanssa.
Helpostihan siihen saa tarvittavan hydrauliikan, laittaa siihen joku 2-3 karainen venttiilipöydän (2 karaa riittää tässä tapauksessa) joka kytketään siihen kamelin kyttyrään takasillan oikealle puolelle sama paikka mihin tulisi alkuperäinen ulkopuolisen hydrauliikan lisälohko. Venttiilipöytä sitten kopin alle josta jonkunlaiset vivut koppiin tai vaikkapa etukuormaaja tyyliin vaijeri ohjain.
Alkuperäiset lisälohkot ovat kiven alla ja vaikka niitä saisikin ne ovat kalliita.
Jos takakuormaaja on mekaanisella kauhan laukaisulla sen saa pelittämään vakio hydrauliikalla kolmitieventtiilin kanssa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Takakuormaajat
Joo,tuo 300 mallikki jo tarvii lisähydrauliikkaa,mutta koko vielä käy 990 kokoisii.
Vierailija- Vierailija
Vs: Takakuormaajat
Itsekkin olen haaveillut Renki 500 takakuormaajasta tai vastaavasta hieman järeämmän luokan takakuormaajasta hydraulisella kauhan käännöllä mutta sopivaa ei ole vielä vastaan sattunut Ois nimittäin kätevä etukuormaajan kaverina. Takakuormaajiahan on siis periaatteessa kahdenlaisia; on Renki- ja uudemmat sisu kuormaajat tms joista siis löytyy edellä mainittu hydraulinen kauhankääntö ja sitten on nämä Farmi, Normet ja Sisu tms kuormaajat joissa on siis mekaaninen kauhan kippaus eli toimii periaatteella narusta nykäisy ja kauha kippaa mutta useimmiten se on säädettävissä siten että kun nostat kuormaajan ''nostovarren'' ylä asentoon kauha kippaa automaattisesti. Tuohon lumen lapiointiin ja hiekan kuormaukseen itse ainakan mielummin valitsisin tuollaisen mekaanisella kauhan käännöllä olevan sillä se on paljon nopeampi kuormata koska mekaaninen kauhankääntö toimii tietenkin hydraulista nopeammin. Mutta jos taasen pitäisi pystyä trukkipiikkejä tai vastaavia käyttämään tai muuten vaan tarvii tarkempaa käyttöä niin sitten hydraulinen. Nämä Normet, Farmi ja Sisu (samoja kuormaajia eri merkeillä) kuormaajathan ovat kestävän ja luotettavan takakuormaajan maineessa joten ilmeisesti olisi sinullekin ihan kannattava hankinta
massikka_mies- Ylläpito
- Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa
Vs: Takakuormaajat
990:n perään kytketyllä Normetin 351:llä olen kuormannut paljon kaikenmoista. Ihan hyvä peli ja pikkasen pienempi Normet 251 kanssa on hyvä ostos myös vaikka ei nosta kovin korkealle. Mekaaninen kippaus on tosiaan paljon nopeampi kuin hydraulinen kääntö. Sellainen on kanssa aikoinaan ollut markkinoilla kuin Roima, hyvä sekin, raskaampi kuin Normet, mutta nostaa korkealle.
Rengissä jää kauha ala-asennossakin aika kauas taka-akselista joten se lisää vastapainon tarvetta. Normetin kanssa semmoiset 100-150 kg on aika sopiva.
Niska on takakuormaajan kanssa koetuksella jos tekee pitkiä päiviä.
Rengissä jää kauha ala-asennossakin aika kauas taka-akselista joten se lisää vastapainon tarvetta. Normetin kanssa semmoiset 100-150 kg on aika sopiva.
Niska on takakuormaajan kanssa koetuksella jos tekee pitkiä päiviä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Takakuormaajat
Ei Renki 300 välttämättä vaadi lisähydrauliikkaa, siinä on vipu, josta voi ohjata paineen joko nostoon tai sitten kauhankääntöön. Itselläni on sellainen 996 perässä tarpeen tullen. Sata kiloa on lisäpainoa keulalla, juuri ja juuri etupyörät maassa, kun sorakauha on hiekkaa täynnä.Case 1690 kirjoitti:Joo,tuo 300 mallikki jo tarvii lisähydrauliikkaa,mutta koko vielä käy 990 kokoisii.
Vähänkin suurempaan kuormaajan tarpeeseen suosittelen kyllä etukuormaajaa. Takakuormaajassa kyllä näppärä tuo kuormaimen laittaminen ja poisotto nostolaitteisiin, jos menee yli kaksi minuuttia, niin on jo vähän tyrinyt jossakin.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Takakuormaajat
Nostetaas vanha mutta aina ajankohtainen aihe.
Itsellä 1 letkuinen normet Oisko sitten 251 kun nostaa matalalle. Hämmästyttävän kevyeksi db990 sekura keula jää tällä, onko nämä näin takapainoisia. Minkälaisia etupainoja olette käyttäneet. En haluaisi pilata db990 ainutlaatuisen kaunista ulkonäköä. Lumiketjuthan siihen keulaan ois helpoin ja halvin laittaa, mutta auttaako mitään?
Itsellä 1 letkuinen normet Oisko sitten 251 kun nostaa matalalle. Hämmästyttävän kevyeksi db990 sekura keula jää tällä, onko nämä näin takapainoisia. Minkälaisia etupainoja olette käyttäneet. En haluaisi pilata db990 ainutlaatuisen kaunista ulkonäköä. Lumiketjuthan siihen keulaan ois helpoin ja halvin laittaa, mutta auttaako mitään?
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Takakuormaajat
DB:n keulapalassa on putinreiät etupainotelinettä varten, 5/8" UNC kierteet taitaa olla niissä. Siihen saa aika näppärästi tehtyä vankasta lattaraudasta puskurin/painoteineen jos purkamolta ei löydy valmista palaa. Sellainen puskuri oli ainakin -74 mallissa vakiovarusteena. Jonkinlainen laatikko tarvitsee olla ketjuille Yksi jääketju helpottaa ajoa jo kummasti, mutta kun kaksi kuitenkin on olemassa, niin molemmat kun siihen köyttää, niin alkaa riittää. Joskus aikojen alussa noita etupainotelineitä tehtiin puustakin, jotain viiden tuuman lankkua vaan pulteilla kiinni molemmin puolin keulaa ja laatikko niiden päälle. Rumilus se on tietenkin, mutta aikansa kestää sekin. Takakuormaajan kanssa oppii aika nopeasti pelaamaan niin, että kun kauhan on puskenut täyteen, niin nostaa linkun ylös vasta kun peruuttaa kippauskohtaan. Pakilla keula ei pyri niin ahneesti ylös.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Takakuormaajat
Kiitos tiedosta, taidan laittaa ensihätään ne ketjut keulaan. Minulla 78 malli ja kyllä siinä joku alkup teline on
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa