990 Imple ohjaussimpukka petti
4 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 Imple ohjaussimpukka petti
Noniin, pari talvea menikin jo hienosti, mutta eilen petti. Elikäs ensin ratti jumissa ja kun aukesi, ja pari kertaa sain pyöriä käännettyä, alkoi pyöriä tyhjää. Elikäs kuulat karkasivat ilmeisistikin...
Saisinkohan tuon vielä niputettua (viimeksi kasasin toisesta mokomasta löytämästäni varaosasimpukasta ja tuosta omastani toimivan.
Minkä kokoiset nuo kuulat tarkalleen kuuluisivat olla, onko tuohon saatavilla jotain korjaussarjaa tai olisiko kenelläkään myydä ehjää ratkaisua sopuhinnalla ja nopeasti. Lunta kun näkyy olevan piha täynnä ja kone seisoo..
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Saisinkohan tuon vielä niputettua (viimeksi kasasin toisesta mokomasta löytämästäni varaosasimpukasta ja tuosta omastani toimivan.
Minkä kokoiset nuo kuulat tarkalleen kuuluisivat olla, onko tuohon saatavilla jotain korjaussarjaa tai olisiko kenelläkään myydä ehjää ratkaisua sopuhinnalla ja nopeasti. Lunta kun näkyy olevan piha täynnä ja kone seisoo..
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Tilaa uusi koko kuulamutteriakseli,ei kannata värkätä sen kanssa,www.konekorjaamo.fi sieltä selaat ja tilaat niin tiistaina kotona.
Olikohan rattiakselin nimellä tuolla,olen muutaman tilannu,korkeutta on kahta muistaakseni.
Olikohan rattiakselin nimellä tuolla,olen muutaman tilannu,korkeutta on kahta muistaakseni.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
622mm pitkää tuo tarjoaisi, pitänee mitata tuo oma, vai luottaisinko, että sopii?
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Sen saa niputettua niillä vanhoilla kuulilla ihan hyvin. Ota vaan auki ja ongi pudonneet kuulat öljyn seasta. Samalla näet miten siinä on pidikehomma vahingoittunut. Kai sen saa korjattua kun se on kuitenkin ihmisen tekemä.
Hyvää käytettyä ei ole enää kovin helppo löytää.
Hyvää käytettyä ei ole enää kovin helppo löytää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Minulla kävi Majorissa samalla tavalla joku vuosi sitten. Tilasin uuden farmilaitteelta, mutta eipä mennyt kuin pari vuotta, niin teki saman. Vähän eri laatua siis kuin se alkuperäinen. Kannattaa varmaan aukaista ja tutkia saisiko alkuperäistä korjattua, ja vasta pakon edessä tilata tarvikeosa.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Nuo on ollu kestäviä osia,yli 10 vuotta kun on tilattu ja asennettu hyvä on ollu.
Pilajaniemeltäki noita saa.
Pilajaniemeltäki noita saa.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Vanhoista kuulista puolet oli eri kokosiakin, joten tilasin uuden, toivotaan että kestää. Hellästi tuolla vanhuksella tulee muutenkin ajettua. Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä.
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
No sitten, jos se on kertaalleen koottu miljoonalaatikon osilla niin eiköhän se riitä.
Jos en väärin muista niin alkuperäiset kuulat on 5/16" eli jotain lähes 8 mm halkaisijaltaan.
Muista huolehtia myös, että olka-akselien alapäässä olevat rajoittimet ovat paikoillaan.
Jos pyörät pääsee lyömään holtittomasti linkkun niin simpukan kuori on suuressa vaarassa haljeta.
Jos en väärin muista niin alkuperäiset kuulat on 5/16" eli jotain lähes 8 mm halkaisijaltaan.
Muista huolehtia myös, että olka-akselien alapäässä olevat rajoittimet ovat paikoillaan.
Jos pyörät pääsee lyömään holtittomasti linkkun niin simpukan kuori on suuressa vaarassa haljeta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
erkki kirjoitti:No sitten, jos se on kertaalleen koottu miljoonalaatikon osilla niin eiköhän se riitä.
Jos en väärin muista niin alkuperäiset kuulat on 5/16" eli jotain lähes 8 mm halkaisijaltaan.
Muista huolehtia myös, että olka-akselien alapäässä olevat rajoittimet ovat paikoillaan.
Jos pyörät pääsee lyömään holtittomasti linkkun niin simpukan kuori on suuressa vaarassa haljeta.
Täytyneekin katsoa nuo rajoittimet. Simpukan kuori itsellä on ehjä ja koskematon, pari vuotta sitten hakemassa varasimpukassa onkin sitten kootut teokset -mallinen hitsailtu kuori, eli ilmeisesti rikki paukutettu.
Tekee nyt vaan henkisesti pahaa istua sisällä ja katsoa kun joku nykymuodin mukainen claas vetelee kotitietä...
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Samallalailla kävi -80 luvulla
Juu samoin kävi meillä 850 taavissa aikanaan pappa oli ajanu juureen ja se hevannu ratin toisee laitaan ja simpukka oli saanu kipeetä,no meinattiin että otetaan jo jäätyneestä 900 koko ohjaus simpukka tankoneenpäivineen ja YLLÄRI olikin että sen kotelo oli kokonaan halennu kiinnitys kohdista,no ei muuta kun yhdistelemään kahdesta yksi toimiva ja onnistuihan se.
Harmittaa vaan kun hävitin sen 900 simpukan rungon oishan sen saanu nykyään hitsailtua kasaan,on nääs tuo 850 runkokin hieman kiinnityksistään halki,toivottavasti kestää tuon laitteen iän,no kesällä vaan ajelen.
Mietin tossa juuri että millaset mahtoi olla ne ylilyönti pidikkeet olikohan tuossa ne ees kunnossa,sen muistan että 900 olka akselin alaosassa kun on ne kääntymisenrajottimet niin ne olivat AIKA pahasti väätyneet sijoiltaan eli aikas pahaa kipeetä oli saanu jollai.
Harmittaa vaan kun hävitin sen 900 simpukan rungon oishan sen saanu nykyään hitsailtua kasaan,on nääs tuo 850 runkokin hieman kiinnityksistään halki,toivottavasti kestää tuon laitteen iän,no kesällä vaan ajelen.
Mietin tossa juuri että millaset mahtoi olla ne ylilyönti pidikkeet olikohan tuossa ne ees kunnossa,sen muistan että 900 olka akselin alaosassa kun on ne kääntymisenrajottimet niin ne olivat AIKA pahasti väätyneet sijoiltaan eli aikas pahaa kipeetä oli saanu jollai.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
En nyt muista miten ne on vanhemman tyypin akselissa toteutettu, mutta näissä, joissa on hitsamalla tehty kolmikulmainen akseli, on olka-akselin alapäässä hitsattuna noin neljänneskierroksen mittaiset kaarenmuotoiset stopparit. Aikaa myöten ne saattaa tippua kun ohjaus on riittävän monta kertaa ehtinyt lyömään laitaan. Siihen hitsiin tulee hiushalkema joka näkyy selvästi jo paljon ennen lopullista irtoomista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
erilainen siis on
jep on siis erilainen kuin 850 ja 900 siinä kun on pyöreä rattiakseli,mietin juuri ittekin mikä siinä sen ylimenon estää vai onko se AINOASTAAN juuri ne mitkä on siel olka- akselissa?
Oudolta tuntuis mutta ehkä juuri siksi ne sit onkin hajonnu,täälläpäin sano vaan aikoinaan traktoripurkaamon mies kun kyseltiin ehjää simpukkaa et oli kysytty osa jo sillon ja tokas et täysin ehjää ei ole tullu aikoihin,joteskin hahmotan sen haarukan mihin se simpukkaosa tuli et olisko siinä se haarukka vaan liikkunu sen tarvittavan matkan?
NIIN tai sitten sieltä puuttui jotain jo entuudestaan,tuntuu kyl että se oli ennen avaamaton,mulla on kyllä tuol räjäytys kuvat et täytyypi joskus tutkia tuokin ihan mielenkiinnon vuoksi ja jos siellä ei ole estoja niin EI IHME jos hajookin.
Tietty jos oikein tarttis ohjausta saada vois soveltaa muutakin simpukkaa onhan siinä taavin tankin alla tilaa,työtä kyllä tulee mut jos sellasen joku kerran tekis siihen samoihin kiinnityksiin olisi siitä apua muillekin,sais olla vaan vahva simpukkakin,noo ei ehkä heti tuu tehtyä mut ehkä jos ei osia sais mistään heh
Oudolta tuntuis mutta ehkä juuri siksi ne sit onkin hajonnu,täälläpäin sano vaan aikoinaan traktoripurkaamon mies kun kyseltiin ehjää simpukkaa et oli kysytty osa jo sillon ja tokas et täysin ehjää ei ole tullu aikoihin,joteskin hahmotan sen haarukan mihin se simpukkaosa tuli et olisko siinä se haarukka vaan liikkunu sen tarvittavan matkan?
NIIN tai sitten sieltä puuttui jotain jo entuudestaan,tuntuu kyl että se oli ennen avaamaton,mulla on kyllä tuol räjäytys kuvat et täytyypi joskus tutkia tuokin ihan mielenkiinnon vuoksi ja jos siellä ei ole estoja niin EI IHME jos hajookin.
Tietty jos oikein tarttis ohjausta saada vois soveltaa muutakin simpukkaa onhan siinä taavin tankin alla tilaa,työtä kyllä tulee mut jos sellasen joku kerran tekis siihen samoihin kiinnityksiin olisi siitä apua muillekin,sais olla vaan vahva simpukkakin,noo ei ehkä heti tuu tehtyä mut ehkä jos ei osia sais mistään heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Paketti tuli jo eilen, mutten kerennyt asentelemaan. Nyt sitten totuuden hetki, koitan ajella taavin kääntöjarruilla katokseen ja aloitan purkutyön. Keli suosii, elikäs lunta tulee vaakatasossa.
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Noniin, taavi taas ajossa, vaan ei aivan mutkitta. Tuo akseli oli hieman liian pitkä, joten ratkaisuksi tuli kootut teokset, kuitenkin lopputulos toimiva ja lähes olemattomalla välyksellä varustettu ohjaus.
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Miten laitoit sen,ite katkasin kerran ja lyhennin sitä kun tuli 950 malliin liian pitkänä,ei niitä silloin saanukkaa kun yhtä pituutta,ne on hyviä akseleita ollu ainaki ennen,ja tosiaan lähes välyksettömiä.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Ei ollut lyhennysmahdollisuutta, kun ei hitsivehkeitä paikalla. Ratkaisuna laitoin vanhan akselin, ja uuden kuulat ja sen kierremötikän.
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Tohan on mielenkiintoinen juttu, että siitä tuli aika tivi vanhalla akselilla. Mikähän siinä sitten aikaa myöden kuluu eniten? Luultavasti se mutteripuoli. Jos kuulat on tavallisia laakerikuulia niin ne ei ensimmäisenä antaudu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Mitä olen noita korjaillut, niin -olikos virallinen nimi sektoriakseli- sen laakerit on olleet aika kuluneet monesti, ja siitä tulee väljää, vaikka itse kuulamutteri olisikin välyksetön. Samon jos pystyakselissa on pituussuunnassa väljää, niin sekin vaikuttaa hiukan.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Itsellä oli kuulia vanhassa ratkaisussa selvästi vähemmän, kuin tuossa uudessa, lisäksi näistä suurin osa oli pienempiä, liekö jo edellinen omistaja niitä pieniä laittanut. Joten välys tietty väheni. Osassa vanhoista kuulista oli myös selvää kulumaa, liekö vääräntyyppistä materiaalia tms. En tiedä, kun en ole asiantuntija.
Yksi asia vain ratkaisee, se että nyt taas pelaa, joten naama leveään hymyyn ja baanalle
Yksi asia vain ratkaisee, se että nyt taas pelaa, joten naama leveään hymyyn ja baanalle
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Jahans, ja nyt alkaa suoni otsassa pullistua. Ohjaus vaikutti äsken ajellessani vähän tahmealta, ja kääntelin tuota kokeeksi tuossa kotipihassa, todetakseni että ohjaus jumittelee tämän tästä ja onnistuin tuon kerran jo kääntämään "yli". Että se siistä korjauksesta.
Onko tietoa, missä myytäisiin oikean pituisella akselilla olevaa kestävää simpukkaa tuohon laitokseen, vai joudunko teettämään traktoriin vallan erityyppisen ohjauksen? Ja kyse ei ole siitä, että olisin tuon runnonut rikki, todella kevyttä ajoa ollut simpukanvaihdon jälkeen, todella kevyttä ja varovaista..
Lisäys : Huomasin kyllä jo asennusvaiheessa, että se "murikka" jonka sisällä kuulat kulkee on halvan valuraudan näköistä, toisin kuin tuo wanha. Elikäs taidan tässä ensihermostukseeni kasata vanhoista osista yhden..
Onko tietoa, missä myytäisiin oikean pituisella akselilla olevaa kestävää simpukkaa tuohon laitokseen, vai joudunko teettämään traktoriin vallan erityyppisen ohjauksen? Ja kyse ei ole siitä, että olisin tuon runnonut rikki, todella kevyttä ajoa ollut simpukanvaihdon jälkeen, todella kevyttä ja varovaista..
Lisäys : Huomasin kyllä jo asennusvaiheessa, että se "murikka" jonka sisällä kuulat kulkee on halvan valuraudan näköistä, toisin kuin tuo wanha. Elikäs taidan tässä ensihermostukseeni kasata vanhoista osista yhden..
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Yhdistelit siis vanhaa ja uutta. Olivatko osat varmasti sopivia mitoitukselta toisiinsa?
Olivako kuulat ja kuulamutterin ohjausrulla oikean kokoiset? Ne haulit kai siellä on nyt varisseet pohjalle?
Entäs onko sektorakselissa väljyyttä, tai muissa laakereissa? Kaikki vaikuttaa vähäsen kaikkeen.
Rautahan on noissa halvan näköistä, mutta en usko että noin äkkiä menisi sen sen takia, muutamassa vuodessa ennemminkin.
Olivako kuulat ja kuulamutterin ohjausrulla oikean kokoiset? Ne haulit kai siellä on nyt varisseet pohjalle?
Entäs onko sektorakselissa väljyyttä, tai muissa laakereissa? Kaikki vaikuttaa vähäsen kaikkeen.
Rautahan on noissa halvan näköistä, mutta en usko että noin äkkiä menisi sen sen takia, muutamassa vuodessa ennemminkin.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Kasauksen yhteydessä tunnustelin, eikä väljää ollut muualla kuin siinä "haarukassa" aavistus, siis siinä johon tuo laakerimötikkä tulee kiinni. Tuo pelasi mukavasti yhden 10h tässä välissä, joten ihmetyttää, mikä sen nyt yhtäkkiä jäykisti/rikkoi. Kaikki kuulat eivät vielä ole ainakaan pudonneet, koska ratti ei pyöri vapaasti ympyrää, kuten ennen viime remppaa.
Puran tuon viikonloppuna viskipäissäni, jos vaikka selviäisi syy..
Puran tuon viikonloppuna viskipäissäni, jos vaikka selviäisi syy..
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Yritäppä kasata se siihen akseliiin mihin se on tehty,ei noissa ole kyllä probleemia ennen ilmenny,voi olla aikapaljon erikokoinen se uusi kun mitä oli entinen koneistuksiltaan.
Onhan se mahollista että noidenki laatu on menny yhtä huonoksi kun kampiakseleidenki ,mutta eniten epäilen tuota sekoittelusta johtuvaa ongelmaa.
Onhan se mahollista että noidenki laatu on menny yhtä huonoksi kun kampiakseleidenki ,mutta eniten epäilen tuota sekoittelusta johtuvaa ongelmaa.
Vieraili- Vierailija
vanha-akseli
Olisko syynä tuohon jumiin tuon vanhan akselin käyttö,otappa se uusiohjaustanko ja etippä sille hitsari ja laita se sinne niin voipi alkaa toimimaan,kyllä sen joku osaa hitsata yhteen ei se siitä irtookaan,toivottavasta ropleeman saa ratkastua.
Aina on vaarana juuri tämä kun uutta ja vanhaa yhdistelee olen saman kokenu ittekin monesti ja muussakin kuin kulkuneuvoissa mutta toivotaan että homma hoituu
Aina on vaarana juuri tämä kun uutta ja vanhaa yhdistelee olen saman kokenu ittekin monesti ja muussakin kuin kulkuneuvoissa mutta toivotaan että homma hoituu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Imple ohjaussimpukka petti
Noniin, nyt olisi värkki taas kerran purettu ja kasattu. Kuten arvelinkin, oli tuosta halvahkon oloisesta valurautamötistä pala pois ja kuulat karkuteillä.
Ratkaisu : Vanha akseli, vanha laakeripesä vai mikälie tuon hieno nimi on, sekä uudesta setistä vain kuulat. Nyt pienellä välyksellä varustettu, vaan toistaiseksi toimiva ratkaisu.
Ja seuraavan kerran kun pettää, alkaa tämän pelin ohjaus toimimaan nesteellä..
Ratkaisu : Vanha akseli, vanha laakeripesä vai mikälie tuon hieno nimi on, sekä uudesta setistä vain kuulat. Nyt pienellä välyksellä varustettu, vaan toistaiseksi toimiva ratkaisu.
Ja seuraavan kerran kun pettää, alkaa tämän pelin ohjaus toimimaan nesteellä..
lefa42- Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Sastamala
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Apuwa! 990 selectamaticista petti joku hydrauliikasta?
» 950 ohjaussimpukka
» Ostetaan Taavetin 995 ohjaussimpukka vm 71
» db 990 imple öljynpaine
» imple 880.vm.65
» 950 ohjaussimpukka
» Ostetaan Taavetin 995 ohjaussimpukka vm 71
» db 990 imple öljynpaine
» imple 880.vm.65
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa