Vetävä Perävaunu
5 posters
Sivu 1 / 1
Vetävä Perävaunu
Tuolla hallissa on 2 omavalmiste perävaunua jotka ovat tehty kuorma-auton rungosta. Molemmissa on veto (siis kuorma-auton vaihteisto ja akselisto). Kerran olen vetoja käyttänyt nimittäin mettäkoneen kuskauksessa 1690 jäi sutimaan, mutta kun pisti vedot päälle niin nousi mäen mukisematta ylös.
Mieleeni juolahti, että onnistuisiko "työnnättää" perävaunulla traktoria jolloin sen saisi kulkemaan kovempaa? Teoriassa kyllä, mutta entäs käytännössä, onko kellään kokemusta vastaavasta? Eli taavetti pitäisi kiihdyttää täyteen vauhtiinsa ja sen jälkeen ottaa traktorista vaihde vapaalle ja samalla kytkeä ulosotto päälle (perävaunun vaihteistossa vaihde päällä) jolloin kaikki voima menisi voa:lta kärrin vaihteistolle.
Kuinka suuri nopeuksia tällä tavoin voitaisiin saavuttaa? Tuolla 1690 (myös 1490) tehdään aina muutamia kertoja vuodessa vähän pidempiä ajomatkoa esimerkiksi heinäpaalien kuljetuksia monien kymmenien kilometrien päähän, ja rattaiden vaihto tuntuu vähän liian kalliilta projektilta.
Mieleeni juolahti, että onnistuisiko "työnnättää" perävaunulla traktoria jolloin sen saisi kulkemaan kovempaa? Teoriassa kyllä, mutta entäs käytännössä, onko kellään kokemusta vastaavasta? Eli taavetti pitäisi kiihdyttää täyteen vauhtiinsa ja sen jälkeen ottaa traktorista vaihde vapaalle ja samalla kytkeä ulosotto päälle (perävaunun vaihteistossa vaihde päällä) jolloin kaikki voima menisi voa:lta kärrin vaihteistolle.
Kuinka suuri nopeuksia tällä tavoin voitaisiin saavuttaa? Tuolla 1690 (myös 1490) tehdään aina muutamia kertoja vuodessa vähän pidempiä ajomatkoa esimerkiksi heinäpaalien kuljetuksia monien kymmenien kilometrien päähän, ja rattaiden vaihto tuntuu vähän liian kalliilta projektilta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Vetävä Perävaunu
Kyllä tolla systeemillä saa raktorin lähes lentämään,meirän kylillä eli ennen yks pellepeloton joka tuuppas välillä paskatykin perävedolla eteenpäin.Ei siinä huonolla autolla perässä pysyny
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Vetävä Perävaunu
Ennen kun traktoreilla siirrettiin paljon tavaroita ja tuotteita pitkiä matkoja oli kuulemma urakkamiehillä tapana työntää vetävillä kärryillä traktoria kovaakin vauhtia. Ajatelkaa kuinka vaarallista se on ollut. Traktorit pieniä kärryn ja lastin painoon nähden ja traktorissa huonot rumpujarrut ja parhaimmilla kuulemma nopeutta jopa 60 km/h eikä kärryissä todellakaan jarruja. Tuolloin traktorit kulki nopeinmillaan hieman alle 30 km/h. Tarkoitan 1960-luvun alkupuolta.
Ford mie- Vierailija
Vs: Vetävä Perävaunu
eikö se ole perä aika kovilla noissa, ainakin reippaamissa vedoissa. ainakaan kaikki traktorimerkit tuota tuskin kestää, kun puhutaan oikein kovista nopeuksista. vaarallistakin tuo on.
Vieraili- Vierailija
Vs: Vetävä Perävaunu
Juu ei sitä ole tarkoitus lennättää. Joku 40-50 km/h passaisi jo ihan hyvin. Eihän noissa jarrutkaan kestä ikuisesti .blackhawk kirjoitti:eikö se ole perä aika kovilla noissa, ainakin reippaamissa vedoissa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Vetävä Perävaunu
Se on isollekkin traktorille 50 melekonen vauhti, litran mitoista puhumattakaan, saattaa noutaja tulla äkkiä. V-M voi kertoa miten kävi kun vauhti nousi 30km/h > 47km/h, siinä aikaisemmin pikku laineessa kävikin kaikki renkaat ilimassa, se laine muuttu hyppyrimäeksi, meinasi käydä huonosti, kun kuski on siitä vauhista kontallaan lattialla. Ja vielä kun voima on työnnössä, se käyttäytyy koneen ohjaus aivan erilailla, vähän niinku peruuttaisi autolla, se menee mehtään justiinsa. Ja jos ei ole täysin tiheä ohjaus, se on soromnou.
Tämä siksi ettei tosiasiat unohu, voihan sitä kukin kokeilla mitä lystää. Jos vauhti nousee 20 > 40/50, on tilanne vähän niinku tsunamin jälkeen, jarrutusmatkat on viisinkertaset, pikku klappi monistuu. Kun autollakaan eivät taho pysyä tiellä kun vauhti kaksinkertaistetaan esim. 80 vauhdista.
Eikös Dunkelin puolella ole Pertun pieni punanen joka menee 50 luokkaa omilla renkailla? Kuvatekstissäköhän se luki että suunnittelee paripyöriä kun ei taho millään pysyä tiellä.
60 vauhti traktorilla vaatii kuskilta hiukka enemmän ennakointia ja ajatusta mukaan siihen hommaan, ei ajo-ominaisuudet oikein taho riittää perinteisillä tyyleillä. Näissä eri viritelmissä vastuunkantajaa ei vahinkotilanteessa tarvi kovin kaukaa hakea.
Ja tätä mielipidettä ei kannata käsittää väärin. Kannustan uusia ja luovia ajatuksia mutta tuon tässä asiassa omasta mielestäni vaaranpaikat esille, ettei jää siitä kiinni ettei ollut tietoa eikä käsitystä siitä miten voi käydä.
Tämä siksi ettei tosiasiat unohu, voihan sitä kukin kokeilla mitä lystää. Jos vauhti nousee 20 > 40/50, on tilanne vähän niinku tsunamin jälkeen, jarrutusmatkat on viisinkertaset, pikku klappi monistuu. Kun autollakaan eivät taho pysyä tiellä kun vauhti kaksinkertaistetaan esim. 80 vauhdista.
Eikös Dunkelin puolella ole Pertun pieni punanen joka menee 50 luokkaa omilla renkailla? Kuvatekstissäköhän se luki että suunnittelee paripyöriä kun ei taho millään pysyä tiellä.
60 vauhti traktorilla vaatii kuskilta hiukka enemmän ennakointia ja ajatusta mukaan siihen hommaan, ei ajo-ominaisuudet oikein taho riittää perinteisillä tyyleillä. Näissä eri viritelmissä vastuunkantajaa ei vahinkotilanteessa tarvi kovin kaukaa hakea.
Ja tätä mielipidettä ei kannata käsittää väärin. Kannustan uusia ja luovia ajatuksia mutta tuon tässä asiassa omasta mielestäni vaaranpaikat esille, ettei jää siitä kiinni ettei ollut tietoa eikä käsitystä siitä miten voi käydä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Vetävä Perävaunu
Totta. Ajattelin tuota työnnätystä kun suurin osa matkasta on asfaltoitua melkosen suoraa tietä, ei mutkaista sora pätkää. Tietysti vähän huonompi homma jos sattuu poliisien kanssa tekemisiin tollaisella yhdistelmällä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Vetävä Perävaunu
Kyllä on tullut kokeiltua työnnätystä, mutta ei mahdottomia nopeuksia. Semoinen 35 ei tunnu vielä juuri pahalta, mutta 40 on jo aika tutinaa. Hyvällä tiellä sitä uskaltaa kokeilla, mutta kuopat ja mutkat tekee hommasta liian jännittävää. Traktorin ulosotto kestää työnnätystä ihan hyvin ja kuormurin vaihdelaatikkokin, mutta siinä vaihdelaatikon edessä pruukaa olla suunnanvaihtolaatikko, jota ei ole suunniteltu niin kovaan hommaan. Suunnanvaihtolaatikko kuumenee ja sen myötä siitä saattaa porsia paikat kun öljy menee kovin ohueksi.
Erkki- Vierailija
Vs: Vetävä Perävaunu
Joo,nyt on tosiaan jo ajeltu noita nopeuksia senverran,että tuntuma hommaan alkaa olla,vuosi pyöräsarjan tilauksesta kohta,ja paikallaanki reilut puolivuotta.
Ajoin ensimmäistä parinsadan kilometrin reissua tuolla nopealla taavetilla,olin ajanut samaa reittiä lukemattomia kertoja,ja muutaman turvesuon päässä on asfaltissa pahka ,rumpu noussut ylös,se heitti aikalailla,kun ajoi sen,minkä vakio 1594 pääsi,sitten pimeässä syksyllä puotin tuolla sen 47 km/h samaan paikkaan,söin siinä samalla voileipiä ,ja yöllä muutenki väsyksissä,mehupurkki toisessa kädessä,se kun meni täysiä siihen rummun päähän,otti ilmalennon,pää löi pahasti kattoon,tulin puolittain lattialle,ohjausvirhe vielä siihen,ja päälle satoi termospulloa,eväslaatikkoa,kojelaudan kantta ym,mutta kuitenki pystyssä pysyttiin,arvatkaapa hidastetaanko nyt siihen paikkaan.
Joo,se oli sellainen lento,toinen on pysähtymismatka,noissahan on hyvät jarrut,mutta kun tie on liukas,arvaamattoman pitkän matkan vie,vaikka on noin hyvät ja pitävät renkaat.
Se juttu kans kannattaa ottaa huomioon,ajatelkaapa,mitkä kierrokset on vaihteiston alaakselilla ja perässä silloin,jos aletaan nostamaan nopeutta noin,aika haipakkaa siellä mennään,jos jotain siellä sattuu,voi seuraukset olla kohtalokkaat.
Veimme rahtia veljeni kanssa Posion kautta Kuusamoon tuolla 990 selectamaticilla,mistä kuvia galleriassa,palatessa päästimme sen vapaalle Mourusalmeen laskevassa vaaran rinteessä,se on pitkä ja jyrkkä,autot meni 80 ainaski,ja me samaa vauhtia,mutta ei ollut enää mahdollista alkaa jarruttelemaan,oli niin älytön vauhti,että täys työ oli pysyä tiellä.
Oli se sellainen opetus,että ei ole tullut mieleen päästää enää vapaalle sellaisessa paikassa,justiin olin traktorikortin saanu.
Sillä sitä kans raikastiin tiellä pitkiä matkoja,taitaa lähelle 200 kilsaa tulla siinäkin suuntaansa,ja aina kaasu pohjassa 2800 kierrosta,36 km/h meni se as noilla renkailla,ja menee edellenki.
Kyllähän se veturi pitäs vetää,eikä vedettävä,serkkupoika se viime kesänä vielä ajeli 996 lla perävedolla,ensin vaihteistolla niin lujaa kun pääsee,sitten 540 kierrosta vo päälle,sillä täyteen vauhtiin,sitten 1000 kierroksen vo päälle,ja menoksi,niin oli uudet valtrat tullu perä edellä vastaan,taavetin vauhti oli tuplaunu.
Jämynä pitää kuulemma korkeassa sekurassa istua.
Sakothan ne joutuu pojat tuollaisesta hommasta kirjottamaan,jos tavottavat tien päällä.
Ajoin ensimmäistä parinsadan kilometrin reissua tuolla nopealla taavetilla,olin ajanut samaa reittiä lukemattomia kertoja,ja muutaman turvesuon päässä on asfaltissa pahka ,rumpu noussut ylös,se heitti aikalailla,kun ajoi sen,minkä vakio 1594 pääsi,sitten pimeässä syksyllä puotin tuolla sen 47 km/h samaan paikkaan,söin siinä samalla voileipiä ,ja yöllä muutenki väsyksissä,mehupurkki toisessa kädessä,se kun meni täysiä siihen rummun päähän,otti ilmalennon,pää löi pahasti kattoon,tulin puolittain lattialle,ohjausvirhe vielä siihen,ja päälle satoi termospulloa,eväslaatikkoa,kojelaudan kantta ym,mutta kuitenki pystyssä pysyttiin,arvatkaapa hidastetaanko nyt siihen paikkaan.
Joo,se oli sellainen lento,toinen on pysähtymismatka,noissahan on hyvät jarrut,mutta kun tie on liukas,arvaamattoman pitkän matkan vie,vaikka on noin hyvät ja pitävät renkaat.
Se juttu kans kannattaa ottaa huomioon,ajatelkaapa,mitkä kierrokset on vaihteiston alaakselilla ja perässä silloin,jos aletaan nostamaan nopeutta noin,aika haipakkaa siellä mennään,jos jotain siellä sattuu,voi seuraukset olla kohtalokkaat.
Veimme rahtia veljeni kanssa Posion kautta Kuusamoon tuolla 990 selectamaticilla,mistä kuvia galleriassa,palatessa päästimme sen vapaalle Mourusalmeen laskevassa vaaran rinteessä,se on pitkä ja jyrkkä,autot meni 80 ainaski,ja me samaa vauhtia,mutta ei ollut enää mahdollista alkaa jarruttelemaan,oli niin älytön vauhti,että täys työ oli pysyä tiellä.
Oli se sellainen opetus,että ei ole tullut mieleen päästää enää vapaalle sellaisessa paikassa,justiin olin traktorikortin saanu.
Sillä sitä kans raikastiin tiellä pitkiä matkoja,taitaa lähelle 200 kilsaa tulla siinäkin suuntaansa,ja aina kaasu pohjassa 2800 kierrosta,36 km/h meni se as noilla renkailla,ja menee edellenki.
Kyllähän se veturi pitäs vetää,eikä vedettävä,serkkupoika se viime kesänä vielä ajeli 996 lla perävedolla,ensin vaihteistolla niin lujaa kun pääsee,sitten 540 kierrosta vo päälle,sillä täyteen vauhtiin,sitten 1000 kierroksen vo päälle,ja menoksi,niin oli uudet valtrat tullu perä edellä vastaan,taavetin vauhti oli tuplaunu.
Jämynä pitää kuulemma korkeassa sekurassa istua.
Sakothan ne joutuu pojat tuollaisesta hommasta kirjottamaan,jos tavottavat tien päällä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Vetävä Perävaunu
Huhhuh.. Kyllä nousi tukka pystyyn noista ehdotteluista.. Ihan tosi on, parempi että se veto on veturissa eikä kärryssä. Lain kanssa ei ole leikkimistä. Ite olen traktorihommien takia maijassa istunu pari kertaa. Todella noloa. Jos jotain sattuu noilla kärryvirityksillä niin vakuutusyhtiö pesee kätensä välittömästi. Joo nuo hyppyrijutut ihan totta, ei taavetilla tullu tuommoisia, mutta lyhytakselivälisellä kotimaisella. Ek pomppas tierumpuhyppyrissä melkoisesti, olihan kauhakin massaa antamassa, ojaanhan siinäkin mentiin. Onneks ei tolppia ym puita edessä.
Ei se nopeutus ole kallis kun suhteuttaa käyttöön, ja konepoistot ym alv palautukset saapi!! Säästääpi löpöäkin kun lyhyempi aika menee matkaan X
Ei se nopeutus ole kallis kun suhteuttaa käyttöön, ja konepoistot ym alv palautukset saapi!! Säästääpi löpöäkin kun lyhyempi aika menee matkaan X
tk- Vierailija
Vs: Vetävä Perävaunu
tk kirjoitti:Huhhuh.. Kyllä nousi tukka pystyyn noista ehdotteluista.. Ihan tosi on, parempi että se veto on veturissa eikä kärryssä. Lain kanssa ei ole leikkimistä. Ite olen traktorihommien takia maijassa istunu pari kertaa. Todella noloa. Jos jotain sattuu noilla kärryvirityksillä niin vakuutusyhtiö pesee kätensä välittömästi. Joo nuo hyppyrijutut ihan totta, ei taavetilla tullu tuommoisia, mutta lyhytakselivälisellä kotimaisella. Ek pomppas tierumpuhyppyrissä melkoisesti, olihan kauhakin massaa antamassa, ojaanhan siinäkin mentiin. Onneks ei tolppia ym puita edessä.
Ei se nopeutus ole kallis kun suhteuttaa käyttöön, ja konepoistot ym alv palautukset saapi!! Säästääpi löpöäkin kun lyhyempi aika menee matkaan X
Juu, tuo on mun vastaus. Sähläsin kirjautuessa.
Pakko sanoa, pelleilyä tuo kärryveto olisi tänä päivänä. Taajamaajossakin näppärä kun vauhti riittää, alapas taajamassa laitella ulosottoa päälle.. entäs jo ulosoton vaijeri katki.. alat tempoa vipua sitten
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vetävä Perävaunu
TIKO kirjoitti:tk kirjoitti:Huhhuh.. Kyllä nousi tukka pystyyn noista ehdotteluista.. Ihan tosi on, parempi että se veto on veturissa eikä kärryssä. Lain kanssa ei ole leikkimistä. Ite olen traktorihommien takia maijassa istunu pari kertaa. Todella noloa. Jos jotain sattuu noilla kärryvirityksillä niin vakuutusyhtiö pesee kätensä välittömästi. Joo nuo hyppyrijutut ihan totta, ei taavetilla tullu tuommoisia, mutta lyhytakselivälisellä kotimaisella. Ek pomppas tierumpuhyppyrissä melkoisesti, olihan kauhakin massaa antamassa, ojaanhan siinäkin mentiin. Onneks ei tolppia ym puita edessä.
Ei se nopeutus ole kallis kun suhteuttaa käyttöön, ja konepoistot ym alv palautukset saapi!! Säästääpi löpöäkin kun lyhyempi aika menee matkaan X
Juu, tuo on mun vastaus. Sähläsin kirjautuessa.
Pakko sanoa, pelleilyä tuo kärryveto olisi tänä päivänä. Taajamaajossakin näppärä kun vauhti riittää, alapas taajamassa laitella ulosottoa päälle.. entäs jo ulosoton vaijeri katki.. alat tempoa vipua sitten
Juu, tää mielipiteeni koski vain tieajoa vetävällä kärryllä, kyllä ne varmasti hyviä on hankalissa paikoissa.. Mutta se vasta inhu tunne on, kun kärry alkaa viedä eikä traktori. Kylmiä väreitä jäi monesta tilanteesta takarengas-aisalinkusta.
Tuohon kun tottuisi, tulisi käytettyä pienemmilläkin matkoilla tuota kärryvetoa varmasti..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Vetävä Perävaunu
Tuli kokeiltua tuota hommaa 6300 valmetilla vetävä 2 akselinen lavetti perässä, (1690 lavetin päällä perävikaisena)
50 km/h se meni 2300 kierroksellä ihan hyvä vauhti jo, paremmin kestää liikenteen mukana (valtatie kuudella) taajamassa sitten valmetin omalla 40km/h voimansiirrolla. Lavetti on itsetehty kantavuutta "tarpeeksi". On siinä jarrutkin mutta ym valmetissa ei ollut jarruventtiiliä. Aika vähän tulee tuolla matkalla (päälle 35 km) jarruteltua, suurin osa matkasta suoraa pikitietä.
50 km/h se meni 2300 kierroksellä ihan hyvä vauhti jo, paremmin kestää liikenteen mukana (valtatie kuudella) taajamassa sitten valmetin omalla 40km/h voimansiirrolla. Lavetti on itsetehty kantavuutta "tarpeeksi". On siinä jarrutkin mutta ym valmetissa ei ollut jarruventtiiliä. Aika vähän tulee tuolla matkalla (päälle 35 km) jarruteltua, suurin osa matkasta suoraa pikitietä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Vetävä Perävaunu
Jaa mikäs 1690 perään tuli?
EDIT: selvisihän tuo toisesta ketjusta
EDIT: selvisihän tuo toisesta ketjusta
Vieraili- Vierailija
hurja juttu
Noin se on kun puhutaan itse en ole raksoilla leikkiny mut muistu mieleen et nuorena kössinä itekin meinasin saada takatuuppari Escortilla lennot keväällä kun oli tierumpu noussu oli tyyli se et eihän tutulla tiellä mitään vaaraa ole ja helkutti se rumpu OLI viel just ennen kurvia eipä paljo jarruteltu suoraanhan se olis puskenu no helkatimmoinen täräys oli mut tiellä oltiin,toinen muisto samasta autosta jäi kun muistin yhellä asfalttipaanalla viimesen kurvin väärin ja saakuri meinasin mennä suoraan ojanyli nurmenpoikki talonseinään näissä molemmissa oli pimeää ja SE liiankova tilanne nopeus eli OMASYY no onneksi ollaan hengissä itse ja muut ja autoki sai aikanaan uuden kodin ettei romuttunu, sillon tuntu vaan et pitäisköhän tää hölmöily lopettaa empä tiedä eikös ne pojat ole aina poikia iteki jo kohta 45 mut paha kun oon sairastanu 30vuotta korvissa tasapaino kuulo ym niin ei voi enää leikkiä nuoret jo menee menojaan että tällanen tapaus täällä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Vetävä Perävaunu
Tuli vanha traktorin peräkärry tarina 60-luvulta. Kuorma-aito oli luiskahtanut ojaan, paikalle tuli traktori jossa oli komia tukkikuorma kaksi akselinen vetävä peräkärry. Kohteliaana miehenä traktorimies tarjosi apua kuorma-autolle, kuski meinas on ojanpuolella kuorma kiinni pyrissä ei tai jaksaa.
Vaijerit kiinni, pientä pykälää päälle ja kuorma-auto tuli ojasta (ojanpuoli ihan nahkoineen pyörä jumissa)
Sillon näin että hirveet voimat tuollasessa traktoyhdistelmässä. Sääntö peräkärryn pitää olla kolme kertaa tehokkaamman auton voimasiirroista.
Se sitten toinen juttu kun peräkärryllä työnnettiin, apumies roikku peräkärryn vaihdekepissä ja taisi ulosottoakseli pyöriä alapuolella ilmaa suojusta
Voi niitä aikoja
Vaijerit kiinni, pientä pykälää päälle ja kuorma-auto tuli ojasta (ojanpuoli ihan nahkoineen pyörä jumissa)
Sillon näin että hirveet voimat tuollasessa traktoyhdistelmässä. Sääntö peräkärryn pitää olla kolme kertaa tehokkaamman auton voimasiirroista.
Se sitten toinen juttu kun peräkärryllä työnnettiin, apumies roikku peräkärryn vaihdekepissä ja taisi ulosottoakseli pyöriä alapuolella ilmaa suojusta
Voi niitä aikoja
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Vetävä Perävaunu
On muuten totta,ihan jo pieni kopitonkin hakkaa menen tullen minkä vaan nelikkoauton tai mönkkärin,eipä tarvi olla kovinkaan paljon lunta kun jo mönkkärit ja nelikot sutii kun traktorilla pääsee vielä menee vaikka minne ja poiskin.
Jos olis elämän loppuun asti itellä toimintakykyä ja paikka missä pidellä ja huoltaa jotai kopitonta raksaa en kyllä ikinä hävittäiskään,no aikansa kutakin
Jos olis elämän loppuun asti itellä toimintakykyä ja paikka missä pidellä ja huoltaa jotai kopitonta raksaa en kyllä ikinä hävittäiskään,no aikansa kutakin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa