Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Käsikytkin 996

4 posters

Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Käsikytkin 996

Viesti  Taavetti996 Pe Helmi 04 2011, 17:30

Mikä on tuon käsikytkimen perimmäinen tarkoitus?
Ehkä hiukan Embarassed kysymys, mutta ohjeellista tarkoitusta en oikein löydä/tiedä.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  erkki Pe Helmi 04 2011, 18:41

Jos tarkoitat käsivipua kuskin vasemmalla kädellä niin se on ulosottoakselin kytkin. Voimanottoa tarvitsevia koneita voi ajella eri vaihteilla ja peruutella ilman että ulosotto pysähtyy. Senhän saa lukittua auki, jolloin esim paalaimen ajo tai linkoaminen käy kätsysti kun ulosottoa voi kytkeä päälle ja pois vauhdissa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty käsikytkin

Viesti  Tessu La Helmi 05 2011, 02:33

Niin jos tarkoitat sellaista pitkää vipua mikä oli meilläkin 900 Taavissa kuskin vasemmallapuolella pystyssä sellai lattavipu,NIIN sen käyttö tarkoitus on seuraava:kytketään pienipuoli vaihteistosta päälle esin 1 tai pakki ja käsikytkin päälle eli veto pois,nyt menemällä traktorin taakse voit käsikytkimellä ajaa traktoria HITAASTI eteen/taakse esim.jos otat konetta perään saat sen kohilleen.
Aika vaarallista touhua ollu ennenvanhaan ihme et tollasen on saanu yleensä rakentaa mut tää on se käsikytkin minkä mä tiedän ja toi selostus oli 850 Taavin ohjekirjassa,ulosotto kytkin onkin sitten jo toinen juttu jos siitä olikin kyse,empä ole ikinä käsikytkintä käyttäny meilläkin puuttu tanko siinä 900 kytkimeen,ja Taavissahan tuo jopa onnistuu kun on se herkkä rissakytkinpoljin,on muutes kiva käyttää Taavin herkkää kytkintä,ajatella jo 50 luvunpuolella oli noin herkkä kytkin.
Aikas erikoinen on Taavi ollu jo ennenmuinoin

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Taavetti996 La Helmi 05 2011, 15:29

Kyllä tarkoitin tuota Erkin kuvailemaa käsivipua, joka on käsijarrun vieressä, miltei samanlainen kahva kuin käsijarrun vipu.

Ajattelin kysäistä asiasta, kun vetäisin kahvaa ylös rupesi kuulumaan pienoinen romina jostakin hytin alta.
Pitääkö kahva vetää ihan pystyyn, jotta voimanotto pysähtyy vai riittääkö noin puoli matkaan, kun on jonkin sortin lukitus kohta suunnilleen 1/3 osa matkasta ylös päin.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Vieraili La Helmi 05 2011, 19:41

Joo,painelaakeri taitaa olla rikki VO puolella,siihen voi pistää rasvaa rässillä,jos vaijeri on oikeassa säädössä,pitäs ulosotto irrottaa kun nostat siihen lukitukseen kahvan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty sellai sitte

Viesti  Tessu Su Helmi 06 2011, 00:16

Ahaa uudemmissa ei sit sitä ajokytkintä vissiin enää olekaan,että tuo on sitte voimanulosottoon jep

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Taavetti996 Su Helmi 06 2011, 16:19

V-M kirjoitti:Joo,painelaakeri taitaa olla rikki VO puolella,siihen voi pistää rasvaa rässillä,jos vaijeri on oikeassa säädössä,pitäs ulosotto irrottaa kun nostat siihen lukitukseen kahvan.

Voimanottoakseli pyörii kyllä äänettömästi ja vaikka painaa jalkakytkimen pohjaan että voimanottoakseli pysähtyy, mitään rominoita ei kuulu, mutta kun vetäisee tuosta käsikytkimestä niin pienoinen romina alkaa, ja loppuu kun käsikytkimen pudottaa normaali tilaan alas.
Voimanotto menee päälle rutisematta molemmille nopeuksille jalkakytkintä painettaessa.
Jos tuonne saa rasvaa jotenkin, niin mistä?
Käsikytkimen vaijerissa näkyy olevan rasvanippa, taitaa olla ihan vaijerin rasvaukseen tarkoitettu.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Vieraili Su Helmi 06 2011, 18:36

Se ei ole oikein se kytkin,siihen vo puoleen ei saisi vaikuttaa ajokytkimen polin ollenkaan,onkohan siihen laitettu 990 kytkin joskus vai muuten säädöt metässä.

Tarkistappa sieltä luukusta alta mitä näkyy,se rasvanippa on rungon vasemmalla puolen kytkinkäyttöakselin juuressa.

Vaijereihin pitää laittaa rasvarässiin öljyä ja pumpata sitä,jos laittaa vaseliinin vaijeriin tahtoo jumiutua pakkasella.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty käsikytkin

Viesti  Tessu Ma Helmi 07 2011, 02:42

Niin eiks voimanotolle yleensä ole kaksoiskytkin mikä toimii samal polkimella kuin ajokytkin,nän on toisis laitteissa onhan noita tietty muitakin toteutuksia.
Mites tuo on sitte toteutettu jos ajossa voi ulos ottoa laittaa päälle? täytyyhän sielkin joku tupla kytkinlevy olla?
pois päältähän se kyllä menee ilmankin, kiinnostava on tuo homma kun sellasta ei iltellä ole

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Reisrdok Ma Helmi 07 2011, 07:15

Omassa -79 996 on myös käsikammella ulosoton ohjaus. Käsittääkseni näissä on ihan erillinen kytkin ulosotolle mistä pysähtyy myös nostolaitteen pumppu? Kytkinpoljin ei vaikuta ulosottoon. Ohjekirjassa mainittiin että vain 996 malleissa on parikytkin, muissa on kaksoiskytkin.

Mimmoinen vekotin on parikytkin? Räjäytyskuvassa näkyy kaksi asetelmaa peräkkäin, tuleeko sen jälkimmäisen läpi akseli sieltä etummaiselta vai miten? Onko etummainen ajokytkin?

Reisrdok

Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  erkki Ma Helmi 07 2011, 08:21

Kaksoiskytkimellä tarkoitetaan tavallisesti kytkintä, jossa poljin pysäyttää ajovaihteiston pian puolivälin jälkeen ja myös ulosottokytkimen sitten kun poljin on pohjassa. DB kutsui systeemiä livedriveksi koska ajovaihteilla operointi ei vaikuta ulosottoon tai hydrauliikkaan.

Parikytkimessä on oma painelaakeri sekä ajo- attä ulosottokytkimelle. Joissakin traktoreissa on ollut joskus oma poljin molemmille kytkimille, mutta yleisin taitaa olla käsivipu ulosottokytkimelle niin, että kytkimen voi lukita auki vähäksi aikaa, esim kun vekslaa paalimen kanssa päisteessä. Taaviin tuli parikytkin ensimmäisen kerran 1200:een vuonna 1967 ja myöhemmin myös 996:een. 880, 990 ja 995:ssä oli kaksoiskytkin.

Ulosottokytkimen levy on lähempänä vauhtipyörää, akseli ulosotolle menee ajokytkimen akselin lävitse.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty ok

Viesti  Tessu Ti Helmi 08 2011, 01:38

Jep Natikassa on molemmat kytkimet samassa polkimessa,monta on toteutusta ollu ennenvanhaan,miten lie on nykyään eipä ole tullu niitä koskaan ajeltua eikä perehdyttyä

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Taavetti996 Ti Helmi 08 2011, 18:46

V-M kirjoitti:Se ei ole oikein se kytkin,siihen vo puoleen ei saisi vaikuttaa ajokytkimen polin ollenkaan,onkohan siihen laitettu 990 kytkin joskus vai muuten säädöt metässä.

Tarkistappa sieltä luukusta alta mitä näkyy,se rasvanippa on rungon vasemmalla puolen kytkinkäyttöakselin juuressa.

Vaijereihin pitää laittaa rasvarässiin öljyä ja pumpata sitä,jos laittaa vaseliinin vaijeriin tahtoo jumiutua pakkasella.

Okkei, nyt rupeaa selviämään.
Oikein ajan kanssa tuli perehdyttyä asiaan.
Ajokytkin ei vaikuta vo-puoleen mitenkään, käsikytkimen kun vetää tuohon lukitukseen, noin puoleen väliin, vo-vaihdevipu menee hienosti päälle.
Käsivipu irti lukituksesta, voimanotto alkaa pyörimään, käsivipu lukitukseen voimanotto pysähtyy, menee niin kuin asiantuntiat sanoivat.
Ainoa mikä särähtää korvaan, on kun käsikytkimen nostaa lukitukseen, pienoinen romina alkaa, ja lakkaa kun käsikytkimen pudottaa alas.
Olisiko tuo sitten se painelaakeri, en vielä ole sen luukun alle kurkannut, kun joutuu maapohjaisella alustalla työskentelemään, jospa sieltä sitten rasvanippa löytyisi painelaakerille, kun kuulostaa siltä että olisi hiukan kuivan oloinen.
Kokemuksia kerrotaan kun luukku saadaan auki, mitä näkyi...

Onko muuten noilla kertojien asennoilla väliä voimanottoon, siis pyörimisnopeuksiin?
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  erkki Ti Helmi 08 2011, 19:19

Kertoja vaikuttaa vain ajonopeuksiin. Ulosotossa tavallinen 540 rpm nopeus on edessä ja 1000 rpm takana.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Käsikytkin 996 Empty Vs: Käsikytkin 996

Viesti  Taavetti996 Ke Helmi 09 2011, 11:29

erkki kirjoitti:Kertoja vaikuttaa vain ajonopeuksiin. Ulosotossa tavallinen 540 rpm nopeus on edessä ja 1000 rpm takana.

Ok, selventävää ja asiantuntevaa tietoa tuli lisää.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa