DB 996
+3
Ulvila
erkki
samovaari
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 996
Tervehdys--mitä huonoja/ hyviä puolia on DB996 vm-79 traktorissa. Kysyn kun itsellä ei DB:sta mitään työkokemuksia.Tarve olis klapikoneen ( palax combi m2 ) eteen kone ja tällaista tarjottiin.Koneessa jotain 5000h mittarissa joko joutaa eläkkeelle, en ole värkkiä nähnyt. Onko joku muu malli parempi vaihtoehto.Konedataa kattelin -eikö tässä ole hytissä tasalattia-miten vaihteet pelaa vanhana.
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: DB 996
Sitä korkeaa Sekuran ohjaamoa ei kaikki pidä kovin onnistuneena. Tasalattia siinä on ja kai se on aika hiljainenkin ja tiivis, mutta penkki on takana aika kapean käytävän päässä. Sehän ei haittaa jos haalarit on kokoa 52 ja kengät 42 mutta jos sattuu olemaan 58 ja 48 niin voi tuntua pujottelulta liikkua sinne ja takaisin.
Vaihteen vipuvälitykset voi löystyä aikaa myöden jolloin keppi menee löysäksi, mutta saa kai sen tivittyä jos riittää harrastusta. Tuon ikäisissä traktoreissa on monen kuntoisia. Hyvä yksilö on hyvä ostos ja huono kannattaa jättää ostamatta.
Jos todellakaan ei tarvitse muuta tehdä kuin pyörittää klapikonetta niin siihen on halpoja hytittömiä vaihtoehtoja pikkurahalla vaikka kuinka paljon.
Vaihteen vipuvälitykset voi löystyä aikaa myöden jolloin keppi menee löysäksi, mutta saa kai sen tivittyä jos riittää harrastusta. Tuon ikäisissä traktoreissa on monen kuntoisia. Hyvä yksilö on hyvä ostos ja huono kannattaa jättää ostamatta.
Jos todellakaan ei tarvitse muuta tehdä kuin pyörittää klapikonetta niin siihen on halpoja hytittömiä vaihtoehtoja pikkurahalla vaikka kuinka paljon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 996
kyllä voin suositella ittellä on ollu saman vuosimallin neliveto 5 vuotta tunteja alle 4000 en tierä onko kaikki siinä erittäin toiminta varma kone. yli kahden tilan paalit oon kääriny puut pieniny toukotyöt lumityöt ym... ei mitää remonttia. männän renkahat pitääs ehtiä vaihtaa tuos on ne huonon malliset kuulemma. äestyksellä huohottaa aika lailla hytti on valoosa hyvä näkivyys eri maata ku ne vanhemmat oven ku muuttaas aukeemaha toisipän muuttuus paljo tälääse kankian on vähä vaikia mennä ja pois tulos on vaaratilanne mahd. varsinki liukkahalla lattialla.pö kulutus on pieni klapi koneen etehe paraita vaihtoehtoja voimasta yllätyyn kun oon vetäny 6 kuution liete kärryä. muuttui paljo kun ensitöiksi vaihroon renkahat tukevammaksi.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: DB 996
Jos klapikone omalla hydrauliikalla on mahtava vakiovaruste Taavetissa 1000 r/min voimanotto. Ei tarvitse huuratta konetta kovilla kierroksilla. Tein hydraulihalkaisijalla, jossa oma hydrauliikka, halkoja tuolla 1000 r/min perällä ja vaikka pölkky noin 40 cm halkaisijalta ei Taavetti tiennyt siitä mitään vailla oli vain 880. Terän palautus paremmin huomasi moottorin äänestä. Silloin kun 1000 r/min perä päällä minusta Taavetin moottorin kierrosluku 1100 r/min jos halua tuon 540 voimanottoaksilalle. Silläkin Taavetti vielä huomattavasti taloudellisempi kuin muut.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 996
Kiitän----Jonkun mallin DB olis tarkoitus hankkia juuri tuon 2-nop. ulosoton takia, ei tarttis huudattaa.Nyt pyöritetty fiatilla ja saa kirnuta kovasti että terässä oikeat kierrokset---klapikoneessa oma hydr. ja tehoa ei tarvita hirveesti mutta tr. oltava suht, painava ettei kuljetin pystyssä kaadu minnekään. 996 oli vasta eka vaihtoehto muutkin tulee huomioon.Saako muuten mistään taavista hydr. pumppua kytkettyä pois Oma DB tuntemus rajoittuu noihin neljään harrastetaaviin mutta ei niistä näihin töihin ole--eikä muistakaan pihan pikku räpättimistä ja isommilla ei kannata --PS-Täältä DB foorumilta tuntuu saavan asiallista palautetta kysymyksiin --hieno homma.
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: DB 996
Klapikonehan on paremmin semmoinen pellistä tehty kapistus. Ei se mitään traktoria kellauta. Eikös niitä aika yleisesti juuri noilla pikku räpättimillä pyöritetä kun ne pyörii melkein naftan hajulla, Dextoilla ja 35:lla yms. Yhdellä tutulla pyörii jo kertaalleen eläkkeelle pantu 850 kaiket keväät klapikoneen edessä ihan sen pienen kulutuksen takia. Jäähän siinä samalla isommat vapaaksi isompiin töihin.
Kevyessäkin työssä on Taaveissakin selvä ero kulutuksessa, juuri tuo 880 selecta on tosi pihi.
Taavista ei saa kytkettyä pumppua pois päältä. Se toimii samalla vaihteiston ja ulosoton voitelupumppuna, joten ei sitä oikein kannattaiskaan pysäyttää.
Kevyessäkin työssä on Taaveissakin selvä ero kulutuksessa, juuri tuo 880 selecta on tosi pihi.
Taavista ei saa kytkettyä pumppua pois päältä. Se toimii samalla vaihteiston ja ulosoton voitelupumppuna, joten ei sitä oikein kannattaiskaan pysäyttää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 996
Kiitän--- Ei onnistu dextoilla ja 35 ferguilla muuta kun tehonsa vuoksi. Palax painaa liki 700 kiloa ja yli 4m kuljetin pystyssä melko hutera siirtää. Kuljetinta ei kukaan viitti taittaa laanilla siirron ajaksi.Jos siirtää kuljetin sivulla takuulla kaatuu pikku kirput, tästä varoitti jo tehdaskin. fiiattiin piti laittaa 4kpl belaruksen keulapuntteja että sai keulan pysymään maassa siirron ajaksi ja jos kenttä vähänkään pehmeää ei pikku tr,kulje suoraan-paino niin toisessa laidassa ja varret paukkuu. Koneeseen tulee vielä lisää painoa kunhan saan puru imurin paikalleen. Ongelmaahan ei ole jos kone saa olla samassa paikassa koko ajan. Mutta onhan toki vaihtoehtoja-----
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: DB 996
Meille ostettiin maatilalle aikanaan 990 -77 ja 996-vm80 ,molemmat oli tällä korkealla sekuralla,ja sehän siinä on huonointa koko vehkeessä,että hytti tulee aika taakse se on tuo taavetin rakenne sellainen että se jää pakosta aika taakse ja näinollen työkoneet tulee aika lähelle ohjaamoa,vetokoukkuunkaa siitä ei nähny,mutta isäni asensi ikkunan siihen lattiaan penkin taakse ,sitten näki.
Ajomukavuus ja ergonomia vaihteiden ja vipujen käsittelyssä siinä on parempi kun -90 sarjassa huomattavasti vähemmällä voimalla kytkeytyvät vaihteet päälle ja se vivustoki kestää näinollen pitempään väljistymättä,ne messinkihahlot kuluu ekana laatikosta,mutta muuta vivustoremonttia niissä ei ole,näihin uudempiin joutuu laittamaan korjaussarjaa kepin alapäähän pikemmin.
On ollu puhetta monesti tuosta,että miten noissa meni jo uutena vaihteet paremmin päälle kun uudemmissa malleissa,se tuo suora keppi on yksi syy ja vivusto on toisenkätinen,se toimii huomattavasti luonnollisemmin noissa korkeissa sekuroissa.
Melutaso oli hiljaisempi kun uudemmissa 90 sarjan malleissa sitten.
Hyttin nousu on vaikeampi näihin vanhoihin.
Kokonaisuutena tuo 996 on taavetin parhaita malleja,ei niissä ollu remonttia,sen kun ajo menemään,en pidä tuota korkeaa sekuraa niin kelvottomana kun monet siitä puhuu,useana kesänä ajoin rehut torniin tuollaisella ja hyviä muistoja siitä vaan on.
Isä sanoi kun tuli sitten 1390 tuon tilalle ja kävi sillä eka reissun maantiellä pidemmän matkan että kyllä on taavetti menny kaikinpuolin pillaan,kampurat vaihteet,melunen ohjaus,kova kumiseva ääni ohjaamossa,ja kyllä se niin vaan oli korkia sekura oli hiljaisempi.
Jos pääsee hyttiin ja opettelee varomaan työkoneilla särkemästä takalasia se on ihan hyvä peli minun mielestä,ja jos ulkonäkö ei häiritse..
Ajomukavuus ja ergonomia vaihteiden ja vipujen käsittelyssä siinä on parempi kun -90 sarjassa huomattavasti vähemmällä voimalla kytkeytyvät vaihteet päälle ja se vivustoki kestää näinollen pitempään väljistymättä,ne messinkihahlot kuluu ekana laatikosta,mutta muuta vivustoremonttia niissä ei ole,näihin uudempiin joutuu laittamaan korjaussarjaa kepin alapäähän pikemmin.
On ollu puhetta monesti tuosta,että miten noissa meni jo uutena vaihteet paremmin päälle kun uudemmissa malleissa,se tuo suora keppi on yksi syy ja vivusto on toisenkätinen,se toimii huomattavasti luonnollisemmin noissa korkeissa sekuroissa.
Melutaso oli hiljaisempi kun uudemmissa 90 sarjan malleissa sitten.
Hyttin nousu on vaikeampi näihin vanhoihin.
Kokonaisuutena tuo 996 on taavetin parhaita malleja,ei niissä ollu remonttia,sen kun ajo menemään,en pidä tuota korkeaa sekuraa niin kelvottomana kun monet siitä puhuu,useana kesänä ajoin rehut torniin tuollaisella ja hyviä muistoja siitä vaan on.
Isä sanoi kun tuli sitten 1390 tuon tilalle ja kävi sillä eka reissun maantiellä pidemmän matkan että kyllä on taavetti menny kaikinpuolin pillaan,kampurat vaihteet,melunen ohjaus,kova kumiseva ääni ohjaamossa,ja kyllä se niin vaan oli korkia sekura oli hiljaisempi.
Jos pääsee hyttiin ja opettelee varomaan työkoneilla särkemästä takalasia se on ihan hyvä peli minun mielestä,ja jos ulkonäkö ei häiritse..
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 996
Jatketaampa taas----on tuo 996 alkanut miellyttämään kunhan hyvä löytyisi eli :-Kyselen ehkä tyhmiä mutta mitä kirjain Q tarkoittaa nimen jälkeen, liittyykö oviin---olis yksi tarjolla netissä---.Kiitos taas---
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: DB 996
samovaari kirjoitti:Jatketaampa taas----on tuo 996 alkanut miellyttämään kunhan hyvä löytyisi eli :-Kyselen ehkä tyhmiä mutta mitä kirjain Q tarkoittaa nimen jälkeen, liittyykö oviin---olis yksi tarjolla netissä---.Kiitos taas---
onko tämä ? http://www.nettikone.com/david-brown/996q/908574
valmet 705- Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti
Vs: DB 996
Q Tarkoittaa David Brownin "quiet cab"(Q-cab) koppia ja SK on korkea Sekura. Nämä poimittuna 996:n varaosakirjasta.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: DB 996
kiitän --näin se selviää.Onko korkeudessa oleellista eroa jos muuten sama. Miten etupään kanssa ollut ongelmia jos sattuis löytyyn nelikko, tosin takatuupparillakin selviän. Tuo nuoremman sarjan 996 alkaa tuntumaan mun koneelta, muutamasta keskusteltu mutta tuli nuo kuivat kelit niin ei viitti mennä tutkimaan tosin nythän näkis mikä pelittää. no ei sentään. jatkamme tarinaa--
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: DB 996
Moro, meillä on hakki pilke 3m kuljettimella se nyt on aika kevyt kone joten se liikkuu nätisti perässä mutta traktorin paino on se reilu 3tn ja voihan siihen asentaa vanne painot vakauttamaan konetta ja jos takatuuppari niin painot eteenkin vain kunnolla, meillä on se 4veto q-cab olen tykännyt kovasti koneesta nyt siinä 7000h ajettu vm.79 ja remppaa on tehty aikanaan vaihdelaatikkoon ja nyt viime talvena laitettiin tiivisteet koneeseen uudet ja männän renkaat tuli hyvä taas.
klapikonetta tosiaan pyörittää komiasti ja vetää perässä puutavara kärryä komiasti, vielä ko sais etunostolaitteen ja voimanoton ni ei tarttis ottaa kärryy perästä ko pilkkoo puut. ja täältä tosiaan saa tietoo ja neuvoja kysymällä täällä on hyvää porukkaa minustakin.
klapikonetta tosiaan pyörittää komiasti ja vetää perässä puutavara kärryä komiasti, vielä ko sais etunostolaitteen ja voimanoton ni ei tarttis ottaa kärryy perästä ko pilkkoo puut. ja täältä tosiaan saa tietoo ja neuvoja kysymällä täällä on hyvää porukkaa minustakin.
Hartsa996- Viestien lukumäärä : 39
Ikä : 38
Paikkakunta : Veteli
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa