Selectan vaihdekeppi
+2
kujanjuh
mattkau
6 posters
Sivu 1 / 1
Selectan vaihdekeppi
Ei kellään sattuis oleen nurkissa kakskeppisen -66 tehdyn 880 Selectan ylimääräistä isompaa vaihdekeppiä. Oli entinen omistaja katkaissut sen ja korjannut hitsailemalla. Mulla teki viime kesänä saman tempun muttei tunnu tulevan uuden veroista, katkis taas. Siihen on tehty semmoinen löyhä kohta. Pallonivelen ja samalla kepin läpi on porattu reikä jossa varttituuman lieriösokka. Sokan molemmille puolille jää vain kolmisen milliset segmentit ehyttä rautaa. Siitähän se sitten nitkuu poikki.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectan vaihdekeppi
Tuntuu olevan purkaamoillakin hakusessa kepit jos kysyy valkosen kolmipytyn keppiä, harvinainen laitos.
Tutkailin sitten tänään hiukan varaosalistoja (noita mainioita jenkkien kataloogeja) ja totesin että myös kaikissa impleissä (850, 880, 950, 990) on kepillä sama koodi. 1200 ja 990 -71 vuodesta eteenpäin on eri. Mut oletettavasti avomalli 990 selectassa ón vielä sama.
Löytyyköhän keltään näitä nurkista lojumasta, siis vanhempien, punakeltaisten taavettien??
matti
Tutkailin sitten tänään hiukan varaosalistoja (noita mainioita jenkkien kataloogeja) ja totesin että myös kaikissa impleissä (850, 880, 950, 990) on kepillä sama koodi. 1200 ja 990 -71 vuodesta eteenpäin on eri. Mut oletettavasti avomalli 990 selectassa ón vielä sama.
Löytyyköhän keltään näitä nurkista lojumasta, siis vanhempien, punakeltaisten taavettien??
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectan vaihdekeppi
Eikö tuollaisen vaihdekepin valmistaminen koneistamalla ole aika simppeli juttu. Tekee vähän jämäkämmästä aineeesta, niin kestää.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Selectan vaihdekeppi
Alkuperäinen keppi on takuulla nuorrutusterästä, rautametallien kanssa DB:llä oltiin varsin laatutietoisia. Siksi sen hitsaamisessakin on omat ongelmansa. Jos hitsaa liian kylmänä niin karkenee hauraaksi, jos menee liian kuumaksi niin pehmenee. Itse tehty keppi pitää tehdä esim MoC 410:stä ja nuorruttaa sopivan kovaksi. Luulisi keppejä löytyvän, ei ne ainakaan ole mitään kysyttyjä varaosia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Selectan vaihdekeppi
Joopa joo, kyllähän sen jämäkämmän kepin voisi tehdä. Se varsinainen ongelman ydin on pallonivelen pallon puolituumainen reikä eikä siihen juuri isompaa mahdu. Eli uusiksi menisi pallo ja pallon pesä, käytännössä koko kepin kiinnitys laatikon kanteen.
Toisaalta itsetehty keppi ei olisi enää alkuperäinen. Löytymisen mahdollisuuksia lisäsi huomattavasti tieto että kaikissa punakeltaisissa samoin kuin kolmikeppisissä avomalleissa on sama keppi.
Joo, jostain paremmasta aineesta se keppi on tehty. On alapään siirtohaarukkaan vastaava pallukka sininen, siis jollain tavalla lämpökäsitelty kulutusta kestäväksi. Se ettei se normaalisti hitsaamalla kestä viittaa myös muuhun kuin Fe-räkärautaan.
Luultavasti en ryhdy oman kepin tekoon kuitenkaan. Kiitos vaan vinkeistä ja ajatusavusta. Nämä ovat aina hyödyllisiä ja tarpeellisia. Jatketaan samaan malliin.
matti
Toisaalta itsetehty keppi ei olisi enää alkuperäinen. Löytymisen mahdollisuuksia lisäsi huomattavasti tieto että kaikissa punakeltaisissa samoin kuin kolmikeppisissä avomalleissa on sama keppi.
Joo, jostain paremmasta aineesta se keppi on tehty. On alapään siirtohaarukkaan vastaava pallukka sininen, siis jollain tavalla lämpökäsitelty kulutusta kestäväksi. Se ettei se normaalisti hitsaamalla kestä viittaa myös muuhun kuin Fe-räkärautaan.
Luultavasti en ryhdy oman kepin tekoon kuitenkaan. Kiitos vaan vinkeistä ja ajatusavusta. Nämä ovat aina hyödyllisiä ja tarpeellisia. Jatketaan samaan malliin.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectan vaihdekeppi
Ja sitten on uus keppi paikallaan. Mähösen veljeksiltä Töysästä kävin noutaan. Tuli vaan kallis reissu kun samalla piti pistäytyä Tuurin kylän kyläkaupassa ostoksilla.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectan vaihdekeppi
Juu, kyllä Kekisen Vesa tietää miten saadaan ylimääräiset kolikot pois taskusta pyörimästä. Vai löytyi sieltä keppi, sitä paikkaa ei kaikki pidä parhaana DB osavarastona, mutta näyttää sielä silti olevan ainakin vaihdekeppejä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Selectan vaihdekeppi
Tiedä onko siellä keppejä enää. Pihalla oli kuitenkin kokonainen kolmetoistaysikympin toimisto - jos joku tarvii - ja kotona pihakonena valkoruskee 990.
Löysin kyläkaupasta sotavaltion pitkävartisia nahkakintaita, ihan iskemättömiä, 1.95 pari, kinkit oli tehny kymmenen vuotta sitten ja oikein tornin kuvalla varustettu. Ja koko oli tietysti kaikilla oikea 11. Käyttäjän käsi vaan saattaa olla väärän kokoinen.
Löysin kyläkaupasta sotavaltion pitkävartisia nahkakintaita, ihan iskemättömiä, 1.95 pari, kinkit oli tehny kymmenen vuotta sitten ja oikein tornin kuvalla varustettu. Ja koko oli tietysti kaikilla oikea 11. Käyttäjän käsi vaan saattaa olla väärän kokoinen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectan vaihdekeppi
mattkau kirjoitti: Käyttäjän käsi vaan saattaa olla väärän kokoinen.
Kyl mun käsi on ihan oikeen kokonen
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
kepukka
Hienoa että löyty,joo ei se keppi aina helppoo ole löytää vaikka luulis,noissa vanhemmissa Voortiautoissa oli kans semmonen murhe että oli nailonista se kiinnitys jenka ja voi jee kun ne sitten petti käytössä niin joka poika keksi vaikka MITÄ että olis keppi pysyny laatikossa.
Isäukkokin teki panna pellistä kepin yli ja laatikon ympäri heh ja toimi!!
Et aina ei ees se uusi välttämäti kestä ja just tuo hitsaaminen onkin toinen juttu kans!
Isäukkokin teki panna pellistä kepin yli ja laatikon ympäri heh ja toimi!!
Et aina ei ees se uusi välttämäti kestä ja just tuo hitsaaminen onkin toinen juttu kans!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Selectan vaihdekeppi
Siis Tessu tarkoitat näitä vaikkapa Anglia/Cortina sarjan autoja joissa oli keppi semmonen reilu puolmetrinen ja mutka kymmenen senttiä lattiasta. Englannin Fordin inssit oli jättäneet laatikon ulkopuolisen vivuston pois ja kepillä hämmennettiin suoraan laatikkoa. Ja pakkia hakiessa keppiä piti vielä nostaa, joka rassasi erityisesti tuota muoviklonttia. Kokemusta tästä on. Itse ajoin 200 000 Cortinalla ja kavereilla oli Anglioita.
Ja 304 diesel Peso täristi ihan itse keppinsä poikki kesken ajon. Siihen oli tehty tehtaalla semmonen löyhä paikka. Oli tehty epäjatkuvuuskohta hitsaamalla kepin kylkeen latta ja Jean Pierre vielä auttoi asiaa hitsatessaan isolla virralla ja tekemällä juurihaavan siihen epäjatkuvuuskohtaan. Onneksi oli lukkopihdit mukana niin pääs kotiin
matti
Ja 304 diesel Peso täristi ihan itse keppinsä poikki kesken ajon. Siihen oli tehty tehtaalla semmonen löyhä paikka. Oli tehty epäjatkuvuuskohta hitsaamalla kepin kylkeen latta ja Jean Pierre vielä auttoi asiaa hitsatessaan isolla virralla ja tekemällä juurihaavan siihen epäjatkuvuuskohtaan. Onneksi oli lukkopihdit mukana niin pääs kotiin
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectan vaihdekeppi
Muistan vielä elävästi työkaverin ilmeen, kun oltiin Anglialla liikenteessä, ja tämä kun yritti vaihtaa, niin olikin koko keppi irtonaisena kädessä. Jonkinmoinen nysä siihen jäi jäljelle ja matka jatkui, kun siitä arvottiin pykäliä.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Selectan vaihdekeppi
Kyllähän näistä vaihdekepeistä on tarinoita. Pikkupoikana olin enon Vikinki Volvon kyydissä kun kllvettiin sellasta (nykyisin sanotaan museotieksi)jyrkkää mäkeä ja eno vaihto pinimmälle vaihteelle ja siinä samassa keppi jä käteen, muistan vieläkin sen ilmeen, kun eno pritteli keppiä. Onneksi muisti painaa kaasua ettei tullut pesmäkee. Mäen päällä tutkittiin, oli sokka irronnut kepin alapäästä. Oiniitä aikoja
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
just sillee
Kyllä meuillä ainaskin -70 lukulaisessa Cortinassa jäi keppi kätee ja niissä muissakin oli samaa vikaa,sillä erolla että vanhemmissa oli kepin muovissa sisäkierre ja kun keppi vaihtui lyhyeksi oli jenka ulkokierre.
Jostai korjaaja hommasi meille alumiinisen kepin jengan ja se sitten laitettiin paikalleen ja se sitten kestikin
Jostai korjaaja hommasi meille alumiinisen kepin jengan ja se sitten laitettiin paikalleen ja se sitten kestikin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Case 1390 vaihdekeppi
» 990 vaihdekeppi
» 990 selectan moottorilämmitin
» DB 1212 vaihdekeppi
» 1200 vaihdekeppi
» 990 vaihdekeppi
» 990 selectan moottorilämmitin
» DB 1212 vaihdekeppi
» 1200 vaihdekeppi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa