Sivuäänistä
+9
taavettimies
erkki
kujanjuh
Tessu
Riku
mattkau
jyrki
ikilika
Paulig
13 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivuäänistä
Onkohan venttiilien säädön tarvetta, kun kone "kylmänä" (ollut lohkolämppärissä tunnin pari kuitenkin) hieman "klonksuttaa" aika terävästi. Kun lämpeää (noin vartti näillä plussa keleillä) niin ääni loppuu. Käyntiin lähtee ja muutenkin pyörii oikein hyvin. Mietin myös, voiko ääni tulla jotenkin kierroslukumittarin pyörittäjästä tai siirtopumpusta, kun siltä puolen tuntuu kuuluvan. Öljyä ei kuluta myöskään. Kyseessä oli se selectamatic 990 Ja moottorin ääniä on, kun ei vaikuta kytkimen pohjaan painaminen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sivuäänistä
Taitaa olla taavetin ominais-ääni. Ite kans kuvittelin venttiilien säädön auttavan terävään napsutukseen, jälkikiristin kannen, säädin venttiilit ja tarkistin suuttimet eikä ääni muuttunut yhtään mihinkään. Tarkasti jos kuuntelee niin se tuntuu tulevan nokka-akselin kohdilta, siitä peltilätkien seutuvilta. Taitaa olla vaan syy siinä että pelti päästää palotapahtuman äänet paremmin läpi kuin valurautanen paksu lohko.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Sivuäänistä
ikilika kirjoitti:Taitaa olla taavetin ominais-ääni. Ite kans kuvittelin venttiilien säädön auttavan terävään napsutukseen, jälkikiristin kannen, säädin venttiilit ja tarkistin suuttimet eikä ääni muuttunut yhtään mihinkään. Tarkasti jos kuuntelee niin se tuntuu tulevan nokka-akselin kohdilta, siitä peltilätkien seutuvilta. Taitaa olla vaan syy siinä että pelti päästää palotapahtuman äänet paremmin läpi kuin valurautanen paksu lohko.
Mahdollisesti kyllä. Voi olla että ääni on kuulunut aikaisemminkin, mutten ole kiinnittänyt siihen huomiota. Ja sekin, kun yleensä ei ole "talviajossa" ja lämpösenä ääni häviää. Aika terävä ääninen tuo taavetin kone kyllä on muutenkin
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sivuäänistä
Taavetti=englantilainen, transit=englantilainen. Terävä käyntiääni löytyy molemmista, suurin syy suoraruiskutus. Taitaa molemmat koneet olla samaa -60luvun suunnittelua...Paulig kirjoitti:Aika terävä ääninen tuo taavetin kone kyllä on muutenkin
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Sivuäänistä
Aina taavetti naputtaa terävästi,niinkuin Erkki viikolla sanoi,niinkuin nauloja katkottais ,mutta jos ääni tulee ikäänkuin vasaran naputus joka hiljenee lämmettyä on mäntien vaihdon aika, ne on saanu lämpöä liikaa jossain vaiheessa ja saattaa olla leikkautumajälkeä helmassa kun nostaa pois,muutamia laittelin mennävuonnaki vastaavia.
Taavetin moottori oli alkujaan vauxhallin suunnittelema ja on pysyny samanrakenteisena loppuun asti,Erkki muistaa tuon suunnittelijan nimenki,50 luvulla tuo dieseli on tullu ja nuo 94 sarjan loppuun asti olleet putkettomat moottorit sitten 60 luvulla loppupuoliskolla.
Taavetin moottori oli alkujaan vauxhallin suunnittelema ja on pysyny samanrakenteisena loppuun asti,Erkki muistaa tuon suunnittelijan nimenki,50 luvulla tuo dieseli on tullu ja nuo 94 sarjan loppuun asti olleet putkettomat moottorit sitten 60 luvulla loppupuoliskolla.
Vieraili- Vierailija
Vs: Sivuäänistä
Mun puolesta saa tuo kone naputtaa, ääni on ihan sama kylmänä ja lämpösenä. En usko että on vikaa. Kunhan toimii
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Sivuäänistä
NO Tomin koneen käyttöä tuskin kukaan epäilee etteikö kaasuvipu ole kireänä
samaa kaputusta omassakin ihmettelin alkuun mutta kuuntelinpa sitte noita muistakin käyntiääniä ja juuri remontoituakin pääsin kuntelemaan enpä sen jälkeen ole huolissani ollu tottua pitää noitten ominais käyntiin
Just että Vauxhall
samaa kaputusta omassakin ihmettelin alkuun mutta kuuntelinpa sitte noita muistakin käyntiääniä ja juuri remontoituakin pääsin kuntelemaan enpä sen jälkeen ole huolissani ollu tottua pitää noitten ominais käyntiin
Just että Vauxhall
Viimeinen muokkaaja, jyrki pvm Pe Huhti 08 2011, 23:17, muokattu 1 kertaa
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: Sivuäänistä
Jaaha. Koneet tykkää kun niitä käytetään
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Sivuäänistä
Heh, taitaa nuo äänet olla myös jonkunlainen filosofinen asia. Vanhan nokivasaramersun miehelle joku ohikulkija sanoi jotta sulla tuossa on joku sivuääni. Kuski vaan tuumas että ei oo sivuääniä, kaikki tullee konneesta ja jatko matkaa.
Ei ne pienet kilkatukset taida haitata, mutta jos äityy kovaksi eli siis vähällä aikaa selvästi huomaa sen lisääntyvän niin sitten kannattaa kiinnostua. Siellä saattaa joku olla menossa rikki.
Tosiaan niinkuin joku jo tuossa tuumasi, suoraruiskut on äänekkäitä. Kammiokoneet käy pehmeämmin.
Ei ne pienet kilkatukset taida haitata, mutta jos äityy kovaksi eli siis vähällä aikaa selvästi huomaa sen lisääntyvän niin sitten kannattaa kiinnostua. Siellä saattaa joku olla menossa rikki.
Tosiaan niinkuin joku jo tuossa tuumasi, suoraruiskut on äänekkäitä. Kammiokoneet käy pehmeämmin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sivuäänistä
Transiitissa ja Taavissa olikin sytytys järjestys sama sieltäkin tulee yhtäläisyyttä kun noissa poikkee sekinikilika kirjoitti:Taavetti=englantilainen, transit=englantilainen. Terävä käyntiääni löytyy molemmista, suurin syy suoraruiskutus. Taitaa molemmat koneet olla samaa -60luvun suunnittelua...Paulig kirjoitti:Aika terävä ääninen tuo taavetin kone kyllä on muutenkin
(no karkaapa taas aiheesta sivuun)
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: Sivuäänistä
Minulla joskus DB 880 kuuluu kylmänä terävä naputus siirtopumpun tienoilta. Olen ajatellut sen kuuluvan siirtopumpun käyttönokasta. Rakennetta en kyllä tiedä millainen on, muutenkuin olen nähnyt siirtopumpun irti moottorin kyljestä. Niin kauan ajetaan kun kone liikkuu. Ääni kuulunut koko meillä olo ajan 18-vuotta ja 3000 tuntia. Koneeseen vaihdettu männätkin tuossa välillä sekä koneistettu venttiilit ja uusittu suutin kärjet.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Sivuäänistä
V-M kirjoitti:Aina taavetti naputtaa terävästi,niinkuin Erkki viikolla sanoi,niinkuin nauloja katkottais ,mutta jos ääni tulee ikäänkuin vasaran naputus joka hiljenee lämmettyä on mäntien vaihdon aika, ne on saanu lämpöä liikaa jossain vaiheessa ja saattaa olla leikkautumajälkeä helmassa kun nostaa pois,muutamia laittelin mennävuonnaki vastaavia.
Aika nopeasti katoaa tosiaan lämmettyä, ääni on sellainen vasaran naputuksen oloinen, mutta aika kevyen sellaisen Alle 3000h ajettu kone, epäilen mitään kulumista, ym. Tuo lämpöjuttu voi olla, tosin ei tietääkseni ole kuumana koskaan käynyt, tässä kun ei ne lämmöt tosiaan meinaa nousta kovassakaan ajossa yli 70 asteen
Riku kirjoitti:Minulla joskus DB 880 kuuluu kylmänä terävä naputus siirtopumpun tienoilta. Olen ajatellut sen kuuluvan siirtopumpun käyttönokasta. Rakennetta en kyllä tiedä millainen on, muutenkuin olen nähnyt siirtopumpun irti moottorin kyljestä. Niin kauan ajetaan kun kone liikkuu. Ääni kuulunut koko meillä olo ajan 18-vuotta ja 3000 tuntia. Koneeseen vaihdettu männätkin tuossa välillä sekä koneistettu venttiilit ja uusittu suutin kärjet.
Mulla kylmänä pitää myös se mittarinvaijerin pyörittäjä ääntä, se on tosin "sirisevä" ääni. Mietin sitä siirtopumppua, muttei ole kokemusta millainen kapistus se on, voisiko sitten kuulua siitä. Ääni tulee läheltä kuitenkin...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Transiitti
Nii eikös se ransitin kone ollu niitä Perkinsin tekeleitä tai York dieseleitä? noin tuo kaverini sano,ja perkins ei ollu oikein kylmänä lähdön kannalla.
Tosin varmaan käyttäjästä ja kunnosta taas riippui paljon eikä tainnu niitä lämpöjäkään moni dieselikone ennen saada ennen käynnistämistä mikä onkin jo huono juttu.
Tosin varmaan käyttäjästä ja kunnosta taas riippui paljon eikä tainnu niitä lämpöjäkään moni dieselikone ennen saada ennen käynnistämistä mikä onkin jo huono juttu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sivuäänistä
Vanhempi 2.4 oli york-tekele, "uudempi" 2.5 ei. Molemmat kuitenkin pirun paha äänisiä
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Sivuäänistä
Pahaäänisiä todellakin. Omaani liimailin kolme neliömetriä ääneneristyslevyä, sitä paksumpaa, konehuoneen puolelle. Vaikutus oli melkoinen, hytissä saattoi tämän jälkeen jopa keskustella.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Sivuäänistä
Itellä oli viimetalvena kans transit, ja siihen oli joku aikasempi omistaja tehnyt saman homman. Muuten kyllä on vahva kone, ei varmaan ajamalla saa loppumaan. (pikkasen meni ohi aiheen )
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
ääntä piisaa
Yks raksamies sano aikanaan et eikös se niin ole että on tehookin kun on ääntäkin?
Heh tietty kun kuuntelee useampia kilsoja roksutusta niin korvissa soi,kaverillani oli takavuosina LT Wolkkari ja koneena se Volvon vanha 6,kyllä siinäkin hytissä kuuru pörinä kun oli doppelihytin takakulmissa pystyputket,pitkällä matkalla kyllä korvissa soi viel kotonakin.
Kyl se sillä ajokin ja paljon,teki yhen täyden konerempankin ja itte auttelin siinä missä aina pystyin,muistaakseni kaiken muun se siitä vaihtoi/korjasi paitsi vaihdelaatikkoon ei koskenu
Heh tietty kun kuuntelee useampia kilsoja roksutusta niin korvissa soi,kaverillani oli takavuosina LT Wolkkari ja koneena se Volvon vanha 6,kyllä siinäkin hytissä kuuru pörinä kun oli doppelihytin takakulmissa pystyputket,pitkällä matkalla kyllä korvissa soi viel kotonakin.
Kyl se sillä ajokin ja paljon,teki yhen täyden konerempankin ja itte auttelin siinä missä aina pystyin,muistaakseni kaiken muun se siitä vaihtoi/korjasi paitsi vaihdelaatikkoon ei koskenu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sivuäänistä
Taavin käynti on toisaan hiukan omanlaisensa, se pehmenee hurinaksi vasta parin tuhannen kierroksen paikkeilla.
Pikku kaputuksesta kylmänä ei minusta kannata ottaa herziä. Männässä saattaa olla pienen pieni leikkauma jossakin kohdassa, sellainen saattaa tulla vaikka pakkasstartissa ja se antaa ääntä vaikka jälki on tuskin havaittava. Kerran vaihdoin pytyn motskariin kun se minusta kaputti tyhjäkäynnillä. Vanhoissa osissa käyntivälys oli 4 sadasosaa ja uusissa 2 sadasosaa, muuta eroa ei löytynyt mutta kaputus häipyi. Sen koommin en ole pienistä piitannut. Aukaisee vasta sitten jos ääni alkaa kasvaa.
Taavin moottorin on piirtänyt alunpitäen Albert Kersey, mutta häntä konsultoi Alexander Taub, jolla oli takana pitkä ura General Motorsilla ja Wauxhallilla. On muistettava, että David Brown itse oli jo nuorna miesnä nopeiden autojen ystävä ja hän ajeli parikymmpisenä kossina ylämäkikilpailuja parisataaheppaisella mekaanisesti ahdetulla Wauxhallilla, josta hänelle oli syntynyt hyvät kontaktit GM:än suuntaan. Moottori suunniteltiin jo 30-luvun lopulla, jolloin otettiin huomioon, että moottorista rakennetaan myöhemmin nopeakäyntinen diesel, mikä sitten lähes 10 vuotta myöhemmin tapahtuikin. Dieselöintiä varten tehtiin kansi uusiksi ja vaihdettiin toisenlaiset männät. Muut muutokset olivat pieniä.
Dieselöintiin liittyy sellainen tarina, että kun Herbert Ashfieldin johdolla juttua vietiin eteenpäin niin moottorista saatiin vaivoin suunniteltu teho, mutta hirvittävän savutuksen säestämänä. Alan parhaat asiantuntijat esittivät, että pytyt ovat yksinkertaisesti liian pienet suoraruiskutusmoottoriin. Apu tuli yllättävältä suunnalta: CAV oli hissukseen kehitellyt uudenlaiset nelireikäsuuttimet ja kun ne pudotettiin paikoilleen niin ongelma oli ratkaistu.
Nopeakierroksinen suoraruiskudiesel oli siihen aikaan todellinen uutuus, sitähän mainosti mm. kotimainen valmistaja edistykselliseksi uudeksi tekniikaksi vielä kymmenen vuotta myöhemmin eikä niitä siihen mennessä tainnut ollakaan isommasti muissa kuin Taaveissa ja Majoreissa.
Pikku kaputuksesta kylmänä ei minusta kannata ottaa herziä. Männässä saattaa olla pienen pieni leikkauma jossakin kohdassa, sellainen saattaa tulla vaikka pakkasstartissa ja se antaa ääntä vaikka jälki on tuskin havaittava. Kerran vaihdoin pytyn motskariin kun se minusta kaputti tyhjäkäynnillä. Vanhoissa osissa käyntivälys oli 4 sadasosaa ja uusissa 2 sadasosaa, muuta eroa ei löytynyt mutta kaputus häipyi. Sen koommin en ole pienistä piitannut. Aukaisee vasta sitten jos ääni alkaa kasvaa.
Taavin moottorin on piirtänyt alunpitäen Albert Kersey, mutta häntä konsultoi Alexander Taub, jolla oli takana pitkä ura General Motorsilla ja Wauxhallilla. On muistettava, että David Brown itse oli jo nuorna miesnä nopeiden autojen ystävä ja hän ajeli parikymmpisenä kossina ylämäkikilpailuja parisataaheppaisella mekaanisesti ahdetulla Wauxhallilla, josta hänelle oli syntynyt hyvät kontaktit GM:än suuntaan. Moottori suunniteltiin jo 30-luvun lopulla, jolloin otettiin huomioon, että moottorista rakennetaan myöhemmin nopeakäyntinen diesel, mikä sitten lähes 10 vuotta myöhemmin tapahtuikin. Dieselöintiä varten tehtiin kansi uusiksi ja vaihdettiin toisenlaiset männät. Muut muutokset olivat pieniä.
Dieselöintiin liittyy sellainen tarina, että kun Herbert Ashfieldin johdolla juttua vietiin eteenpäin niin moottorista saatiin vaivoin suunniteltu teho, mutta hirvittävän savutuksen säestämänä. Alan parhaat asiantuntijat esittivät, että pytyt ovat yksinkertaisesti liian pienet suoraruiskutusmoottoriin. Apu tuli yllättävältä suunnalta: CAV oli hissukseen kehitellyt uudenlaiset nelireikäsuuttimet ja kun ne pudotettiin paikoilleen niin ongelma oli ratkaistu.
Nopeakierroksinen suoraruiskudiesel oli siihen aikaan todellinen uutuus, sitähän mainosti mm. kotimainen valmistaja edistykselliseksi uudeksi tekniikaksi vielä kymmenen vuotta myöhemmin eikä niitä siihen mennessä tainnut ollakaan isommasti muissa kuin Taaveissa ja Majoreissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Sivuäänistä
Tähän sopis taas tuo "tykkää" -nappi.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Sivuäänistä
Kylläikilika kirjoitti:Tähän sopis taas tuo "tykkää" -nappi.
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
todella
Niin ajatella JO silloin suunniteltiin ja toteutettiin hieman myöhemminkin ja kestäny on lohkot ym dieselien rasitukset,hyvä oli suunnittelija,nykyään tehdään että se kestää VAIN hieman ja sitte saat hakee uudes jos on varaa harmi.
Mikään ei voi olla paras mutta jostain tykkään vain enemmän kuin toisesta
Mikään ei voi olla paras mutta jostain tykkään vain enemmän kuin toisesta
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sivuäänistä
Kyllä se on taavetin ominais ääni.
Nuo 995:set käy kanssa vähän terävästi kylmänä mutta ei nekään kalise samaan tapaan kuin tuo 1490, koneen lämmetessä vähän pehmenee se käyntiääni.
Lieneekö syöttöpumpussa jotain eroa kun 1490 pitää paljon kovemman kalinan kylmänä? Eipä taida johtua ainakaan mistään pienestä leikkaumasta kun moottoriin on tehty täysi koneremppa tässä parivuotta sitten ja ihan samalla tavalla kakattaa kuin ennenkin. Käyntiääni pehmenee sitämukaa mitä korkeammalla kierrokset ovat, täysikaasulla kuuluu vain tasainen humina. Se hyvä puoli tuossa kylmän koneen "kakatuksessa" on että tulee herkästi tökättyä roikkaan lauhemmillakin keleillä niin käy nätimmin.
Setäni 1490 käy kylmänä paljon siistimmin kun tuo meidän mutta pitää lämpimänä ihme naputuksen, aika selkeästi kuuluu en ole muissa koneissa tuollaista havainnut.
1690 on meidän koneista ainut jonka käyntiääni ei muistuta naulojen katkomista...
siitä ei kuulu mitään muuta kun armotonta turbon vihellystä
Nuo 995:set käy kanssa vähän terävästi kylmänä mutta ei nekään kalise samaan tapaan kuin tuo 1490, koneen lämmetessä vähän pehmenee se käyntiääni.
Lieneekö syöttöpumpussa jotain eroa kun 1490 pitää paljon kovemman kalinan kylmänä? Eipä taida johtua ainakaan mistään pienestä leikkaumasta kun moottoriin on tehty täysi koneremppa tässä parivuotta sitten ja ihan samalla tavalla kakattaa kuin ennenkin. Käyntiääni pehmenee sitämukaa mitä korkeammalla kierrokset ovat, täysikaasulla kuuluu vain tasainen humina. Se hyvä puoli tuossa kylmän koneen "kakatuksessa" on että tulee herkästi tökättyä roikkaan lauhemmillakin keleillä niin käy nätimmin.
Setäni 1490 käy kylmänä paljon siistimmin kun tuo meidän mutta pitää lämpimänä ihme naputuksen, aika selkeästi kuuluu en ole muissa koneissa tuollaista havainnut.
1690 on meidän koneista ainut jonka käyntiääni ei muistuta naulojen katkomista...
siitä ei kuulu mitään muuta kun armotonta turbon vihellystä
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Sivuäänistä
Tuo mainitsemani ero 0.02 mm männän ja pytyn välyksessä riittää antamaan ääntä. Turbokoneessa käy männät kuumempina joten niissä voi olla heti alunpitäen hitusen enemmän välystä lämpölaajenemiselle. Arvaus, ei tieto.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Sivuäänistä
Bolinder-Munktells Volvon 3-sylinterinen nopeakäyntinen kolmisylinterinen suoraruiskutusdiesel on muuten myös aika varhaista satoa; se esiteltiin mallissa BM T35/36 vuonna 1952, joten Valmetin mainoslause "maailman ensimmäinen nopeakäyntinen kolmisylinterinen suoraruiskutusdiesel" ei todellakaan pidä paikkaansa, minkä epäkohdan Erkki jo ottikin esille kertoessaa Taavetin nopeakäyntisistä dieseleistä 1950 -luvun alussa. Tehoa BM:ssä oli 42,5hv/1800rpm ja vääntöä 206nm/1000rpm, mitkä ovat kyllä aika kovat lukemat! Moottorin seuraavasta viritysasteesta kymmenen vuotta eteenpäin lukemat ovat jo 60hv/1800rpm ja 247nm/1120rpm!! Kytkinkin on tuossa moottorin perässä tehokkaammassa versiossa jo 13 -tuumainen.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa