esa kaivurin sovitteet DB995lle
3 posters
Sivu 1 / 1
esa kaivurin sovitteet DB995lle
Oisko kokemusta miten onnistaa liittää maatilakaivurin piikeistä tukipalkit taka-akselikotelon ali Taavetin 995 eturunkoon, kun taka-akselikotelon alla on sivusuunnassa niin kapeat raot.
yrjo- Viestien lukumäärä : 6
Vs: esa kaivurin sovitteet DB995lle
Laitoin 880:aan kiinnikkeet Maraa varten ja hyvin on pysynyt. Nämä ei ole varsinaiset runkosovitteet koska ne voi pudottaa pois traktorista parissa minuutissa, mutta kaivuri on silti tukevasti kiinni.
Jos kaivurissa on valmiit puukot niin niitä saattaa joutua muovaamaan jos innostut tekemään vastaavat:
Lattaa kuluu muutama metri. Etupalassa on 31-millinen reikä, jonka läpi pystyy pujottamaan akselin. Sinne tein laput, joissa on samankokoinen reikä ja akselin, jonka voi pujottaa läpi lapuista ja etupalasta. Lapuista lähtee taaksepäin alaviistoon lattaraudat jotka yltää suunnilleen astinlautoihin saakka. Siihen kohtaan on tehty liitos, jossa etupään lattaan on hitsattu molemmin puolin latat, jotka tulevat taka-akselin alta suunnilleen samaa linjaa pitkin jossa on nostolaitteen vetovarsien etupäiden kiinnityskorvakkeet. Näiden kahden latan väliin on hitsattu taaksepäin, yläviistoon lähtevät latat joiden reunoihin on porattu reijät niin, että vetovarsien etupään kiinnitystapit osuu niistä läpi ja palkit voidaan ripustaa niiden varaan kun vetovarret on ensin poistettu. Nuo kiinnitykset estävät apurunkoa vääntymästä traktoriin nähden.
Kantava palkki on akselin alta tulevien lattojen välinen poikittainen palkki, joka on heti vetokoukun takana.
Siihen on hitsattu tanakat kynnet jotka menevät vetokoukun päälle, tapin molemmin puolin ja molemmissa kynsissä on alaspäin osoittavat säätöruuvit, jotka säädetään niin, että kun vetokoukku on ylös lukittuna niin vetovarsien korvakkeisiin laitetut tapit on sen verran löysät, että ne saa asennettua paikoillen ja otettua pois ilman isompaa voimistelua. Poikittaispalkki pitää olla kotelopalkki ettei kynnet väännä sitä kieroon. Kuljetuksen aikana kaivuri on kynsien välityksellä vetokoukun varassa. Vetokoukun tappi estää apurunkoa vaeltamasta vaakasuuntaan.
Kaivuri on kiinni koukuissa, jotka on pituusssuuntaisten palkkien päissä ja työntövarren korvakkeelle on tehty kiinnike lattoihin, jotka tulee yläviistoon vetovarsien kiinnityspisteistä.
Kaivurin kiinnitys käy niin, että apurunko nostetaan ensin paikalleen niin, että poikkipalkin kynnet on vetokoukun päällä. Traktori peruutetaan kaivuriiin ja vetokoukkua nostamalla koukut ottaa otteen kaivurin alakiinnikkeistä. Sitten letkut kiinni ja liikutellaan työntövarren kiinnityspiste kohdalleen ja se vedetään kahdella 24 millin pultilla kiinni. Sitten nostetaan koukku ylös ja pujotetaan tapit läpi vetovarsien etupään ja apurungon korvakkeista. Kun aletaan kaivelemaan niin tassuilla nostetaan traktori takapää ilmaan. Silloin traktorin takapään paino tulee apurungolle vetovarsien kiinnityskorvakkeiden kautta. Jos kaivaessa traktorin etupää pyrkii ylös niin sitä nostaa etupäähään tulevat aisat eikä nostelu rassaa taka-akselin ja vaihdelaatikon välistä pulttiliitosta. Myös sivulle väännöt välittyy traktoriin aisojen kautta.
Omassa viritelmässä latta on 12x120, koska kaivuri on aika kevyrakenteinen niin tuo riittää vallan hyvin. Raskaammalla kaivurilla materiaali saa olla hiukka järeämpää. Valitettavasti ei ole lähettää kuvia. Aisat voi tehdä putkipalkistakin, mutta latasta oli helpompi tehdä kun ei tarvinnut kuin katkoa latat ja vedellä liitokset pitkillä pienasaumoilla kiinni.
Jos kaivurissa on valmiit puukot niin niitä saattaa joutua muovaamaan jos innostut tekemään vastaavat:
Lattaa kuluu muutama metri. Etupalassa on 31-millinen reikä, jonka läpi pystyy pujottamaan akselin. Sinne tein laput, joissa on samankokoinen reikä ja akselin, jonka voi pujottaa läpi lapuista ja etupalasta. Lapuista lähtee taaksepäin alaviistoon lattaraudat jotka yltää suunnilleen astinlautoihin saakka. Siihen kohtaan on tehty liitos, jossa etupään lattaan on hitsattu molemmin puolin latat, jotka tulevat taka-akselin alta suunnilleen samaa linjaa pitkin jossa on nostolaitteen vetovarsien etupäiden kiinnityskorvakkeet. Näiden kahden latan väliin on hitsattu taaksepäin, yläviistoon lähtevät latat joiden reunoihin on porattu reijät niin, että vetovarsien etupään kiinnitystapit osuu niistä läpi ja palkit voidaan ripustaa niiden varaan kun vetovarret on ensin poistettu. Nuo kiinnitykset estävät apurunkoa vääntymästä traktoriin nähden.
Kantava palkki on akselin alta tulevien lattojen välinen poikittainen palkki, joka on heti vetokoukun takana.
Siihen on hitsattu tanakat kynnet jotka menevät vetokoukun päälle, tapin molemmin puolin ja molemmissa kynsissä on alaspäin osoittavat säätöruuvit, jotka säädetään niin, että kun vetokoukku on ylös lukittuna niin vetovarsien korvakkeisiin laitetut tapit on sen verran löysät, että ne saa asennettua paikoillen ja otettua pois ilman isompaa voimistelua. Poikittaispalkki pitää olla kotelopalkki ettei kynnet väännä sitä kieroon. Kuljetuksen aikana kaivuri on kynsien välityksellä vetokoukun varassa. Vetokoukun tappi estää apurunkoa vaeltamasta vaakasuuntaan.
Kaivuri on kiinni koukuissa, jotka on pituusssuuntaisten palkkien päissä ja työntövarren korvakkeelle on tehty kiinnike lattoihin, jotka tulee yläviistoon vetovarsien kiinnityspisteistä.
Kaivurin kiinnitys käy niin, että apurunko nostetaan ensin paikalleen niin, että poikkipalkin kynnet on vetokoukun päällä. Traktori peruutetaan kaivuriiin ja vetokoukkua nostamalla koukut ottaa otteen kaivurin alakiinnikkeistä. Sitten letkut kiinni ja liikutellaan työntövarren kiinnityspiste kohdalleen ja se vedetään kahdella 24 millin pultilla kiinni. Sitten nostetaan koukku ylös ja pujotetaan tapit läpi vetovarsien etupään ja apurungon korvakkeista. Kun aletaan kaivelemaan niin tassuilla nostetaan traktori takapää ilmaan. Silloin traktorin takapään paino tulee apurungolle vetovarsien kiinnityskorvakkeiden kautta. Jos kaivaessa traktorin etupää pyrkii ylös niin sitä nostaa etupäähään tulevat aisat eikä nostelu rassaa taka-akselin ja vaihdelaatikon välistä pulttiliitosta. Myös sivulle väännöt välittyy traktoriin aisojen kautta.
Omassa viritelmässä latta on 12x120, koska kaivuri on aika kevyrakenteinen niin tuo riittää vallan hyvin. Raskaammalla kaivurilla materiaali saa olla hiukka järeämpää. Valitettavasti ei ole lähettää kuvia. Aisat voi tehdä putkipalkistakin, mutta latasta oli helpompi tehdä kun ei tarvinnut kuin katkoa latat ja vedellä liitokset pitkillä pienasaumoilla kiinni.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: esa kaivurin sovitteet DB995lle
Olisko mahdollista saada kuva / kuvia tekemästäsi sovitteesta? Minulla on Mara 500 kaivuri ja se tulisi sovittaa kiinteämmin Valmet 565.een.
sema- Viestien lukumäärä : 3
Vs: esa kaivurin sovitteet DB995lle
Ei valitettavasti ole kuvia kun on ittellä vai kehno kännykkäkamera ja pelitkin on nyt matkojen päässä maalla. Laita PM:llä sähköpostiosoite niin kokeilen jos osaisin piirtää jotakin ymmärrettävää systeemistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» DB kaivurin peruskoneena
» O: Etukuormain+sovitteet
» Kuormain sovitteet
» Kuormaajan sovitteet
» Kellrin ATV kaivurin ohjaamo projekti
» O: Etukuormain+sovitteet
» Kuormain sovitteet
» Kuormaajan sovitteet
» Kellrin ATV kaivurin ohjaamo projekti
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa