Käsikytkin 996
4 posters
Sivu 1 / 1
Käsikytkin 996
Mikä on tuon käsikytkimen perimmäinen tarkoitus?
Ehkä hiukan kysymys, mutta ohjeellista tarkoitusta en oikein löydä/tiedä.
Ehkä hiukan kysymys, mutta ohjeellista tarkoitusta en oikein löydä/tiedä.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Käsikytkin 996
Jos tarkoitat käsivipua kuskin vasemmalla kädellä niin se on ulosottoakselin kytkin. Voimanottoa tarvitsevia koneita voi ajella eri vaihteilla ja peruutella ilman että ulosotto pysähtyy. Senhän saa lukittua auki, jolloin esim paalaimen ajo tai linkoaminen käy kätsysti kun ulosottoa voi kytkeä päälle ja pois vauhdissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
käsikytkin
Niin jos tarkoitat sellaista pitkää vipua mikä oli meilläkin 900 Taavissa kuskin vasemmallapuolella pystyssä sellai lattavipu,NIIN sen käyttö tarkoitus on seuraava:kytketään pienipuoli vaihteistosta päälle esin 1 tai pakki ja käsikytkin päälle eli veto pois,nyt menemällä traktorin taakse voit käsikytkimellä ajaa traktoria HITAASTI eteen/taakse esim.jos otat konetta perään saat sen kohilleen.
Aika vaarallista touhua ollu ennenvanhaan ihme et tollasen on saanu yleensä rakentaa mut tää on se käsikytkin minkä mä tiedän ja toi selostus oli 850 Taavin ohjekirjassa,ulosotto kytkin onkin sitten jo toinen juttu jos siitä olikin kyse,empä ole ikinä käsikytkintä käyttäny meilläkin puuttu tanko siinä 900 kytkimeen,ja Taavissahan tuo jopa onnistuu kun on se herkkä rissakytkinpoljin,on muutes kiva käyttää Taavin herkkää kytkintä,ajatella jo 50 luvunpuolella oli noin herkkä kytkin.
Aikas erikoinen on Taavi ollu jo ennenmuinoin
Aika vaarallista touhua ollu ennenvanhaan ihme et tollasen on saanu yleensä rakentaa mut tää on se käsikytkin minkä mä tiedän ja toi selostus oli 850 Taavin ohjekirjassa,ulosotto kytkin onkin sitten jo toinen juttu jos siitä olikin kyse,empä ole ikinä käsikytkintä käyttäny meilläkin puuttu tanko siinä 900 kytkimeen,ja Taavissahan tuo jopa onnistuu kun on se herkkä rissakytkinpoljin,on muutes kiva käyttää Taavin herkkää kytkintä,ajatella jo 50 luvunpuolella oli noin herkkä kytkin.
Aikas erikoinen on Taavi ollu jo ennenmuinoin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Käsikytkin 996
Kyllä tarkoitin tuota Erkin kuvailemaa käsivipua, joka on käsijarrun vieressä, miltei samanlainen kahva kuin käsijarrun vipu.
Ajattelin kysäistä asiasta, kun vetäisin kahvaa ylös rupesi kuulumaan pienoinen romina jostakin hytin alta.
Pitääkö kahva vetää ihan pystyyn, jotta voimanotto pysähtyy vai riittääkö noin puoli matkaan, kun on jonkin sortin lukitus kohta suunnilleen 1/3 osa matkasta ylös päin.
Ajattelin kysäistä asiasta, kun vetäisin kahvaa ylös rupesi kuulumaan pienoinen romina jostakin hytin alta.
Pitääkö kahva vetää ihan pystyyn, jotta voimanotto pysähtyy vai riittääkö noin puoli matkaan, kun on jonkin sortin lukitus kohta suunnilleen 1/3 osa matkasta ylös päin.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Käsikytkin 996
Joo,painelaakeri taitaa olla rikki VO puolella,siihen voi pistää rasvaa rässillä,jos vaijeri on oikeassa säädössä,pitäs ulosotto irrottaa kun nostat siihen lukitukseen kahvan.
Vieraili- Vierailija
sellai sitte
Ahaa uudemmissa ei sit sitä ajokytkintä vissiin enää olekaan,että tuo on sitte voimanulosottoon jep
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Käsikytkin 996
V-M kirjoitti:Joo,painelaakeri taitaa olla rikki VO puolella,siihen voi pistää rasvaa rässillä,jos vaijeri on oikeassa säädössä,pitäs ulosotto irrottaa kun nostat siihen lukitukseen kahvan.
Voimanottoakseli pyörii kyllä äänettömästi ja vaikka painaa jalkakytkimen pohjaan että voimanottoakseli pysähtyy, mitään rominoita ei kuulu, mutta kun vetäisee tuosta käsikytkimestä niin pienoinen romina alkaa, ja loppuu kun käsikytkimen pudottaa normaali tilaan alas.
Voimanotto menee päälle rutisematta molemmille nopeuksille jalkakytkintä painettaessa.
Jos tuonne saa rasvaa jotenkin, niin mistä?
Käsikytkimen vaijerissa näkyy olevan rasvanippa, taitaa olla ihan vaijerin rasvaukseen tarkoitettu.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Käsikytkin 996
Se ei ole oikein se kytkin,siihen vo puoleen ei saisi vaikuttaa ajokytkimen polin ollenkaan,onkohan siihen laitettu 990 kytkin joskus vai muuten säädöt metässä.
Tarkistappa sieltä luukusta alta mitä näkyy,se rasvanippa on rungon vasemmalla puolen kytkinkäyttöakselin juuressa.
Vaijereihin pitää laittaa rasvarässiin öljyä ja pumpata sitä,jos laittaa vaseliinin vaijeriin tahtoo jumiutua pakkasella.
Tarkistappa sieltä luukusta alta mitä näkyy,se rasvanippa on rungon vasemmalla puolen kytkinkäyttöakselin juuressa.
Vaijereihin pitää laittaa rasvarässiin öljyä ja pumpata sitä,jos laittaa vaseliinin vaijeriin tahtoo jumiutua pakkasella.
Vieraili- Vierailija
käsikytkin
Niin eiks voimanotolle yleensä ole kaksoiskytkin mikä toimii samal polkimella kuin ajokytkin,nän on toisis laitteissa onhan noita tietty muitakin toteutuksia.
Mites tuo on sitte toteutettu jos ajossa voi ulos ottoa laittaa päälle? täytyyhän sielkin joku tupla kytkinlevy olla?
pois päältähän se kyllä menee ilmankin, kiinnostava on tuo homma kun sellasta ei iltellä ole
Mites tuo on sitte toteutettu jos ajossa voi ulos ottoa laittaa päälle? täytyyhän sielkin joku tupla kytkinlevy olla?
pois päältähän se kyllä menee ilmankin, kiinnostava on tuo homma kun sellasta ei iltellä ole
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Käsikytkin 996
Omassa -79 996 on myös käsikammella ulosoton ohjaus. Käsittääkseni näissä on ihan erillinen kytkin ulosotolle mistä pysähtyy myös nostolaitteen pumppu? Kytkinpoljin ei vaikuta ulosottoon. Ohjekirjassa mainittiin että vain 996 malleissa on parikytkin, muissa on kaksoiskytkin.
Mimmoinen vekotin on parikytkin? Räjäytyskuvassa näkyy kaksi asetelmaa peräkkäin, tuleeko sen jälkimmäisen läpi akseli sieltä etummaiselta vai miten? Onko etummainen ajokytkin?
Mimmoinen vekotin on parikytkin? Räjäytyskuvassa näkyy kaksi asetelmaa peräkkäin, tuleeko sen jälkimmäisen läpi akseli sieltä etummaiselta vai miten? Onko etummainen ajokytkin?
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: Käsikytkin 996
Kaksoiskytkimellä tarkoitetaan tavallisesti kytkintä, jossa poljin pysäyttää ajovaihteiston pian puolivälin jälkeen ja myös ulosottokytkimen sitten kun poljin on pohjassa. DB kutsui systeemiä livedriveksi koska ajovaihteilla operointi ei vaikuta ulosottoon tai hydrauliikkaan.
Parikytkimessä on oma painelaakeri sekä ajo- attä ulosottokytkimelle. Joissakin traktoreissa on ollut joskus oma poljin molemmille kytkimille, mutta yleisin taitaa olla käsivipu ulosottokytkimelle niin, että kytkimen voi lukita auki vähäksi aikaa, esim kun vekslaa paalimen kanssa päisteessä. Taaviin tuli parikytkin ensimmäisen kerran 1200:een vuonna 1967 ja myöhemmin myös 996:een. 880, 990 ja 995:ssä oli kaksoiskytkin.
Ulosottokytkimen levy on lähempänä vauhtipyörää, akseli ulosotolle menee ajokytkimen akselin lävitse.
Parikytkimessä on oma painelaakeri sekä ajo- attä ulosottokytkimelle. Joissakin traktoreissa on ollut joskus oma poljin molemmille kytkimille, mutta yleisin taitaa olla käsivipu ulosottokytkimelle niin, että kytkimen voi lukita auki vähäksi aikaa, esim kun vekslaa paalimen kanssa päisteessä. Taaviin tuli parikytkin ensimmäisen kerran 1200:een vuonna 1967 ja myöhemmin myös 996:een. 880, 990 ja 995:ssä oli kaksoiskytkin.
Ulosottokytkimen levy on lähempänä vauhtipyörää, akseli ulosotolle menee ajokytkimen akselin lävitse.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
ok
Jep Natikassa on molemmat kytkimet samassa polkimessa,monta on toteutusta ollu ennenvanhaan,miten lie on nykyään eipä ole tullu niitä koskaan ajeltua eikä perehdyttyä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Käsikytkin 996
V-M kirjoitti:Se ei ole oikein se kytkin,siihen vo puoleen ei saisi vaikuttaa ajokytkimen polin ollenkaan,onkohan siihen laitettu 990 kytkin joskus vai muuten säädöt metässä.
Tarkistappa sieltä luukusta alta mitä näkyy,se rasvanippa on rungon vasemmalla puolen kytkinkäyttöakselin juuressa.
Vaijereihin pitää laittaa rasvarässiin öljyä ja pumpata sitä,jos laittaa vaseliinin vaijeriin tahtoo jumiutua pakkasella.
Okkei, nyt rupeaa selviämään.
Oikein ajan kanssa tuli perehdyttyä asiaan.
Ajokytkin ei vaikuta vo-puoleen mitenkään, käsikytkimen kun vetää tuohon lukitukseen, noin puoleen väliin, vo-vaihdevipu menee hienosti päälle.
Käsivipu irti lukituksesta, voimanotto alkaa pyörimään, käsivipu lukitukseen voimanotto pysähtyy, menee niin kuin asiantuntiat sanoivat.
Ainoa mikä särähtää korvaan, on kun käsikytkimen nostaa lukitukseen, pienoinen romina alkaa, ja lakkaa kun käsikytkimen pudottaa alas.
Olisiko tuo sitten se painelaakeri, en vielä ole sen luukun alle kurkannut, kun joutuu maapohjaisella alustalla työskentelemään, jospa sieltä sitten rasvanippa löytyisi painelaakerille, kun kuulostaa siltä että olisi hiukan kuivan oloinen.
Kokemuksia kerrotaan kun luukku saadaan auki, mitä näkyi...
Onko muuten noilla kertojien asennoilla väliä voimanottoon, siis pyörimisnopeuksiin?
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Käsikytkin 996
Kertoja vaikuttaa vain ajonopeuksiin. Ulosotossa tavallinen 540 rpm nopeus on edessä ja 1000 rpm takana.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Käsikytkin 996
erkki kirjoitti:Kertoja vaikuttaa vain ajonopeuksiin. Ulosotossa tavallinen 540 rpm nopeus on edessä ja 1000 rpm takana.
Ok, selventävää ja asiantuntevaa tietoa tuli lisää.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa