990 imple -64 hydrauliikka
3 posters
Sivu 1 / 1
990 imple -64 hydrauliikka
Jotain tarttee tehrä mutta mitä? Elikä nostolaitteiden paikallaanpysyminen. Kuinka paljon asiassa on vikaa ja kuinka paljon ominaisuutta kun nostolaitetta joutuu koko ajan säätämään. Ei pysähdy paikalleen muuta kuin venttiili sulkemalla.
Esim lumilingolla ajaessa joutuu koko ajan ajamaan toinen käsi nostolaitevivulla. Sama etukuormaajalla lumia puskiessa. Työkoneiden kiinnityksessä ongelma isoin.
Likaa jossain? O-rengasta uusiks jonnekin? tms? Vai onko joku vipu jossain väärässä asennossa?
Esim lumilingolla ajaessa joutuu koko ajan ajamaan toinen käsi nostolaitevivulla. Sama etukuormaajalla lumia puskiessa. Työkoneiden kiinnityksessä ongelma isoin.
Likaa jossain? O-rengasta uusiks jonnekin? tms? Vai onko joku vipu jossain väärässä asennossa?
naapuri- Viestien lukumäärä : 17
Vs: 990 imple -64 hydrauliikka
-64 mallin implessä on uutena ollut asennonsäätö joka toimii saman vaijerin välityksellä, jota käytetään vetovastustunnustelijana. Vaijeri kiinnitettiin muistaakseni nostoakselin oikeassa päässä oleviin korvakkeisiin. Kun se systeemi on kunnossa niin nostolaite asettuu nostovivun asentoa vastaavaan asemaan.
Jos on, niinkuin noin vanhoissa peleissä yleensä on, että ei ole vaijeria eikä mitään muutakaan systeemiä enää kiinni niin nostovipu pelaa vain periaatteella: takana nostaa, hiema eteenpäin, pitää ja edessä laskee.
Miten se tässä tapauksessa sitten toimii?
Jos on, niinkuin noin vanhoissa peleissä yleensä on, että ei ole vaijeria eikä mitään muutakaan systeemiä enää kiinni niin nostovipu pelaa vain periaatteella: takana nostaa, hiema eteenpäin, pitää ja edessä laskee.
Miten se tässä tapauksessa sitten toimii?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 imple -64 hydrauliikka
Täälä samanlaista ongelmaa, vaijeri on nyt irti työntövarresta ja takaseinästä. Toimii hieman loogisemmin, mutta kun kiinni takaseinässä niin pito asentoa ei ole. Nyt kun ei vaijeri kiinni niin laskun ja noston välissä ei pito asentoa, alkaa heti nostaa kun tarjoaa vähänkin kaasua pitoasennossa. Mielestäni toimis jäykillä öljyillä paremmin, nyt öljyinä 15w40 gl4 vaihdettu tänä talvena kaksi kertaa ja suodatin puhdistettu tietenkin myös, kun tässä yksilössä ei ollut nostolaite toiminnut pariin vuoteen edellisellä omistajalla, mutta siihen löytyi vika jumiin ruostuneesta käyttövivusta josta puuttui kiila... Mutta ohjekirja puhuu että talvella sae 80 öljy ja kesällä sae 90 ja englantilaisessa ohje manuaalissa puhuttiin sae 50 öljystä että mikä sitten lienee oikea kun sae 80 tuntuu paksulta talveksikin...
makesgarage- Viestien lukumäärä : 3
Vs: 990 imple -64 hydrauliikka
Ai niin koneena -63 990 implematic...
makesgarage- Viestien lukumäärä : 3
Vs: 990 imple -64 hydrauliikka
Vaihteistoöljy SAE80 on viskositeetiltaan lähellä moottoriöljy SAE 30:ä. Vaihteistoöljyissä on eri asteikko kuin moottoriöljyissä.
Implessä on sellainen systeemi, että nosto- ja laskuventtiilit ovat ulosottokotelon sisällä, pumpun päällä ja nostovipu liikuttaa niitä vipuvälityksellä. Ulosottovaihteen yläpinnassa olevan propun alta näkyy pultin pää, joka liikuttaa venttiilejä. Kun pultti on alhaalla niin systeemi nostaa, kun se on ylhäällä niin se laskee ja siinä välissä pitäisi oleman pitoasento. Kun pultti on alhaalla niin nostoventtiili on kiinni ja estää öljyvirtauksen paluuputkeen. Silloin öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan ja nostolaite nostaa. Kun pultti nousee puoleenväliin niin nostoventtiili avautuu, öljy kiertää paineettomana ja nostolaite pitää. Kun pultti nousee ylös niin laskuventtiili avautuu ja öljy pääsee sylinterilinjasta paluuputkeen ja nostolaite laskee.
Nostovivun juuressa on sitten toinen venttiili, johon tulee sama paine kuin sylinteriin ja sitä ohjataan juuri tuolla vaijerilla. Alunpitäen vaijerisysteemi on tehty kynnön työsysvyyden säätöä varten ja se toimii niin, että kun vaijeria kiristää se avaa venttiiliä ja päästää nostolaitetta laskemaan ja kun vaijeria löysää niin se kuristaa venttiiliä ja panee varret nousemaan. Vaijerin pituus pitää olla oikein säädetty ja tuo työsyvyyden säätö toimii suunnilleen nostovivun liikeradan puolenvälin paikkeilla. Kun vaijeri on kokonaan irti, on on työsyvyyden säätöventtiili kiinni ja nostovivussa on nosto, pito, painonsiirto ja laskuasento.
Implessä on painonsiirtohydrauliikka, eli TCU. Sen säätöpyörä on se sormipyörä oikean kantapään takana. TCU on päällä kun nostovipua on työnnetty hieman eteenpäin pitoasennosta. Painonsiirtopainetta tulee varsille sitä enemmän mitä syvemmälle kiinnipäin säätöpyörää on käännetty. Nostovivun naapurina on sellainen peltinen joutilaan näköionen vimpstaaki, johon on ollut joskus maalattuna juureen nuoli ja runkoon vastaava merkki, jonka kohdalla TCU on päällä. Se on siis merkkivipu varsinaiselle nostovivulle.
Tässä tapauksessa on hiukan vaikea tunnistaa mistä pitoasennon puuttuminen johtuu. Joka tapauksessa normaalikäytössä vaijeri saa olla irti ja löysällä sekä TCU:n sormipyörä kokonaan auki.
Kannattaisi varmaan aloittaa tutkimus sillä, että avaat sen propun ulosottokotelon päältä ja kokeile nostovipua liikuttamalla miten pultti nousee ja laskee. Puolen välin paikkeilla pitäisi olla pitoasento. Jos sellaista ei tunnu löytyvän niin voi olla aika käyttää se venttiili auki ja putsata kunnolla. Jos nosto- ja pitoasentojen välistä rajaa ei oikein löydy niin on mahdollista että takaiskuventtiili vuotaa tai laskuventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Systeemi on varsin yksinkertainen, siinä ei voi kovin isoa vikaa olla.
Implessä on sellainen systeemi, että nosto- ja laskuventtiilit ovat ulosottokotelon sisällä, pumpun päällä ja nostovipu liikuttaa niitä vipuvälityksellä. Ulosottovaihteen yläpinnassa olevan propun alta näkyy pultin pää, joka liikuttaa venttiilejä. Kun pultti on alhaalla niin systeemi nostaa, kun se on ylhäällä niin se laskee ja siinä välissä pitäisi oleman pitoasento. Kun pultti on alhaalla niin nostoventtiili on kiinni ja estää öljyvirtauksen paluuputkeen. Silloin öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan ja nostolaite nostaa. Kun pultti nousee puoleenväliin niin nostoventtiili avautuu, öljy kiertää paineettomana ja nostolaite pitää. Kun pultti nousee ylös niin laskuventtiili avautuu ja öljy pääsee sylinterilinjasta paluuputkeen ja nostolaite laskee.
Nostovivun juuressa on sitten toinen venttiili, johon tulee sama paine kuin sylinteriin ja sitä ohjataan juuri tuolla vaijerilla. Alunpitäen vaijerisysteemi on tehty kynnön työsysvyyden säätöä varten ja se toimii niin, että kun vaijeria kiristää se avaa venttiiliä ja päästää nostolaitetta laskemaan ja kun vaijeria löysää niin se kuristaa venttiiliä ja panee varret nousemaan. Vaijerin pituus pitää olla oikein säädetty ja tuo työsyvyyden säätö toimii suunnilleen nostovivun liikeradan puolenvälin paikkeilla. Kun vaijeri on kokonaan irti, on on työsyvyyden säätöventtiili kiinni ja nostovivussa on nosto, pito, painonsiirto ja laskuasento.
Implessä on painonsiirtohydrauliikka, eli TCU. Sen säätöpyörä on se sormipyörä oikean kantapään takana. TCU on päällä kun nostovipua on työnnetty hieman eteenpäin pitoasennosta. Painonsiirtopainetta tulee varsille sitä enemmän mitä syvemmälle kiinnipäin säätöpyörää on käännetty. Nostovivun naapurina on sellainen peltinen joutilaan näköionen vimpstaaki, johon on ollut joskus maalattuna juureen nuoli ja runkoon vastaava merkki, jonka kohdalla TCU on päällä. Se on siis merkkivipu varsinaiselle nostovivulle.
Tässä tapauksessa on hiukan vaikea tunnistaa mistä pitoasennon puuttuminen johtuu. Joka tapauksessa normaalikäytössä vaijeri saa olla irti ja löysällä sekä TCU:n sormipyörä kokonaan auki.
Kannattaisi varmaan aloittaa tutkimus sillä, että avaat sen propun ulosottokotelon päältä ja kokeile nostovipua liikuttamalla miten pultti nousee ja laskee. Puolen välin paikkeilla pitäisi olla pitoasento. Jos sellaista ei tunnu löytyvän niin voi olla aika käyttää se venttiili auki ja putsata kunnolla. Jos nosto- ja pitoasentojen välistä rajaa ei oikein löydy niin on mahdollista että takaiskuventtiili vuotaa tai laskuventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Systeemi on varsin yksinkertainen, siinä ei voi kovin isoa vikaa olla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 imple -64 hydrauliikka
Kiitos Erkille seikkaperäisestä selvityksestä. Uskoisin, että siinä oli rautalankamalli viimetten päälle. Kiitos
naapuri- Viestien lukumäärä : 17
Vs: 990 imple -64 hydrauliikka
Kiitoksia vastauksesta, ja järkeen käyvästä selvityksestä. Luulen että aletaan venttiilien puhdistus hommiin...
makesgarage- Viestien lukumäärä : 3
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa